YouTube onthult roadmap voor 2022: shopping functies, Shorts en meer
07 maart 2022 
in Nieuws
3 min. leestijd

YouTube onthult roadmap voor 2022: shopping functies, Shorts en meer

YouTube maakt zijn roadmap voor 2022 bekend via een blogpost door Chief Product Officer Neal Mohan. In de blog heeft Mohan het onder andere over shopping-functies, Shorts en andere updates voor merken en creators. Hoewel Mohan niet al te veel inging op de details, gaf hij wel een nuttig overzicht van wat we dit jaar kunnen verwachten van YouTube.

Sterker aanwezige shopping experiences

Shopping-mogelijkheden zullen uitbreiden via shoppable videos, Live Shopping en via de gebruikersinterface van de YouTube app.

Shorts

YouTube is van plan om mogelijkheden toe te voegen aan zijn Shorts format. Hiermee speelt het platform in op de enorme populariteit van TikTok en Instagram Reels. Naast nieuwe effecten en bewerkingstools, maakt YouTube het ook mogelijk om te reageren op comments door een nieuwe Short te maken (net als mogelijk is op TikTok).

Verder onderzoekt YouTube mogelijkheden waarop creators geld kunnen verdienen met Shorts. De komende maanden wil het platform testen met BrandConnect voor Shorts-creators, een integratie met de Super Chat-functie (waarin kijkers visueel opvallende chatberichten kunnen kopen). Ook test YouTube de mogelijkheid om rechtstreeks iets te kopen via een Short.

Nieuwe inzichten voor creators

Er worden nieuwe analysemogelijkheden toegevoegd aan YouTube Studio. Mohan gaf weinig details over wat we precies kunnen verwachten van deze inzichten, behalve dat ze bedoeld zijn om concrete content ideeën te genereren voor nieuwe video’s.

Andere updates voor merken en creators

Met kanaalrichtlijnen kunnen creators de toon van gesprekken die gevoerd worden op hun kanaal beïnvloeden. YouTube is deze nieuwe functie momenteel uitgebreid aan het testen.

YouTube channel guidelines

Een andere functie die eraan komt, is collaborative livestreaming. Met deze nieuwe functie kunnen creators samen met andere creators een live organiseren.

YouTube collaborative livestream

Verder test Google met cadeau-memberships. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om kanaal lidmaatschappen te kopen voor andere kijkers in een livestream.

Waarom is dit belangrijk?

Meer shopping-mogelijkheden binnen YouTube betekent dat er meer plaatsen komen om je producten te laten zien. Deze productadvertenties hebben waarschijnlijk invloed op de datafeeds in Google Merchant Center. Ze maken YouTube nuttiger voor adverteerders en versterken ondertussen het ecosysteem van Google.

De nieuwe Shorts-functie kan YouTube helpen om te concurreren met TikTok en Instagram. De mogelijkheid om te reageren via een Short kan ervoor zorgen dat gebruikers langer actief blijven op het platform. Meer mogelijkheden voor creators om geld te verdienen kunnen ervoor zorgen dat meer creators YouTube gaan gebruiken en brengt ook mogelijkheden voor influencer marketing met zich mee.

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!