arrow_drop_up arrow_drop_down
8 juli 2020 

Impact maken op de wereld zonder (virtueel) team, kan dat?

We kregen een leuke vraag van Elma, die al jaren klant is bij ons. Namelijk: "hoe groei je je bedrijf zonder (virtueel) team? Als ex-manager heb ik niet zoveel zin meer om een teamleader te zijn, maar als mens wil ik mijn impact in de wereld vergroten." In deze aflevering van Online Barketing delen wij onze visie op leiderschap én impact. Kan het een wel zonder het ander bestaan? Je kunt de video bekijken of de tekst verderop de pagina lezen. https://www.youtube.com/watch?v=rOOcHDKGfo4 Het is geen geheim: Tonny wilde jarenlang geen personeel. Lekker in z'n eigen coconnetje bouwen aan het bedrijf klinkt stiekem nog steeds weleens lekker. Als je personeel aanneemt, word je namelijk automatisch manager. Je krijgt een controlefunctie én een voorbeeldfunctie, waardoor je niet zomaar meer kunt doen wat je wil. Toch zijn we inmiddels met 25 mensen op kantoor. Daarnaast werken we samen met andere ondernemers die niet bij ons in dienst zijn. Want: we wilden meer impact maken.

Is een team dan de enige optie als je meer impact wil maken?

Stel nou dat je denkt: ja, die impact wil ik ook maken, maar dan zonder team a.u.b. Dan heb je een aantal opties:
  1. Automatiseren: zoek systemen die kunnen doen wat jij niet kunt. We weten toevallig dat Elma in de boekhouding zit. Zij zou bijvoorbeeld een systeem kunnen bouwen of uitkiezen dat ervoor zorgt dat ze niet zelf meer de bonnetjes hoeft op te halen en in te kloppen. Een systeem dat automatisch herkent waar de bon vandaan komt, het koppelt aan een uitgave en tadaa: administratie op orde. Kost misschien wat geld en wat tijd om het in te stellen, maar dan heb je ook wat.
  2. Kennis verkopen: Elma zou bijvoorbeeld ook een boek kunnen schrijven over boekhouden, waardoor ondernemers het zelf kunnen gaan doen. Heeft ze in eerste instantie ook meer werk aan, maar het is een schaalbaar product dat ze (met de juiste systemen) automatisch kan verkopen.Het risico hiervan is dat het eenrichtingsverkeer kan worden als je het zonder team wil doen: omdat je geen tijd (of zin) hebt om te reageren op de mensen die jouw adviezen opvolgen, ga je geen interactie aan. Een tussenoptie is het lanceren van een community waar jouw "volgers" met elkaar kunnen praten. Je faciliteert dan wel het gesprek zonder er zelf heel actief deel in te nemen. Je zou kunnen overwegen om community managers of moderators aan te wijzen om het helemaal buiten jezelf om te laten gaan.

Werk uitbesteden (zonder te managen)

Werk uitbesteden zonder dat je het hoeft te managen is natuurlijk ook een optie. Wij doen dat zo:
  • van deze video, waarvoor we niet eens het onderwerp zelf hebben bedacht (thanks Elma!), maakt iemand anders een audiobestand voor op ons Spotify-kanaal.
  • De video wordt gemonteerd en op ons YouTube kanaal gezet - doen we ook niet zelf.
  • Er worden stukjes uitgeknipt voor op onze socials
  • Een externe schrijver (hoi!) maakt er een blog van voor op onze website.
In het begin hebben we hier wat werk aan: feedback geven, beetje aansturen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit proces redelijk automatisch verloopt, zonder dat wij ons ermee hoeven te bemoeien. In alle bovenstaande voorbeelden is het zo dat je op een gegeven moment tegen je eigen limieten - of dat van je systemen en externen - aanloopt. De vraag is: vind je dat prima of wil je meer? Een van de redenen waarom wij ons team zo fijn vinden, is omdat ze ook zelf ideeën aandragen. Ze weten waar wij als bedrijf heen willen en wat ze zelf willen bereiken. Daar putten zij taken en verantwoordelijkheden uit, zonder dat wij er heel erg boven op hoeven te zitten. Dat is onze stijl van leiderschap: zoveel mogelijk zelfmanagement stimuleren. Zo behouden wij toch - tot op zekere hoogte - onze vrijheid, en maken we tegelijkertijd meer impact.

Ja maar leidinggevers zijn per definitie niet leuk

Veel mensen hebben een bepaald beeld van managers - en da's meestal niet positief. Of je nu uit je eigen ervaringen put, uit boeken of uit films: managers hebben niet altijd een goed imago. De meeste mensen die anderen gaan managen, proberen veel te veel te sturen. Ze vertellen precies wat je moet doen, maken je afhankelijk en hulpeloos: zonder hun ideeën en sturing, gebeurt er niets. Maar je bent toch geen klaar-over!
Mensen laten zich niet managen. Taken wel.
Dit is de clou: als je de verantwoordelijkheid kunt doorgeven aan iemand anders, hoef je zelf geen leidinggevende meer te zijn. De taken die opkomen, verzinnen onze mensen zelf - met een oog op de eindverantwoordelijkheid die zij hebben. Daar ben je niet zomaar: het aannemen van personeel is het aangaan van een pittige investering, zowel qua tijd als emotioneel. Je wilt een band opbouwen, zodat je jouw verantwoordelijkheden kunt overdragen. Datzelfde geldt voor uitbesteden: als je het werk op een hoog niveau wil laten doen, kost het ook wat. Een stagiair kost minder, maar vergt wel weer andere investeringen.

Welke impact wil je maken?

Of je wel of niet "moet" samenwerken met een team, is voor een groot deel afhankelijk van wat voor impact je wilt maken. Hoe ziet dat eruit voor je? Wil je bijvoorbeeld meer massa bereiken, of mensen op een dieper niveau kunnen raken dan alleen door de boekhouding voor ze te doen? Wil je onderdeel zijn van een maatschappelijke discussie? Voor ons betekent impact maken dat "het" groter wordt dan wijzelf. Groter dan we zelf zouden kunnen bedenken - daar hebben wij andere mensen voor nodig. Ondanks dat forever solo in een eigen coconnetje heel lekker klinkt, weten wij dat dit niet voor ons werkt. Niet in de laatste plaats hierom: wij willen onze successen - net als onze problemen - graag delen. Als je een positieve impact op de wereld hebt gemaakt, maar niemand deel kunt maken van jouw succes, wordt het heel hol. Dat is natuurlijk niet de bedoeling: impact maken op de wereld, maar het in je eentje aan de keukentafel zitten te vieren... Moet je dat wel willen? Hoe denk jij over het laten groeien van je impact - heb je daar wel of geen team bij nodig? Laat het ons weten in de comments!
Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen