
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization (oftewel: zoekmachine optimalisatie). SEO omvat alle activiteiten die uitgevoerd worden om de vindbaarheid van een website in een zoekmachine te verbeteren. Het doel van SEO is om meer bezoekers via het organische gedeelte van zoekmachines te krijgen (zoals Google & Bing).
Wat is SEO?
Het optimaliseren van je website om zo hoog mogelijk in Google te scoren is wat SEO genoemd wordt. Met SEO probeer je op specifieke zoektermen te scoren in Google. Door bovenaan in de zoekresultaten te staan, haal je relevante bezoekers naar je website die specifiek interesse hebben in jouw branche. De resultaten binnen Google noemen wij de resultatenpagina of de SERP (Search Engine Result Page).
Wat is het verschil tussen SEO & SEA?
De resultaten die bovenin de zoekmachine staan zijn meestal betaalde advertenties. Hier betaal je per klik op de advertentie. We noemen dit SEA en dat staat voor Search Engine Advertising. Iedereen die genoeg betaalt kan in principe bovenaan staan in Google.
Het organische gedeelte van Google is gratis. Organische resultaten in Google bestaan vaak uit informatieve pagina’s. De advertenties zijn meestal commercieel ingericht om aanbiedingen, producten en diensten aan te bieden.
De combinatie van SEO & SEA noemen wij SEM. SEM staat voor Search Engine Marketing.
Is SEO alleen voor zoekmachines?
SEO is gericht op je bezoekers. Google beoordeelt je website op snelheid, content en nog honderden andere punten. Maar al deze punten richten zich er op of de website fijn in gebruik is voor jouw bezoeker. Google heeft zo veel data tot zijn beschikking, dat zij continu updates doorvoeren in hun algoritme. Het komt er simpelweg op neer dat als een bezoeker jouw website en content (c.q. informatie) fijn vindt, dat Google dit ziet en je daarom beloont met een hogere positie in Google.
Denk daarom bij SEO niet aan zoekmachines, maar aan wat jouw bezoeker nodig heeft. Google is zo slim dat je er niet voor hoeft te optimaliseren. Een logischere term dan zoekmachine optimalisatie zou dan ook ‘vindbaarheid optimalisatie’ zijn.
Hoe werkt Google?
De zoekmachine van Google heeft een geheim algoritme. Niemand weet precies wat er mee speelt in hun algoritme. Sommige ranking factoren zijn bewezen, maar zeker niet alle factoren staan vast.
Google heeft crawlers die webpagina’s opslaan en indexeren. Een crawler is een stukje software dat het internet afstruint. Wanneer er een zoekopdracht geplaatst wordt, haalt Google de meest relevante resultaten naar voren. Als je iets zoekt via Google, dan wil je iets weten. Google probeert je zo goed mogelijk verder te helpen. Ze willen jou daarom de meest relevante, unieke, actuele en kwalitatieve resultaten geven. Krijg je dit niet? Dan zouden we een andere zoekmachine gebruiken. Daarom voert Google constant updates uit om het algoritme te verbeteren.
On-page & off-page SEO
Een SEO-strategie bestaat uit op on-page en off-page SEO.
- On-page SEO factoren zijn alle factoren op je website die zelf bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan content, zoektermen, interne links en de snelheid van je website.
- Off-page SEO factoren zijn alle factoren die niet op je website plaats vinden. Denk bijvoorbeeld aan de autoriteit van je website, backlinks van andere websites, gastbloggen en social media.
Hoe staan relevantie en SEO met elkaar in verbinding?
Met SEO doe je er goed aan om elke pagina in te richten op minimaal een zoekterm. Achter deze zoekterm zit een intentie en deze moet je zo goed mogelijk beantwoorden met een relevant antwoord. Als jij op een pagina klikt via de zoekresultaten en jouw zoekintentie wordt niet (goed) beantwoord, dan ga je waarschijnlijk weer terug naar Google om naar een andere pagina in de zoekresultaten te gaan. Dit is voor Google een belangrijke indicator dat de pagina waar als eerst op geklikt is, niet goed genoeg is.
In het volgende voorbeeld gebruiken we ‘appeltaart recept’. Als je hierop zoekt, dan is het logisch dat je websites te zien krijgt met recepten voor een appeltaart. Als je iets anders te zien krijgt dan appeltaart recepten, zou je niet tevreden zijn met het resultaat. Om te onderzoeken welke zoekwoorden jij zou moeten gebruiken, kun je het beste onze zoekwoorden onderzoek pagina lezen.
Naast relevantie kijkt Google ook naar de kwaliteit en waarde van een pagina. Hoe rijker de pagina is, hoe waardevoller je lezer, evenals Google deze zal vinden. Met rijk bedoelen we dan verschillende soorten media. De volgende soorten media kunnen je pagina verrijken:
- Tekst
- Afbeeldingen
- Audio
- Video
- Infographics
- Polls
- Reacties
- Interne links
- Externe links
Bekijk onze SEO checklist om te kijken hoe je stap voor stap je artikelen kan optimaliseren.
Hoe belangrijk is technische SEO?
Technische SEO kent vele factoren en de snelheid van de website is een van de belangrijkste factoren. De kern van SEO is het geven wat zoekers verwachten. En een snelle website is een van de punten die bezoekers van je verwachten. 74 % van de mensen verlaat een mobiele website als deze niet binnen 5 seconden is geladen. Een negatieve gebruikerservaring op je website kan er zelfs tot leiden dat mensen bewust jouw website niet meer willen bezoeken. Google PageSpeed is een goede tool om te kijken waar je qua snelheid winsten kunt behalen. Bekijk hier onze tips over Google PageSpeed.
Wat valt er nog meer onder technische SEO?
- Websitestructuur
De structuur van een website kun je zien als het zenuwstelsel van je website. Het verbindt alle pagina’s met elkaar. Zowel voor de bezoeker als Google is een duidelijke websitestructuur cruciaal. Een website waar je niet goed kunt navigeren is een slechte website.
- Hosting
Hosting heeft een directe invloed op de snelheid van je website. Op wat voor server ga jij je website hosten? Is shared hosting goed genoeg voor je of heb je zo veel verkeer en ruimte nodig op een server dat je voor dedicated hosting moet gaan?
- Redirects
Redirects zijn URL-verwijzingen. Als de URL van een pagina gewijzigd wordt of als je een pagina verwijdert, dan moet je een redirect maken. Wanneer een redirect niet goed staat ingesteld, dan eindigt je bezoeker op een 404-pagina. De SEO-waarde en ranking van de pagina gaat dan verloren.
- Canonical tags
Canonical tags geven aan welke URL geïndexeerd moet worden. Als een webshop bijvoorbeeld meerdere pagina’s heeft binnen een categorie, dan is het wenselijk om alleen de eerste pagina te laten indexeren.
Correcte pagina: www.testwinkel.nl/boeken
Foutieve pagina: www.testwinkel.nl/boeken?=pagina2
- Robots.txt bestand
Met een robots.txt bestand geef je aan welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mogen worden door Google. Stel dat je een (tijdelijke) actiepagina hebt die je wilt delen via social media, dan wil je niet dat bezoekers uit Google deze pagina ook kunnen vinden. Met een robots.txt bestand sluit je zulke pagina’s uit voor Google.
- Metadata
Metadata bestaat uit een metatitel en metaomschrijving. Metadata wordt getoond op de zoekresultaten pagina.
Dode links zijn links die niet meer werken. Deze leiden naar een 404-pagina op jouw website of een andere website.
Duplicate content is dubbele content. Wanneer zoekmachines zien dat je content op meerdere websites of meerdere pagina’s staan binnen je eigen domein, dan wordt dit afgestraft. De pagina’s kunnen dan buiten beschouwing worden gelaten in de zoekresultaten. In het ergste geval word je gehele domein uitgesloten.
- HTTPS
HTTPS staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. HTTPS is tegenwoordig de standaard als het gaat om website beveiliging. Lees ons stappenplan om over te stappen van HTTP naar HTTPS.
- Structured data
Structured data is extra data die je mee kunt geven aan Google. Google heeft vervolgens de optie om deze extra gegevens te tonen. Door extra informatie te geven kun je meer ruimte krijgen in de zoekresultaten. En hoe meer ruimte jij krijgt, hoe minder ruimte er beschikbaar is voor je concurrent ;).
- XML-sitemap
Een sitemap is een index van je website. Alle pagina’s staan hierin. Dit geeft voor Google (en in mindere mate gebruikers) een overzicht van alle pagina’s.
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
Optimalisatie van afbeeldingen gaat van de juiste bestandsnaam tot het comprimeren van de afbeeldingen. Hier kun je laadtijd mee winnen én met de juiste data kun je zelfs scoren in Google Afbeeldingen.
- CLS, LCP & FID
De Core Web Vitals van Google zijn een belangrijke update geweest in Google met betrekking tot hoe een website geladen wordt en hoe er gereageerd wordt op uitgevoerde acties. De Core Web Vitals zijn volledig gericht op hoe gebruikers jouw website ervaren.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Verspringt er content nog nadat de pagina geladen is? Dit wordt als zeer vervelend en frustrerend ervaren door gebruikers. Google straft dit af, probeer daarom zo veel mogelijk CLS te voorkomen.
Largest Contentful Paint (LCP)
Het grootste gedeelte van de content moet als eerst geladen worden op een pagina. Dit is wat een gebruiker als eerst ziet. Het grootste contentblok is normaal gesproken ook het belangrijkste gedeelte van de pagina. Daarom moet dit als eerst geladen worden.
First Input Delay (FID)
First Input Delay is de vertraging tussen een actie wanneer je klikt en wanneer de actie verwerkt wordt. Als deze vertraging te lang duurt, dan frustreert dit de bezoeker.
- Crawlbudget optimalisatie
Google stuurt crawlbots langs om je website te indexeren. Deze bots gaan niet onbeperkt door op jouw website. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat onnodige URL’s niet geïndexeerd worden. Door verstandig om te gaan met het crawlbudget worden je belangrijke pagina’s vaker bezocht door de bots.
Backlinks voor autoriteit
Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, wilden zich met hun plannen voor een zoekmachine in 1996 onderscheiden van de concurrentie door niet alleen naar de relevantie van webpagina’s ten opzichte van een zoekopdracht te kijken, maar ook naar de kwaliteit. Wanneer je namelijk alle webpagina’s op het internet doorspit (crawlt) en opslaat (indexeert) in een database, heb je een vergaarbak om uit te putten zodra er een zoekopdracht wordt geplaatst. De zoekmachine moet dan alleen nog de zoekopdracht matchen aan een relevante pagina.
Maar wanneer er meerdere pagina’s even relevant zijn, hoe bepaal je dan in welke volgorde deze pagina’s in de zoekresultaten worden getoond? Welke pagina bevat de hoogste kwaliteit? Naast relevantie zouden zij daarom ook kijken naar de populariteit en autoriteit van een webpagina en deze bepalen aan de hand van het aantal links dat naar een webpagina verwijst, de zogenoemde backlinks.
In eerste instantie noemden zij hun zoekmachine dan ook BackRub. Dit omdat hun algoritme met name keek naar het aantal backlinks, meer dan naar de keyword-dichtheid (hoe vaak het zoekwoord voorkomt). Later pas kozen zij de naam Google, een verbastering van het begrip ‘googol’, de aanduiding voor een 1 met honderd nullen.
Moderne SEO
Google is allang al voorbij de fase dat het alleen om keywords en backlinks gaat. Er zijn honderden factoren die Google meeneemt in het bepalen van je ranking. Google’s semantische zoekmachine is bijvoorbeeld in staat om te kijken naar de betekenis van woorden, synoniemen en relevante woorden.
Als je wilt scoren op het woord SEO, is het bijna onmogelijk om relevante woorden als zoekmachine, zoektermen, Google, zoekresultaten (SERP) niet te gebruiken. Deze woorden laten zien dat je niet de zoekmachine manipuleert, maar dat je een onderwerp behandelt en deze vragen zo goed mogelijk probeert te beantwoorden. Door synoniemen en semantische termen te gebruiken verhoog je ook de leesbaarheid van je teksten.
Ook met de intrede van Google voice search is het belangrijk dat Google 'snapt' wat je precies aan Google vraagt. Met 'RankBrain' heeft Google zelfs haar intrede gedaan in artificial intelligence (AI). Dit slimme algoritme maakt gebruik van deep learning en is in staat om zichzelf constant te verbeteren. Het zijn dus niet langer de ontwikkelaars bij Google die een lijstje met rankingfactoren aanhouden, tegenwoordig is het steeds meer een slimme computer die het web in kaart brengt en websites en pagina's beoordeelt.
Meer leren over SEO?
SEO is een marketingtool die zich blijft ontwikkelen. Wil jij op de hoogte zijn van de meest actuele tips en van je website een ware bezoekersmagneet maken? Download dan ons gratis Winnen in Google e-book of bestel het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach om jezelf om te scholen tot een echte SEO-specialist!