Wordt livestream shopping in de Westerse wereld populair als in China?
14 januari 2022 
3 min. leestijd

Wordt livestream shopping in de Westerse wereld populair als in China?

Het lijkt erop dat livestream shopping de volgende stap wordt op het gebied van interactie tussen consumenten en merken. Nu mensen vanwege de pandemie steeds minder naar fysieke winkels gaan, zijn ze op zoek naar een digitale ervaring die het gat met de ‘echte wereld’ dicht.

“Veel retailers creëren live programma’s en publishers ontwikkelen content die klanten verbindt met corporate merken via krachtige storytelling”, zegt Bryan Moore, cofounder en CEO van live commerce platform TalkShopLive. “Ze promoten de merken niet alleen, maar verkopen ze ook.”

Toch blijft het de vraag hoe snel westerse consumenten de livestream shopping trend zullen omarmen als er ook al zoveel andere opties zijn voor entertainment en e-commerce. Slechts 25% van de online shoppers zegt een livestream shopping event te hebben bijgewoond, blijkt uit een survey van fintech-bedrijf Klarna. 

Aan de andere kant geeft 60% van de mensen die livestream shopping hebben geprobeerd aan dat het de winkelervaring verbeterde. Daarbij geeft 47% van deze groep aan dat ze liever via een livestream shoppen dan dat ze een winkel bezoeken. 

Merkloyaliteit en conversies

Het mixen van content en commercie is geen nieuw fenomeen. Het unieke aan livestreams, is dat het een stukje urgentie en spanning toevoegt aan de winkelervaring. De host van een livestream kan een product demonstreren, een merkverhaal vertellen en meteen reageren op kijkers die een vraag stellen via de chatbox. 

“Iedereen wil een dynamische ervaring creëren en sales maken”, vertelt Moore over zijn werk bij TalkShopLive. “Als aanvulling op de verkopen, helpt het om merkloyaliteit op te bouwen en shoppers terug te krijgen. Daarom zeggen we: ‘Ons doel is om shopping experiences te creëren waar over gepraat wordt’”, aldus Moore. 

TalkShopLive geeft merken en beroemdheden de mogelijkheid om hun eigen kanalen op te zetten voor hun winkelervaring. Het is voor shoppers niet nodig om een aparte app te downloaden. Oprah Winfrey, Paul McCartney, Dolly Parton en Catherina Zeta-Jones zijn enkele van de beroemdheden die al producten hebben verkocht via TalkShopLive. 

Het bedrijf heeft al live shopping events gecreëerd met publishers als Hearst, Meredith en Condé Nast door een video en e-commerce player in hun online magazines in te sluiten. 

“Iedereen kan een TalkShopLive kanaal opzetten”, zegt Moore. Het API is ontwikkeld om te werken met andere platformen, waaronder websites voor retailers zoals Best Buy en Walmart. 

Vorige week kondigde Walmart plannen aan om TalkShopLive toe te passen op zijn website, waarmee de retailketen zijn livestream shopping-activiteiten kan uitbreiden. Een jaar geleden draaide Walmart al een shoppable livestream op TikTok voor het feestdagenseizoen. Afgelopen jaar begon WalMart zijn concept voor Cyber Week met een vergelijkbaar event op Twitter. Dit was het eerste livestream event ooit dat in de app plaatsvond. Verder heeft Walmart shoppable afleveringen toegevoegd aan zijn Walmart Cookshop, een videohub die kooktips aanbiedt en de mogelijkheid biedt om producten te bestellen via de website. 

Dit jaar maakt TalkShopNow de stap naar een breder aanbod aan producten, dat verder gaat dan boeken en muziek. Voedingswaren zijn een van de snelstgroeiende categorieën op het platform. Ook beauty wordt populairder. 

Lessen uit China

Het groeipotentieel voor livestream shopping in de VS ziet er veelbelovend uit na de piek die we in China zien. Chinese e-commerce bedrijven maken online shopping leuker met live events die enorme publieken aantrekken en een verbluffend aantal verkopen opleveren binnen één dag. 

Een opmerkelijk voorbeeld van een livestreamer die veel productverkopen oplevert, is Austin Li. Hij staat bekend als de Lipstick King in China en demonstreert honderden lipsticks. Dit jaar zette hij een record met een livestreaming sessie op Alibaba’s Taobao Live platform die meer dan 12 uur duurde en resulteerden in lipstickverkopen ter waarde van 1,8 miljard dollar. Ter vergelijking: de Chinese retailketen Ulta Beauty haalde het afgelopen laatste kwartaal bijna 2 miljard aan omzet. 

Live verkopen gaan komend jaar verdubbelen naar 423 dollar, voorspelt consultancybedrijf McKinsey & Co. Alleen de Chinese overheid kan deze groei nog in de weg staan. De overheid in China lijkt zijn pijlen te hebben gezet op tech-bedrijven, celebrity en livestreamers die inkomensongelijkheid verergeren. 

“Live commercie is een randvoorwaarde voor succesvolle consumentenbedrijven in China en een groot deel van de rest van Azië. Het verspreidt zich razendsnel naar Europa en de Verenigde Staten”, zegt McKinsey in een rapport. “Sommige pioniers hebben buitengewoon veel bereik en impact gemaakt dankzij livestreams”, aldus McKinsey. 

Bron: Marketing Dive

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!