checklist-hebben-we-een-goede-website

Checklist: Hebben we een goede website?

Wat is nou een goede website?” Deze vraag krijgen wij regelmatig gesteld. En het antwoord dat we dan geven is al snel: “dat hangt ervan af”.

Het hangt af van de doelstellingen. Het hangt af van de beschikbare middelen. Het is een beetje als “wat is een goede auto?”, of “wat is een goed huis?

Maar net als bij auto’s en huizen zijn er wel een aantal punten te verzinnen waaraan een goede website tenminste voldoet. Daarom deze checklist waarmee je de website van jouw organisatie, of die van een concurrent kunt toetsten.

Power tip: de meest complete online marketing training van Nederland.

Check 1: Vindbaar en deelbaar

Je website kan nog zo mooi en ó zo functioneel zijn; als niemand hem kan vinden, heeft hij geen waarde. De eerste check is dan ook of je website goed vindbaar is in de zoekmachines. In Nederland is dat met name Google. Want in ons land spelen andere zoekmachines amper een rol.

De meeste webmasters weten wel of hun site goed vindbaar is in Google, omdat het zo belangrijk is. Maar als je wilt controleren hoe je ervoor staat, is de makkelijkste manier om in een ‘incognito’ venster van je browser te zoeken op je belangrijkste trefwoorden. Waarom in een incognito venster? Omdat als je in een Google account bent ingelogd, zoals Gmail, de zoekresultaten op jouw gedrag worden afgestemd. Dat kan een sterk vertekend beeld geven.

Meer informatie haal je uit Google Webmaster Tools onder het menu item ‘search traffic’. Daar krijg je een overzicht van de gemiddelde zoekpositie voor de trefwoorden waarop mensen je website hebben gevonden. Ook zie je de doorklikratio (CTR), hoe vaak je site wordt getoond in de zoekresultaten en hoeveel kliks naar je website dat heeft opgeleverd.

Google is heel duidelijk in wat ze van websites verwacht als die hoog willen scoren. Namelijk:

  • Dat ze in dienst van de gebruikers staan.
  • Dat de inhoud van hoge kwaliteit is.
  • Dat de technologie snel en veilig is.
  • Dat Google de inhoud goed kan indexeren.
  • En in het algemeen: Dat ze niet proberen om Google te foppen door zich anders voor te doen dan ze zijn.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Check 2: De 8 seconden test

Volgens een veel geciteerd onderzoek zou de aandachtspanne van een mens met 8 seconden inmiddels al minder zijn dan die van een goudvis (9 seconden).

De aandachtsspanne van de bezoeker van een website is ongeveer dus ongeveer 8 seconden. Als de bezoeker binnen die 8 seconden geen reden ziet om te blijven, is hij weg.

De bezoekers van jouw website zoeken in de eerste plaats op hun probleem en niet op jouw oplossing.

Gebruik die 8 seconden dan ook om het probleem duidelijk te benoemen. Dat is jouw haakje waarmee je ze vasthoudt. Pas daarna kun je het hebben over jouw prachtige oplossingen.

Bij de website van onze nieuwe dienst CopyRobin hebben we hiermee rekening gehouden. We benoemen direct het probleem waar veel webmasters mee kampen, namelijk dat het ze zwaar valt om hun website up-to-date te houden. En bieden gelijk de oplossing en een duidelijke call to action.

copyrobin homepage

Helaas gaan de meeste websites uitsluitend over de diensten en producten die men levert en over het bedrijf zelf. Het is ‘onze producten’, ‘onze diensten’, ‘over ons’.

Een goede indicator voor de 8 secondent test is om de bouncerate van je landingspagina’s te meten.

Nu is het probleem dat Google Analytics standaard de bouncerate niet echt goed berekent, aangezien Google Analytics geen rekening houdt met hoe lang iemand op een pagina blijft. Een bounce is een bounce, of iemand nu binnen een paar seconden vertrekt of eerst je pagina grondig heeft gelezen. Gelukkig is er wel een fix voor dit probleem. In de Youtube video hieronder wordt het uitgelegd:

Check voor elke landingspagina of in één oogopslag duidelijk is over welk probleem die pagina gaat en of je bezoekers de content consumeren.

Check 3: De juiste merkbeleving?

Het uiterlijk van je website bepaalt in diezelfde 8 seconden van hierboven gelijk ook wat de bezoeker bij jouw organisatie voelt. Je krijgt echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede is.

Een goede website vergroot de merkbeleving van je organisatie. De inhoud en de vormgeving van je website versterken jouw merk.

Een goede website is dan ook uniek voor jouw organisatie ontworpen. Geen standaard template dus. Want, wat als een concurrent precies hetzelfde template gebruikt?

Onderstaand template voor een tandartsenpraktijk is spotgoedkoop. Maar als andere tandartsen in de buurt hetzelfde template gebruiken, kost het je wel je merkbeleving. 

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

tandartsen template

Uiteraard is een dergelijk template wel een goede oplossing als je een origineel ontwerp niet kunt betalen.

Check of het ontwerp van je website jouw merkwaarden (nog steeds) goed uitdraagt.

Check 4: Verbinding met de doelgroep

Geeft jouw website de bezoekers en je klanten reden om zich echt met jouw organisatie verbonden te voelen?

Zorg ervoor dat je website je verbindt met je doelgroep door regelmatig waardevolle kennis met hen te delen. Door te laten zien dat je hun belevingswereld begrijpt. En dat je van waarde voor hen bent. Door te laten zien dat je hun problemen kent en hoe jouw organisatie die problemen kan oplossen.

Een goed begin is een blog. Met je blog kun je de kennis en de visie van je organisatie delen met de wereld. Een goede blog is goud waard voor je organisatie, want als je op een vast moment waardevolle informatie deelt met je doelgroep, bouw je gestaag een band met ze op. Een blog is een belangrijk onderdeel van content marketing. Daarbij speelt ook het verstandig inzetten van social media een grote rol. Realiseer je wel dat het blijvend verbinden met je doelgroep een continue proces vergt.

LeestipSEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan

Ga de conversatie aan met je bezoekers en je klanten en moedig hen aan om feedback te geven.

Check of de website van jouw organisatie een waardevolle en persoonlijke ervaring biedt aan de bezoekers.

Check 5: Obstakels voor conversie

Als je checks 1 t/m 4 in orde hebt, is de bezoeker in principe klaar voor een volgende stap. Dat kan zijn het invullen van een contactformulier, het pakken van de telefoon, het inschrijven voor je mailing list - en bij webshops uiteraard het doen van een aankoop.

Bepaal voor elke pagina een doel. En dat doel moet zijn om de bezoeker een stapje dichter bij een conversie te brengen.

Gek genoeg zie je dat heel veel websites de bezoeker niet duidelijk maken wat op een bepaalde pagina de volgende stap is. Wat er van ze wordt verwacht. We denken dat de bezoeker zelf wel op zoek gaat naar onze contactpagina als ze zover zijn.

Check bij elke pagina of het voor de bezoeker duidelijk is wat de volgende stap is.

In de praktijk valt dit nogal tegen. Als je de bezoeker zachtjes en vriendelijk een duwtje in de goede richting geeft, zal hij of zij sneller converteren. En dan bedoelen we niet dat je ineens met grote popups moet komen om de bezoeker zich in te laten schrijven voor je mailing list. Dat wekt hoofdzakelijk irritatie op. Het resultaat is vooral schijnconversies. Een deel van de bezoekers zal zich ongetwijfeld inschrijven. En statistisch sta je dan op winst. Maar in de praktijk heb je niets aan dergelijke inschrijvingen, omdat ze op de verkeerde manier zijn gemotiveerd. Gebruik daarom vriendelijke, transparante methoden om de geïnteresseerde bezoeker de weg te wijzen naar een conversie.

Laat jij je website bezoekers het allemaal maar zelf uitzoeken? Of wijs je ze duidelijk en stap voor stap de weg naar een conversie?

Check 6: Verdient de site geld?

Helaas zien nog steeds veel bedrijven hun website vooral als een kostenpost. Bijna als een noodzakelijk kwaad. En daarom beknibbelen ze op hun website. Het gevolg is meestal dat deze daardoor zo slecht is, dat ze net zo goed - of zelfs beter - helemaal geen website kunnen hebben.

Een goede website verdient geld voor je bedrijf.

Als je de website ziet als een investering in de toekomst van je organisatie, zul je veel eerder geneigd zijn die investering financieel te onderbouwen. En dan blijkt vaak dat er meer mogelijk is dan je dacht. Bereken daarom altijd de verdienmogelijkheden van je website.

Bij een webshop ligt het voor de hand. Je verkoopt producten, dus je verdient geld. Zolang het maar meer is dan de kosten, is het goed.

Bij de meeste websites ligt het ingewikkelder. Meestal zijn er geen directe inkomsten. Toch is het goed mogelijk om bij benadering uit te rekenen of je website geld verdient voor je organisatie. Bijvoorbeeld als het doel van je website is om leads te genereren en/of om geld te besparen op de helpdesk en bijvoorbeeld drukwerk. Dan kun je met de volgende stappen een systeem neerzetten waarmee je de economische waarde van je website voor je organisatie kunt uitrekenen:

  • Bepaal de waarde van een nieuwe klant.
  • Bepaal de waarde van een lead.
  • Bepaal de waarde van een inschrijving op de mailinglist.
  • Bepaal de besparing doordat mensen niet meer bellen naar de helpdesk.
  • Bepaal de besparing op drukwerk en advertenties.

Zodra je deze informatie combineert met de statistieken van je website, krijg je een aardig beeld van hoeveel geld je website oplevert en wat de te verwachten opbrengsten zijn van nieuwe investeringen en het aantrekken van meer bezoekers.

Zie jij je website als een kostenpost? Een noodzakelijk kwaad? Of zie jij je website als een investering in de toekomst van je organisatie?

Check of de investeringen in de website worden gerechtvaardigd door verdiensten en besparingen.

Check 7: Is de site duurzaam gemaakt?

De Duurzame Website is ontstaan uit onze frustratie dat veel websites niet in staat zijn om de snelle technologische ontwikkelingen te volgen en daardoor uiteindelijk wegkwijnen tot het punt dat medewerkers van een organisatie hun visitekaartjes niet meer durven uit te delen uit schaamte voor hun website. Dan komt er weer een geheel nieuwe website en begint de hele cyclus weer opnieuw. We noemen dit de 'boom-bust-cyclus’.

Elke grondige restyle heeft ook grote risico’s. Er zijn tal van voorbeelden waarbij een website restyle desastreuze gevolgen had. Daarom geloven wij in een website die zo flexibel is, dat hij de tand des tijds goed weet te doorstaan,.

Het proces is Agile en gebaseerd op co-creatie tussen opdrachtgever en bureau. Een Duurzame Website is een strategisch instrument dat in dienst staat van de lange termijn doelstellingen van een organisatie. De techniek is object georiënteerd voor efficiënt hergebruik en flexibiliteit in functionaliteit. Het design laat de merkbeleving groeien en is daarnaast flexibel, geschikt voor alle denkbare schermen die er al zijn en die er nog komen.

Op het web is er maar één constante: verandering. De Duurzame Website is daarop het beste antwoord.

Met deze 7 checks kun je bepalen of een website een goede website is. Natuurlijk zijn er nog veel meer kleinere kwaliteitscriteria, zoals technische uitvoering, laadsnelheid, tone en voice van de teksten, mobielvriendelijkheid, etcetera. Maar die vallen allemaal binnen de 7 hoofdcriteria.

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 6 februari 2014, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.