Welk type YouTube Kanaal past bij jouw bedrijf?
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2014 

Welk type YouTube Kanaal past bij jouw bedrijf?

YouTube is een begrip. Sportfanaten, techniekliefhebbers, modejunkies. Iedereen kijkt video’s op YouTube. Ook voor bedrijven is YouTube perfect om zich te laten zien. Maar dan  moet je wel opvallen. Een YouTube kanaal voor je bedrijf helpt daarbij. In deze blog leg ik uit waar je begint.

 Drie soorten Youtube kanalen

Een YouTube kanaal is hét videokanaal van je bedrijf. Op het YouTube kanaal organiseer je alle video activiteiten. Zoals met alles in marketing is het maken van een duidelijk keuze essentieel. Je moet kiezen wat voor type kanaal je gaat voeren. Bedenk eerst goed wat je wilt bereiken met het YouTube kanaal. Dat is de basis van je keuze. Ik onderscheid drie soorten kanalen:

Promotiekanaal

Een promotiekanaal is voor promotionele acties op YouTube. Het belangrijkste doel is een professionele presentatie en directe promotie van het bedrijf of product.

Trainingskanaal

Een trainingskanaal is een digitale handleiding of online trainingscentrum. Het belangrijkste doel is kennis overdracht of instructie over het gebruik van een product.

Sociaal kanaal

Een sociaal kanaal neem je op in het social media plan. Het belangrijkste doel is interactie met de kijkers en om ze te vermaken. Kijkers worden zo ambassadeurs. Het soort kanaal bepaalt wat voor type video’s je upload. Bij een promotiekanaal horen promotiefilms. Dat is vanzelfsprekend. De type video’s moeten aansluiten bij het type kanaal dat je voert, zodat je een eenduidige concept hebt staan. Kies dus een duidelijk strategie.

Een herkenbaar kanaal

Herkenbaarheid is belangrijk voor je bedrijf. Alle reclame-uitingen moeten in huisstijl ontworpen zijn en hetzelfde geldt voor het YouTube kanaal. Het kanaalontwerp op YouTube bestaat uit een YouTube portret en een YouTube banner. Het YouTube portret kan je zien als een profielfoto. Het portret verschijnt in de zoekresultaten als kijkers op YouTube zoeken. Gebruik je bedrijfslogo als portret. Dat is duidelijk en herkenbaar. Zorg wel dat je het logo op maat maakt: 360×360 pixels.

De YouTube banner staat bovenaan het YouTube kanaal en is bepalend voor de uitstraling. Maak hiervoor een visueel ontwerp. Mooie foto’s werken altijd goed. Let wel op dat het ontwerp niet te druk is. De afmetingen voor de banner zijn 2560 x 1440 pixels. Met die afmetingen ziet het kanaal zelfs op een televisie er gelikt uit. De afmetingen voor desktop PC’s zijn 2560 x 425 pixels.

Een overzichtelijke indeling van je kanaal

Een overzichtelijk kanaal is essentieel. Probeer te voorkomen dat het YouTube kanaal rommelig wordt. Met een duidelijke indeling van het YouTube kanaal kunnen kijkers alles makkelijk vinden. De homepagina is bepalend en vormt de eerste indruk. Kijkers moeten hier in één oogopslag zien wat voor video’s er op het kanaal staan.

Voeg op de homepagina een kanaal-trailer en afspeellijsten toe. De kanaal-trailer introduceert het kanaal en moet een indruk geven wat voor video’s er te vinden zijn. Het kan je meest populaire video zijn of de meeste recente video, maar het beste is om een aparte welkomst-video te maken. In de welkomst-video leg je uit wat je kanaal te bieden heeft. Naast een kanaaltrailer zijn afspeellijsten ook onderdeel van een overzichtelijke indeling. Met afspeellijsten orden je video’s met een hetzelfde thema, zoals onderwerp of filmstijl, in een lijst. Hiermee creëer je een overzichtelijk kanaal. Geef de afspeellijsten een duidelijk titel en voeg de lijsten toe op de homepagina van het kanaal.

Gebruiken jullie Youtube al als marketinginstrument? Laat het weten via een reactie!

Over de schrijver
Samen met mijn tweelingbroer speelde ik in mijn jeugd in twee bekende bioscoopfilms. Film maken heeft ons daarna niet meer los gelaten. Ik startte samen met mijn broer een bedrijf dat gespecialiseerd is in Online Video Marketing: Playforward. Wij brengen verhalen van bedrijven in beeld. Dat doen we met mooi beeld en geluid. Maar we gaan verder. We brengen dat verhaal ook in beeld bij het publiek van onze klanten. Dat doen we met YouTube, natuurlijk. Ik blog regelmatig over Video Marketing en geef trainingen in YouTube Marketing en Linkedin.
Saskia

Door

Saskia

op 11 June 2014

Hoe kun je een afspeellijst toevoegen aan je homepagina van je kanaal? Bvd!

Koen van der Donk

Door

Koen van der Donk

op 12 June 2014

Hoi Saskia, Bedankt voor je reactie, ik kan je zeker helpen met je vraag. Eerst moet je natuurlijk een afspeellijst maken. Dat doe je als volgt: 1. Ga na inloggen naar 'videobeheer'. 2. Klik links in de verticale menu-balk op 'afspeellijsten'. 3. Klik rechtsboven op de knop 'nieuwe afspeellijst'. 4. Geef de afspeellijst een naam. 5. Voeg video's toe aan de afspeellijst. Nu kan je eenvoudig de afspeellijst op de homepagina plaatsen. Dat gaat als volgt: 1. Ga na inloggen naar 'kanaal'. 2. Klik onderaan het kanaal op de knop 'Een gedeelte toevoegen' 3. Er verschijnen twee keuzemenu's. Selecteer in het linker keuzemenu 'een afspeellijst'. 4.Onder de twee eerste keuzemenu's verschijnen weer twee keuzemenu's. Selecteer in de onderste linker keuzemenu de afspeellijst die je wilt toevoegen. Veel succes! Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust via een reactie. Groet, Koen van der Donk www.playforward.nl

Femke

Door

Femke

op 15 March 2015

Heey kan je me plzz helpen ik heb een youtube kanaal maar durf mezelf niet te laten zien ik ben bang dat me klas me gaan pesten als ze dit zien ik wil een kanaal dat je me niet echt ziet dus bijvoorbeeld een roomtour me stem mag je gerust horen heb je miss tips :( gr Femke

Reactie plaatsen