Yoast WordPress SEO Plugin Page Analysis
arrow_drop_up arrow_drop_down
24 oktober 2014 

Yoast WordPress SEO Plugin deel 2: Page Analysis

Yoast WordPress SEO: Page Analysis

De voor- en nadelen van de Yoast WordPress SEO Plugin behandelde ik eerder al. In dit artikel ga ik dieper in op de materie, door te focussen op het gedeelte waar je meer details krijgt. Meer details? Jazeker, meer details. In mijn vorige artikel kwam het eerste tabblad met informatie aan de orde. Dit is het meest gebruikte onderdeel en helpt je al een heel eind op weg met de optimalisatie van jouw webpagina. Wil je echter gedetailleerdere informatie over de score van de door jou geschreven pagina, dan is er een tweede tabblad, waar je meer vindt. Dit is de Page Analysis, of Pagina Analyse. Het eerste tabblad (Algemeen) is altijd als eerste zichtbaar onderaan jouw pagina:

Yoast SEO WordPress Plugin tabbladen

Je hebt hier het overzicht met de belangrijkste SEO-factoren waar je zelf direct invloed op hebt. Het is mooi als daar zoveel mogelijk ‘Yes’ achter staat. Daarnaast zie je in dit tabblad een aantal velden die je dankzij de Yoast SEO plugin zelf eenvoudig kunt invullen of aanpassen. Dit zijn naast de ‘Focus zoekterm’ de ‘SEO titel’ en de Meta-omschrijving. Voor je SEO biedt het tabblad Page Analysis je gedetailleerd inzicht in de verbeterpunten van je content.

Het tabblad ‘Page Analysis’

De Yoast plugin heeft meerdere tabbladen die jou waardevolle handvatten geven om je pagina te optimaliseren. Het tweede tabblad, ‘Page Analysis’, geeft je puntsgewijs aan wat je kunt verbeteren aan de zojuist gemaakte pagina. Hier krijg je per onderdeel weer zo’n leuk gekleurd bolletje, hoewel je er bij veel rood waarschijnlijk wat minder vrolijk van wordt. Toch mag je er vrolijk van worden. Dit betekent dat er nog wat te optimaliseren valt en je dus werkt aan een beter vindbare website. Ook hier geldt wel: niet alles moet je even letterlijk nemen.

Yoast SEO WordPress Plugin - Page Analysis

Hoe interpreteer je deze punten?

Hoe interpreteer je die verschillende punten uit de Page Analysis? Van boven naar beneden:

  • Zoekterm in de paginatitel: je zoekterm moet uiteraard in je paginatitel voorkomen. Aan het begin van de titel is dan beter dan aan het eind, maar het moet wel een natuurlijk lopende titel zijn. Liever je zoekterm verderop in de titel, dan een titel die geforceerd overkomt omdat de zoekterm aan het begin “moet” staan.
  • Zoekterm in de URL: wanneer je de zoekterm in de URL vermeldt, is het voor de zoekmachines duidelijk dat de pagina daar ook werkelijk over gaat. https://imu.nl/?p=6446 zegt natuurlijk veel minder dan https://imu.nl/yoast-wordpress-seo-plugin-page-analysis.
  • Zoekterm in titels en ondertitels: door de zoektermen regelmatig te laten terugkeren, wordt bevestigd waar je pagina over gaat. Het biedt zowel je lezers als de Googlebots houvast. Maar overdrijf het niet en als het niet uitkomt, gewoon niet in de (sub/onder)titels gebruiken.
  • Alt tags in je afbeeldingen: ook je afbeeldingen worden door de zoekmachines beoordeeld. Wanneer je zoekterm in de titel en alt tags voorkomt, bevestigt dit dat ook die afbeelding over “jouw” onderwerp gaat.
  • Zoekterm in eerste paragraaf (alinea): hiervoor geldt hetzelfde als in mijn vorige artikel vermeld. De plugin rekent alleen de exacte formulering mee, terwijl Google zelf alle losse woorden uit je zoekterm vindt en meetelt.
  • Uitgaande links: het is goed om door te linken naar een andere website met relevante informatie. Lukt dat niet, geen man overboord. In dit artikel heb ik dat gedaan met de Yoast website en de Wikipedia-pagina over de Flesch Reading Ease test. Door je lezer de mogelijkheid te geven verder te lezen, bied je ze meer informatie en dat waardeert Google.
  • Het aantal woorden tekst op je pagina: dit is een discussiepunt. Veel tekst geeft de mogelijkheid om je zoekterm regelmatig te laten terugkomen. Maar dat is beslist geen doel op zich. Kun je met weinig woorden alles vertellen wat je wilt, doe dat dan gewoon. Heb je juist wel veel woorden nodig, zorg er dan wel voor dat het overzichtelijk blijft en verdeel de tekst in hapklare blokken: alinea’s.
  • Paginatitel: liever te kort dan te lang. Meer dan 60 leestekens betekent dat je paginatitel niet volledig wordt weergegeven in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je minder dan 60 leestekens gebruikt. Anders wordt je titel afgebroken en eindigt het met drie puntjes, en dat is niet zo fraai.
  • Metaomschrijving: goed om na te denken of je metaomschrijving goed is. De tekst moet vooral zo geschreven zijn dat deze de lezer aanspreekt en aanzet om verder te lezen op je site.
  • Zoekterm in de metaomschrijving: de metaomschrijving hoeft alleen je zoekterm te bevatten omdat deze dan vetgedrukt in de zoekresultaten staat. Dit bevestigt dat jouw pagina hierover gaat. Voor Google is dit geen SEO-factor.
  • De zoekterm: het advies is om een gekozen zoekterm slechts 1 keer in te zetten op je site. Je wilt per slot van rekening niet met jezelf concurreren. Dat geldt zeker voor producten of diensten die je aanbiedt.
  • Zoektermdichtheid: ook hier geldt dat de Yoast plugin alleen de exacte formulering telt, waar Google dat niet perse doet.

Als je hier kritisch naar kijkt, zie je punten die minder van belang zijn en punten die er wel degelijk toe doen. Net als bij het tabblad ‘Algemeen’ zitten er punten bij die wel relevant kunnen zijn, maar niet specifiek voor SEO. Hoe gebruik je die Page Analysis nu?

Hoe gebruik je de Page Analysis nu?

Hoe zet je die pagina-analyse nu goed in? Wat mij betreft is dat helemaal aan jezelf. Hoe belangrijk is het voor jou om vindbaar te zijn? En hoe geef je daar invulling aan op je pagina? Bekijk per situatie wat je zelf relevante punten vindt en of je er ook echt mogelijkheden ziet om verbeterslagen te maken. Vergeet echter nooit dat het vooral draait om goede en relevante content.

Gebruik jij de ‘page analysis’ in de Yoast plugin al om je content te verbeteren?

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Marjon Saft

Door

Marjon Saft

op 28 October 2014

Goede uitleg Nathan! Ik gebruik de plugin meestal vooral voor de lengte van de titel en meta-description. En soms even wat checken met verschillende focus-zoektermen. Het is soms een grote uitdaging om aan klanten duidelijk te maken dat het bolletje niet altijd groen hoeft te zijn om goed gevonden te kunnen worden, dat wordt nog wel eens verkeerd begrepen ;)

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 31 October 2014

Dat verrekte bolletje ook. Mensen die denken dat ze sowieso hoog in Google komen als het bolletje maar groen is, of die denken dat alle bolletjes groen moeten zijn.... ;)

Erwin Roks

Door

Erwin Roks

op 21 November 2014

Goed artikel Nathan! De plugin geeft inderdaad een goed overzicht van de basis SEO inrichting, maar de bezoeker blijft uiteraard het belangrijkste. En Marjon, het blijft een uitdaging om klanten te overtuigen dat niet alle pagina's een groen bolletje moeten hebben... ;). Ik gebruik de plugin ook om klanten te laten zien hoe het zoekresultaat eruit kan komen te zien en zo kun je op een makkelijke manier de voordelen van die inrichting aangeven.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 24 November 2014

Dank voor je reactie Erwin. Aan ons om de klant ervan bewust te maken dat het groene bolletje niet betekent dat je hoog in Google eindigt. En dat je andersom ook wel eens goed kunt scoren terwijl je bolletje nog niet groen is ;-) En vooral ook: dat de focus niet (alleen) op SEO moet zijn. En zeker niet voor iedere pagina, zoals je terecht aangeeft.

Danielle

Door

Danielle

op 16 November 2017

Fijn, dit overzicht in het Nederlands! Ik loop nu te klooien met het tabblad "leesbaarheid". Heb je daar ook een artikel over toevallig?

Reactie plaatsen