Facebook marketing: Waar moet je op letten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 april 2016 

Facebook marketing: Waar moet je op letten?

Heb jij een website of webshop? De kans is dan groot dat je deze promoot via Facebook. Facebook is na WhatsApp het grootste sociale medium in Nederland. Het is relatief goedkoop om je producten of diensten onder de aandacht te brengen via Facebook, maar zijn je inspanningen het ook waard? In dit artikel geven we je tips waardoor je beter kan sturen op je ROI (Return On Investment) wanneer je Facebook als marketinginstrument gebruikt.

Net als bij Google heeft Facebook ook haar eigen algoritme om te bepalen welke berichten wanneer en waar getoond worden. Wanneer Facebook álle berichten in volgorde van plaatsing zou tonen, zou de gemiddelde Facebookgebruiker zo’n 1.500 berichten per dag op zijn of haar tijdlijn ontvangen. Om in deze chaos orde te scheppen, gebruikt Facebook dit algoritme om zo relevant mogelijke berichten aan jou te tonen op je tijdlijn.

Hoe werkt Facebook Edgerank?

Er zijn talloze factoren die bepalen in welke volgorde en frequentie berichten op de tijdlijn van de gebruiker worden getoond. Hoewel het onmogelijk is om hier inzicht in te krijgen, zijn er een aantal richtlijnen waarvan we weten dat dit bijdraagt aan het bereik van Facebook posts. Hoe vaker een gebruiker interactie toont bij jouw posts, hoe groter de kans is dat jouw berichten vaker worden getoond aan de specifieke gebruiker. Daarnaast telt een “share” (delen op de tijdlijn) zwaarder mee dan een “like”, omdat de gebruiker hier meer moeite voor moet doen. Daarnaast worden er gerelateerde berichten getoond; Wanneer je een bepaalde pagina liked, worden er meerdere opties getoond op basis van jouw interesses. Tenslotte is er nog de tijd dat een bericht online staat; hoe ouder het bericht, hoe minder relevant deze door Facebook wordt gevonden en dus wordt dit bericht minder vertoond. Aan de hand van onder andere deze factoren bepaalt EdgeRank iedere keer dat jij een bericht plaatst, aan welke gebruikers dit bericht wordt getoond.

Nu dat je weet hoe EdgeRank globaal werkt, is het belangrijk om je Facebookstrategie in de praktijk te gaan brengen. Maar hoe pak je dat precies aan? Met de onderstaande stappen helpen wij jou een stapje verder om alles uit je Facebook te halen:

Facebook Edgerank Formule

Bepaal je doel op social media

Waarom gebruik je Facebook? Je zal hierbij echt origineler moeten zijn dan alleen het argument “omdat iedereen het doet”. De kans dat je direct sales haalt uit je Facebook is klein, dus focus hierop niet. Social media is bedoeld om de interactie aan te gaan met je doelgroep, formuleer daarom een van de volgende doelen:

  • Meer bereik
  • Meer naamsbekendheid
  • Meer leads
  • Meer interactie met je doelgroep

Om te weten of je je doel hebt gehaald, hang je een waarde aan bijvoorbeeld het aantal interacties dat je verwacht te halen. Monitor de resultaten aan de hand van een (maandelijkse) rapportage en bekijk waar er ruimte is voor verbetering.

Nodig je netwerk uit

Heb je een netwerk, gebruik het dan! Je kan alleen maar bekend worden als dat mensen je kennen. Op Facebook kan je aan de hand van je Facebookvrienden of bijvoorbeeld iCloud contacten anderen uitnodigen om jouw pagina te ‘liken’. Op deze manier wordt je bereik vergroot en word je onder de aandacht gebracht. Zorg er wél voor dat je je netwerk segmenteert en niet iedereen lukraak uitnodigt. Dit kan zorgen voor irritatie en daarnaast wil je je liever focussen op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Focus niet alleen op likes

Natuurlijk, het is belangrijk dat je pagina ‘likes’ ontvangt om meer naamsbekendheid te ontvangen. Echter, er zijn veel meer interactiemogelijkheden. Dat je geen nieuwe likes ontvangt, betekent niet dat er niets gebeurt. Voorbeelden van interactiemogelijkheden zijn bijvoorbeeld:

  • Liken van individuele berichten
  • Delen van berichten
  • Reacties op berichten
  • Het aankopen van producten
  • Het downloaden van bestanden
  • Het achterlaten van een review
  • Bereik van een bericht
  • Aantal klikken op een bericht
  • Aantal weergaven van het bericht.

Door de bovenstaande factoren (indien van toepassing) mee te nemen in je (maandelijkse) rapportage, kan je eenvoudig monitoren welke berichten het beste werken. Zo kan je ook testen op basis van tijden en dagen.

Gebruik een call-to-action in je omslagfoto

Zorg ervoor dat je omslagfoto aanspreekt, dit is tenslotte het eerste interactiemoment met de gebruiker op de pagina. Zorg er allereerst voor dat de gebruiker meteen ziet waar het om gaat en toon je USP of slogan in deze omslagfoto. Je kan het ook een stapje verder gaan door te verwijzen naar een actie die je de gebruiker wil laten uitvoeren.

Over de schrijver
Als digital marketeer bij mark@ing werk ik voor veel verschillende typen organisaties. Door deze ervaring word ik met name enthousiast van het overzicht bewaren en structuur aanbrengen, meedenken met oplossingen voor de klant en deze vertalen naar concrete acties op het gebied van traffic en conversie optimalisatie. Ik bijt me graag vast in een onderwerp en deel mijn kennis graag door het schrijven van online marketing gerelateerde artikelen en het geven van trainingen.
Reactie plaatsen