Ahrefs Webmaster Tools: een indrukwekkende en gratis nieuwe SEO tool

Ahrefs heeft een gratis SEO-tool gelanceerd die SEO inzichten geeft en diagnoses van websites maakt. De tool heet Ahrefs Webmaster Tools en is ontzettend handig voor zowel on-page als off-page SEO-data.

Het nieuwe Ahrefs Webmaster Tools is eenvoudig om mee te werken. De navigatie is intuitief en je vindt de data op de plaatsen waar je het verwacht. Mocht je toch wat meer willen weten over de gegevens die de tool biedt, dan hoef je enkel te klikken op een van de grijze vraagtekentjes.

Het dashboard van de tool is wederom vrij simpel. In het dashboard kun je de volgende gegevens terugzien:

  • Gezondheidsscore
  • Domain rating
  • Verwijzende domijnen
  • Backlinks
  • Organisch verkeer
  • Organische zoekwoorden
  • Tool voor het afwijzen van links (Disavow Link Tool)

Voor alle secties, behalve de organisch verkeer sectie, kun je verder klikken om meer details te bekijken.

Disavow Link Tool

De Disavow Link tool is een management tool die helpt om lijsten te maken met afgewezen links. Je kunt een spreadsheet met links die je wilt afwijzen uploaden of de URL’s handmatig invoeren. Ahrefs gebruikt deze data vervolgens om de aangewezen links te negeren in rapporten. Je kunt de lijsten ook exporteren naar Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google search" data-excerpt="Google search is met afstand de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Gebruikers typen wereldwijd hun vraag in, om vervolgens zo gericht mogelijk naar de juiste informatie gebracht te worden. Andere zoekmachines.." data-featured-image="0" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/begrippen/google-search/">Google Search Console.

Gezondheidsscore

Wanneer je doorklikt naar de gezondheidsscore, zie je data die relevant is aan de crawl status, crawl fouten en waarschuwingen en HTTP status response codes (200, 301, 404  en 500). De gezondheidsscore geeft een overzicht van hoe goed een zoekmachine je website kan crawlen.

Ahrefs Backlink Tool

De backlink tool geeft een overzicht van alle backlinks die je website heeft. Ook geeft de tool inzicht in specifieke soorten backlinks. Je kunt de selectie aan links die je ziet beperken door de tool in te stellen op één link per domein of juist allel inks van een bepaald domein te bekijken.

Dankzij de Ahrefs Backlinks Filter krijg je inzicht in je backlinks op het gebied van de volgende variabelen:

  • Linktype (zoals dofollow, redirect, .gov)
  • Platforms (zoals blogs, eCommerce, forms)
  • Taal
  • Verkeer
  • Woorden of woordgroepen

Je kunt deze filters op verschillende manieren gebruiken. Het is bijvoorbeeld een goede manier om vast te stellen welke links kwalitatief zijn en welke niet. Ook kun je specifieke soorten backlinks in je linkprofiel vinden.

Beperkingen van de tool

Normaal is Ahrefs een premium SEO-tool. Hoewel Ahrefs Webmaster Tools geweldig veel functies biedt voor een gratis tool, zijn er wel degelijk beperkingen op de gratis versie. Zo is er een maximum aantal URLs dat je kunt crawlen en zit er een max aan hoe lang gegevens worden opgeslagen.

Met de Site Audit kun je per project maximaal 5000 URL’s crawlen. Data wordt voor drie maanden opgeslagen.

De Site Explorer laat alleen de backlinks zien die momenteel live zijn. Verloren backlinks worden dus niet weergegeven. Per rapport kun je maximaal 1000 rijen bekijken. Per maand kun je maximaal 100.000 rijen aan data bekijken. Per rapport kun je tevens 1000 rijen exporteren naar een Excel-bestand, met een maandelijks limiet van 10.000.

Meer geavanceerde onderdelen van Ahrefs Webmaster Tools leveren nog wat meer beperkingen op. Van de content gap, link intersect, competing pages en top pages analyses kun je maar maximaal 10 rijen per rapport bekijken.

Ondanks deze beperkingen blijft Ahrefs Webmaster Tools een geweldige gratis dienst. De tool biedt ontzettend veel functies, nog een stuk meer dan je in dit artikel hebt gelezen. De tool kan ontzettend handig zijn om meer inzicht te krijgen in de SEO van je website.

Bron: Search Engine Journal