Pinterest is een visuele zoekmachine. Het platform wordt veelal gebruikt om inspiratie op te doen. Posts die je leuk vind kun je vastpinnen en bewaren op borden. Deze borden kun je gezamenlijk maken en bewerken.
Hoe werkt Pinterest?
Pinterest is een sociaalnetwerksite dat werkt als een prikbord. Als gebruiker kun je over het hele internet afbeeldingen, video’s of artikelen verzamelen, welke je vervolgens op je “boards” (borden) plaatst.
Je kunt verschillende borden aanmaken, waardoor je altijd alle foto’s die voor jou aan elkaar – aan eenzelfde onderwerp, een idee, een droom of een plan – gerelateerd zijn bij elkaar hebt.
Ontstaan van Pinterest
De ontwikkeling van Pinterest begon in december 2009 en in maart 2010 werd de site als bètaversie gelanceerd. In het begin was de site alleen op uitnodiging te bezoeken, later werd registratie via e-mail ook mogelijk. Sinds augustus 2012 is het mogelijk om gratis te registreren.
In 2015 maakte Pinterest bekend dat het meer dan 100 miljoen actieve gebruikers had (van zo’n 176 miljoen in totaal). Opvallend feitje: 85% van de gebruikers is vrouw! Het feit dat de borden waar je als gebruiker je afbeeldingen op pint (speld) in principe openbaar zijn en gevolgd (en ge-repinned: andere gebruikers nemen jouw artikelen of foto’s over op hun eigen board) kunnen worden door andere gebruikers, maakt Pinterest een sociaalnetwerksite.
Pinterest marketing
Momenteel is Pinterest nog niet heel populair om op te adverteren, terwijl hier wel mooie kansen liggen om verkeer en conversies uit te halen. Pinterest identificeert zichzelf als een zoekmachine, maar er zit wel een tintje social media aan. Je kunt wel reageren op berichten, maar dit word minder vaak gedaan dan op Instagram, Facebook en andere social media platforms.
De focus van Pinterest ligt voornamelijk op het uitvoeren van zoekopdrachten. Het mooie van zoekmachines is dat jouw potentiële klant op zoek is naar jou. De vraag naar een product of dienst is er al.
Met marketing via Pinterest heb je een kans om consumenten vroeg in hun customer journey te beïnvloeden. Bereik een nieuw publiek met inspirerende foto's!