arrow_drop_up arrow_drop_down
19 december 2010 

Ben jij ondernemer of werknemer van je eigen bedrijf?

Vandaag is het zondag 19 december maar vandaag is het ook zaterdag 18 december, ik zal zo uitleggen waarom dat is. Ik wil het graag even kort hebben over het verschil tussen ondernemerschap en het zijn van een werknemer van je eigen bedrijf, daar zit namelijk nogal een verschil tussen…

Ondernemerschap zou het mooiste vak op aarde moeten zijn aangezien het je eigen baas maakt en je dus zelf de leiding kunt nemen over je dagindeling, vrije tijd, bedrijfsuitgaven, voorzieningen enzovoorts. Toch maken veel ondernemers de fout dat zij, zodra ze bij hun baas uit dienst gaan en een eigen onderneming beginnen, direct weer voor een baas werken. Deze baas zijn zij dan zelf…

Maak jezelf “vrij” van je onderneming

Wanneer jij een onderneming hebt waar je niet “vrij” van bent dan ben je in feite niks anders dan een werknemer van je eigen bedrijf. Als jij elke dag in je eigen bedrijf moet werken omdat er anders misschien dingen misgaan dan is er zeker ruimte voor verbetering!

Het voordeel van een internet onderneming is dat je er vrij gemakkelijk “vrij” van kunt zijn omdat je overal ter wereld kunt werken zolang je maar een internetverbinding hebt. Je kunt er zodoende ook voor kiezen om te werken wanneer je wilt.

Een stukje praktijk!

Wat ik zojuist bedoelde met die 2 data is dat ik op dit moment (zaterdag) in de trein van Amsterdam naar Groningen zit te typen aan dit artikel. Wanneer ik het klaar heb dan zet ik het op mijn website maar ik stel in dat het pas morgen (zondag) gepubliceerd word. Zodoende kan ik morgen dus een blogbericht plaatsen terwijl ik niet eens bij een computer in de buurt ben. Zo zou ik het ook weken van tevoren in kunnen plannen wanneer ik bijvoorbeeld op vakantie ga maar niet mijn website stil wil leggen…

Zo is ongeveer 2 uur geleden (gebaseerd op nu dan) als het goed is mijn vorige blogpost over Google Webmastertools online verschenen. Op dat precieze moment baande ik me echter een weg door de sneeuw naar het station alvorens ik daar mijn fietssleutel in het slot afbrak (metaal van het slot gekrompen door de kou), soms heb je van die dagen…

Zo loopt mijn business gewoon door terwijl ik zelf elders “bezig” ben. Dit om je maar even een beeld te geven van hoe je dingen kunt automatiseren 😉

Moraal van het verhaal…

Nu is dit even een klein voorbeeldje van je “los maken van je business” maar de moraal van het verhaal is natuurlijk dat je hier eens over na moet denken, hoe is het bij jou? Ben jij een “slaaf” van je eigen bedrijf of ben je een vrije ondernemer?

Let op: perfectie is erg moeilijk te bereiken en je zult het echt wel heel erg goed moeten doen wil je 100% vrij zijn van je business. Het “streven naar perfectie” echter is natuurlijk hetgeen waardoor je groeit en is een doel op zich.

Groei versus behoud

Probeer zoveel mogelijk dagelijks wederkerende taken te automatiseren of uit te besteden. In feite zou alles wat jij op een dag doet aan werk moeten bestaan uit taken die voor de groei van je business zorgen en niet voor het behoud. Een interessant boek hierover is The E-myth van Michael Gerber. Hij heeft het over 3 typetjes in een bedrijf; de ondernemer, de manager en de techneut. Lees het maar eens en kijk welke typetje jij bent!

Toen ik het las was ik nog echt de “manager” en was mijn voornaamste doel in mijn werk het “behoud” van hetgeen al was opgezet. Mede door dit boek zag ik destijds in dat behoud niet voor groei zorgt en dat behoud (lees: stilstand) eigenlijk achteruitgang is. Het enige wat je dan creeert is dat je bedrijf heel geordend ten onder gaat omdat nieuwe impulsen van de “ondernemer” uitblijven.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Petra Broyl

Door

Petra Broyl

op 19 December 2010

Goed artikel, de e-myth manager is een boek dat iedere ondernemer zou moeten lezen. Een onderdeel vind ik met name belangrijk: het systematiseren en standaardiseren van je business. Het automatiseren is daarna veel gemakkelijker.

Marco

Door

Marco

op 8 November 2017

@Petra Ik waardeer het dat je het automatiserings aspect aankaart, want dit is soms onderbelicht. Voor ondernemers kan het soms echt uitdagend zijn hun eigen succes te maken. Dit heb ik zelf ook gemerkt in mijn eigen business van logo ontwerp. Tevens fijn dat dit soort blogs er zijn die de leuke dingen ervan belichten :)

Reactie plaatsen