arrow_drop_up arrow_drop_down
Meer omzet vs. meer energie
21 december 2019 

Meer omzet vs. meer energie

Heb je liever meer omzet of toch liever meer energie? Wij zouden gaan voor meer energie, al is het wat lastig om dat meetbaar te maken. Het is belangrijk om deze vraag aan jezelf te stellen. Op basis daarvan kun je bepalen wat je volgend jaar meer wilt gaan doen en waar je mee wilt gaan stoppen.

Het antwoord op de vraag ligt er voor een deel aan hoeveel omzet je nu maakt. Als je nu nét genoeg verdient om van rond te komen, kies je waarschijnlijk voor wat meer verdienen. Al helemaal als je nog niet genoeg verdient om van rond te komen. Maar als je meer gaat verdienen en het heeft geen directe impact meer op je bestedingspatroon, dan is de keuze heel makkelijk. Je hebt dan waarschijnlijk liever wat minder omzet en wat meer meer vrije tijd en energie. Het is maar net waar je zit.

Krijg je energie van je klanten?

We merkten dat de afgelopen weken veel energie kostten. We zijn bezig met intake gesprekken voor onze mastermindgroep van volgend jaar. Dat doen we elk jaar. Ieder jaar hebben we een kerngroep van 8 tot 10 ondernemers die we een jaar lang intensief gaan begeleiden. Omdat het zo intensief is, vinden we het belangrijk dat de ondernemers echt bij ons passen. We willen werken met mensen waar we energie van krijgen en ook echt een jaar mee willen omgaan.

De gesprekken zijn best intensief. We zitten drie kwartier tot een uur met iemand te praten over zijn of haar business. We proberen dan in te schatten of het een goede match is voor de mastermind. Kunnen we deze persoon goed helpen? En past deze persoon bij de anderen in de groep? Je merkt tijdens dit soort gesprekken heel goed of bepaalde personen je energie opleveren of juist kosten.

We hebben de mastermind nu twee jaar gedaan en volgend jaar wordt het derde jaar. De groep van dit jaar is heel fijn. We krijgen er heel veel energie van, er ontstaan veel creatieve ideeën en we worden ook zelf aan het denken gezet. Het eerste jaar hadden we ook hele leuke ondernemers, maar het was wel hard werken voor ons. We merkten dat we aan het einde van een tweedaagse mastermind helemaal gesloopt waren. Bij de groep van dit jaar was dat niet zo. Het voelde minder als werken.

Doordat de mastermind dit jaar zo fijn was, hebben we een bepaalde standaard voor de groep van volgend jaar. Deze mensen hadden een bepaald effect op ons en dat willen we minstens evenaren voor volgend jaar. In plaats van dat de klant kiest een product bij ons te kopen, kiezen wij of iemand wel klant kan worden. We willen dat er een bepaalde klik is. Het is een best rare psychologie. Het kost ons geld om iemand af te wijzen. Maar als je je heel bewust bent van waar je je energie aan wilt besteden, is het een hele logische keuze.

Deze manier van denken gaat natuurlijk niet voor alles op. Als je gewoon een webshop hebt en je verkoopt fysieke producten, maakt het je veel minder uit of een klant bij jou past of niet. Het maakt niet uit of je energie krijgt van een klant, want dat merk je verder niet. Wij hebben ook onze online business en maken online verkopen. De gradatie is niet overal aanwezig, maar voor de masterminds is hij er wel.

Angst om omzet mis te lopen

Het is interessant om eens kritisch te kijken naar jouw klanten. Krijg jij energie van je klanten of kosten jouw klanten je energie? Je kunt dit natuurlijk ook veel verder trekken dan alleen je klanten. Het geldt in je hele business. Leveren de dingen die je omzet opleveren je ook energie op? En als je die omzet nu zou inleveren en de energie ervoor terugkrijgt, hoe zou je die energie dan anders besteden? Zou je dan dezelfde omzet kunnen maken met iets wat je wel energie geeft?

Als ondernemer kan het heel moeilijk voelen om een stukje omzet in te leveren voor meer energie. Het is moeilijker om afstand te nemen van de dingen die je hebt voor datgene wat je nog niet hebt. Daar zit een stukje verliesaversie. We hebben een grotere angst om iets te verliezen dan dat we de ambitie hebben om iets te winnen.

Je gaat pas van iets houden op het moment dat je realiseert dat je het kwijt kunt raken. In een relatie is het heel herkenbaar. Als je het gevoel hebt dat de relatie je door de vingers glipt, ga je nog meer van de ander houden. Dat is een stukje psychologie. In je business werkt het ook. Als iemand al heeft toegezegd om klant te worden, heb je de omzet in principe al. Je moet dan best stevig in je schoenen staan om te zeggen dat je het niet doet. Het voelt alsof je omzet verliest.

Verliesaversie gaat verder dan alleen omzet. Het geldt voor alle dingen in je business die je hebt opgestart. Voordat je het opstartte, had je het niet en miste je het niet. Maar zodra het er is, durf je het niet meer kwijt.

Tonny krijgt altijd complimenten om zijn lege agenda. Mensen zijn er jaloers op. Best gek, want als je een agenda koopt, is hij altijd leeg. Je moet er zelf wat in zetten. Voor je het weet heb je hem vol staan en durf je er geen dingen meer uit te halen. Je krijgt het steeds drukker. Het geldt niet alleen voor klanten en producten, maar ook voor marketingacties en alle andere dingen die je op je to-do lijst hebt staan.

De dingen die je hebt, kunnen je veel energie kosten. Dat gaat veel verder dan dingen in je bedrijf. Het kan ook zitten in je relatie, je vriendschappen, maar ook de relatie die je met een klant hebt.

Ga je voor meer tijd of meer geld?

Een tijdje geleden had Tonny het met een vriend over Facebook Ads. Hij zei dat hij had besloten zijn Facebook advertenties weer zelf te gaan doen. Het uitbesteden van zijn advertenties viel hem tegen. Voor 10.000 euro die hij via een partij in zijn facebook advertenties stak, kwam er ongeveer 20.000 euro terug. Het was een verdubbeling van zijn geld. Maar als hij het zelf doet, komt er voor elke 10.000 euro 40.000 euro terug. Daarom vond hij dat hij het beter zelf kon doen.

In zekere zin is dat waar… als Facebook Ads je volledige business zou zijn. Dan zou het een verdrievoudiging van je business zijn. Maar als hij het zelf doet, besteedt hij zo'n 40 tot 60 uur per week aan die Facebook Ads. Daarom doet hij het zo goed. Je kunt die 40 uur per week dan niet meer ergens anders aan besteden. Je kunt niet meer op andere manieren bijdragen aan je business.

Als je het werk uitbesteedt houd je bijna al je tijd en energie over. Die kun je anders gaan besteden. Ofwel door niets te doen, omdat je al voldoende verdient en helemaal niet hoeft te werken. Of je besteedt die tijd en energie aan iets anders in je business, waarmee je een nog groter verschil kunt maken. Bijvoorbeeld nieuwe producten ontwikkelen of andere vormen van exponentiële groei.

Welke dingen kun je loslaten voor meer energie?

Het is heel aantrekkelijk om elk jaar meer te gaan doen en nooit iets los te laten. Maar op een gegeven moment is het belangrijk om even uit te zoomen en te kijken naar welke dingen energie terug geven. Of misschien geven bepaalde dingen wel veel minder rendement op dan andere dingen die je doet. Wat gebeurt er als je negen van de tien dingen kunt deleten en 100% van je energie focust op de dingen die je wel energie geven?

We kregen laatst een vraag van iemand die zowel actief was op Pinterest als Instagram. Ze merkte dat haar bereik op Pinterest door het dak gaat. Het levert haar veel bezoekers op haar website op. Haar Instagram profiel loopt niet echt. Ze heeft weinig volgers, merkt dat er geen verkeer uit komt en ook geen klanten. Ze besteedt het al vijf maanden uit bij een professioneel marketing bureau, maar er komt niets uit.

Als je dit nu al merkt, kun je beter alle focus op Pinterest zetten. Door te richten op Pinterest en Instagram te laten voor wat het is, haal je uiteindelijk veel meer resultaat. Toch vond ze het moeilijk die keuze te maken. Ze was ook al bezig met Instagram en dat wilde ze niet zomaar kwijt. Maar als je dat al vijf maanden doet en het werkt niet, ga het dan niet nog vijf maanden doen. Stop alle moeite in Pinterest, zodat je daar maximale klandizie uithaalt.

We zien het vaak bij mensen. Ze hebben al eens eerder geïnvesteerd in een mastermind en haalden daar geen resultaat uit. Daarom willen ze het niet nog een keer doen. Of ze hebben een jaar geleden al geïnvesteerd in een nieuwe website die niet echt iets oplevert. Toch willen ze niet nu al een nieuwe website kopen. Ze wachten liever nog een jaar.

Focus op wat werkt

Je hebt ergens in geïnvesteerd – of het nu energie of geld is – en het levert niet op wat het zou moeten opleveren. Je zult dan eerlijk tegenover jezelf moeten zijn en je bedenken: “Dit was het niet, ik ga verder.” Maar mensen blijven vaak hangen in wat ze al hebben, of het nu werkt of niet. Je bent geneigd om eerst die dingen te fixen.

Stel, je verkoopt drie producten. Een van de producten verkoopt zichzelf, daar hoef je niets aan te doen. Je hebt nog een ander product en dat gaat ook wel aardig. Maar één product valt echt tegen en je maakt er verlies op. De meeste mensen zijn dan geneigd om hun energie te richten op het product dat verlies maakt. Ze doen er alles aan om het te verkopen, zodat ze in ieder geval de kosten eruit halen. Maar wat nu als je al je energie richt op het product dat zichzelf al verkocht? Met de energie die je nodig had voor het slechte product, kun je dat goede product misschien wel vertienvoudigen.

Het werkt ook zo met personeel. Je hebt twee personeelsleden. Een ervan heeft nul aansturing nodig, brengt een ideale vibe mee en levert goede resultaten. Je laat diegene heel makkelijk los, want je vertrouwt erop dat het goed gaat. Een ander personeelslid presteert niet en geeft veel problemen. Je bent geneigd je energie in die tweede persoon te stoppen. Je wilt het fixen. Toch is het beter om je energie te steken in de mensen met wie het wel goed gaat, niet in de mensen met wie het niet goed gaat. Als je de juiste mensen voldoende aandacht geeft, bind je ze voor de rest van het leven aan je.

De grote zuivering

Sinds twee jaar houden we elk jaar een grote zuivering op het gebied van het team. Dan nemen we afscheid van een aantal mensen uit het team die veel energie kosten en niet op de juiste plek zitten. Vooral achteraf merkten hoeveel energie we op die mensen verloren. We staken er veel energie in en de gesprekken die we met elkaar hadden, gingen altijd over die personen.

Na de grote zuivering was er opeens meer energie. Gesprekken gingen weer om het verder bouwen aan de business, het maken van nieuwe producten en mensen helpen. Zo'n grote zuivering kun je doen op het gebied van personeel, maar ook voor andere dingen in je business. Wat zijn nu de probleemkindjes? Waar heb je altijd stress over? Eigenlijk moet je hele business minimaal één keer per jaar door zo'n grote zuivering heen. Zorg dan dat er alleen dingen over blijven waar jij energie uit haalt, blij van wordt en het meeste geld mee verdient.

De afgelopen jaren hebben we dingen steeds beter neergezet voor onszelf. Om er voor jezelf ook alvast mee te beginnen, kun je een hele simpele oefening doen. Pak er een A4 bij en verdeel het in twee kolommen. In de ene kolom schrijf je alle dingen op die je energie kosten. In de andere kolom schrijf je op waar je energie van krijgt. Dat kan van alles zijn. Neem er eens ruim de tijd voor. Wat doe je allemaal in je business en privé leven in een gemiddelde week of maand?

Je kunt ernaar kijken op het gebied van welke klanten je toelaat, welke producten je wilt verkopen, welke marketing technieken je wilt gebruiken, wat voor soort werkzaamheden je in je bedrijf wilt doen. En toch ook de mensen in je team of in je omgeving.

Je zult zien dat de lijst van dingen die energie geven korter is dan de lijst met dingen die energie kosten. Dat is heel nuttig om te zien. Vervolgens kun je kijken of je meer kunt doen van de dingen die je energie geven en kunt stoppen met een aantal van de dingen die je energie kosten.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen