internet marketing unie 3
Over IMU
Formule
Boeken
Software
Diensten
Inspiratie
Blog
Video's
Podcast
Kennisbank
Agenda
Bekijk IMU+
internet marketing unie 3
Over IMU
Formule
Boeken
Software
Diensten
Inspiratie
Blog
Video's
Podcast
Kennisbank
Agenda
Bekijk IMU+
In dit artikel
Inhoudsopgave
[[showindex]]
Artikelen in SEO
Goede domeinnaam kiezen
Een domeinnaam (ook wel domein) is het adres waarop iemand je website kan...
Interne links voor SEO
Interne links zijn links binnen je website. Deze dragen bij aan de structuur en...
Hoe kom je aan backlinks? (linkbuilding)
In dit artikel leer je alles over backlinks en linkbuilding. Backlinks zijn...
Kennisbank (wiki) op je website
Een kennisbank is een encyclopedie / wiki op je website rondom je vakgebied. Een...
Accelerated Mobile Pages (Google AMP)
Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn razendsnelle varianten van webpagina's,...
Zoekmachine vriendelijke url's gebruiken
Een SEO-vriendelijke url (zoekmachine vriendelijke url) is kort, duidelijk en...
Heading tags (kopteksten)
Heading tags zijn tussenkoppen op webpagina's. Door h1, h2 en h3 heading...
Breadcrumbs voor SEO
Een breadcrumb (NL: broodkruimelspoor) toont het pad dat een bezoeker vanaf de...
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO
Naast website content kun je ook de afbeeldingen op je website optimaliseren...
Alt tags bij afbeeldingen voor SEO
Het gebruik van Alt tags, of attribuut afbeeldingstitels, is iets wat een detail...
Keywords
Keywords (NL: zoekwoorden) zijn de termen die gebruikers intypen in een...
Zoekwoord dichtheid (keyword density)
Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je...
Pingback
Een ‘pingback’ is een automatisch system waarbij de ene website automatisch...
Keyword stuffing
Keyword spammen wordt ook wel keyword stuffing genoemd en het betekent dat je...
LSI Keywords
LSI Keywords staan voor  Latent Semantic Indexing Keywords. Latent Semantic...
Short tail en Long tail zoekwoorden
Short tail zoekwoorden zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit een,...
Sitemap van je website in Google Webmaster Tools?
Een sitemap is een soort uittreksel of index van je volledige website. In een...
Google Pagerank
Pagerank, ook wel Google Page Rank (GPR) genoemd, is een cijfer wat Google jouw...
Link juice; hoe werkt dat?
Linkjuice kun je zien als het ‘lekken van waarde’ van de ene pagina...
Wat is een title attribute?
Een title attribute is een titel voor een link op je website. Vergelijkbaar met...
Linkruil, wat is dat?
Bij linkruil spreken twee website-eigenaren onderling af om een backlink naar...
301 Redirect
Een 301 redirect gebruik je wanneer je een website url of domeinnaam permanent...
Optimaliseer je categorieën in Wordpress!
Misschien een klein detail maar toch even belangrijk om enkele minuten aan te...
Interactie is goed voor SEO
Tegenwoordig moet je om een goede website te hebben niet meer denken aan alleen...
Actualiteit draagt bij aan SEO
Google vindt het belangrijk om actuele websites die up-to-date zijn te laten...
Hoe kom ik bovenaan in Google?
Bovenaan in Google komen met je website, hoe werkt dat nou precies? Mijn...
Wordt de keywordtag nog gebruikt door Google?
Sinds enige tijd is het zo dat Google qua SEO geen waarde meer hecht aan deze...
Domeinautoriteit
De domeinautoriteit hangt samen met de domeinnaam die jouw website gebruikt....
Domeinleeftijd
De term zegt het zelf al. De domeinleeftijd is de tijd dat jouw domeinnaam...
Linkpopulariteit
Het aantal websites wat doorverwijst naar jouw eigen site bepaalt jouw...
Deeplink
De term deeplink wordt gebruikt als je direct naar de juiste pagina binnen een...
Doorway Page
Een doorway page (letterlijk vertaald: een deuropening pagina) is een pagina...
Noindex
Noindex is te gebruiken in de HTML-code van een pagina. Door dit op een pagina...
Nofollow
Nofollow is te gebruiken in de HTML-code van een pagina. Door dit op een pagina...
Google Exact Match Domain (EMD) Update
De Google EMD Update (27 september 2012) werd uitgevoerd om een einde te maken...
Google Pirate Update
De Google Pirate Update (10 augustus 2012) heeft als doel om websites die...
Anchor tekst
Anchor tekst, ook wel ankertekst  staat voor de woorden in een hyperlink. Deze...
Google Payday Update
De Google Payday update (11 juni 2013) werd uitgevoerd ter bestrijding van...
Google Pigeon Update
De Google Pigeon Update (24 juli 2014) werd uitgerold om lokale zoekopdrachten...
Google Mobile Friendly Update (Mobilegeddon)
De Google Mobile Friendly Update (21 april 2015) werd vooraf aangekondigd en...
Google In-Depth Articles Update
De introductie van In-Depth Articles (6 augustus 2013) is een relatief kleine...
Google Knowledge Graph
De Google Knowledge Graph (16 mei 2012) is een van de grote stappen van Google...
Google Venice Update
De Google Venice Update (27 februari 2012) zorgde ervoor dat de locatie van de...
Google Hummingbird Update
De Google Hummingbird Update (20 augustus 2013) was een eenmalige, grote update...
Dwell time
Dwelltime staat voor de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen / rondhangen op...
Google Top Heavy Update
De Google Top Heavy Update (19 januari 2012) is een aanvulling op het algoritme...
Google Penguin Update
De Google Penguin Update (24 april 2012) werd uitgerold om over-optimalisatie...
Google Panda Update
De Google Panda update (februari 2011) was een grote wijziging in de volgorde...
Google Caffeine (algoritme update)
De Google Caffeine update (8 juni 2010) is anders dan anders. In plaats van...
Short tail keywords
Short tail keywords en long tail keywords hebben alles te maken met de manier...
Long tail keywords
De termen short tail en longtail keywords hebben alles te maken met de manier...
White hat SEO
White hat SEO is het legaal optimaliseren van je website. De website wordt...
Grey Hat SEO
De naam Grey hat SEO verklapt eigenlijk al de betekenis van de term: het...
Black Hat SEO
Black hat SEO is het negatief beïnvloeden van het Google algoritme door je...
Semantische zoekmachine
Een semantische zoekmachine, of semantisch zoekalgoritme zoekt niet alleen naar...
Meta tags
Meta tag is de verzamelnaam voor beschrijvende informatie over de content op...
Title tag
Naast een aansprekende titel, kun je jouw webpagina ook een title tag meegeven...
Description tag
Ook wel meta description (tag) of metatekst van een webpagina genoemd. Dit is de...
Link farm
Een link farm is een netwerk van ogenschijnlijk losse websites, die onderling...
Local search
Bij het zoeken in een zoekmachine wil je zo gericht mogelijke antwoorden. Sinds...
Cloaking
Cloaking is een techniek die gebruikt wordt bij zoekmachine...
Robots.txt
Robots, ook wel spiders of crawlers genoemd zijn stukken software die het web...
Rich snippets
Rich snippets zijn stukjes content en informatie die je kunt gebruiken om jouw...
Sitelinks
De links die onder sommige van de zoekresultaten van Google staan, heten...
SERP (Search engine result page)
De SERP of zoekresultatenpagina is de pagina waarop een online zoekmachine zijn...
Zoekmachine reputatie management (SERM)
Zoekmachine reputatie management (SERM) richt zich op het beïnvloeden van...
Zoekwoorden onderzoek
Voorbeeld zoekwoorden onderzoek Een SEO zoekwoorden onderzoek is cruciaal...
One page website en SEO
Ze lijken steeds populairder te worden, de one page websites of single page...
De 10 beste gratis SEO tools
Op het internet zijn er talloze handige gratis Seo tools beschikbaar die echt...
Zijn de zoekresultaten in Google bij iedereen anders?
“Ik snap er niets van, ik sta nog steeds op nummer 1 in Google, maar ik...
Google Suggest als inspiratiebron voor keywords
Ik kan dit artikel (hoop ik) vrij beknopt houden omdat ik een hele simpele truc...
SEO Checklist voor je blog en website
SEO Checklist om te optimaliseren voor zoekwoorden?  Dat is een rare zin...
Is het slim om backlinks te kopen?
Deze vraag krijg ik eigenlijk wekelijks, is het nu verstandig om backlinks voor...
Hoe slecht is duplicate content voor SEO?
Een van de onderwerpen in de wereld van SEO waar misverstanden over bestaan is...
Vergeet linkbuilding: link earning is de toekomst
Het belang van een goed linkprofiel werd eerder al benadrukt. Maar hoe kom je nu...
Back to basics: Hoe werken zoekmachines eigenlijk?
Het internet is groot. Het bestaat uit miljarden websites, die elk een aantal...
Je website sneller laten indexeren door Google?
Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe website snel opgenomen wordt in de...
7 tips om je SEO te verbeteren
Content signalen en link signalen zijn de meest belangrijke factoren om hoog te...
Gebroken links fixen (Broken Link Checker)
Als je al wat langer een website hebt dan link je waarschijnlijk naar een aantal...
SEO Check je website met deze 8 tools!
Met deze 8 gratis SEO checks kom je erachter of jouw website al helemaal goed...
SEO Stappenplan voor Wordpress (24 stappen)
Heb je niet een SEO stappenplan of SEO handleiding om je content van A tot...
Local SEO: Scoor beter in Google Maps
Local SEO wordt steeds belangrijker in deze tijd. We begeven ons onder andere in...
Google Rankbrain: Next Level SEO?
Ooit wel eens je website tegengekomen in de zoekresultaten en gedacht: “...
Heb jij al Google Featured Snippets?
Een van de grootste SEO kansen van dit moment (naar mijn mening) ligt op het...
Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie , ook wel SEO genoemd, is het optimaliseren van je...
SSL: Zo ga je van http:// naar https:// (stappenplan)
Traag maar gestaag gaan steeds meer websites wereldwijd over van http:// naar...
Stop geen energie meer in vindbaarheid (SEO) van filter pagina’s
Duizenden pagina’s ontstaan door een paar filters in je website…...
Technische SEO: 2 fouten die ook jij maakt (en hoe je dit recht kunt zetten)
Wanneer het op de technische SEO aankomt laten veel specialisten het afweten....
Zó schadelijk is keyword kannibalisme voor jouw Google rankings
Keyword kannibalisme klinkt direct al negatief en niet erg smakelijk… Wie...
Dode link
De term dode link wordt gebruikt voor een link die geen pagina meer vindt. Dat...
Page experience gaat je ranking beïnvloeden: zo bereid je je erop voor
Google heeft een nieuw ranking algoritme aangekondigd. Dit algoritme is gemaakt...
Van domeinnaam veranderen zonder dat het slecht is voor je SEO
Jouw domeinnaam wissel je het liefste niet: dat is een grote verandering! En van...
Core Web Vitals: 3 nieuwe metrics voor een onvergetelijke page experience
Google heeft voor 2021 iets moois in petto: Core Web Vitals . Deze geniale tool...
Website verhuizen? Maak dan niet deze 16 SEO fouten!
Ben je van plan om met je website naar een nieuwe domeinnaam over te gaan,...
Hoe zet je AI in bij je SEO?
Vroeger associeerden we Artificial intelligence (AI) met science fiction en...
Zoekwoorden onderzoek met Google Trends: 7 handige tips
Als je weleens zoekwoordenonderzoek doet, ben je vast bekend met Google Trends....
De 17 beste gratis SEO-tools
Hoe krijg je meer inzicht in de positie van je website en pagina’s in...
Website Check: zo doe je een ‘Content Audit’
Zonder periodiek onderhoud raakt alles in verval: Je auto. Je huis. Je...
Link bait
Link bait uitgooien is een van de manier om aan linkbuilding te doen. Hieronder...
Zo bepaal je de Keyword Difficulty
Weet jij op welke zoekwoorden je graag hoog zou willen scoren in Google? Vast...
Linkbuilding: 8 veilige manieren om betere links naar je site te krijgen
Je bent het waarschijnlijk met mij eens dat kwaliteit boven kwantiteit gaat bij...
Het belang van een gedegen interne linkstructuur
Ik krijg dikwijls de vraag wat het belang is van interne links, en hoe je deze...
SEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan
Mag ik je een ding beloven? Dit is niet het zoveelste saaie lijstje over...
Content Gap analyse: waar laat jij steken vallen?
Je bent serieus aan de slag met contentmarketing om je business te laten...
Voorkom SEO ramp bij nieuwe website
Op 12 februari lanceerde Transavia een nieuwe, responsive website . Helaas zagen...
Semantic markup met AI: geef je SEO een enorme boost
Semantic markup is binnen SEO een onmisbare factor, maar niet iedereen weet...
Het effect van branding op SEO
Wat is het effect van merkbekendheid op je SEO? Een veelgestelde vraag die menig...
Repareer kapotte links en win linkwaarde terug in 4 simpele stappen
Links vanaf andere websites naar jouw website bepalen in grote mate de...
Hoe schrijf ik de perfecte meta omschrijving?
Besteed jij wel genoeg aandacht aan je meta-omschrijvingen? Als je net als ik...
Wat is de betekenis van SEO?
De betekenis van SEO is Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaal je...
Home
Internet Marketing Kennisbank
SEO

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization (oftewel: zoekmachine optimalisatie). SEO omvat alle activiteiten die uitgevoerd worden om de vindbaarheid van een website in een zoekmachine te verbeteren. Het doel van SEO is om meer bezoekers via het organische gedeelte van zoekmachines te krijgen (zoals Google & Bing).

Wat is SEO?

Het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk in Google te scoren is wat SEO genoemd wordt. Met SEO probeer je op specifieke zoektermen te scoren in Google. Door bovenaan in de zoekresultaten te staan, haal je relevante bezoekers naar je website die specifiek interesse hebben in jouw branche. De resultaten binnen Google noemen wij de resultatenpagina of de SERP (Search Engine Result Page).

Wat is het verschil tussen SEO & SEA?

De resultaten die bovenin de zoekmachine staan zijn meestal betaalde advertenties. Hier betaal je per klik op de advertentie. We noemen dit SEA en dat staat voor Search Engine Advertising. Iedereen die genoeg betaalt kan in principe bovenaan staan in Google.

Het organische gedeelte van Google is gratis. Organische resultaten in Google bestaan vaak uit informatieve pagina’s. De advertenties zijn meestal commercieel ingericht om aanbiedingen, producten en diensten aan te bieden.

De combinatie van SEO & SEA noemen wij SEM. SEM staat voor Search Engine Marketing.

Wat is SEO?

Is SEO alleen voor zoekmachines?

SEO is gericht op je bezoekers. Google beoordeelt je website op snelheid, content en nog honderden andere punten. Maar al deze punten richten zich er op of de website fijn in gebruik is voor jouw bezoeker. Google heeft zo veel data tot zijn beschikking, dat zij continu updates doorvoeren in hun algoritme. Het komt er simpelweg op neer dat als een bezoeker jouw website en content (c.q. informatie) fijn vindt, dat Google dit ziet en je daarom beloont met een hogere positie in Google.

Denk daarom bij SEO niet aan zoekmachines, maar aan wat jouw bezoeker nodig heeft. Google is zo slim dat je er niet voor hoeft te optimaliseren. Een logischere term dan zoekmachine optimalisatie zou dan ook ‘vindbaarheid optimalisatie’ zijn.

Hoe werkt Google?

De zoekmachine van Google heeft een geheim algoritme. Niemand weet precies wat er mee speelt in hun algoritme. Sommige ranking factoren zijn bewezen, maar zeker niet alle factoren staan vast.

Google heeft crawlers die webpagina’s opslaan en indexeren. Een crawler is een stukje software dat het internet afstruint. Wanneer er een zoekopdracht geplaatst wordt, haalt Google de meest relevante resultaten naar voren. Als je iets zoekt via Google, dan wil je iets weten. Google probeert je zo goed mogelijk verder te helpen. Ze willen jou daarom de meest relevante, unieke, actuele en kwalitatieve resultaten geven. Krijg je dit niet? Dan zouden we een andere zoekmachine gebruiken. Daarom voert Google constant updates uit om het algoritme te verbeteren.

On-page & off-page SEO

Een SEO-strategie bestaat uit op on-page en off-page SEO.

  • On-page SEO factoren zijn alle factoren op je website die zelf bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan content, zoektermen, interne links en de snelheid van je website.
  • Off-page SEO factoren zijn alle factoren die niet op je website plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan de autoriteit van je website, backlinks van andere websites, gastbloggen en social media.

Hoe staan relevantie en SEO met elkaar in verbinding?

Met SEO doe je er goed aan om elke pagina in te richten op minimaal een zoekterm. Achter deze zoekterm zit een intentie en deze moet je zo goed mogelijk beantwoorden met een relevant antwoord. Als jij op een pagina klikt via de zoekresultaten en jouw zoekintentie wordt niet (goed) beantwoord, dan ga je waarschijnlijk weer terug naar Google om naar een andere pagina in de zoekresultaten te gaan. Dit is voor Google een belangrijke indicator dat de pagina waar als eerst op geklikt is, niet goed genoeg is.

In het volgende voorbeeld gebruiken we ‘appeltaart recept’. Als je hierop zoekt, dan is het logisch dat je websites te zien krijgt met recepten voor een appeltaart. Als je iets anders te zien krijgt dan appeltaart recepten, zou je niet tevreden zijn met het resultaat. Om te onderzoeken welke zoekwoorden jij zou moeten gebruiken, kun je het beste onze zoekwoorden onderzoek pagina lezen.

SEO resultaat in Google

Naast relevantie kijkt Google ook naar de kwaliteit en waarde van een pagina. Hoe rijker de pagina is, hoe waardevoller je lezer, evenals Google deze zal vinden. Met rijk bedoelen we dan verschillende soorten media. De volgende soorten media kunnen je pagina verrijken:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Audio
  • Video
  • PDF
  • Infographics
  • Polls
  • Reacties
  • Interne links
  • Externe links

Bekijk onze SEO checklist om te kijken hoe je stap voor stap je artikelen kan optimaliseren.

Hoe belangrijk is technische SEO?

Technische SEO kent vele factoren en de snelheid van de website is een van de belangrijkste factoren. De kern van SEO is het geven wat zoekers verwachten. En een snelle website is een van de punten die bezoekers van je verwachten. 74 % van de mensen verlaat een mobiele website als deze niet binnen 5 seconden is geladen. Een negatieve gebruikerservaring op je website kan er zelfs tot leiden dat mensen bewust jouw website niet meer willen bezoeken. Google PageSpeed is een goede tool om te kijken waar je qua snelheid winsten kunt behalen. Bekijk hier onze tips over Google PageSpeed.

Wat valt er nog meer onder technische SEO?

  • Websitestructuur

De structuur van een website kun je zien als het zenuwstelsel van je website. Het verbindt alle pagina’s met elkaar. Zowel voor de bezoeker als Google is een duidelijke websitestructuur cruciaal. Een website waar je niet goed kunt navigeren is een slechte website.

  • Hosting

Hosting heeft een directe invloed op de snelheid van je website. Op wat voor server ga jij je website hosten? Is shared hosting goed genoeg voor je of heb je zo veel verkeer en ruimte nodig op een server dat je voor dedicated hosting moet gaan?

  • Redirects

Redirects zijn URL-verwijzingen. Als de URL van een pagina gewijzigd wordt of als je een pagina verwijdert, dan moet je een redirect maken. Wanneer een redirect niet goed staat ingesteld, dan eindigt je bezoeker op een 404-pagina. De SEO-waarde en ranking van de pagina gaat dan verloren.

  • Canonical tags

Canonical tags geven aan welke URL geïndexeerd moet worden. Als een webshop bijvoorbeeld meerdere pagina’s heeft binnen een categorie, dan is het wenselijk om alleen de eerste pagina te laten indexeren.

Correcte pagina: www.testwinkel.nl/boeken
Foutieve pagina: www.testwinkel.nl/boeken?=pagina2

  • Robots.txt bestand

Met een robots.txt bestand geef je aan welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mogen worden door Google. Stel dat je een (tijdelijke) actiepagina hebt die je wilt delen via social media, dan wil je niet dat bezoekers uit Google deze pagina ook kunnen vinden. Met een robots.txt bestand sluit je zulke pagina’s uit voor Google.

  • Metadata

Metadata bestaat uit een metatitel en metaomschrijving. Metadata wordt getoond op de zoekresultaten pagina.

  • Dode links

Dode links zijn links die niet meer werken. Deze leiden naar een 404-pagina op jouw website of een andere website.

  • Duplicate content

Duplicate content is dubbele content. Wanneer zoekmachines zien dat je content op meerdere websites of meerdere pagina’s staan binnen je eigen domein, dan wordt dit afgestraft. De pagina’s kunnen dan buiten beschouwing worden gelaten in de zoekresultaten. In het ergste geval word je gehele domein uitgesloten.

  • HTTPS

HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. HTTPS is tegenwoordig de standaard als het gaat om website beveiliging. Lees ons stappenplan om over te stappen van HTTP naar HTTPS.

  • Structured data

Structured data is extra data die je mee kunt geven aan Google. Google heeft vervolgens de optie om deze extra gegevens te tonen. Door extra informatie te geven kun je meer ruimte krijgen in de zoekresultaten. En hoe meer ruimte jij krijgt, hoe minder ruimte er beschikbaar is voor je concurrent ;).

  • XML-sitemap

Een sitemap is een index van je website. Alle pagina’s staan hierin. Dit geeft voor Google (en in mindere mate gebruikers) een overzicht van alle pagina’s.

  • Geoptimaliseerde afbeeldingen

Optimalisatie van afbeeldingen gaat van de juiste bestandsnaam tot het comprimeren van de afbeeldingen. Hier kun je laadtijd mee winnen én met de juiste data kun je zelfs scoren in Google Afbeeldingen.

  • CLS, LCP & FID

De Core Web Vitals van Google zijn een belangrijke update geweest in Google met betrekking tot hoe een website geladen wordt en hoe er gereageerd wordt op uitgevoerde acties. De Core Web Vitals zijn volledig gericht op hoe gebruikers jouw website ervaren.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Verspringt er content nog nadat de pagina geladen is? Dit wordt als zeer vervelend en frustrerend ervaren door gebruikers. Google straft dit af, probeer daarom zo veel mogelijk CLS te voorkomen.

Largest Contentful Paint (LCP)

Het grootste gedeelte van de content moet als eerst geladen worden op een pagina. Dit is wat een gebruiker als eerst ziet. Het grootste contentblok is normaal gesproken ook het belangrijkste gedeelte van de pagina. Daarom moet dit als eerst geladen worden.

First Input Delay (FID)

First Input Delay is de vertraging tussen een actie wanneer je klikt en wanneer de actie verwerkt wordt. Als deze vertraging te lang duurt, dan frustreert dit de bezoeker.

  • Crawlbudget optimalisatie

Google stuurt crawlbots langs om je website te indexeren. Deze bots gaan niet onbeperkt door op jouw website. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat onnodige URL’s niet geïndexeerd worden. Door verstandig om te gaan met het crawlbudget worden je belangrijke pagina’s vaker bezocht door de bots.

Backlinks voor autoriteit

Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, wilden zich met hun plannen voor een zoekmachine in 1996 onderscheiden van de concurrentie door niet alleen naar de relevantie van webpagina’s ten opzichte van een zoekopdracht te kijken, maar ook naar de kwaliteit. Wanneer je namelijk alle webpagina’s op het internet doorspit (crawlt) en opslaat (indexeert) in een database, heb je een vergaarbak om uit te putten zodra er een zoekopdracht wordt geplaatst. De zoekmachine moet dan alleen nog de zoekopdracht matchen aan een relevante pagina.

Maar wanneer er meerdere pagina’s even relevant zijn, hoe bepaal je dan in welke volgorde deze pagina’s in de zoekresultaten worden getoond? Welke pagina bevat de hoogste kwaliteit? Naast relevantie zouden zij daarom ook kijken naar de populariteit en autoriteit van een webpagina en deze bepalen aan de hand van het aantal links dat naar een webpagina verwijst, de zogenoemde backlinks.

In eerste instantie noemden zij hun zoekmachine dan ook BackRub. Dit omdat hun algoritme met name keek naar het aantal backlinks, meer dan naar de keyword-dichtheid (hoe vaak het zoekwoord voorkomt). Later pas kozen zij de naam Google, een verbastering van het begrip ‘googol’, de aanduiding voor een 1 met honderd nullen.

Moderne SEO

Google is allang al voorbij de fase dat het alleen om keywords en backlinks gaat. Er zijn honderden factoren die Google meeneemt in het bepalen van je ranking. Google’s semantische zoekmachine is bijvoorbeeld in staat om te kijken naar de betekenis van woorden, synoniemen en relevante woorden.

Als je wilt scoren op het woord SEO, is het bijna onmogelijk om relevante woorden als zoekmachine, zoektermen, Google, zoekresultaten (SERP) niet te gebruiken. Deze woorden laten zien dat je niet de zoekmachine manipuleert, maar dat je een onderwerp behandelt en deze vragen zo goed mogelijk probeert te beantwoorden. Door synoniemen en semantische termen te gebruiken verhoog je ook de leesbaarheid van je teksten.

Ook met de intrede van Google voice search is het belangrijk dat Google 'snapt' wat je precies aan Google vraagt. Met 'RankBrain' heeft Google zelfs haar intrede gedaan in artificial intelligence (AI). Dit slimme algoritme maakt gebruik van deep learning en is in staat om zichzelf constant te verbeteren. Het zijn dus niet langer de ontwikkelaars bij Google die een lijstje met rankingfactoren aanhouden, tegenwoordig is het steeds meer een slimme computer die het web in kaart brengt en websites en pagina's beoordeelt.

Meer leren over SEO?

SEO is een marketingtool die zich blijft ontwikkelen. Wil jij op de hoogte zijn van de meest actuele tips en van je website een ware bezoekersmagneet maken? Download dan ons gratis Winnen in Google e-book of bestel het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach om jezelf om te scholen tot een echte SEO-specialist!

Navigatie

  • Contact
  • Vacatures
  • Inloggen voor leden
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy policy
  • Affiliates

Contactgegevens

  • IMU BV
  • Newtonlaan 281
  • 3584 BH Utrecht
  • info@imu.nl
  • KvK nummer: 50630253

Partners

  • Tonny Loorbach
  • Martijn van Tongeren
  • Phoenix
  • Plug&Pay
  • Huddle
  • Traffic Leaders
  • Al onze partners

© Internet Marketing Unie BV

Cookies
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden. Privacy policy
Alleen functioneel
Accepteer alle
Cookie instellingen
Privacy policy
Voorkeuren opslaan