Contentmarketing 2019: 5 trends en ontwikkelingen
24 januari 2019 

Contentmarketing 2019: 5 trends en ontwikkelingen

Het nieuwe jaar is net van start gegaan, en dat betekent dat het tijd is om alvast een blik vooruit te werpen: wat heeft 2019 voor ons in petto? Op het gebied van contentmarketing is er de afgelopen jaren veel veranderd en dat zal het komende jaar niet anders zijn. De marketing wereld is namelijk volop in beweging en voor je het weet rijzen er alweer allerlei nieuwe tools, technologieën en trends als paddenstoelen uit de grond: geen tijd dus om even je aandacht te laten verslappen.

Wat zijn de niet te missen contentmarketing trends en ontwikkelingen voor 2019?

1: Contentmarketing ís marketing

Anno 2019 is contentmarketing niet meer weg te denken uit je marketingstrategie; het is een effectieve manier om klanten aan je te binden, meer verkeer naar je website te generen en nieuwe leads aan te trekken. Je zou haast vergeten dat contentmarketing zoals we het nu kennen een relatief nieuw fenomeen is. Tot een paar jaar geleden werd contentmarketing vooral gezien als ‘side project’ en was het iets dat erbij gedaan werd, mits er tijd voor was natuurlijk. Waar men zich vroeger nog weleens achter de oren krabde en zich afvroeg: wat is contentmarketing nu eigenlijk? Is dat nu wel anders: in 2019 is contentmarketing gewoon marketing en neemt het een centrale rol in.

content-marketing

Maar de bewezen effectiviteit en ongekende populariteit van content heeft ook een keerzijde: de concurrentie is moordend. Probeer in al dat marketinggeweld maar eens op te vallen met je blog, video, whitepaper of infographic. Timelines raken overvol en het organisch bereik van zowel social media als Google neemt af. Een goede contentstrategie is dus essentieel en veel tactieken die vroeger wel werkten zijn tegenwoordig niet meer toereikend. Alleen content produceren om te produceren is allang niet meer voldoende.

Wat werkt dan wel?

2: Kwalitatieve content – Long format

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van contentmarketing. Dat zorgt ervoor dat consumenten een overvloed aan content te zien krijgen. Je zult dus van goeden huizen moeten komen als je wilt dat jouw content ook daadwerkelijk gezien én gelezen wordt.

Af en toe even snel een blog schijven, is niet meer genoeg.

De tijd van snackable content is niet meer; content moet relevant en diepgaand zijn. Een ontwikkeling die zich het afgelopen jaar al aankondigde en het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar belooft te worden, is de toenemende populariteit van zogenaamde long-form content. Denk aan documentaires, podcasts en longreads, oftewel waardevolle artikelen die uit meer dan 2.000 woorden bestaan.

kwalitatieve-content

“Less is more” geldt in 2019 niet meer. Sterker nog, de consument neemt graag de tijd voor verrassende, unieke of waardevolle content.

3: Multimediaal

Met alle technologische en digitale ontwikkelingen het afgelopen jaar – denk aan Artificial Intelligence, Voice Search, Marketing Automation en chatbots – is het erg verleidelijk om bij campagnes alleen naar het virtuele, online domein te kijken en op deze ontwikkelingen in te springen. Een opvallende trend is dan ook de inzet en herontdekking van de kracht van offline marketingmiddelen, zoals folders, magazines en offline evenementen. Zo is de ouderwetse print weer helemaal terug van weggeweest! De print als waardevolle en exclusieve informatiedrager waarmee je kunt laten zien hoeveel je om de ontvanger geeft.

Maar denk ook aan offline evenementen zoals open dagen en lezingen: evenementen waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten. Hier maak jij als contentmarketeer foto’s en (live)video’s van, die je weer kunt delen op social media, je website en in de nieuwsbrief.

In het aankomende jaar liggen er veel kansen voor een slimme marketing mix van offline en online content.

4: Purpose marketing

Contentmarketing in 2019 draait om de woorden authenticiteit en vertrouwen. Consumenten waarderen authenticiteit en zullen eerder klant worden als zij je vertrouwen. Als merk is het belangrijk om ergens voor te staan, een eerlijk verhaal te vertellen en deze waarden op consistente wijze uit te dragen. Gebakken lucht verkopen is dus een no-go; hier kom je in 2019 echt niet meer mee weg. Positioneer jezelf en je bedrijf in maatschappelijke discussies. Wees niet bang dat klanten massaal zullen weglopen als je je uitspreekt. Integendeel: dat is juist wat klanten en consumenten verwachten van een bedrijf.

5: IJzersterke contentstrategie is essentieel

Nu de consument overspoeld wordt met content is het hebben van een ijzersterke contentstrategie crucialer dan ooit tevoren. In plaats van gelijk van start gaan met het creëren en publiceren van content, is het essentieel om vooraf scherpe doelstellingen te formuleren en te zorgen voor meetbare KPI’s. Zo vergroot je de kans dat consumenten jouw content zien en ook daadwerkelijk lezen. Zeker als je de content opknipt in verschillende delen, ook wel content-atomisatie genoemd.

Zo houd je de aandacht van de bezoeker langer vast en komt je boodschap beter over.

content-strategie

Al met al: het belooft een mooi nieuw jaar te worden met spannende ontwikkelingen.

Spring jij al in op deze contentmarketingtrends?

Over de schrijver
Rosanne werkt als Content Marketeer bij online marketing bureau 2Bfound. Als Content Marketeer houdt zij zich bezig met het verzorgen van de online content (zoals SEO blogartikelen, SEO website teksten en social media) van klanten. Met een passie voor schrijven weet zij lastige materie om te zetten in begrijpelijke taal.

Door

Nigel Hooijmans

op 31 January 2019

Helder verwoord en goed geschreven. Het belang van kwalitatief goede content plaatsen is een must voor ieder blog. Diepgaande artikelen met zelf gedaan onderzoek is wat belangrijk is tegenwoordig. Schrijf voor je lezer, en niet voor Google. De slogan van 2019 als je denkt aan content marketing.

Door

De Koffie Blogger

op 1 February 2019

Ik zie de trend van Long format content ook steeds meer voorbij komen en geadviseerd worden om op te vallen op het internet (en Google), alleen ben ik sceptisch. Als ik denk vanuit een eindgebruiker heb ik altijd het idee dat deze niet geïnteresseerd zijn én geen tijd hebben om content van 2000 woorden te lezen. Dat je blogitems waarde moeten bieden is logisch maar meer tekst lijkt mij niet direct beter.

Door

Peter

op 6 March 2019

Je kan je content ordenen in zo'n artikel door een inhoudsopgave en direct doorlinken onpage naar het relevante stuk. Het oogt professioneel en laat zien dat je een expert bent, je wordt beter gevonden, ik zie het probleem niet.

Door

Contentmarketing

op 14 February 2019

Hopelijk maken deze voorbeelden duidelijk dat contentmarketing niet over het merk, uw producten of uw services gaat. Het gaat over je publiek. Waar geven ze om?

Door

Get! Webmedia

op 27 March 2019

Goed stuk, helder! Door nog meer klanten te binden aan je onderneming is het belangrijk waardevolle informatie te bieden, zonder daar direct op in te spelen met je product of dienst. Denk ook dat het goed is om interactie te hebben tussen klanten en de klant en de ondernemer. "Keep the product in your pocket"

Reactie plaatsen