YouTube maakt zijn roadmap voor 2022 bekend via een blogpost door Chief Product Officer Neal Mohan. In de blog heeft Mohan het onder andere over shopping-functies, Shorts en andere updates voor merken en creators. Hoewel Mohan niet al te veel inging op de details, gaf hij wel een nuttig overzicht van wat we dit jaar kunnen verwachten van YouTube.
Sterker aanwezige shopping experiences
Shopping-mogelijkheden zullen uitbreiden via shoppable videos, Live Shopping en via de gebruikersinterface van de YouTube app.
Shorts
YouTube is van plan om mogelijkheden toe te voegen aan zijn Shorts format. Hiermee speelt het platform in op de enorme populariteit van TikTok en Instagram Reels. Naast nieuwe effecten en bewerkingstools, maakt YouTube het ook mogelijk om te reageren op comments door een nieuwe Short te maken (net als mogelijk is op TikTok).
Verder onderzoekt YouTube mogelijkheden waarop creators geld kunnen verdienen met Shorts. De komende maanden wil het platform testen met BrandConnect voor Shorts-creators, een integratie met de Super Chat-functie (waarin kijkers visueel opvallende chatberichten kunnen kopen). Ook test YouTube de mogelijkheid om rechtstreeks iets te kopen via een Short.
Nieuwe inzichten voor creators
Er worden nieuwe analysemogelijkheden toegevoegd aan YouTube Studio. Mohan gaf weinig details over wat we precies kunnen verwachten van deze inzichten, behalve dat ze bedoeld zijn om concrete content ideeën te genereren voor nieuwe video’s.
Andere updates voor merken en creators
Met kanaalrichtlijnen kunnen creators de toon van gesprekken die gevoerd worden op hun kanaal beïnvloeden. YouTube is deze nieuwe functie momenteel uitgebreid aan het testen.
Een andere functie die eraan komt, is collaborative livestreaming. Met deze nieuwe functie kunnen creators samen met andere creators een live organiseren.
Verder test Google met cadeau-memberships. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om kanaal lidmaatschappen te kopen voor andere kijkers in een livestream.
Waarom is dit belangrijk?
Meer shopping-mogelijkheden binnen YouTube betekent dat er meer plaatsen komen om je producten te laten zien. Deze productadvertenties hebben waarschijnlijk invloed op de datafeeds in Google Merchant Center. Ze maken YouTube nuttiger voor adverteerders en versterken ondertussen het ecosysteem van Google.
De nieuwe Shorts-functie kan YouTube helpen om te concurreren met TikTok en Instagram. De mogelijkheid om te reageren via een Short kan ervoor zorgen dat gebruikers langer actief blijven op het platform. Meer mogelijkheden voor creators om geld te verdienen kunnen ervoor zorgen dat meer creators YouTube gaan gebruiken en brengt ook mogelijkheden voor influencer marketing met zich mee.
Bron: Search Engine Land