Google wil geen AI-gegenereerde spam content
18 mei 2022 
in Nieuws
5 min. leestijd

Google wil geen AI-gegenereerde spam content

Tijdens een Google Search Central SEO office-hours hangout bestempelde Google’s John Mueller AI-gegenereerde content als spam. Daarbij staat AI-content al lange tijd gemarkeerd als ‘iets om te vermijden’ in de webmaster guidelines

Desalniettemin krijgt het thema AI-gegenereerde onderwerp de laatste tijd veel aandacht. De technologie wordt steeds beter, waardoor het verleidelijk kan zijn om automatisch content te genereren in plaats van het zélf te maken. 

Het meest recente Google statement over AI-content

John Mueller maakte zijn statement als reactie op de vraag: “Hoe reageert Google op websites die door AI-geschreven content bevatten?” 

Volgens Mueller valt dit in de categorie van automatisch gegenereerde content, wat al sinds het begin van Google een no go is. 

Nu de technologie rondom AI-content steeds beter wordt, is het echter de vraag: ziet Google het verschil tussen content geschreven door AI en door mensen? Op deze vraag weigerde Mueller een duidelijk antwoord te geven. 

Uiteindelijk maakt het niet uit of content is geschreven door een mens of een robot. Google detecteert of het van hoge kwaliteit, lage kwaliteit of spam is. Het is zeer waarschijnlijk dat de zoekresultaten op een bepaald moment gevuld zijn met content gegenereerd door robots. 

Misschien gebeurt het al. Zo scoort dit artikel op positie 2 voor het zoekwoord ‘benefits of AI content’: 

AI content screenshot

Is dit geschreven door een mens of een machine? Daarbij: niet iedereen is een goede schrijver. Het feit dat content door een mens geschreven is, betekent niet dat het ook meteen van hoge kwaliteit is. 

Google documentatie over AI-content

In de Google Search Central documentatie vinden we het volgende over automatisch gegenereerde content:

“Automatisch gegenereerde content (ook auto generated content genoemd) is content die via een computerprogramma is gegenereerd. In gevallen waarbij dit bedoeld is om zoekposities te beïnvloeden en niet de gebruiker te helpen, kan Google actie ondernemen”. 

Sommige voorbeeldsituaties zijn:

  • Tekst die nergens op slaat maar waarin zoekwoorden staan
  • Tekst die vertaald is door een automatische tool, zonder menselijk oordeel voorafgaand aan het publiceren
  • Tekst gegenereerd door gebruik van automatische synoniemen of vertroebeling
  • Tekst gegenereerd via automatische processen, zoals Markov chains
  • Tekst gegenereerd door Atom/RSS feeds of zoekresultaten te scrapen
  • Het aan elkaar plakken of combineren van content op verschillende webpagina’s zonder voldoende waarde toe te voegen

Een hypocriet standpunt?

Google noemt zichzelf een AI-first bedrijf. Het bedrijf gebruikt honderden machine learning modellen in verschillende producten: Search, Ads, YouTube, Gmail en nog veel meer. Waarom? Omdat het helpt om het product te verbeteren. 

Waarom zou content in de zoekresultaten dan anders zijn? Dat heeft allemaal te maken met de manier waarop het algoritme van Google kwaliteit interpreteert. 

Toch is het niet écht hypocriet. Google wil content van hoge kwaliteit belonen, al jarenlang. De Panda update was een van de grootste pogingen van Google om de rommel op te ruimen die content farms van de zoekresultaten hadden gemaakt. 

Risico’s en voordelen van AI content

Hieronder lees je een aantal risico’s en voordelen die AI content met zich meebrengt. 

Risico: Google neemt actie voor je pagina website

Een handmatige actie kan serieuze consequenties hebben voor je merk of bedrijf. Als aanvulling op alle middelen die je in AI-content stopt, moet je vervolgens nog veel meer middelen investeren om de rommel op te ruimen en hopelijk opnieuw in de Google zoekresultaten terecht te komen. 

Risico: Niet origineel

Hoewel AI content veel verder gevorderd is dan de ouderwetse content spinners, blijft het in essentie nog altijd hetzelfde. Je kopieert het werk van andere mensen dat al online bestaat, ook dat van je concurrenten. In feite verander je dus alleen de woorden en ideeën van anderen. Volgen in plaats van leiden is een gevaarlijk bedrijfsmodel waarmee je nooit beter zult zijn dan nummer twee. 

Risico: Lage kwaliteit

De content die uit een AI-tool komt, heeft waarschijnlijk nog veel werk nodig voor dat het goed genoeg is om online te publiceren. In het beste geval krijg je hele standaard content. Met dezelfde hoeveelheid tijd en geld die je in technologie investeert, kun je waarschijnlijk ook een echte schrijver inhuren. 

Voordeel: Schrijven kost veel tijd

Het kost tijd om content te produceren. AI content kan dit versnellen. Toch moet je er rekening mee houden dat je de content die je krijgt moet controleren voordat je het publiceert. The Associated Press kwam een tijdje terug in opspraak voor het gebruiken van robot journalisten voor verhalen met veel statistieken. Deze technologie vergroot de output, terwijl journalisten 20% van hun tijd besparen. 

Voordeel: Goede content is niet goedkoop

Er komt veel meer kijken bij het creëren van content dan enkel het schrijven. Het begint met research (zoekwoorden, met wie moet je concurreren), maar een tekst moet vaak ook nagekeken en herschreven worden. Daarbij heb je ook afbeeldingen of grafische elementen nodig. En is de schrijver een expert in het onderwerp? Expertise kost geld. Daarbovenop komt nog de promotie van de content. Als je kunt leven met content die ‘goed genoeg is’ (vanwege beperkte middelen en budget, in een niche met lage concurrentie), kan AI content een uitkomst zijn. 

Voordeel: Goed om ideeën op te doen

AI kan helpen om content ideeën te bedenken. De algoritmes zijn op dit moment misschien nog niet goed genoeg om hele stukken content te maken, maar misschien haal je er wel veel waarde uit als je de tools gebruikt voor het brainstormen van content. 

Waarom is dit belangrijk?

SEO draait om een groot deel om het afwegen van risico’s en beloningen. Als Google ontdekt dat je AI content gebruikt, kan dat resulteren in een handmatige actie of kan je website uit de zoekresultaten worden gehaald. 

AI kan helpen in het content creatie proces, maar zelfs dan is er een menselijke laag nodig. Welke weg je ook neemt, zorg er altijd voor dat je er comfortabel mee bent en op de hoogte bent van de risico’s die verbonden zijn aan het gebruiken van AI content. 

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!