Hoe scoor je gratis publiciteit?
08 april 2021 
5 min. leestijd

Hoe scoor je gratis publiciteit?

Ondernemingen die in nieuwsmedia verschijnen, groeien sneller. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel vind je vijf bedrijven die met een slimme PR-campagne gratis aandacht realiseerden in de pers. Zodat jij ook gratis publiciteit kan scoren.

Waarom PR?

PR is een belangrijke strategie voor bedrijven die willen opvallen. Het zorgt er namelijk voor dat je op een geloofwaardige manier in contact komt met je doelgroep. Heel simpel: als je een nieuwsartikel leest, dan geloof je dat artikel vaker dan als het een advertentie betreft. Daarbij vinden we reclames vaak irritant – terwijl we zelf naar nieuws zoeken.

Als je geen gigantische advertentiebudgetten kan inzetten, kan je creatieve, inspirerende of tegendraadse invalshoeken bedenken. Zo kan je – gratis! – je onderneming bekender maken bij je doelgroep. Deze vijf voorbeelden inspireren je hopelijk om met PR aan de slag te gaan, want deze voorbeelden kan je zo gebruiken als voorbeeld voor jouw PR-campagnes.

1: Maak mensen slapend rijk, zoals onderbroekenmerk Pockies

Onderbroek-met-zakken-merk Pockies weet als geen ander wat de kracht van PR kan zijn. Niet gehinderd door een gebrek aan flauwe grappen en creativiteit, wisten de jonge ondernemers een campagne te bedenken die zowel in Nederland als de Verenigde Staten de nodige media-aandacht opleverde.

“Slapend rijk worden in je boxershort. In een paar uur tijd kreeg de Facebookoproep van Pockies honderden reacties binnen. Niet gek: het onderbroekenmerk biedt mensen aan om ‘slapend rijk te worden’. Het enige wat je hoeft te doen is in een boxershort op de bank te gaan liggen”, aldus RTLNieuws.nl.

2: Spreek je uit, zoals Judith Eyck van Vakanties.nl

Judith Eyck is de oprichter van Vakanties.nl. Er is veel te doen om het aantal vrouwelijke ondernemers in de tech-scene. Eyck merkt op dat er niet alleen een glazen plafond is – wat vrouwen belemmert om funding op te halen en een onderneming verder te laten groeien – maar dat er ook een plakkerige vloer is.

“De Nederlandse vrouw is wereldkampioen parttime werken, ook voordat er kinderen in het spel zijn. Laten we ook op de plakkerige vloer wijzen: vrouwen die zelf besluiten hun ambities niet na te jagen”, vertelt ze aan Quote. Door je uit te spreken over een nieuwswaardig thema, kan je opvallen in de media. Merk op: het is wel nodig om een mening te hebben waar je op financieel vlak niet van profiteert. Als een winterbanden-fabrikant verkondigt dat winterbanden van levensbelang zijn, dan is dat geen mening – maar een verkapte reclame.

3: Vertel over je succes, zoals Innovation in Motion

Innovation in Motion, een startup die gordijnen elektrisch laat openen, werd Startup van de Week bij Sprout. Hoe dat lukte? Door te vertellen over het buitenlands succes. In Amerika bleek het bedrijf hoge ogen te gooien. Verhalen over nieuwe en aansprekende klanten, buitenlands succes, funding of fusies/overnames, kunnen zakelijke media (zoals Sprout) bewegen om over je te berichten.

4: Inner Circle lanceert date-etiquette

De Nederlandse datingapp Inner Circle heeft veel concurrenten, waardoor het zaak is om op te vallen. PR maakt het verschil voor zo’n bedrijf, want het is een manier om op een slimme manier in contact te komen met de doelgroep. Inner Cirlce bedacht daarom een date-etiquette, met acht ‘date-geboden’. Het doel hiervan: zorgen dat daten leuker wordt en het bedrijf gezien wordt als expert op het gebied van daten.

Inner Circle moedigt concurrenten zelfs aan om de online date etiquette over te nemen. Daarmee profileert het bedrijf zich als expert, want het stelt de beschikbare kennis zelfs beschikbaar aan de concurrentie. Op deze manier spreekt de datingapp zich uit over (de toekomst van) daten, agendeert het een probleem en ontstaat er dus nieuwswaarde.

5: Building Heroes

Detacheerder in de bouw Building Heroes wil de bouwketen naar een hoger niveau tillen. Om aandacht voor deze boodschap te creëren, pakt het bedrijf het begrip ‘bouwkeet’ vrij letterlijk aan: het bedrijf opende een zoektocht naar de meest matige bouwkeet en beloonde het bedrijf met de meest matige bouwkeet met een gepimpte bouwkeet. Onderstaande publicatie in het AD vertelt je meer over deze actie. Deze gepimpte bouwkeet leidde tot veel publiciteit, onder meer met een interview bij de RTL4-talkshow van Beau van Erven Dorens.

Tot slot

Media-aandacht is niet alleen beschikbaar voor de grootste bedrijven met eindeloze marketingbudgetten of een uitgebreid netwerk van journalisten. Elk bedrijf, hoe groot of klein, kan wel een verhaal hebben of bedenken dat de moeite is om te delen. Heb jij al een idee voor een volgende PR-campagne? Of ken je een andere leuke PR-stunt? Ik hoor het graag in de comments!

Over de schrijver
Ik werk sinds 2013 als PR-consultant; eerst bij PR-bureaus, daarna als freelance consultant. Met Presscloud wil ik PR toegankelijker maken. Het platform biedt bedrijven de juiste perslijsten, tools, tips en tricks voor PR. Met deze gratis PR-tool wil ik ervoor zorgen dat je zelf jouw bedrijf in het nieuws kan brengen.
Reactie plaatsen