Het LinkedIn algoritme gaat op de schop

LinkedIn voert een update door in het algoritme en verandert de manier waarop content wordt gerangschikt. Als onderdeel van deze update krijgen gebruikers meer controle over hun feed en kunnen ze zich afmelden voor bepaalde content categorieën. Ook kun je ervoor kiezen om meer content te zien van experts en thought leaders die niet in je netwerk zitten. 

De update is bedoeld om een persoonlijkere en meer relevante ervaring te bieden aan LinkedIn-gebruikers. Tegelijkertijd moet het nieuwe algoritme de interactie tussen gebruikers verbeteren. In dit artikel lees je een overzicht van alle veranderingen in het LinkedIn feed. 

Gebruikers krijgen meer controle over content in hun feed

LinkedIn biedt opties waarmee gebruikers content waarin ze niet geïnteresseerd zijn kunnen beperken. Je kunt de ‘Ik wil dit niet zien’ optie selecteren voor individuele berichten of ervoor kiezen om content van bepaalde personen minder te zien. 

Linda Leung, Director of Product Management bij LinkedIn zegt in een blog post het volgende over deze nieuwe functie:

“We testen nieuwe manieren voor hoe je als gebruiker statusupdates ontvangt op basis van de feedback die je geeft. We willen blijven verbeteren en daarom komen er meer controlefuncties voor het feed. Hoe meer je deze gebruikt, hoe beter we leren wat je voorkeuren zijn, zodat we de ervaring daarop kunnen aanpassen.”

Naast de eerder genoemde opties, krijgen gebruikers ook de mogelijkheid om de hoeveelheid politieke content in hun feed te beperken. Op dit moment wordt deze nieuwe functie alleen nog maar in de VS getest, maar we binnenkort zal de optie ook uitbreiden naar meer regio’s en talen. 

Feeds laten minder irrelevante nieuwsberichten en updates zien

Dankzij de veranderingen aan het algoritme zal LinkedIn meer gerichte activiteiten uit je netwerk laten zien. Het algoritme geeft prioriteit aan berichten en acties die relevant zijn, in plaats van reacties of acties waar je niets aan hebt. 

Concreet zal het LinkedIn feed meer van het volgende laten zien:

  • Berichten, video’s en andere content die relevant is voor de individuele interesses van een gebruiker
  • Kansen voor authentieke interactie
  • Veilige en productieve gesprekken die voldoen aan de community guidelines

Op basis van gebruikersfeedback gaat LinkedIn onder meer de polls filteren. Zo krijg je alleen nog maar de polls te zien die daadwerkelijk interessant en relevant voor je zijn. 

Content van lage kwaliteit die specifiek vraagt om interactie wordt niet gepromoot door het algoritme. Hiermee wil LinkedIn content van hogere kwaliteit stimuleren. 

Het LinkedIn feed zal minder van het volgende laten zien:

  • Irrelevante updates (zoals de reactie van iemand in je netwerk op een post van iemand waar je geen connectie mee hebt)
  • Politiek georiënteerde posts (als je daarvoor kiest)
  • Meldingen: je wordt niet langer op de hoogte gebracht van elke nieuwe functie binnen je netwerk
  • Clickbait posts van lage kwaliteit die alleen zijn bedoeld om interactie uit te lokken
  • Polls van mensen die je niet kent

Wat betekent dit voor bedrijven?

De interactie op LinkedIn neemt al zes kwartalen op rij toe. De kansen voor bedrijven die LinkedIn als onderdeel van hun marketing en werving gebruiken groeien mee. 

Nu het LinkedIn algoritme verandert, zullen sommige bedrijven hun LinkedIn strategie opnieuw moeten vormgeven. Sommige ‘growth hacks’ om een groot publiek te bereiken, werken niet meer. In plaats daarvan is het belangrijk om de focus te leggen op content van hoge kwaliteit die betrokkenheid stimuleert. 

Bron: Search Engine Journal