AR shopping upgrade van Snapchat wijst op toekomst van social commerce
Snapchat rolt vernieuwde shopping-functies uit en maakt daarmee een grote stap in de richting van e-commerce. Moederbedrijf Snap is een van de social media trendsetters die op zoek is naar een manier om de aandacht die ze krijgen om te zetten naar directe verkopen voor adverteerders.
Tests van een nieuwe ‘catalog powered’ lens met retailer Ulta Beauty en make-up merk MAC Cosmetics laten al positieve resultaten zien. De beauty merken maakten gebruik van (AR) lenzen en linkten deze aan hun productcatalogus.
De test leverde Ulta 6 miljoen dollar aan sales en meer dan 30 miljoen product try-ons op in slechts twee weken tijd. De shopping lens van MAC werd 1,3 miljoen keer uitgeprobeerd. Dit resulteerde in 17 keer zoveel verkopen onder vrouwen. De koopintentie werd 9 maal verhoogd en de naamsbekendheid was na de test 2,4 keer zo groot als ervoor.
Van passieve social media gebruikers naar betalende klanten
Dankzij de AR-upgrade kunnen marketeers mobiele shoppers bij hun product betrekken met indrukwekkende content, zoals het virtueel uitproberen van cosmetica. Het doel hiervan is om mobiele gebruikers dieper in de koopfunnel te krijgen en ze van passieve gebruikers op social media om te zetten naar betalende klanten.
AR-technologie geeft gebruikers een 3D-beeld dat ze kunnen controleren via gezichtsuitdrukkingen of door op het scherm te tikken. Deze AR-beleving helpt om producten tot leven te wekken. Het helpt om een levensechte winkelervaring te creëren, juist nu consumenten steeds meer tijd online doorbrengen.
“Social commerce omvat de klantreis van ontdekking tot het verkennen en kopen van een product, allemaal binnen één social media platform. Het is een van de populairste social media onderwerpen in 2021”, beschrijft een nieuw rapport van Forrester. “Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok verscherpten stuk voor stuk hun focus op social commerce in de afgelopen 18 maanden.”
Gen Z heeft voorkeur voor social commerce
Vooral jongere consumenten hebben een voorkeur voor social commerce. Zo geeft 29% van de mensen onder de 25 aan wekelijks een aankoop te doen via een social media platform waarbij ze de mobiele website of app niet verlaten. Voor de leeftijd tussen de 45 en 54 doet slechts 12% regelmatig een aankoop via social media.
“Om e-commerce groei te stimuleren moeten social media bedrijven consumenten helpen om meer vertrouwen te krijgen in hun platformen”, schrijft Forrester. Slechts 19% van de volwassenen in de VS gelooft dat informatie die ze op social media lezen te vertrouwen is. Daarbij gelooft slechts 10% dat hun persoonlijke informatie veilig is op sociale netwerken.
Op dit moment is China de meest geavanceerde social commerce markt ter wereld. Westerse bedrijven halen inspiratie uit de Chinese trends. Volgens een onderzoek van eMarketer zijn Chinezen vorig jaar 36% meer gaan uitgeven via social media. Naar verwachting vinden dit jaar 14% van de de e-commerce in China plaats via social media. In de VS is dit - naar schatting - slechts 4,6%. Dit laat zien dat er nog veel kans is om te groeien.
Inspelen op de populariteit van AR-functies
De nieuwe shopping-functies in Snapchat combineren een van de populairste functies van de app - AR lenzen - met de mogelijkheid voor merken om hun producten rechtstreeks te verkopen aan consumenten. Snapchat gebruikers maken in totaal meer dan 6 miljoen keer per dag gebruik van de AR-functies in de app. Van deze gebruikers heeft 93% interesse om de technologie te gebruiken om te shoppen, beweert Snap.
In het derde kwartaal van vorig jaar groeide het aantal Snapchat-gebruikers met 23%. Dit laat zien dat de app in staat is om voor langere tijd relevant te blijven.
Naast Snapchat breiden ook andere tech-bedrijven hun commerce-gerelateerde diensten uit. Zo introduceerde Pinterest deze week een ‘Try One for Home Décor’ tool die shoppers een AR preview laat zien van meubels. E-commerce software maker Shopify biedt al jarenlang ondersteuning voor AR content, zodat online retailers een levendige demonstratie van hun producten kunnen geven.
Volgens Snap zullen gedurende de komende maanden meer merken AR-driven shopping introduceren. Om het creëren van AR content voor shopping gemakkelijker te maken, ontwikkelde Snap templates voor zijn online tools, zoals Lens Web Builder. De eerste templates zijn voor beauty-merken als Ulta en MAC, maar Snap is van plan om in de toekomst ook andere productcategorieën aan te bieden.
“Augmented reality verandert de manier waarop we shoppen, spelen en leren. Het transformeert de manier waarop bedrijven hun verhalen vertellen en hun producten verkopen”, zegt Jeremi Gorman, chief business officer bij Snap in een statement. “Onze vernieuwde AR Shopping Lenses betekenen een meer betrokken ervaring voor onze Snapchat community.”
Bron: MarketingDive