E-commerce: Is Woocommerce een volwaardig alternatief?
16 december 2014 

Is WooCommerce een volwaardig alternatief voor webshops?

Iedereen die WordPress kent weet dat het allang niet meer enkel een blog platform is. Het is een volwaardig CMS geworden dat net zo geschikt is voor statische sites als voor blogs of nieuwssites. Maar dat het ook geschikt is voor e-commerce, dat wil er bij veel mensen nog niet in.  Er was een webshop plugin (WP-commerce), maar die was zo beperkt dat het nooit echt aangeslagen is. Misschien was WordPress zelf er ook nog niet klaar voor.

Enter WooCommerce

Maar sinds een paar jaar is daar WooCommerce; gemaakt door Woothemes, bekend van hun uitstekende themes voor WP. Ook WooCommerce was in het begin niet compleet, maar zelfs de eerste versie was al dusdanig solide dat het gelijk indruk maakte. Ik ben bekend met vrijwel alle grote webshop platformen en een van de grootste uitdagingen is altijd internationalisatie. Er zijn zoveel verschillen in hoe er internationaal wordt omgegaan met betalingen, verzending, belasting etcetera dat het bijzonder lastig is om een flexibel systeem te maken dat aan alle situaties aan te passen is. WooCommerce is dit wel gelukt, vermoedelijk door goed te kijken naar de beperkingen van de bestaande systemen.

WooCommerce instellingen

Out of the box is WooCommerce al een prima, solide webshop. Voor 80% van de webshops zit alles erin wat ze ooit nodig zullen hebben. Maar de kracht van  Woocommerce is tevens de kracht van WordPress: plugins. Ook voor je webshop zijn er een aantal specifieke (gratis) plugins te vinden die net dat beetje extra functionaliteit geven.

Heb je een beetje budget dan zijn er commerciële plugins die WooCommerce naar een hoog professioneel niveau kunnen tillen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Amerikaanse webshop Hypebeast.com, die met ruim 4000 producten en meer dan 30 miljoen pageviews per maand aantoont dat Woocommerce niet alleen geschikt is voor kleine webshops.

Winst voor marketeers

Wat is nu vanuit een marketing oogpunt de overweging om voor WooCommerce te kiezen en niet voor bijvoorbeeld toegewijde shop systemen als Magento of Prestashop? Het antwoord is eigenlijk al gegeven: WordPress. In plaats van een webshop met een blog module gaat het hier om een CMS met een e-commerce module. Dat betekent dat je shop gebruik kan maken van alle plugins die er voor WordPress te vinden zijn. Denk aan social sharing, denk aan widgets, denk aan reacties en reviews, maar vooral: denk aan SEO. Dankzij bijvoorbeeld de uitstekende WordPress SEO by Yoast plugin (met ingebouwde e-commerce tracking) wordt het erg makkelijk om je site én shop te optimaliseren.

Ecommerceoverzicht in Google Analytics

Een ander belangrijk aspect is mobile. Was het in het verleden zo dat een shop bij voorkeur een beetje leesbaar moest zijn op mobiele apparaten omdat de klant uiteindelijk zijn aankoop toch via een computer deed, inmiddels bestaat vaak meer dan de helft van de traffic én sales uit mobiele gebruikers. Een webshop moet dus van de homepage tot de kassa een ijzersterke mobiele gebruikerservaring hebben. In WordPress, en daarmee ook in WooCommerce, betekent dat de laatste jaren vooral responsive design. WordPress is er uitermate geschikt voor en de betere WooCommerce themes maken hier optimaal gebruik van.

Social sales

De combinatie WordPress/WooCommerce sluit voor marketeers perfect aan bij de trend van social sales. Er treedt een drieweg wisselwerking op tussen product, content en sharing. Door slim en open gebruik te maken van blogs (en deze uiteraard te delen op social media) onstaat zowel op de site als op de online kanalen interactie met de klant. Zo is het in WooCommerce zelfs mogelijk om middenin een blogartikel middels een shortcode een product met Add-to-cart button te plaatsen. Shops worden hiermee minder statisch maar meer een ervaring. Zou je een analogie zoeken in stenen winkels, dan gaan we van het Kijkshop tijdperk terug naar de ouderwetse verkoper. De winkeleigenaar en zijn personeel gaan (deels persoonlijk, deels door slimme algoritmen voor cross- en upsell) in gesprek met de klant en adviseren, vullen aan en verkopen actief. Zij doen dit het beste met open vizier; het sociale karakter zorgt immers voor een grotere transparantie van de wijze van bedrijfsvoering, of je nu wilt of niet.

De klant op zijn beurt ervaart hierdoor meer betrokkenheid bij de winkel. Door de (onbewuste) herkenning van de WordPress-backend zal de klant sneller geneigd zijn te reageren op blogs zoals hij dat ook op andere sites doet. Maar niet alleen op blogs, ook op producten. Al deze interacties hebben uiteraard ook weer een positief effect op de SEO-resultaten.

In toekomstige blogs zal ik verder ingaan op de beste plugins, configuraties en strategieën voor WooCommerce vanuit een marketingperspectief. Heb je zelf al tips? Werk je met WooCommerce of heb je juist voor een andere optie gekozen?

Fotocredits: Kinsta

Over de schrijver
Marc (1971) is een online duizendpoot. Hij ontwerpt en bedenkt net zo makkelijk als dat hij programmeert, verkoopt of communiceert. Ervaren in e-commerce en online marketing heeft hij zich de laatste jaren gespecialiseerd in Wordpress en Woocommerce. Zijn laatste nieuwe project en voortdurende testcase is de webshop van zijn vrouw, Woordkunsten.nl.
jeroen

Door

jeroen

op 16 December 2014

Kijk vooral uit naar je volgende blogpost. Benieuwd naar de plugins die je gaat bespreken.

Uko van der Meulen

Door

Uko van der Meulen

op 8 July 2015

Er zijn zoveel goede plugins voor WooCommerce. Ik gebruik bijvoorbeeld Table Rates Shipping (http://www.woothemes.com/products/table-rate-shipping/), hiermee kun je verzendkosten instellen obv afmetingen/gewicht. Die is super handig. En ik gebruik ook de Perfectseo-url (https://www.perfectseourl.com), deze verwijderd je product en product-categorie slug uit de url structuur. Beide zijn voor mij onbetaalbaar :)

Gijs Molsbergen

Door

Gijs Molsbergen

op 3 January 2015

Hi Marc, Dank voor dit informatieve artikel. Ik vroeg mij af hoe de integratie van WooCommerce is met Nederlandse betaalsystemen en payment service providers. Of zijn daar aparte plug-ins voor nodig?

Reactie plaatsen