Irritante marketing, werkt dat?
28 juli 2021 
7 min. leestijd

Irritante marketing, werkt dat?

‘Rot op, je ziet eruit als een kind van 20. No way dat jij 10 jaar ervaring hebt in marketing.’

Deze reactie kreeg Martijn laatst op een van onze video’s. Ook krijgen we regelmatig bullshit reacties, zoals mensen die schelden. Zo kreeg Martijn op zijn laatste post de reactie: ‘Rot gvd op uit mijn Stories. Diegene had een advertentie gezien, is vervolgens naar het profiel van Martijn gegaan en heeft geklikt op een foto waarop hij met zijn vriendin op het strand lag om te reageren. 

Ondanks alle haat, werken de advertenties wel. Sterker nog: we merken dat de advertenties waar de meeste haat en reacties op komen ook het beste werken.

Over het algemeen doen advertenties met een grappige insteek het heel goed. Ook advertenties die net op het randje zitten, werken goed. In het verleden kregen we vaak de opmerking: “Je kunt toch niet allemaal bovenaan in Google staan?!”. Dat heeft Martijn toen als haakje gebruikt in een advertentie en ging dat vervolgens ontkrachten. Daar kreeg hij een hele hoop haat op. 



In onze nieuwste advertentie zegt Martijn: “Ding ding, weer een advertentie. Deze keer geen stoere boy vanuit Bali met een Lamborghini die hij net even gehuurd heeft. Ik ben gewoon Martijn van IMU en help al 10 jaar ondernemers met online marketing.” Vervolgens pitchte hij ons boek. 

De advertentie leverde een hele hoop haat op. Mensen zeiden: “Waarom maak je Jia Ruan en Joshua Kaats belachelijk met je advertenties, dat zijn hartstikke goede jongens”. Wij noemen echter helemaal geen namen en die jongens zijn niet de enigen die dat soort filmpjes schieten. We kregen zelfs reacties als: ‘Je verdient alleen maar geld met je cursussen’. Een beetje gek, want in de advertentie pitchten we juist ons fysieke boek. 

Goede marketing wekt een emotie op

De haat blijft toch wel komen. Dat is één ding wat zeker is. 

In onze markt lijkt het al snel alsof je tussen alle succesgoeroes zit en dat roept wat op bij mensen. Het gaat er natuurlijk niet om dat je haat krijgt op je advertenties. Maar het werkt wel heel goed als je emotie los kunt maken. Dat gaat helemaal terug naar de televisiereclames en daarvoor ook de krantenreclames en radioreclames. 

Ga maar na: welke televisiereclames blijven het beste plakken? Vaak zijn dat de reclames die een emotie losmaken. Idealiter raak je een positieve emotie, bijvoorbeeld humor. Dat geven mensen door. Zeker vroeger, toen televisiereclames nog nieuw waren, werkte dat goed. Destijds keken mensen nog uit naar reclames. Tegenwoordig is dat niet meer zo. 

Een andere krachtige emotie die je kunt aanwakkeren met een advertentie is dat mensen onder de indruk zijn. Of dat iets ze raakt. Deze emoties zijn heel persoonlijk, waardoor mensen ze onthouden. Het kan ook dat een reclame een bepaald schrikeffect heeft. Op YouTube vind je ook een paar verboden reclames. Dat zijn de reclames die nét iets te ver gaan. 

De irritatiefactor in online marketing

Naast positieve emoties, kun je met een reclame ook irritatie opwekken. Dat is iets wat reclamemakers vroeger al goed begrepen. Er zijn zelfs verkiezingen voor: de Loden Loekie, voor de meest irritante reclame van het seizoen. Veel bedrijven gaan ervoor om de irritantste reclame te maken, want ook dat blijft hangen. 

Persoonlijk zouden we geen irritatie emotie willen koppelen aan ons merk of product. Maar er zit wel een groot grijs gebied. Irritatie komt altijd vanuit een bepaald contrast. En ons reptielenbrein reageert heel goed op contrast.

Het kan een irritatiefactor zijn als je een advertentie voorbij ziet komen met een irritante gast die een irritant verhaal vertelt. Dat zien we genoeg voorbij komen bij de lifestyle goeroes. Maar een pop-up is ook een irritatiefactor. Het is een contrasterend element. Doordat het irriteert, gaat je aandacht ernaartoe. 

Persoonlijk zouden we dat niet zo snel willen doen voor ons bedrijf. We zouden geen irritatie emotie willen koppelen aan ons merk of ons product. Maar er zit wel een heel groot grijs gebied. Als je online in staat bent om te irriteren. Irritatie komt altijd vanuit een bepaald contrast. Ons reptielenbrein reageert heel goed op contrast.  

De perfecte timing van je irritatiefactor

Wanneer moet je iemand irriteren en wanneer niet? Dat moet je weten te timen. 

Op je website heb je invloed op wanneer je je bezoekers irriteert. Met advertenties heb je dat niet. Het algoritme van het platform waar je adverteert bepaalt dan wanneer je advertentie voorbij komt in de Stories. 

Je weet echter wel dat je voorbij gaat komen in de Stories of juist in de timeline. Je wilt zorgen dat je daar de aandacht grijpt en dat iemand idealiter blijft hangen. Dat doe je door diegene te triggeren. Je triggert iemand door iets irritants te zeggen, maar ook door juist iets grappigs of leuks te zeggen. 

Op je website heb je er zelf wat meer controle op wanneer iets naar voren komt. Houd er wel rekening mee dat Google er een strap op heeft gezet als je meteen een blocking popup laat zien aan iemand die voor het eerst op je website komt. Dat is zo vervelend voor mensen dat Google er een straf op heeft gezet. Niet doen dus. 

Maar wanneer laat je zo’n pop-up dan wel komen? 

Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de pop-up pas een aantal seconden later komt of wat kleiner is, zodat je geen straf krijgt. 

Zelf gebruiken we vaak een exit-intent popup. Als je bijvoorbeeld op een opt-in pagina niet je naam en e-mailadres invult, maar met je muis naar de rechterbovenhoek gaat, komt er een pop-up met ‘wacht even, je vergeet je gratis e-book’. Het werkt ongekend goed, maar het is wel een irritatiefactor. Je wilt weggaan en krijgt vervolgens een melding met ‘Ho, wacht even’. 

Je kunt dit soort pop-ups instellen via Phoenix. Ook zijn we het momenteel in Plug & Pay aan het bouwen. Als je een upsellpagina wilt wegklikken, kun krijg je dan een pop-up te zien met ‘Ho, je vergeet het extra aanbod te bekijken’. We weten nu al dat daar conversie uit moet komen. 

Iemand uit het team die de functie gaat bouwen, reageerde meteen met: “Oh wat irritant, dat zou ik meteen wegklikken.” Misschien denk je dat als ondernemer ook wel. Maar betrek dit soort dingen niet altijd op jezelf. Kijk juist naar de statistieken en bepaal op basis daarvan of het werkt. Daar ligt het verschil. 

Wanneer gebruik je irritatie? Simpel, als het werkt. Idealiter in de vorm van kleine details.

De melding mag irritant zijn, maar de boodschap niet

We zouden irritatie niet zomaar gebruiken in een video. Ook niet als het voor ons zou werken. Je wilt niet dat mensen een emotie als irritatie verbinden aan jou als persoon of als merk. Ook niet als het op korte termijn voor je werkt. 

Mensen hebben een bepaalde emotie bij jou als persoon of als bedrijf. Dat moet een positieve connectie zijn. Zoek naar de nuance tussen: wat irriteert het brein, maar wat irriteert de persoon in kwestie niet. Zo kan een pop-up als vervelend worden ervaren, omdat je niet door kunt gaan met wat je wilde doen. Maar als er in die pop-up een relevante boodschap staat, is de irritatie weer weg. 

Een plotselinge melding irriteert het brein. Maar het is niet zo dat je het meteen heel irritant vindt dat je een melding hebt. Je wilt gewoon kijken of die melding interessant is. Zo creëer je een gewoonte.

We kiezen er bewust voor om onze pop-ups niet na 3 seconden te laten zien, maar pas als iemand weg wilt gaan. Anders is diegene toch weg. Daarom willen we nog één keer het beeldscherm gijzelen, om te zien of we ze tóch nog een actie kunnen laten doen. In plaats van een grote pop-up na 3 seconden, vliegen we een kleine magnet in. Deze trekt wel de aandacht, maar irriteert niet, zodat mensen de pagina kunnen blijven lezen. 

Wat voor jou werkt vs. wat voor jouw klant werkt

Wanneer je pop-ups gebruikt, kun je daar prima wat humor in verwerken. Zo hadden we een tijdje geleden een actie. Als mensen weg wilden gaan, kregen ze een pop-up te zien met ‘Zeg dat je niet hoeft te gaan, schat’. Als je dat leest, heb je meteen Xander van Volumia in je hoofd. Uiteindelijk zijn er uit deze actie weinig resultaten gekomen, maar we hebben wel veel lol gehad om de headline. 

Je wilt aan de ene kant wel de effectiviteit opzoeken door mensen te irriteren, maar niet zorgen dat mensen doodziek van je worden, omdat je vervelende uitingen hebt op het internet. 

Laat je eigen mening vooral niet je marketing beïnvloeden. Misschien denk je nu: ‘Ik zou er zelf nooit op klikken, dus ik ga het ook niet op mijn website zetten’. Hierdoor doe je jezelf waarschijnlijk veel tekort. 

Sommige ondernemers willen geen countdown op hun website, want ze vinden het vervelend om mensen druk op te leggen. Of ze willen geen exit intent pop-up, want als mensen weg willen, moeten ze gewoon weg kunnen gaan. 

Maar vergelijk het eens met het rode icoontje dat je over je apps heen ziet als je een melding hebt. Het irriteert je dat er constant rode bolletjes staan die aanduiden dat je een nieuwe notificatie hebt. Maar je hebt er wel bewust voor gekozen om die app te downloaden. Daarom open je de app steeds opnieuw, om te zien of er iets nieuws staat. 

Heb jij de nieuwe Huddle-app al?

Over apps gesproken: het kan je niet ontgaan zijn dat we een nieuwe Huddle-app hebben. De oude app was een flinke irritatie. Op een gegeven moment realiseerden we ons dat we iets anders wilden met de app. Daarom zijn we hem compleet opnieuw gaan bouwen. De oude leverde ondertussen steeds meer problemen op en de irritatie begon flink op te lopen. Nu is er een nieuwe versie en die is - al zeggen we het zelf - supervet. 

De Huddle-app heeft nu ook een rood bolletjes. Daardoor worden gebruikers continu teruggetrokken naar de app. Zo blijven ze constant in contact met de communities waar ze in zitten. 

Inmiddels is de Huddle-app uitgerold voor zowel Apple als Android. Ook communiceerden we naar onze Huddle-klanten dat ze hun klanten op de hoogte konden brengen van de app. Dankzij de nieuwe app wordt het makkelijker om video’s te bekijken op je telefoon en hoef je niet meer naar de website te gaan. 

Ben jij lid van een Huddle? Bijvoorbeeld omdat je lid bent van IMU+ of omdat je in een andere Huddle zit? Dan zouden we het leuk vinden als je even naar de App Store gaat en een review achterlaat. Bijvoorbeeld door even op 5 sterretjes te klikken en er iets leuks bij te schrijven. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen