Online marketing tips

16 online marketing tips voor meer omzet

Kun je wel wat hulp bij je online marketing gebruiken? Wil je meer bezoekers, leads, klanten en omzet dankzij slimme online marketing technieken? Hieronder geven wij je 15 praktische online marketing tips die je direct kunt toepassen.

Bij de IMU zien wij SEO al sinds onze oprichting als een onmisbaar marketingfundament voor je online business. SEO is de kunst van het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zoals Google. Hiermee scoor je in de organische resultaten van Google en trek je grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website. Hieronder vind je 9 praktische SEO tips.

Wil je meer leren over SEO? Bekijk dan:

In plaats van een hele website te bouwen, raden we je aan om je aandacht te richten op het maken van effectieve landingspagina's om meer leads en klanten uit je bezoekers te halen.

Een landingspagina is simpelweg een pagina waar een bezoeker op ‘landt’ nadat hij bijvoorbeeld op een advertentie of een Googleresultaat heeft geklikt en je website binnenkomt. Een voorbeeld is een salespage of een opt-in pagina.

Wij spreken eerder van een conversiepagina, omdat het meer zegt over het doel van de pagina. Idealiter is dit één pagina met één doel. Hoe meer keuze je aan een bezoeker geeft, hoe minder keuze een bezoeker maakt. In deze video geven we je enkele tips:

Wil je meer leren over landingspagina's? Bekijk dan:

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld slechts 2% van nieuwe bezoekers op een website of webshop bereid is om bij het eerste bezoek een aankoop te doen. Dat betekent dus dat 98% niet bereid is. In deze 98% zitten veel potentiële klanten als je ze weet op te warmen.

Wil je meer klanten uit je leads halen? Bijvoorbeeld nadat zij zich hebben ingeschreven voor je weggever? Gebruik dan een marketingfunnel en/of een salesfunnel. In deze video geven we je uitleg:


Vanaf het moment dat iemand zich heeft ingeschreven op jouw e-maillijst, kun je e-mails met waardevolle informatie en af en toe een aanbieding sturen. We noemen dat e-mail marketing.

Vanuit de meeste e-mailmarketingproviders heb je twee mogelijkheden voor het versturen van e-mails naar je lijst:

  • Via een directe campagne, waarbij je eenmalig een e-mail verstuurt aan je totale lijst of een bepaald segment daarvan.
  • Via een autoresponder die automatisch reageert op een nieuwe inschrijving. Zo’n autoresponder noemen wij ook wel je e-mail funnel. Je kunt hier namelijk een serie e-mails klaarzetten voor mensen die zich inschrijven op je e-maillijst, zonder dat jij persoonlijk op de verzendknop hoeft te drukken als een nieuw persoon zich aanmeldt.

Autoresponder

Wanneer je jouw bezoeker overtuigd hebt om je product of dienst aan te schaffen dan komen zij veelal terecht op je betaalpagina. Hier zie je een voorbeeld van een conversieproces van een gratis weggever, naar een salespage, naar een betaalpagina:

Betaalproces

De betaalpagina is wellicht de belangrijkste pagina op je website, want dát is de pagina waarop jouw bezoeker daadwerkelijk besluit om de financiële transactie naar jou wel of niet te maken.

Meer tips over je betaalpagina? Check dan:

Nu we hebben gekeken naar het verhogen van de conversie op je betaalpagina, gaan we een stapje verder door te kijken naar het verhogen van de orderwaarde per klant. Wanneer je ervoor kunt zorgen dat je klant meer bij je uitgeeft zul je namelijk naast je omzet ook je winstmarge zien stijgen.

In deze video geven we je enkele tips voor het gebruik van upsells zoals het toevoegen van een kassakoopje en het werken met de nu al beroemde one click upsell.

Veel ondernemers stagneren bij het opzetten van hun online business omdat ze blijven hangen in het maken van een marketingplan, het perfectioneren van hun product of nog erger: het maken van een logo of huisstijl voor hun website.

Met een goede productlancering zorg je echter direct voor een piekmoment in je bereik en je omzet. Op deze manier kun je razendsnel je eerste omzet maken. In deze video geven we je wat uitleg over productlanceringen:


Tot dusver hebben we je meegenomen in een simpele, maar zeer effectieve strategie voor een vrijwel automatische toevoer van leads en klanten naar je bedrijf. Vanaf hier zoomen we in op de verdere groei in zowel bereik als resultaat zonder dat je jouw bedrijf met extra personeel of content hoeft uit te breiden. Hiervoor is affiliate marketing een ideale methode.

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij ondernemers of producteigenaren hun zogenoemde affiliates belonen voor de gerealiseerde verkopen of leads die zij aanleveren. Affiliates zijn in dit geval mensen of bedrijven die producten op commissiebasis promoten. Het is een vorm van borrowed media, omdat je als producteigenaar gebruik maakt van andermans netwerk.

Affiliate marketing gaat meestal uit van een no cure, no pay principe waarbij de affiliate pas wordt beloond bij resultaat. Hier zie je een voorbeeld:

Hoe werkt affiliate marketing?

Meer leren over affiliate marketing? Check dan:

Eerder hadden we het al over scoren in de gratis resultaten van Google (SEO). Naast deze organisch resultaten heeft Google ook een advertentie gedeelte met betaalde resultaten. Deze Google ads noemen we SEA. Het voordeel van SEA is dat je binnen enkele minuten al gerichte (en intrinsiek gemotiveerde) bezoekers uit je doelgroep naar je website kunt krijgen.

Wat is SEO?

Naast advertenties kun je ook adverteren op Facebook (en Instagram) of op andere social media platformen. Hier adverteer je niet op zoektermen zoals in Google, maar op doelgroepen die je binnen het advertentiecentrum samenstelt.

Social media advertenties lenen zich perfect voor het snel opschalen in leads en klanten omdat je razendsnel grote hoeveelheden mensen kunt bereiken. We raden je aan om te adverteren naar een gratis weggever. Na opt-in kun je jouw leads direct omzetten in klanten door bijvoorbeeld te werken met een Self Liquidating Offer zoals je in dit voorbeeld ziet:

Sales funnel met Self Liquidating Offer (SLO)

Wanneer je bovenstaande online marketing tips toe hebt gepast dan zul je grote hoeveelheden bezoekers naar je website en landingspagina's krijgen. Veel van deze bezoekers zullen echter nog steeds niet direct overgaan tot aanschaf van je product. Ook je e-mail funnel zal niet iedere lead bereiken of weten te overtuigen om te kopen.

Daarom is het raadzaam om altijd met retargeting te werken, met retargeting advertenties bereik je mensen die jouw pagina hebben bezocht maar nog niet overgaan zijn tot conversie. In deze video leggen we het uit:


Content marketing is de afgelopen jaren één van de grootste trends geweest op gebied van online marketing en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden.

Adverteerders maken steeds vaker content rondom hun diensten produceren in plaats van enkel een verkooptekst. In plaats van eenzijdige interruptie draait online marketing steeds meer om het leveren van bruikbare content, precies op het moment dat de doelgroep er zelf naar op zoek is. We noemen dit ook wel value-first marketing.

In deze video geven we je meer contentmarketing tips:


Hoe breng je jouw bezoeker van lezer naar koper? Om de juiste emotie op te roepen bij je lezer, kun je gebruik maken van vakgebieden zoals gedragspsychologie en neuromarketing. Wanneer je dit toepast in je webteksten, spreken we van copywriting. Vrij vertaald is dit het schrijven van gedragsbeïnvloedende tekst.

Een bekende formule die je hiervoor kunt gebruiken is het AIDA model. Hoewel dit stappenplan zeer effectief is voor het schrijven van converterende webteksten, gebruiken wij liever de ‘TIPS formule’.

Je hebt al behoorlijk wat tips op het gebied van conversie optimalisatie gehad. Wanneer je echter een stapje verder wilt gaan dan kun je gaan verdiepen in neuromarketing, de kunst van online verleiding.

De bekendste neuromarketing technieken die je kunt gebruiken in online marketing zijn de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. In onderstaande video leer je meer over neuromarketing:


Een online marketing tip die je minder hoort is het starten met community building. Het klinkt als veel werk maar dat hoeft niet perse zo te zijn. Een community heeft een enorme impact op het aantal fans en ambassadeurs van je bedrijf en op de loyaliteit en retentie onder je klanten. In deze video geven we je enkele tips:


Meer leren over community building? Check dan:

Op zoek naar meer online marketing tips? Dan raden we je aan om eens naar ons boek 'De Online Marketing Tornado' te kijken. Hierin hebben wij meer dan 300 van online allerbeste online marketing tips en technieken opgenomen.

Online marketing tornado - boek

Klik hier voor De Online Marketing Tornado >>>