Testimonials

9 eigenschappen van uitstekende testimonials

24 februari 2022

Testimonials, hoe kom je er aan en aan welke eigenschappen moet een uitstekende testimonial voldoen?

Testimonials zijn (positieve) ervaringen van je klanten die je op je website gebruikt om potentiële kopers ervan te overtuigen dat jouw product goed is. Je kunt je aantal verkopen ontzettend verhogen wanneer je hier op de juiste manier gebruik van maakt. Inmiddels hebben de meeste website eigenaren wel begrepen dat het plaatsen van testimonials conversie verhogend werkt. Het probleem is er bijna nooit het maximale uit deze testimonals gehaald wordt, omdat er niet over nagedacht is. Erg zonde!

Testimonials zorgen voor Social Proof

Testimonials zorgen voor Social Proof en dat betekent dat er vanuit je andere mensen dan de verkoper (sociaal) een “bewijs” wordt geleverd dat een product of dienst goed is. Het spreekwoord “als er 1 schaap over de dam is volgen de anderen” is hier ook op van toepassing. Des te meer mensen ergens gebruik van maken des te “veiliger” het lijkt en des te lager de drempel ook is om hier in te investeren.

Door testimonials bij je producten te plaatsen bewijs je dat er mensen zijn geweest die dit product hebben aangeschaft en daar vervolgens tevreden mee waren. Zo’n positieve testimonial kan net dat laatste beetje overtuiging voor een klant zijn om te kopen maar kan ook extra informatie bevatten voor een koper waar jij zelf als verkoper niet aan had gedacht.

Social proof wordt overal gebruikt, bijvoorbeeld bij discotheken waar ze, zelfs al is er geen kip binnen, wel eens een rij voor de deur zetten zodat het lijkt alsof er zoveel belangstelling voor die tent is dat mensen ervoor in de rij staan. Ergo: daar moet jij ook zijn!

Aan de hand van de onderstaande 9 eigenschappen ontdek je precies waar jouw testimonials aan moeten voldoen voor de maximale impact.

Één tip vooraf: Gebruik nooit neppe of zelfverzonnen testimonials.

Bij deze 9 eigenschappen van goede testimonials:

1. Specifieke testimonials over het product

Zorg er bij je testimonials voor dat ze zo specifiek mogelijk zijn, daar worden ze namelijk veel krachtiger en meer “tastbaar” van. Wanneer je bijvoorbeeld een dieetprogramma verkoopt dan heeft het minder impact als iemand zegt:

“Met dit programma ben ik veel afgevallen en voel ik me beter”

Dan wanneer iemand zegt:

“Met dit programma verloor ik 8,5 kilo in slechts 14 dagen tijd en heb ik nu weer genoeg energie om lekker in het park te gaan wandelen!”

Je wilt eigenlijk dat je testimonials iets over een specifiek onderdeel van jouw dienstverlening zeggen. We noemen dit ook wel ‘conjunction fallacy‘. Hier zie bijvoorbeeld enkele testimonials van onze klanten over de Conversie voordelen van ons Phoenix Website systeem:

specifieke-testimonials

Bonus tip: We hebben hier 3 testimonials naast elkaar geplaatst. Dat werkt beter dan 1 losse testimonial. We noemen dit het ‘cheerleader effect’

2. Visuele testimonials

Als je al niet met video testimonials werkt, zorg er dan in ieder geval voor dat je een foto laat zien van de persoon die de testimonial heeft ingezonden, uiteraard met zijn of haar goedkeuring. Het feit dat de persoon niet bang is om zijn gezicht te verbinden aan de uitspraak over jouw product, zet de testimonial extra kracht bij.

3. Op de juiste plaats en tijd

Ik zie het zo vaak dat webmasters een aparte pagina hebben gemaakt voor al hun testimonials. Ik word daar heel erg ongelukkig van. Testimonials wil je namelijk laten zien op die plaatsen en tijdstippen op jouw website waar ze relevant zijn en conversie-verhogend kunnen werken. Plaats daarom je beste testimonials op de salespage, op je opt-in pagina of in je webshop. Natuurlijk kan een pagina met testimonials op je website de bezoeker meer vertrouwen geven in datgene wat je te bieden hebt, maar op het moment dat bezoekers op een testimonialpagina zitten, zitten ze niet op jouw verkooppagina of inschrijfpagina.

Het liefst smeed je het ijzer als het heet is.

4. Door je doelgroep geschreven

Stel dat je een dienst op maat wilt aanschaffen op een website en je ziet alleen maar testimonials van CEO’s van hele grote bedrijven met gigantische budgetten, wat gaat er dan in je hoofd om? Waarschijnlijk concludeer je dat dit niet iets voor jou is, omdat je je niet kunt identificeren met de personen achter die testimonials. Tenzij je zelf een bigshot CEO bent natuurlijk 😉

Je wilt daarom werken met testimonials van personen die de kern van jouw doelgroep uitmaken en dat ook uitstralen in hun foto en in hun taalgebruik. Mocht je doelgroep uit meerdere verschillende segmenten (of persona’s) bestaan, zorg dan dat je bijvoorbeeld één testimonial per segment plaatst, zodat het merendeel van je doelgroep zich aangesproken kan voelen. Probeer echter niet met één testimonial iedereen zich aangesproken te laten voelen.

Herkenbare testimonials

5. Transparant

Het vermelden van het bedrijf, website en volledige naam van de persoon achter de testimonial, zorgt voor meer transparantie wat leidt tot vertrouwen.

6. Test je Testimonials

Blijf altijd testen welke testimonials beter werken. Om wat voor een reden dan ook kan het zijn dat een bepaalde testimonial op jouw salespage conversieverlagend werkt. Die reden kun je vaak zelf niet bedenken. Splittest daarom verschillende testimonials tegen elkaar en kijk welke de hoogste conversie opleveren.

7. Zo eenvoudig mogelijk

Einstein zei ooit:

“De dingen zouden zo eenvoudig als mogelijk moeten zijn. Maar niet nog eenvoudiger.”

Hetzelfde geldt voor testimonials. Houd ze eenvoudig mogelijk, maar niet nog eenvoudiger.

8. De juiste hoeveelheid

Ik heb het wel eens gezien hoor. Letterlijk honderden testimonials, de ene nog nietszeggender dan de andere, onder elkaar. Alsof de persoon achter het product zegt: “Hier, heb je een bak vol met troep, kijk zelf maar of er iets tussen zit waar je iets mee kunt”. Meer testimonials is niet per definitie beter. Gebruik liever de 6 testimonials die het meeste van deze eigenschappen bevatten, dan 20 middelmatige.

9. Aanrader van je beste vriend

Ze zeggen wel eens dat er qua marketing niets zo sterk werkt als een aanrader van één van je beste vrienden. Ik geloof daar sterk in. Aanraders van vrienden wat betreft films, boeken of producten neem ik hartstikke serieus en volg ik met grote waarschijnlijkheid op. Hoe dichter de testimonial dan ook in de buurt komt bij een ‘aanrader van je beste vriend‘, hoe sterker deze is.

Hoe kom je aan testimonials? Crunch ze!

Nog één ding…

Bedankjes zijn geen testimonials. Een bedankje is een bedankje en een testimonial is een testimonial. Net zoals een rots een tamelijk groot stuk steen is en het postmodernisme een tamelijk lastig te definiëren stroming uit de 20e eeuw is.

Oefen met deze voorbeelden!

Hieronder staan drie afbeeldingen van testimonials die ik online gevonden heb en om een bepaalde reden, die ik niet meteen zal verklappen, interessant vind om met jou te behandelen.testimonial universiteit utrecht

testimonial eva

werken bij de uva

Breng je nieuw verworven kennis over testimonials meteen in de praktijk door hieronder een reactie achter te laten met wat jou opvalt aan deze drie testimonials.

Zijn ze goed, of slecht? Waarom?

Ik spreek je via de comments!