arrow_drop_up arrow_drop_down
18 juni 2020 

Is een merkverhaal wel zo belangrijk?

We kregen een vraag van Wendy: “werken jullie eigenlijk met een merkverhaal? Is er een why, how, what of iets anders dat jullie drijft? Ik vind het zo'n hype-ding, maar soms zie ik er ook het nut wel van in. Hoe kijken jullie daartegenaan?”

Nou Wendy, dat gaan we je vertellen in deze podcast. Wil je liever lezen? Scrol dan door naar beneden!

Wat is een merkverhaal eigenlijk?

Volgens Simon Sinek kopen mensen niet wat je doet, maar waarom je het doet. In zijn boek en TedTalk “Start With Why” legt hij het helemaal uit: jouw “why” en hoe je dat naar buiten brengt, je merkverhaal dus, zorgt ervoor dat mensen je merk gaan waarderen.

Maar hoe belangrijk is nou dat verhaal? Als jij een grasmaaier koopt, wil je dan weten wat ‘ie doet of wil je weten waarom de oprichter van het bedrijf ooit is begonnen met het verkopen van grasmaaiers? Juist: je wil weten wat ‘ie doet. Tenminste, dat gokken we.

Een merkverhaal is echt niet alles

Veel ondernemers laten zich aanpraten dat hun why en hun missie zó belangrijk zijn, dat ze heel veel tijd en geld investeren in dat verhaal en de uitstraling van hun bedrijf. Het houdt ze tegen om echt aan de slag te gaan. Bezigheidstherapie (waar andere ondernemers veel geld aan verdienen), dus.

Je klanten letten echt niet op hoe de lijnen van je logo symbool staan voor jouw why. Sterker nog: dikke kans dat jij en degene die het voor veel geld heeft ontworpen de enigen zijn die weten waar die lijnen en kleuren voor staan. Je klanten willen vooral weten wat ze bij je kunnen halen en voor hoeveel. Als je ervoor zorgt dat je dát op je website hebt staan, kom je al een heel eind. Verder dan iemand die zich maandenlang blindstaart op z'n brandstory, in ieder geval.

Het merkverhaal van IMU

Wij zijn nu zo'n 10 jaar bezig met IMU en hebben inmiddels wel een beetje een idee waar we voor staan. Het staat niet op papier, we hebben er geen maanden over vergaderd en we zijn al helemaal niet begonnen met het uitzoeken van deze “why”.

Voor ons is het belangrijk dat de mensen in ons team de WHY van hun taak snappen. We willen dat ze weten waar we samen naar onderweg zijn, zodat ze hun verantwoordelijkheid kunnen pakken om daar samen te komen. Als we mensen alleen maar zouden vertellen wat ze moeten doen, blijven we de managers en houden we persoonlijke groei en creativiteit tegen. Dan zou ons bedrijf kleiner blijven dan het kan zijn. Weten waarom wij samen doen wat we doen helpt om ervoor de zorgen dat we op dezelfde manier in de wedstrijd zitten.

Onze brandstory is niet het verhaal achter de kleuren en de lijnen die we hebben gekozen, maar gaat over de mensen die in en met ons bedrijf werken. Hoe het op de werkvloer gaat, dat willen we ook naar buiten brengen. In de documentaire die we vorig jaar lanceerden, vertellen we hoe we er nu instaan: wij willen ondernemers faciliteren in hun vrijheid, zodat ze dat ook doen voor ons. Vrijheid zonder eenzaamheid.

 

 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen