Hoe draagt marketing bij aan een succesvolle webshop?
28 september 2017 

Hoe draagt marketing bij aan een succesvolle webshop?

Dat marketing bijdraagt aan het succesvol maken van je webshop hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Maar welke verschillende soorten marketing kun je allemaal inzetten? En hoe zet je die op de juiste manier in? In dit artikel vertel ik je meer over de inzet van verschillende soorten online marketing. Het effectief inzetten van online marketing genereert meer traffic naar je webwinkel en draagt bij aan een groeiende verkoop van je webshop. Ook besteden wij aandacht aan wanneer het beste moment is om hiermee aan de slag te gaan. Vaak zijn het stappen waar je al tijdens het eigen webshop beginnen over na moet denken.

1. Sociale media

Eén van de stappen waar je al tijdens het starten van de webwinkel mee kunt beginnen, is het opzetten van verschillende socialmediakanalen. Wanneer je begint met je webshop bedenk dan van tevoren een goede en passende naam. Het is aan te raden om bij het opzetten van de webwinkel na te gaan of de socialmediakanalen met deze naam nog beschikbaar zijn. Je klanten kunnen je eenvoudig online vinden, wanneer je je socialmediakanalen aangemaakt hebt.

Maar het opzetten van de kanalen is niet het onderdeel dat het meeste werk kost. Wanneer je de kanalen hebt opgezet, dien je ook de kanalen up-to-date te houden. Klanten stellen via sociale media vragen en die vragen moet je beantwoorden om klanten tevreden te houden. Door je klanten te informeren op welke tijden je vragen beantwoordt, voorkom je dat klanten vervolgens gaan bellen of mailen. Promoot op je webwinkel actief dat je socialmediakanalen gebruikt en zet acties op, om ervoor te zorgen dat klanten je gaan volgen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een actie waarbij je klanten een kortingscode ontvangen als de klant je gaat volgen via Facebook of Instagram.

2. Zoekmachineoptimalisatie

Naast het opzetten van sociale media, kun je tijdens het opstarten van je webwinkel ook alvast beginnen met zoekmachinemarketing. Door de inzet van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, zorg je dat je hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. SEO richt zich op de organische zoekresultaten, dus de natuurlijke resultaten in Google waar je niet voor hoeft te betalen.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie verschillende onderdelen: techniek, autoriteitswaarde van de links naar je webwinkel en content. De techniek richt zich op de achterkant van je website, de HTML-code van je website. De autoriteitswaarde van de links naar je webwinkel richt zich op de externe links naar jouw webwinkel. Content richt zich op de (tekstuele en visuele) inhoud van je webwinkel. Hierbij is een goede productweergave van enorm belang. Op een productpagina voeg je, idealiter, specifieke content en informatie toe over een product en informeer je klanten over het product, waar het product voor geschikt is en wat de afmetingen zijn. Een tip: houd het kort en bondig. Ook is het belangrijk om goede productfoto’s toe te voegen, genomen vanuit verschillende hoeken. Op die manier krijgen klanten een goed beeld van het product.

Wanneer je uitgebreider in wilt gaan op de producten die je verkoop is het als startende webshopeigenaar verstandig om een blog op te zetten. Daar komt bij dat de blog jouw content onderdeel optimaliseert. Tegenwoordig zijn diverse webshop software uitgerust met een blogfunctie, dus er is genoeg keuze om de juiste webshop software voor jouw contentstrategie te vinden. Naast SEO kun je ook SEA als marketingstrategie inzetten. Hoewel het maar één letter scheelt, verschilt SEA van SEO.

3. SEA

SEA, oftewel Search Engine Advertising, zijn de betaalde zoekresultaten van zoekmachines. Voorbeelden van SEA zijn Google Adwords of Bing Ads. De advertenties staan aan de rechterkant of boven de organische zoekresultaten. Wanneer een klant op een relevante zoekterm zoekt, wordt de advertentie getoond. Google Adwords is de grootste speler op de markt.

4. Google Analytics

Om meer inzicht te krijgen in de statistieken van je website kun je Google Analytics inzetten. Je kunt een account aanmaken en deze koppelen aan je webwinkel. Je ziet onder andere je bezoekersaantallen, uit welk land en regio je bezoekers komen en hoe bezoekers je website gebruiken. Je ziet zo bijvoorbeeld ook of en waar in je webwinkel een gebruiker afhaakt.

Stel dat het merendeel van de gebruikers afhaken op de pagina waar zij betalingsmethode moeten selecteren, dan weet je dat je die pagina kunt optimaliseren. Als je de pagina hebt aangepast, kun je vervolgens met Google Analytics nagaan of de gebruikers nu wel de bestelling afronden. Daarnaast kun je jouw Google Adwords advertenties meten. Door de advertenties te meten krijg je inzicht in hoe goed je advertenties lopen.

5. Affiliate marketing

Een effectieve manier om meer verkeer naar je webshop te halen is affiliate marketing. Affiliate marketing is het opbouwen van een netwerk met interessante en relevante blogs en websites. Dit zijn de zogenoemde ‘affiliates’ die jouw webshop promoten. Elke keer dat een klant via een affiliate iets koopt, betaal jij de affiliate een afgesproken bedrag. Affiliate marketing is een snelle manier om potentiële klanten naar je webshop te halen omdat je via de blogs en websites snel een groot bereik hebt.

In onderstaande video wordt affiliate marketing kort uitgelegd:

6. Feedmarketing

Naast bovenstaande online marketingstrategieën kun je erover nadenken om feedmarketing in te zetten. Bij feedmarketing worden de producten uit je productdatabase automatisch doorgeplaatst naar verschillende platforms en websites. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan Marktplaats, Google Shopping, Bol.com en Beslist. Wanneer je jouw producten op die websites aanbiedt heb je gelijk een groter bereik. Als een klant op een specifiek product zoekt, komen jouw advertenties voorbij. Een ander voordeel van feedmarketing is dat je mogelijk andere doelgroepen aantrekt. Je bereikt een doelgroep die met andere vormen van online marketing wellicht nooit op je website terecht waren gekomen. Feedmarketing hoeft niet veel tijd en moeite te kosten. Met de juiste webwinkel software is het mogelijk om je webshop aan de externe platforms te koppelen. Dit heeft als voordeel dat de producten eenvoudig worden doorgeplaatst.

Over de schrijver
Ik ben Marketing Lead bij Appwiki, dé advieswebsite waar je de beste bedrijfssoftware vindt. Daarvoor ben ik werkzaam geweest bij een online marketingbureau en een webshop in horloges en sieraden. Mijn expertise ligt op het gebied van (online) marketing en het slim gebruik maken van IT om efficiënter en effectiever te werken.
Reactie plaatsen