Mijn YouTube Marketing Handleiding!
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 januari 2011 

Mijn YouTube Marketing Handleiding!

YouTube is een prachtige dienst voor je persoonlijke vermaak op de  momenten dat je inspiratie ver te zoeken is en je gewoon zin hebt om met je verstand op nul een uurtje weg te kwijnen voor je beeldscherm. Daarnaast kun je YouTube ook fantastisch gebruiken als online marketing kanaal. Het voordeel van YouTube is dat het een hele virale werking heeft, zolang je er natuurlijk maar video’s met een virale factor op zet. Je kunt feitelijk je hele virale marketing strategie baseren op YouTube.

Hoe doe je marketing via YouTube?

Het begint natuurlijk met het uploaden van je video’s op YouTube, dat kunnen Camtasia video’s zijn maar als je een virale werking wilt hebben dan zul je waarschijnlijk moeten gaan werken met echte video’s (waarin je zelf te zien bent). Video’s worden viraal wanneer ze een emotie raken bij de kijker, veelal is dat humor, drama of een andere vorm van entertainment. Natuurlijk kan het ook wanneer je een super duidelijke instructievideo hebt gemaakt voor een nieuw systeem op het internet maar een grotere kans op een viraal effect heb je met het losmaken van emoties.

Hoe krijg je meer views op YouTube?

Het aantal views is het aantal keren dat je video is bekeken, des te hoger dit is, des te beter het voor je is. Naarmate je meer views krijgt kom je ook hoger in de resultaten van YouTube terecht en zullen dus meer mensen je video op YouTube zien verschijnen, ofwel in de resultaten ofwel in de gerelateerde resultaten naast andere video’s.

gerelateerde-videos-in-youtube

Over gerelateerde video’s gesproken: Wanneer je een beetje mee wilt liften op het succes van andere video’s op YouTube met een gerelateerd onderwerp aan jouw video dan kun je ervoor zorgen dat jouw video als eerste resultaat naast deze video’s wordt getoond (bij de gerelateerde video’s). Het enige wat je hoeft te doen is je video te modelleren op de video waar je naast vertoond wilt worden.

Wanneer je een soortgelijke titel, omschrijving en labels opgeeft voor je video dan bestaat er een grote kans dat je (na verloop van tijd) als meest gerelateerde video wordt vertoond. Je kunt je video’s ook gewoon in je autoresponder plaatsen, op die manier krijgen alle nieuwe leden van je nieuwsbrief automatisch bericht van je video en zullen je views dus constant blijven oplopen naarmate je nieuwsbrief blijft groeien.

Op welke termen wordt gezocht in YouTube?

Het is handig om te weten op welke termen er in YouTube wordt gezocht zodat je weet op welke woorden je jouw video’s in moet richten (om dus meer views te krijgen).

youtube-zoekvenster

Net zoals Google heeft ook Youtube hiervoor een KeyWordTool, je kunt deze YouTube KeywordTool hier vinden. Met deze tool kun je precies uitvinden op welke zoektermen er veel wordt gezocht in YouTube en dus kun je daar in de titel, omschrijving en labels van je video’s rekening mee houden.

Wat heb je aan deze views?

Views op YouTube zijn natuurlijk leuk en aardig voor je naamsbekendheid maar het zal je niet zo snel geld opleveren. Natuurlijk wel wanneer je advertenties in je video’s vertoond maar daar zul je geen miljonair van worden. Wanneer je wel graag advertenties in je video’s wilt waarvoor je betaald krijgt dan kun je een YouTube partner account aanvragen. Afgezien van deze inkomsten is het verstandig om te gaan kijken hoe je jouw kijkers op YouTube om kunt zetten naar bezoekers op je website.

Hoe zet je kijkers om in bezoekers?

Dat kun je bijvoorbeeld al doen door de beschrijving van elke video te beginnen met een link naar je website. Dit doe je aan het begin van de omschrijving omdat vaak alleen de eerste regel van de omschrijving zichtbaar is onder een video. Zorg er ook voor dat je deze link begint met // zodat je link ook klikbaar wordt.

url-in-youtube-beschrijving

Richt je YouTube Kanaal in

Wat je ook kunt doen is je “YouTube kanaal” goed inrichten en persoonlijk maken. Je YouTube kanaal is een soort van homepage die je automatisch krijgt wanneer je een YouTube account aanmaakt. Klik nadat je bent ingelogd boven in beeld op je gebruikersnaam en vervolgens op “mijn kanaal”. Je kunt dit kanaal heel persoonlijk maken met al jouw informatie en dus ook je webadres. Je kunt hier eventueel ook een welkomstvideo in plaatsen waarin je kort en enthousiast verteld wie je bent, wat je doet en wat je website is.

Zorg voor abonnees!

Mensen kunnen ook abonnee worden op je YouTube kanaal zodat zij automatisch op de hoogte worden gesteld van de nieuwe video’s die je upload. Ik plaats bijvoorbeeld regelmatig nieuwe video’s waarvoor ik niet speciaal een update of nieuwsbrief uitstuur, mijn abonnees krijgen hier wel bericht van. Bekijk bijvoorbeeld ook hoe ik de abonneer knop toon op mijn video pagina.

Vind je mijn video’s bijvoorbeeld interessant en wil je weten wanneer ik iets nieuws plaats? Meld je dan hier aan als abonnee op mijn Kanaal

Hoe maak je supersnel een goede YouTube video?

Ik maak regelmatig even snel een korte video die ik direct zonder dat ik deze hoef te bewerken op YouTube zet. Dit kost me echt letterlijk enkele minuten. Ik doe dat aan de hand van een Flipcamera. Je kunt daarvoor de FlipMino gebruiken maar ik gebruik de laatste de tijd de Kodak variant (Kodak Zi8). Dit doe ik omdat de Kodak een audio ingang heeft en zodoende kan ik dus een microfoon aansluiten voor een betere geluidskwaliteit. Deze camera’s hebben een usb uitgang waarmee je ze dus direct in je laptop kunt steken en de video die je hebt gemaakt kunt uploaden naar YouTube. Je hebt dan ook perfecte HD kwaliteit.

De “Bounce Methode”

Een techniek die ik hierbij toepas heet de Bounce Methode:

Losse YouTube tips

Nog even wat losse dingetjes waarvan ik denk dat het slim is om rekening mee te houden wanneer je intensief YouTube gaat gebruiken:

  • Plaats altijd een goede pakkende titel
  • Plaats altijd een uitgebreide omschrijving
  • Plaats altijd enkele steekwoorden als labels
  • Aandacht is schaars, zorg dat je video’s niet saai zijn
  • Hecht waarde aan een goede geluidskwaliteit
  • Probeer je video’s altijd in HD kwaliteit op YouTube te zetten
  • Maak originele video’s die er uit springen
  • Varieer in je onderwerpen

Video SEO met YouTube

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Mels

Door

Mels

op 21 January 2011

Tonny, ontzettend bedankt voor het waardevolle materiaal!

jeroen

Door

jeroen

op 22 January 2011

Je geeft aan om het altijd in HD te plaatsen. Wordt het dan ook direct in HD geplaatst of eerst in 360 (dus minder vastlopers)

rhyker

Door

rhyker

op 23 January 2011

@jeroen ... het wordt automatisch geplaatst in zowel 1080p, als 720p als 480p en 360p. Daar heb je dus geen omkijken naar

Herbert

Door

Herbert

op 4 August 2011

Is het aantal views van een Youtube-vid gelijk aan het aantal keren aangeklikt? Of moet de video compleet gestreamd zijn om mee te tellen? Aanklikken van een vid die vervolgens niet wordt bekeken is ook niet zo nuttig lijkt me.

Herbert

Door

Herbert

op 4 August 2011

Oh ja, in de inleiding staat: een uurtje *wegkwijnen* achter je beeldscherm. Is dat een tip? ;-)

Agnes

Door

Agnes

op 8 March 2013

Hallo Tonnie, ik zou graag op mijn kanaal de video,s die ik heb, bij elkaar willen plaatsen, zonder dat anderen ertussen komen.Mijn kanaal voor 1 artiest is mijn wens, het kanaal mag openbaar bekeken worden, maar niet insluiten. Hoe doe ik dat? deze tip in de handleidinge vind ik nergens. Dank je wel voor de tip met de flip. het is een handig dingetje. grt. Agnes.

Jacobus

Door

Jacobus

op 5 July 2013

Hallo Agnes, Ga naar je video kanaal en klik dan op rechts bovenin waar de naam van je account staat op de tweede van boven (in het Engels VIDEO MANAGER, sorry, ik heb geen NL account). Klik dan op EDIT onder de video die je wilt bewerken (in het NL waarschijnlijk BEWERKEN). Je komt dan bij de video en dan zie je een tabje BASIC INFO (waarschijnlijk BASISINFORMATIE of iets dergelijks). Twee tabjes naar rechts zie je ADVANCED SETTINGS (waarschijnlijk GEAVANCEERDE INSTELLINGEN of iets dergelijks in het NL). Dan bijna helemaal (de een na onderste) zie je een vakje dat is aangevinkt (ALLOW EMBEDDING). Dat moet je uitzetten en voila, niemand kan je video meer embedden. Hoop dat het je lukt!

nanda

Door

nanda

op 17 April 2014

Tonny bedankt voor het e-boek

klaziena waerts

Door

klaziena waerts

op 6 October 2014

Wel heel jammer, maar de youtube keyword tool bestaat sinds 1 september 2014 niet meer. Na even Googlen, blijkt dat je dus ook voor youtube de 'normale' keyword planner moet gebruiken.

K. Vd horst

Door

K. Vd horst

op 4 March 2015

Hoi! Weet iemand of invideo programmering de enige oplossing is dat je met mobiele apparaten wél kan doorklikken op een annotatie?

Reactie plaatsen