Doorzetten of drammen: hoe Martijn zijn doelen behaalt
25 augustus 2021 
9 min. leestijd

Doorzetten of drammen: hoe Martijn zijn doelen behaalt


Heeft hij het toch weer voor elkaar...

Met onze verhuizing naar Utrecht is er voor het ritme van Martijn veel veranderd. Eerst begon hij zijn ochtenden met sporten in Amsterdam en fietste daarna rechtstreeks naar kantoor. 

In april verhuisden we naar het nieuwe kantoor en begonnen we meteen met de ‘Bouw je Business Challenge’. We moesten elke dag om half 10 op kantoor zijn. Zo waren we netjes op tijd om ons voor te bereiden en om 10 uur een sessie te geven. 

De sportschool tegenover het huis van Martijn opende vorig jaar in coronatijd en was daarom nog niet fulltime open. Alleen op maandag, woensdag en vrijdag opende de sportschool om 7 uur. Op dinsdag en donderdag openen ze om 8 uur. Als je om half 10 in Utrecht moet staan, red je het niet om van 8 tot 9 te sporten, te douchen en op tijd in de auto te zitten. 

In die eerste periode paste Martijn zich aan en ging drie keer in de week sporten. Hij merkte dat hij minder fit en energiek was op de dagen dat hij niet sportte. Daarom wilde hij toch graag vijf dagen in de week gaan sporten. 

Al een half jaar vroeg Martijn wanneer de sportschool vijf dagen om 7 uur open zou gaan. Steeds weer kreeg hij te horen dat ze het nog niet wisten. Toen dacht Martijn: ‘Alles heeft een prijs’. Toch verwachte de jongen van de sportschool dat het niet zou lukken. De sportschool was ook nog niet op zondag open en daar was veel vraag naar. 

Martijn dacht: ‘Dat gaat mij niet gebeuren’. Daarom heeft hij het management een mailtje gestuurd met daarin:

‘Ik merk dat ik niet aan mijn sportbehoefte voldoe omdat ik graag vijf keer per week wil sporten. In de eerste periode dat ik hier trainde, heb ik twee abonnementen naast elkaar gehad. Dan ging ik op dinsdag en donderdag bij een andere gym trainen. Maar ik vind het heel fijn hier en het liefste zou ik hier vijf dagen in de week sporten. Ik weet dat jullie het moeilijk hebben, dus ik wil ook financieel met jullie meedenken. Ook ben ik bereid om uren te vergoeden van iemand. Het gaat mij erom dat ik vijf keer in de week ‘s morgens kan sporten’. 

Als reactie op dit mailtje, stelde het management voor om er eens over te bellen. Martijn dacht: ‘Ben ik mooi weer een stapje dichterbij’. Tijdens het gesprek vertelde hij hoeveel het hem waard was om vijf keer in de week te kunnen trainen. Gelukkig wilde het management meedenken. Ze wilden het personeel niet elke dag vroeg laten komen, maar stonden open om naar andere constructies te kijken. 

Martijn vertelde dat het hem er vooral om gaat dat hij vroeg kan sporten. “Desnoods geef je mij de sleutel”, zei hij erachteraan. Toen stelde het management de mogelijkheid voor om een private gym te huren. Voor 50 euro per uur mag Martijn de hele sportschool huren. Hij heeft de alarmcodes en sleutel en huurt nu twee keer per week de hele gym. 

Doorzetten om te kunnen sporten

Verander je benadering

Het past wel bij het karakter van Martijn om te zorgen dat iets wat hij heel graag wil ook echt gebeurt. Tonny heeft daar regelmatig last van. Als Martijn iets in zijn kop heeft voor de business en Tonny wil het liever niet, dan gebeurt het toch. 

Natuurlijk zijn er allerlei nuances in dit verhaal. De sportschool moet er wel voor open staan en je moet de middelen hebben om dat te kunnen doen. Maar het gaat hier even over de mindset. Je hebt je zinnen ergens op gezet en zorgt dat het gebeurt. 

Er zijn voor Martijn een aantal dingen in zijn leven die on-onderhandelbaar zijn en één daarvan is dat hij vijf dagen per week ‘s morgens wil sporten. Hij weet dat dat de uitkomst is en wil zoveel mogelijk in werking stellen om dat te bereiken. 

Deze mindset heeft Martijn geholpen om te komen waar hij nu is. Hij gebruikte het bijvoorbeeld tijdens zijn sollicitatie bij de IMU. Als hij nu terugkijkt, is hij er verbaasd over hoe lang hij heeft doorgepusht, terwijl er duidelijk geen beweging in zat. 

Tony Robbins kaart dit principe ook aan tijdens Date With Destiny. Zorg dat je weet waar je naartoe wilt. En als je eerste poging niet lukt, verander dan je benadering. Dat is wat Martijn al jaren doet en nu nog steeds toepast. Hij weet: dit MOET gebeuren en blijft manieren bedenken tot het werkelijkheid is.

In veel gevallen is het nuttig om op deze manier te werk te gaan. Veel mensen geven veel te snel op. Het succes dat je wilt bereiken ligt binnen handbereik, maar misschien heb je gewoon de verkeerde strategie gekozen. 

Er zit echter ook een gevaar in. Je kunt erin doorslaan totdat je iets niet meer los kunt laten. Als je altijd de wereld naar jouw hand wilt zetten, kan dat ook tegen je gaan werken. 

Een gouden inzicht dankzij een tegenvallende lancering

In de zomer van 2020 zette Tonny samen met Albert Sonnevelt een nieuw bedrijf genaamd Brein TV op. Tonny en Albert hadden al een podcast waar veel mensen naar luisterden. Daarnaast had Albert ongeveer 10 e-learningprogramma’s op de plank liggen over onderwerpen als beter slapen, keuzes maken, stress, vitaliteit, zelfvertrouwen en angst. 

Toen bedachten Tonny en Albert dat het een hele mooie kans is om dit allemaal in één platform te gooien. Dat is hoe Brein TV ontstond. 

Voor een laag bedrag - twee tientjes per maand - krijgen mensen toegang tot de e-learnings van Albert. Deze e-learnings zijn eerder verkocht voor duizenden euro’s en Albert heeft er grote omzetten mee gemaakt. Door de programma’s te verkopen in de vorm van een lidmaatschap, kozen Albert en Tonny voor een andere benadering dan voorheen. De lidmaatschappen moesten zorgen voor wederkerende inkomsten en financiële vrijheid. 

Brein TV werd op de typische IMU-manier gelanceerd. Een lancering uit het boekje. De mailing over het programma bereikte meer dan 10.000 mensen via de lijst van Albert. Ook de e-maillijst van de IMU werd ingeschakeld. Daarnaast mochten we gebruikmaken van de lijst van Bernard, van PuurFiguur. In totaal bereikten we tienduizenden mensen voor de lancering van een product van €19,95. 

Die eerste dag waren er twee sales. De dagen erna druppelden de verkopen een beetje binnen. De lancering duurde van woensdag tot de vrijdag erop. De aanmeldingen druppelden langzaam binnen. De woensdagavond vóór de deadline, waren er 28 sales. 

Op dat moment dacht Tonny: ‘Dit is misschien wel de slechtste lancering uit mijn carrière. Hij baalde er ontzettend van. Toch besloot hij de lancering af te maken zoals die gepland was. Hij bleef doorgaan en besloot na de lancering pas een conclusie te trekken.

Die donderdag ging er een FAQ-mail uit waarin het aanbod nog eens aangekaart werd. Ook stond er een afteller bij, want het aanbod zou binnen een dag voorbij zijn. Op vrijdag ging er nog een deadline mail uit. 

Weet je wat de eindscore was op vrijdagavond? 268. 

In de laatste anderhalve dag groeide het aantal sales nog van 28 naar 268. Toen Tonny naar de cijfers keek, was hij opgelucht dat het toch gelukt was. 

Omdat hij al jaren met online marketing bezig was, wist Tonny dat de deadline dag nog alles kan veranderen. Je mag daarom pas een conclusie trekken als de actie voorbij is. Als hij dit niet had geweten en dit zijn eerste bedrijf was, dan had hij die woensdagavond al de conclusie getrokken: dit loopt niet. Waarschijnlijk had hij dan de deadline mails niet gestuurd. 

Dit is waar het vaak mis gaat. Mensen stoppen voordat ze een conclusie kunnen trekken. Ze gaan ermee akkoord dat de actie mislukt is. En dat de sportschool maar drie dagen per week is geopend. ‘It is what it is’, denken veel mensen. Maar dat is het niet.

Het verschil tussen doorzetten en drammen

Weet wat je wil en strijd ervoor. Dat is een belangrijke les die we je willen meegeven. Niet alleen als ondernemer, maar voor alles in het leven.

Aan de andere kant wil je het ook afkaderen, zodat je niet als drammer wordt ervaren. Probeer daarom niet steeds hetzelfde, maar zoek naar andere manieren. Tot je iets vindt wat wel lukt. Bekijk alle alternatieven en beslis dan pas: ‘Als dit allemaal niet lukt, dan ga ik dat doen’. Het geeft veel rust als je op deze manier kijkt naar je business en alle andere keuzes die je wilt maken in je leven. 

Martijn heeft daarom nooit last van knopen doorhakken. Hij hakt een knoop door en besluit meteen: ‘Daar ga ik deze dingen voor doen’. 

Er zit een groot verschil tussen een doorzetter en een drammer. Een doorzetter is positief geladen. Bijvoorbeeld zoals dat Martijn die 10.000 keer bij Tonny solliciteerde. Toen was hij ook een doorzetter. Tonny heeft dat nooit als drammen ervaren.

Drammen betekent meer dat je blijft zeuren om je zin te krijgen en niet naar andere oplossingen zoekt. Wanneer er een positieve energie in zit en je meedenkt met de ander, is het geen drammen. 

Zo werkt het ook in een deadline mail. Je kunt een mail schrijven waarin je echt gaat trekken aan mensen. Dat voelen mensen. Ze voelen de wanhoop door je mail heen. Dan word je een drammer. Als jij juist je enthousiasme naar voren brengt, zit daar een hele andere emotie in. 

Wat wil jij veranderen

Wat zou jij graag willen veranderen?

Een paar jaar geleden begonnen we voor het eerst met een lidmaatschap. Tot die tijd verkochten we onze software altijd los. De eerste vier à vijf webinar die we over het lidmaatschap gaven, liepen voor geen meter. 

We weten nog goed hoe we heel lang een whiteboard op kantoor hadden staan met het getal 76 erop. Dat was het aantal klanten dat we hadden voor ons lidmaatschap. We hadden 200 klanten per maand nodig om break even te draaien. Het getal bleef maar op 76 staan. 

Je begrijpt dat dat enorm frustrerend was. Met het product was niets mis en met het membership-model ook niet. Blijkbaar was onze communicatie niet goed. We raakten niet de juiste snaar. 

Inmiddels zijn we zes jaar verder en hebben we ruim 6500 klanten. Hoe is het tóch goed gekomen? Ook dat kwam doordat we iets net een beetje anders zijn gaan doen. We verkochten toen nog veel via webinars. Het kantelpunt was dat Tonny een webinar met Albert deed, die vertelde over het werken met Phoenix. Ook was er voor het eerst een livechat. Dat was de eerste keer dat we meer dan 10 verkopen deden in een webinar. 

Soms zijn het hele kleine ingrediënten die voor een groot verschil kunnen zorgen. 

Is er iets in jouw leven dat je graag zou willen, maar waar je nog wat extra moeite voor zou kunnen doen? Misschien heb je allerlei bezwaren waarom het niet kan.

Maar wat als je al die bezwaren van tafel veegt? Je weet dat er obstakels zijn, maar wat als je er toch voor gaat? Als je er een weg omheen manoeuvreert. Daar word je leven veel mooier van.


Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen