arrow_drop_up arrow_drop_down
Win de ochtend, win de dag
24 februari 2021 
11 min. leestijd

Win de ochtend, win de dag

We merken dat mensen in ons team en ons netwerk het mentaal en fysiek zwaar beginnen te krijgen met de strenge maatregelen die de overheid heeft opgelegd. Om mensen een beetje houvast te geven hebben Martijn en Tonny de ‘Win de ochtend’ challenge in het leven geroepen.

“Er was eens een dag dat ik heel vroeg opstond, het was nog donker buiten. Ik werd wakker en ik dacht: ik ga sporten. Die dag veranderde mijn leven.”

Bijna niemand herkent zich in dat verhaal. Behalve Martijn. Het gebeurde nadat hij een jaar op zichzelf woonde. Tot zijn 18e kon hij eten wat hij wilde. Broodjes hamburger, zakken chips, pakken cornetto’s. En hij kwam geen gram aan.

Toen hij op zichzelf woonde en nóg meer ging eten, voelde hij zichzelf op een gegeven moment een beetje chubby. Toen bedacht hij: ‘Ik wil gaan sporten en dat structureel aanpakken. Een vriend van hem was begonnen met het Insanity programma. Daarmee word je in 60 dagen fit. Maar dan moet je wel vijf dagen in de week knallen met een workout van drie kwartier.

In het begin had hij best moeite om uit bed te komen en zijn workout te doen. Toch wilde hij de challenge afmaken. Normaal stond hij om 10 uur op, deed de workout en ging daarna naar college toe. Tot hij op een gegeven moment een college om 9 uur had. Om half 8 moest hij de deur uit. Toch wilde hij de training graag doen en het moest ‘s morgens gebeuren. Als hij het zou uitstellen, zou het er helemaal niet meer van komen. Daarom besloot hij om extra vroeg op te staan.

Om te zorgen dat hij sowieso uit bed zou komen, had hij de wekker in de badkamer gezet.Toen hij aan de workout begon, waren de eerste twee minuten verschrikkelijk. Maar daarna voelde hij zich echt fantastisch.

De rest van de dag barstte hij van de energie. Dat was het moment waarop Martijn ontdekte: ‘s morgens sporten is echt een gamechanger.

Het is nu acht jaar later en nog steeds begint Martijn zijn dagen door ‘s morgens vroeg te sporten. Inmiddels doet iedereen bij de IMU eraan mee.

Win de ochtend

Binnen ons team hebben de #windeochtend challenge geïntroduceerd. Toen het duidelijk werd dat het nog wel even zal gaan duren voordat we van alle maatregelen af zijn, waren Martijn en Tonny allebei van mening: ‘Je kunt er van alles van vinden, maar het feit blijft dat we hier waarschijnlijk met zijn allen nog een tijdje in zitten.’

We maakten ons zorgen om het team. We merken dat ze veel moeite hebben met de afstand. De vereenzaming sluipt erin.

Alle strenge maatregelen beginnen op het geestelijk welzijn te slaan. Daarom wilden we iets organiseren om in ieder geval die verbinding met elkaar weer te voelen. Om weer samen iets te doen.

Martijn mocht aftrappen met zijn gewoonte. Met zijn allen stonden we een week lang om 6 of 7 uur op om de dag te beginnen met sporten. We spoorden iedereen aan om in de groepsapp even een foto te delen waarin ze laten zien dat ze aan het sporten zijn. Dat zijn we allemaal gaan doen.

Het is heel gaaf om te zien dat iedereen eraan meedoet. Zelfs mensen die normaal tot 2 uur ‘s nachts wakker blijven en pas om 10 uur opstaan. Zij verschoven hun hele ritme.

Tonny ging er zelf ook goed op. Hij wist wel dat aan het begin van de dag sporten een goed idee zou zijn, maar hij liet het niet helemaal toe. Door het vele zitten raakte hij in een sleur. De challenge was een breekpunt. Dat zetje deed heel veel.

Als je ‘s ochtends om 6 uur opstaat en eerst gaat sporten, heb je echt het gevoel dat het eerste uur van de dag van jou is. Dat voelt heel fijn. Pas daarna hoef je je bezig te houden met de rest van de wereld. De rest van de dag voelt als een bonus. Dat is heerlijk.

De challenge gaat door

Inmiddels zit de week sporten erop en hebben we de challenge doorgezet. Martijn voert er al jaren campagne voor om de dag wat vroeger te starten en meteen te gaan sporten. Door meteen fysiek aan de slag te gaan, word je mentaal weerbaarder. Je hebt het moment voor jezelf al gepakt. Daardoor ervaar je de rest van de dag als bonus.

Als je de dag begint met sporten, krijg je vaak meer gedaan op een dag en zit je lekkerder in je vel.

Sommige mensen denken dat vroeg opstaan en sporten niets voor hen is. Misschien komt het doordat ze een avondmens zijn. Of doordat ze liever niet in hun eentje gaan sporten. Door samen met anderen de challenge aan te gaan, komen mensen juist wél in beweging. Dat vonden we gaaf om te zien. We hebben de stap met zijn allen gezet. En veel mensen gaan er ook mee door, omdat ze hebben gemerkt wat het sporten doet voor hun mentale en fysiek welzijn.

Vroeg opstaan, hoe doe je dat?

Als je ‘s morgens voor de keuze staat om te gaan sporten, is de kans héél groot dat je liever nog even in bed blijft liggen. Je kunt er dan een hele hindernisbaan van maken om bij je wekker te komen en zo de kans te vergroten dat je ‘s morgens je bed uitkomt. Maar die beslissing blijft een moeilijk moment.

Tonny heeft dat vroege opstaan wel vaker gedaan, onder andere in de vorm van een helweek. Telkens waren dat momenten waarop hij samen met anderen een uitdaging aanging. Wanneer je op jezelf bent aangewezen is het een stuk moeilijker om ‘s morgens vroeg uit bed te komen. Daarom besloten we de challenge met zijn allen te doen.

In ons geval wisten we dat er waarschijnlijk al mensen aan het posten waren dat ze al aan het hardlopen zijn, met gewichten in de garage staan of al op het yogamatje zitten. In je hoofd hebben de anderen het er al over dat je niet online bent. Daarom ga je zelf ook maar. Dat kan net dat zetje zijn dat je nodig hebt om uit je bed te komen en te gaan sporten.

Nadat je het een paar dagen hebt volgehouden, wordt het vanzelf makkelijker om vroeger te gaan slapen en de gewoonte erin te houden.

Als je vaak genoeg vroeg opstaat om te gaan sporten, geeft je lichaam om half 10 of 10 uur ‘s avonds aan dat het tijd is om naar bed te gaan. Je wordt vanzelf moe en valt makkelijker in slaap. Er zijn zelfs onderzoeken waaruit blijkt dat je makkelijker in slaap valt als je ‘s morgens vroeg sport. Als je ‘s avonds sport, is dat wat lastiger, omdat je meer energie hebt vrijgemaakt in je lichaam.

Al jarenlang heeft Martijn het motto: “Win de ochtend, win de dag.” Als je in de ochtend al een stap in de goede richting zet, is de kans groot dat je de rest van de dag ook productiever bent.

In eerste instantie deelden we de challenge alleen met het team. Maar al snel kregen we het idee om ook in de community te kijken wie er mee wilden doen. Daarom maakten we binnen IMU+ ook een challenge aan. We riepen mensen op om hun foto te delen in de community. Ook deelden we onze challenge op Instagram. Zo ontstond er een ripple effect bij ondernemers in Nederland. Dat vonden we heel cool om te zien.

De dag beginnen met lezen

Tot nu toe hebben we het alleen over sporten, maar je kunt ook andere dingen doen om de dag goed te beginnen. Tonny deed vorig jaar een challenge waarin hij 30 boeken las in zes weken. De uren in de ochtend waren zijn magische uurtjes. Als je tijdens deze uren niet leest, lukt zo’n challenge niet.

Destijds deelde Tonny zijn challenge online onder de hashtag #zeswekenwinnen. Toen deden ook heel veel mensen mee die hij niet kende. Mensen gingen ook boeken lezen, bouwden een website of schreven 100 artikelen voor hun blog. Het is de verbondenheid in combinatie met de entertainmentfactor die online heel goed werkt.

Na de eerste week hebben we de #windeochtend challenge doorgezet en er een half uurtje lezen aan toegevoegd. Voor Martijn is sporten ochtendroutine, maar voor Tonny is dat lezen. Tijdens de #zeswekenwinnen challenge kwam hij tot een aantal lifehacks die hij graag wilde delen met het team.

Het eerste uur dat je uit bed komt is het gouden uur. Door meteen nadat je uit bed komt te gaan lezen, kun je snel lezen en veel onthouden.

Als je eerst even op je telefoon kijkt, gaat je leessnelheid al omlaag. Dan heb je al prikkels in je hoofd en dwalen je gedachten af tijdens het lezen.

De opdracht voor ons team was om minimaal een half uur te lezen. Veel mensen lazen nog wat langer. Ze begonnen met lezen en voor ze het wisten waren ze ineens twee uur verder. Het doel was om in vijf dagen een boek uit te lezen. Een simpele challenge dus. Toen we in de groeps-app keken, zagen we echter dat veel mensen hun boek al na drie of vier dagen uit hadden.

Martijn heeft voor deze uitdaging bewust een boek gepakt dat hij al een tijd had liggen en waarvan hij wist dat hij het interessant zou vinden. Een verhaal lees je ‘s avonds makkelijk weg, maar andere boeken blijven vaak wat langer liggen. Die zijn juist heel geschikt om in de ochtend te lezen.

Na drie kwartier lezen, was hij 100 pagina’s verder. Dat is hem hiervoor nog nooit gelukt.

Het heeft echt te maken met het moment in de ochtend. Ook heeft hij het idee dat hij meer onthouden heeft van wat hij heeft gelezen.

Een moment voor jezelf

In de tweede week van de challenge koos een deel van het team ervoor om eerst te lezen en daarna te gaan sporten. Anderen besloten om het sporten toch op een ander moment te doen. Ze vonden het fijner om ‘s middags of ‘s avonds te sporten.

Wat de mensen in ons team vooral fijn vonden, was om de dag niet meteen met hun telefoon te beginnen. In plaats daarvan pakten ze in de ochtend een moment voor zichzelf.

Het gaat er niet zozeer om wát je doet in de ochtend. Als je maar een moment voor jezelf pakt en aan je eigen ontwikkeling werkt. In deze gehaaste tijd waarop we met zijn allen steeds meer op schermen kijken, is het heel fijn om een moment voor jezelf te pakken met niet te veel afleiding.

We hebben het tot nu toe gehad over sporten en lezen, maar er zijn ook nog allerlei andere dingen die je kunt doen. De kern van dit alles is dat je nadenkt over wat je graag wilt bereiken op een dag, zodat je aan het einde van de dag denkt: deze dag heeft mij verder gebracht dan waar ik stond toen ik opstond.

Wat nu als je besluit je dag te beginnen met de dingen die jij graag wilt doen? Je maakt er jouw dag van, nog voordat de rest van de maatschappij mee gaat doen. Je kiest voor jezelf en pakt jouw leven terug in de eerste uurtjes van de ochtend.

De impact van de challenges op team IMU

De challenge die we zijn gaan doen met ons team, heeft een enorme impact gemaakt. We zien dat mensen weer meer voor zichzelf gaan kiezen in deze periode.

Het is heel makkelijk om bezig te zijn met allerlei afleidingen. Voor je het weet ben je de hele dag druk bezig met allerlei ideeën. De mensen in ons team beginnen niet pas om 9 uur met werken om vervolgens om 5 uur hun laptop weer dicht te klappen. Die staan op met de missie om ondernemers te gaan helpen en gaan er ook weer mee naar bed.

Voor je het weet ben je van half 7 ‘s morgens tot half elf ‘s avonds de hele tijd met werk bezig. De toewijding is geweldig, maar we maken ons er ook wel zorgen over.

Daarom sporen we mensen aan om de avond voor zichzelf te pakken en iets leuks te gaan doen. Eerst werkte dat niet, maar dankzij de challenge nu wel. We zien dat mensen niet ‘s morgens direct in het werk stappen, maar eerst een paar uur voor zichzelf pakken. Daar worden we heel blij van.

Het verschil tussen ontspanning en afleiding

We zien dat veel mensen in deze tijd constant zoeken naar afleiding in plaats van echte ontspanning. Je bent niet gefocust aan het werk, omdat je tegelijkertijd ook afgeleid bent. En als je dan gaat ontspannen, is dat ook niet zozeer ontspannen, maar ga je wederom op zoek naar die afleiding.

Het is heel makkelijk om je telefoon de schuld te geven van het feit dat je snel afgeleid bent. Je kunt apps verwijderen of beperkte schermtijd inschakelen. Maar dat is niets meer dan een pleister op het probleem pakken. Ook een challenge waarbij je de ochtend voor jezelf pakt is een manier om met de afleiding om te gaan.

Voordat we het weten pakken we onze telefoon om de Instagram app te openen. En voordat we ‘s avonds beginnen met eten, hebben we de televisie al aangezet.

Het is lekker om tv te kijken terwijl je eet. Ondertussen nemen we het voorrecht dat we überhaupt eten op ons bord hebben voor lief.

Met aandacht eten is er ook niet meer bij. Daarom is het in deze tijd juist zo fijn om die aandacht weer terug te brengen in de ochtend.

Krijg weer grip op wat je zelf uit het leven wilt halen

We hebben de challenge bewust heel simpel gemaakt. Als je iets gaat doen, wil je dat het 100% haalbaar is. Vijf dagen beginnen met sporten. Of vijf dagen beginnen met minimaal 30 minuten lezen. Dat is de instructie. Je mag zelf kiezen, hoe snel of welk onderwerp. Als je er maar meteen mee begint. Idealiter ga je die gewoontes met elkaar combineren.

De kern is heel simpel. Als je goede gewoontes maar lang genoeg volhoudt en een aantal gewoontes aan elkaar koppelt, krijg je meer grip op wat je zélf uit het leven wilt halen.

Wat vind je nu écht belangrijk in het leven? Waar groei jij van? Zou je daar ‘s ochtends je dag mee kunnen beginnen? In plaats van dat je aan het einde van de dag kijkt of er misschien nog energie en tijd voor is?

Waarom íedereen de ochtend voor zichzelf kan pakken

Tijdens de challenge kregen we veel berichtjes van mensen die het een uitdaging vonden om hun dag te beginnen met sporten of lezen. We kregen vooral vragen van mensen die kinderen hebben. Hoe kun je het dan aanpakken?

Als je een baby hebt die ‘s nachts om de drie uur wakker is, is het inderdaad lastig om de challenge vol te houden. Maar voor de meeste andere mensen raden we aan om gewoon een uur eerder op te staan dan dat je kind wakker wordt.

Je kind gaat waarschijnlijk om een uur of 9 ‘s avonds naar bed. Dan heb je een moment voor jezelf. Je bent dan vaak moe en gaat Netflixen.

Maar wat als je rond dezelfde tijd als je kind naar bed zou gaan en een uurtje eerder opstaat? Dan kun je alsnog een moment voor jezelf pakken.

Een aantal mensen gaf al aan dat het heel goed voor ze werkte en dat ze blij waren met dat extra uur in de ochtend.

Als je iets wilt, moet je niet kijken naar waarom het niet kan. Kijk in plaats daarvan waarom het wél kan. Lukt het je niet om een uur te lezen in de ochtend? Kijk dan of er iets kleins is wat je eventueel wel zou kunnen doen. Misschien kun je geen half uur lezen, maar wel tien pagina’s. Of begin desnoods met één pagina.

De magie zit in het doen van de dingen die je wél kunt doen.

Als het makkelijk was, zou het geen challenge zijn.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.