arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe ga je om met negativiteit van anderen?
8 februari 2020 

Hoe ga je om met negativiteit van anderen?

We hebben een vraag gekregen van Martin Jurres. Als jonge ondernemer van 22 jaar merkt hij dat mensen vaak wat sceptisch zijn over zijn kunnen. Waarom is dat zo en hoe kun je het beste omgaan met deze negativiteit?

Hoe we vroeger zelf omgingen met negatieve input

Voordat Martijn bij de IMU kwam, was hij ondernemer. Toen hij een jaar of 19 of 20 was, bouwde hij websites voor anderen. De eerste reactie van mensen die al jarenlang in hun bedrijf zaten was dan vaak: “Jij komt net van de middelbare school en nu ga je mij vertellen hoe ik mijn website moet maken.” Dat sceptische was er echter alleen in de eerste paar minuten van het gesprek. Omdat Martijn zelfverzekerd overkwam en zijn kennis voorop zette, kwamen mensen er snel achter dat hij wel wist waar hij het overhad.

Door je expertise en je kennis voor je te laten spreken, maakt je leeftijd steeds minder uit. Dat heeft Martijn destijds gemerkt. Mensen werden er juist heel enthousiast van dat hij zo jong was en al zoveel voor hen kon doen. Daardoor waren ze juist extra blij.

Tonny heeft het ook ervaren. Hij is op zijn 23e begonnen met de IMU. Dat is vergelijkbaar met Martin, die nu 22 is. Zelf heeft hij nooit echt last gehad van zijn jonge leeftijd. Het was wel een onderwerp dat bij hem speelde. Hij twijfelde of mensen hem wel serieus zouden nemen. Maar dat viel achteraf reuze mee.

Wanneer een jonge leeftijd juist een voordeel is

Hoe sceptisch mensen zijn op je jonge leeftijd is vaak afhankelijk van het vak waarin je zit. Als je in een wat nieuwer vak zit, kan een jonge leeftijd juist een voordeel zijn. Denk bijvoorbeeld aan websites maken, online marketing, social media, grafisch design of programmeren. Dat zijn meer vakgebieden die voor de huidige generatie veel logischer zijn dan twee generaties geleden.

Als wij in ons bedrijf sollicitanten krijgen, kijken we niet zozeer naar leeftijd wat bij ons moet passen, want de gemiddelde leeftijd is hier ongeveer 25. Het is niet dat we discrimineren op leeftijd, maar als er een programmeur, designer of marketeer solliciteert en dat is iemand van begin 20, dan weet je wel dat je daar een heel ander type mee hebt dan iemand van in de 40 of 50. Zodoende kan op jonge leeftijd ondernemen ook in je voordeel werken.

Je kunt je jonge leeftijd als een zwakte zien en het gevoel hebben dat je niet serieus wordt genomen, maar je kunt het ook als sterkte gebruiken in je communicatie naar buiten. Juist omdat je zo jong bent, heb je veel meer gevoel met je vakgebied. Ook heb je veel meer contact met een jongere doelgroep.

Jonge mensen kunnen vaak ook sneller schakelen en zijn snel bereikbaar. Je hebt niet te maken met een grote corporate of bureau. Je hoeft niet door allerlei lagen heen, maar kunt gewoon een appje sturen. Dat is hoe Martijn het destijds mee en hij merkte dat mensen het heel fijn vonden dat het zo persoonlijk en benaderbaar was.

Laat jouw kennis voor je spreken

Het is als jonge ondernemer belangrijk dat je kennis van zaken hebt. Als je serieus genomen wilt worden, is het belangrijk dat je ook wel heel erg goed bent in wat je doet. Dan word je ook makkelijker serieus genomen door een oudere doelgroep.

We zien dat een jonge leeftijd als ondernemer bij iemand als Youri Meuleman bijvoorbeeld helemaal niet in de weg hoeft te zitten. Hij is nu 23 en verkoopt al sinds zijn 19e of 20e online Facebook trainingen. Hij adverteert voornamelijk met een foto van zichzelf, omdat die het beste converteert. Hij is zo goed in zijn vak dat mensen gewoon dol op hem zijn en hem 100% vertrouwen, omdat hij toch al heel veel ervaring heeft.

Laat je leeftijd je daarom niet in de weg staan, maar gebruik hem als een wapen voor jezelf. Jij hebt nog de energie en de kracht om 120 uur per week te werken en meters te maken. Iemand van 40 vraagt zich na 20 uur werken al af wanneer het weekend is. Dat is waar je het verschil maakt. Je kunt nu enorm veel leren, daardoor meer kennis krijgen en dat weer toepassen op je klanten.

Als je te maken hebt met een klant of iemand in je markt en diegene neemt je niet serieus omdat je een jonge leeftijd hebt, so be it. Laat die persoon gewoon links liggen. Er zijn genoeg mensen die daar geen issue van maken.

Waarom zijn mensen sceptisch over een jonge leeftijd?

Daar kunnen we heel kort over zijn, mensen zijn gewoon zo. In dit geval gaat het om een jonge leeftijd bij ondernemen, maar iedereen herkent het waarschijnlijk wel, zeker ondernemers. Er zijn altijd wel mensen die ergens iets van vinden, wat eigenlijk nergens op slaat. Toch kunnen dit soort dingen je wel raken.

Hoe vaker je rare reacties gaat krijgen, hoe minder het je gaat raken. Dat lukt bij ons steeds beter. Tonny had dit weekend filmpjes gepost waarin hij dips aan het doen was en zichzelf aan het optrekken was met een goed gewicht om zijn middel. Dat was gewoon een kort fitness filmpje. Daar krijg je een hoop positieve berichten over. Maar er zitten ook altijd een paar zeikerds bij. Zo kreeg hij een berichtje: “Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar je moet echt iets aan je kuiten doen.” Als je je nergens mee wil bemoeien, doe dat dan ook niet. Waarom zou je dat naar iemand sturen?

Tonny heeft dat door de jaren heen vaak genoeg ervaren. In 2012 had hij er veel moeite met die negativiteit. Daar is ook een psychologische uitleg voor. Het heet de negativity bias. Dat houdt in dat je meer tilt aan negatieve dingen dan positieve dingen. Als je 99 complimenten krijgt en één stukje feedback, dan blijft die hater in je hoofd rondspoken.

Uiteindelijk zat Tonny er zodanig mee dat hij niet eens plezier meer had in zijn business. Hij twijfelde om ermee te gaan stoppen. Het is daarom belangrijk om je te wapenen tegen negativiteit van anderen en je er vooral niets van aan te trekken.

Leren omgaan met negativiteit

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker. Mensen die je niet kent en die jou ook niet kennen, roepen zomaar iets op social media. Het lijkt steeds erger te worden. Als je een beetje door Facebook scrolt en je kijkt naar de reacties op een NOS-nieuwsbericht. Daar staat echt een oneindige domheid van mensen onder. Echt heel erg, daar kunnen we echt niet naar kijken. Op een gegeven moment moet je er echt een schild voor creëren.

Een percentage van de bevolking is gewoon zo. Die zeggen dingen over andere mensen die ze helemaal niet kennen. Ze hebben zich niet verdiept in de situatie en weten helemaal niet waar ze het over hebben. Dat zijn letterlijk mensen die met een hamer het internet op gaan en op zoek gaan naar spijkers om op te slaan.

Dat heb je ook als je een jonge leeftijd hebt. Dan zullen er ook mensen zijn die daar iets over gaan zeggen, zonder dat dat mensen zijn die business met je hadden willen doen of überhaupt weten wie je bent en wat je doet. Maar ze hebben er wel een oordeel over. Je moet echt leren om dat 100% te negeren. Het is eigenlijk vooral heel zielig dat die mensen hun tijd erin stoppen om een berichtje te sturen. Wat heb je dan een saai leven als je zoiets moet gaan sturen.

Martijn probeert altijd na te denken over wat voor persoon het is. Hij is dan blij dat hij morgen wakker wordt en niet die persoon is. Misschien helpt het al om er op die manier over na te denken.

Wat als negatieve input van bekenden komt?

Negatieve input over het feit dat je op jonge leeftijd onderneemt, kan ook komen van mensen die je wel kennen. Vaak bedoelen ze het niet eens slecht, maar willen ze juist voorzichtig met je zijn. Denk bijvoorbeeld aan familie of vrienden. Als je gaat ondernemen, zullen er altijd mensen in je directe omgeving zijn die zich zorgen maken of het wel gaat lukken. Ze denken dat je te veel aan het dromen bent.

Als je ouders dingen zeggen als: “Jij bent toch veel te jong om te gaan ondernemen, die mensen nemen je toch niet serieus.” Dat kan best wel binnenkomen, waardoor je gaat twijfelen aan jezelf. Tonny herinnert dat ook nog wel van toen hij begon met ondernemen. “Je hebt pas één baantje gehad, moet je niet eerst nog wat meer ervaring opdoen? Moet je niet eerst dit of eerst dat?” Dat moet je toch een beetje loslaten.

Steeds meer mensen beginnen jong met ondernemen

Het is wel leuk om te zien dat er steeds meer mensen op steeds jongere leeftijd gaan ondernemen en ook echt goede business doen. Youri Meuleman begon op zijn twaalfde met spullen verkopen. We zien ook steeds meer mensen van 16 of 17 die op onze seminars komen.

Tijdens ons laatste IMU event zagen we in de zaal een hele waas van jonge gastjes zitten. We wisten meteen dat die mensen via Joshua Kaats kwamen, vanuit zijn Dropshipping Academy. Dat was mooi om te zien. Het zijn allemaal leuke mensen. Super enthousiast en extreem leergierig. Enorm gebrand op ontwikkeling. Ze zijn op alle fronten wel bezig. Zowel fysiek als een business aan het bouwen. Dat allemaal op een leeftijd van een jaar of 16. Dat is wel heel gaaf om te zien. We wilden dat we dat zelf hadden toen we zo jong zijn. Het komt misschien ook wel door het social media tijdperk. Je wordt steeds meer geconfronteerd met andere mensen die ondernemen en succesvol zijn.

Dealen met negativiteit van anderen

Mensen hebben altijd een mening. We noemen het ook wel eens de verplichting van meningsuiting op social media, in plaats van de vrijheid van meningsuiting. Elke ondernemer heeft daarmee te dealen. Als je opvalt op wat voor manier dan ook, dan trek je aandacht aan. En die aandacht is niet altijd positief. Maar focus je gewoon op het positieve en negeer het negatieve. Probeer er je grootste kracht van te maken, want het is juist supergaaf dat je op zo'n jonge leeftijd al zo goed aan het knallen bent.

Het belangrijkste is dat je weet wie je zelf bent en waar je voor staat. Als je dat omarmt, dan zullen negatieve reacties veel minder impact maken op jouw gemoedstoestand. Als jij zeker bent van wie je bent, waar je goed in bent, waar je blij van wordt en waar je voor staat, dan maakt het niet uit wat andere mensen daarvan vinden.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen