Zo houd je een reset in je leven en bedrijf
24 november 2021 
11 min. leestijd

Zo houd je een reset in je leven en bedrijf

Jarenlang was Tonny onzeker over zijn haar. Hij merkte dat het steeds dunner werd en twijfelde om alles eraf te halen. Toen corona kwam en de kappers dicht moesten, nam hij een drastisch besluit: alles ging eraf. 

In het begin vond hij het fantastisch. Maar al snel kwamen de twijfels terug. Hoewel anderen bevestigden dat het goed stond, bleef hij zich onzeker voelen. 

Tot voor kort. Vier weken geleden besloot Tonny om haarimplantaten te nemen. Hij ontdekte een methode die veel minder heftig is qua ingreep en herstel dan veel andere methodes. Er zaten geen risico’s aan. Hij had niets te verliezen en besloot het gewoon te doen. 

Vanaf het moment dat Tonny dat heeft gedaan, heeft hij het los kunnen laten. Zelfs toen hij op de behandeltafel lag, bedacht hij: ‘Ik kan het ook niet doen.’ Hij was toch wel oké met zijn kale kop. Voordat hij het kwijt was, kreeg hij er al een beetje heimwee naar. Zo werd voor hem extra duidelijk dat je pas echt van iets houdt op het moment dat je je realiseert dat je het kwijt kunt raken. 

We hebben het al de hele tijd over haar. Maar laten we niet vergeten dat dit een marketing podcast is. Waar we het vandaag met je over willen hebben, is een reset. Zowel in je persoonlijke leven als in je bedrijf. 

Hoe een beslissing zorgt voor meer energie

Nadat Tonny besloot om voor haarimplantaten te gaan, viel er een enorme last van hem af. Hij was blij dat hij een beslissing had genomen en voelde weer keuzevrijheid. Als hij zijn nieuwe kapsel toch niets vindt, kan hij het er altijd weer afhalen. Het geeft een hoop vrijheid om weer een keuze te hebben. 

Ook geeft het een hoop energie wanneer je eindelijk een beslissing hebt genomen. Je hebt bijna altijd wel iets in je leven waarvan je weet dat je er ooit iets mee moet. Misschien is het je haargrens of een kwakkelende gezondheid. Of je hebt iets in je business waarvan je weet dat het niet eeuwig goed blijft gaan. Als je in je achterhoofd weet dat je ooit een moeilijke beslissing moet nemen, kost dat je elke dag een hoop energie. 

Wanneer je de knoop doorhakt en een beslissing geeft, krijg je die energie weer terug. Het maakt dan niet eens zoveel uit of het de juiste beslissing was. Wanneer je een beslissing neemt, maakt dat de hele energiereserve vrij. 

De corona-reset

Een beslissing die je nog moet nemen kost energie. Wanneer je de knoop doorhakt, levert dat je juist energie op. Vanuit dat idee zijn wij op kantoor begonnen met de corona-reset. 

Na het anderhalf jaar thuiswerken, merkten we dat veel mensen elke dag opnieuw worstelden met de vraag: ‘Ga ik wel of niet naar kantoor?’ Als je deze beslissing elke dag opnieuw moet nemen, kost dat veel energie. Het is makkelijker om niet naar kantoor te gaan. Daarom bleven veel mensen uit ons team thuis. 


Thuiswerken zorgt niet per se voor meer werkgeluk, ontdekten we. Daarom besloten we de corona-reset te doen. Vier weken lang zijn we met zijn allen weer fulltime naar kantoor gegaan.


Het was niet verplicht om mee te doen. Voor corona hadden we immers ook al thuiswerkdagen. Wel vroegen we mensen om van tevoren aan te geven wat hun thuiswerkdag wordt. Zo weet iedereen op kantoor wie er wanneer is. 

Nu we weer met zijn allen op kantoor zitten, zorgt dat voor meer plezier, creativiteit en een betere samenwerking. Ook boeken we veel meer progressie op verschillende fronten. Sommige mensen ontdekten dankzij de reset dat ze het fijn vinden om weer op kantoor te zijn, maar dat vijf dagen toch wat veel is. Daarom willen ze toch een vaste thuiswerkdag. 

De corona-reset was voor ons een experiment. Na de vier weken hielden we een evaluatie. Wat blijkt? Sommige mensen vonden het fantastisch en hebben besloten om weer fulltime naar kantoor te komen. Anderen wilden graag één of twee thuiswerkdagen. Met deze mensen hebben we een standaard thuiswerkdag afgesproken, zodat ze daar niet over hoeven na te denken. 

Vrijheid komt voort uit inkadering

De resultaten van de corona-reset waren opvallend. Veel mensen in het team voelden zich gelukkiger door meer naar kantoor te komen. Dit is een aparte paradox. Vrijheid komt voort uit het inkaderen van dingen. 

Als je alle kaders weggooit, klinkt het als een soort walhalla. Er zijn maar heel weinig mensen die daarmee om kunnen gaan en aan het einde van de dag ook echt tevreden zijn over wat ze hebben gedaan. 

Dankzij de twee challenges die Tonny vorig jaar deed, ontdekte hij iets. Tijdens de challenges had hij zijn dagen volledig ingepland. Hij wist precies wat hij ging doen en hoe zijn dagen eruit zagen. De tijd dat hij opstond, hoe lang hij ging lezen, welk boek hij ging lezen, welke trainingen hij zou doen, op welk tijdstip hij ging trainen, wat hij die dag zou eten. Het was volledig ingepland. 

Als je al precies weet wat je gaat doen, hoef je ‘s morgens niet na te denken over snoozen. Dat kan niet, want dan haal je je schema niet. Normaal stap je uit bed en vraag je jezelf af: ‘Zal ik gaan lezen of zal ik gaan sporten?’ Ook daar hoef je niet over na te denken. Het plan ligt er al. 


Inkaderen zorgt voor rust. En dat zorgt op zijn beurt voor mentale vrijheid. Je haalt alle beslismomenten uit je dag.


Een voedselintolerantietest als reset

Begin vorig jaar deed Martijn een voedselintolerantietest. In de periode daarna kaderde hij zijn voeding heel sterk in. Normaal bedacht hij steeds op het laatste moment pas wat hij zou eten. 

Uit de voedselintolerantietest blijkt dat Martijn hoge IgG-waardes had voor gluten. Daarom moest hij het eten van gluten een tijdje vermijden. Martijn kwam er toen achter dat er in bijna alles wat je in de supermarkt koopt - behalve de groente-, fruit- en vleesafdeling - wel gluten zitten.

Naast gluten, moest Martijn ook andere voedingsstoffen vermijden, zoals pindakaas. Ook moest hij meer in voeding gaan variëren. Hij moest gaan werken met een eetpatroon van vier dagen. Als hij op dag één iets at, mocht hij dat op dag twee, drie en vier niet eten. 

Toen Martijn de uitslag kreeg, dacht hij: ‘Oef, dat is moeilijk’. Daarom besloot hij het even uit te stellen. Na twee maanden ging hij er alsnog mee aan de slag. Hij kaderde in wat hij als ontbijt, lunch en avondeten zou eten. Daardoor was er nooit meer twijfel over wat hij wanneer zou eten. 


Vanaf het moment dat Martijn de beslissing nam, verloor hij geen energie meer aan de gedachte dat hij ‘ooit zijn voeding zou moeten aanpassen’. Ook at hij opeens alleen maar dingen waar zijn lichaam goed op reageerde. Dat zorgde voor een extreme energiepiek.


De voedselintolerantietest was voor Martijn een grote reset. Het feit dat vooraf al had besloten wat hij zou gaan eten, gaf hem veel rust. Ook was het een reset voor zijn lichaam en systeem. 

Omdat zowel Martijn als Tonny goede ervaringen hadden met de test, besloten ze om het hele team zo’n test te geven. Ook kreeg het hele team een training over voeding en hoe je ermee om moest gaan. We leerden dat de resultaten uit de test niet zozeer toleranties zijn, maar dat het wel aangeeft dat er een gevoeligheid zit. Vervolgens kun je zelf gaan onderzoeken wat het aanpassen van je voeding heeft op je energie, huid of je maag-darmwerking. 

Blijvende resultaten dankzij een eenmalige reset

Wanneer je een eenmalige reset doet, trek je je standaard eenmalig naar een ideaalbeeld. Misschien ontdek je tijdens een intolerantietest dat je niet zo goed reageert op gluten. Dan kun je een harde reset doen en zes weken lang helemaal geen gluten eten. Daarna kijk je of je een goede balans kunt vinden in je leven. 

Zo’n eenmalige reset kun je toepassen voor veel meer dingen dan alleen je voedingspatroon. Tonny deed dat bijvoorbeeld met het boeken lezen. Hij creëerde een eenmalige piek door 30 boeken te lezen. Hij leerde daardoor veel over zichzelf. Ook leerde hij hoe hij sneller kon lezen. Je houdt zo’n reset nooit je hele leven vol. Wel neem je er een aantal dingen uit mee die je in je leven kunt inpassen. 

Toen Martijn besloot met de resultaten van zijn intolerantietest aan de slag te gaan, at hij een tijd lang geen gluten en pinda’s. Inmiddels volgt hij het voedingspatroon wat minder streng. Toch heeft hij een paar gewoontes meegepakt die goed voor hem werken. Ook is hij zich bewuster geworden. Zo kan hij nog steeds genieten van kipsaté, maar weet hij wel dat hij er wat uitslag van kan krijgen. En als hij te vaak eet, is dat slecht voor zijn darmen. Als je dit weet, kun je er bewust mee omgaan. 

Anderhalf jaar geleden deed Martijn de intolerantietest voor het eerst. Toch kreeg hij tijdens de training die we laatst op kantoor hadden weer nieuwe inzichten. Zijn belangrijkste inzicht, was dat hij meer moest variëren in zijn voeding. Daardoor prikkel je je volledige systeem beter. Hij wist dit al, maar na een tijdje ga je er wat lakser mee om. Daarom is het goed om af en toe een nieuwe reset te doen en jezelf weer op scherp te zetten. 

Waar zijn die marketingtips dan?

Misschien denk je nu: wat heeft dit met marketing te maken? De podcast heet immers ‘Marketingpraat’. 

We hebben gezien dat de Instagram posts waarin we het hebben over de resets die we doen en de resultaten die deze resets opleveren, de allermeeste likes en reacties krijgen. De meest succesvolle post van Tonny is die met het resultaat van zijn fitness makeover, waar hij tijdens de boekenlees-challenge aan werkte. Zijn op-een-na meest succesvolle post is die over de haartransplantatie. 


Social media draait om de verbondenheid zoeken met mensen. Als je alleen maar content deelt, krijg je daar vaak niet zoveel reuring op. Maar als je ook van jezelf laat zien waar je mee bezig bent, zul je zien dat het op social media een hoop tractie geeft.


Bij IMU doen we dat bijvoorbeeld door te laten zien hoe we met het hele bedrijf een voedselintolerantietest doen. We zien dat mensen dat leuk vinden om te zien. Ook zorgt het dat klanten meer verbondenheid voelen met het bedrijf IMU. Ze zien wat we op de werkvloer doen en dat we meer doen dan alleen software bouwen en support.  

Dat is even een verstopte marketingtip die we je willen meegeven. 

Een reset in je business en leven

Wat we je vooral willen meegeven, is het principe van de reset. Toen Tonny besloot om voor haarimplantaten te gaan, voelde dat als een kickstart om naar alle andere fronten van zijn leven te kijken. Overal mocht wel een tandje bij of een nieuwe standaard komen. Nieuw haar, een nieuwe garderobe, een nieuw huis en nieuwe meubels. 

Zo’n reset werkt heel goed in je persoonlijke leven, maar ook in je business. Wat zijn beslissingen die jij al heel lang met je meedraagt? Door één moeilijke beslissing te nemen, kun je het oplossen en breng je iets eenmalig naar een hogere standaard. Zo zorg je voor een reset. 

Voor onze marketing kijken we naar welk stukje het beste werkt en direct resultaat oplevert. Voor ons zijn dat webinars en salesacties met een deadline. Daarom zijn we veel andere dingen gaan elimineren en alleen nog maar het kleine stukje gaan doen wat wel werkt. 

Tonny is ditzelfde gaan doen in zijn voeding. Hij heeft alle dingen die slecht voor hem zijn uit zijn voedingspatroon gehaald. Maar hij heeft er niets voor in de plaats gezet. Daardoor is zijn voedingspatroon heel sterk uitgedund. Er is te weinig variatie. Tijdens de training die we recent volgden, was zijn grootste inzicht dat hij meer moet variëren in zijn voeding. 

Lange tijd bestond onze marketing vooral uit het kleine stukje dat ons makkelijk af gaat en goed voor ons werkt. Alle andere dingen hebben we eruit gehaald. Zo sturen we al een tijd geen waardevolle e-mails meer rond over onze podcasts. Het resultaat ervan ging te langzaam. Alles wat langzaam groeide hebben we eruit gehaald. Maar er is niets voor in de plaats gekomen. 

Toch weten we als geen ander hoe belangrijk het is om waarde te leveren en een relatie te bouwen op de lange termijn. Tegelijkertijd zijn er nog 9 andere fronten waar actie nodig is. Daarom laten we het er maar bij. Eigenlijk zouden we er één keer een goed proces voor moeten bouwen en er één keer tijd aan moeten besteden. 

Hetzelfde geldt voor deze podcast. We nemen hem al een tijdje op, maar willen er allebei nog een wat scherper concept van maken. Om dat te doen moeten we één keer een goede meeting hebben waarin we helemaal uittekenen hoe we het gaan doen. We moeten er eenmalig wat meer tijd in steken. Er is een reset nodig. 

Hoe je met één actie grootste resultaten behaalt

Uiteindelijk komen we bij het inzicht waarmee we zijn begonnen. Als je een investering of een keuze zo snel mogelijk maakt, heb je daarna veel meer energie en tijd. Het gaat dan alleen nog maar bergopwaarts. 

Dat zien we bijvoorbeeld bij onze boeklancering. Tijdens de lancering is ons boek 2500 keer verkocht. Het had bij die eenmalige actie kunnen blijven. Maar intussen is het meer dan 30.000 keer verkocht. We hebben er amper meer tijd in gestoken. Alleen af en toe wat nieuwe advertenties geschoten. 

Datzelfde gebeurt nu ook met de software. We hebben Phoenix een complete makeover gegeven. Vanaf maart zijn we aan de slag gegaan om het product helemaal te herzien. We zijn het helemaal opnieuw aan het opbouwen. Dat voelt heel contra-intuïtief. In die maanden hadden we ook heel veel quick wins kunnen doen. Maar door de investering van een paar maanden te maken, zijn we straks klaar voor de komende 5 jaar. 


Nu we alle processen hebben verbeterd, kunnen we met het team drie of vier keer zo snel ontwikkelen als we altijd hebben gedaan. Maar daarvoor moesten we wel eerst door het hele proces heen.


Wat voor reset ga jij doen?

Kijk eens in je leven of bedrijf naar wat al lange tijd het ondergeschoven kindje is. Waarvan weet je diep van binnen dat het onder de maat is?

Misschien is het je fitheid of je voeding. Je sociale leven of je liefdesleven. Misschien is dat je traffic strategie, je social media of de kwaliteit van je product. Misschien heb je iemand in je team die er niet zou moeten zitten. Of je hebt niet iemand in je team die er juist wel zou moeten zitten. 

Zo zijn er vaak allerlei onderliggende problemen die wel belangrijk zijn, maar niet urgent. Je weet dat je er ooit een oplossing voor moet vinden. Je weet dat je er ooit een oplossing voor moet vinden. Nadat je die oplossing hebt, ziet de wereld er prachtig uit. Maar het is nu een te grote investering, Het kost te veel tijd, te veel energie of te veel geld. 

Pak er toch af en toe een van die problemen uit. Doe zes weken lang een soort reset op een bepaald deel van je business of leven. Zo verhoog je de standaard. Daarna kun je weer een klein beetje terugglijden naar een houdbaar gemiddelde. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!