Meer resultaat met je website? (effectieve website maken)
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 oktober 2012 

Meer resultaat met je website?

Internet marketing bestaat samenvat uit 2 onderdelen: Enerzijds zul je bezoekers naar je website moeten trekken want zonder bezoekers gebeurt er natuurlijk helemaal niks. Anderzijds zul je iets met die bezoekers moeten gaan doen (conversie) want wanneer elke bezoeker onverrichte zake weer weggaat heb je wederom niks. Laten we bij deze eens kijken naar de tweede kant van het geheel, te weten: bezoekers converteren naar resultaat.

Een mooie of een effectieve website?

Keuzes, keuzes, keuzes…

Ik hoorde laatst een prachtige quote:

Je zult moeten kiezen wil je gekozen worden…

Dit slaat op het kiezen van een niche en daarmee ook het maken van een beslissing qua doelgroep. Deze keuze is echter moeilijk omdat we vaak tegen onze aangeboren “angst om te verliezen” aanlopen.

Kies je voor een bepaald marktsegment? Dan kies je er automatisch ook voor om de andere segmenten links te laten liggen…

Het voordeel echter van het maken van een duidelijke keuze is dat je veel specifieker wordt en zodoende ook logischer/relevanter voor een bepaalde doelgroep. Hoe sneller jij die specifieke klik met een bezoeker hebt, des te meer resultaat je ook behaalt. Een andere quote die hier goed bij past is:

Praat je tegen iedereen? Dan praat je eigenlijk tegen niemand…

Het doel van je website…

Ik heb een stelling:

Wanneer jij het primaire doel van je website niet weet zullen je bezoekers het ook niet weten…

We zijn als website eigenaren nog wel eens geneigd om uit te gaan van onze eigen kennis in plaats van die van een nieuwe bezoeker. Jij weet natuurlijk precies wie je zelf bent, wat je allemaal doet en waarom een bezoeker/klant naar jou zou moeten komen. Je nieuwe bezoeker weet die dingen echter niet. Je zult daarom specifiek en helder moeten zijn naar een nieuwe bezoeker en om dat te kunnen zijn moet je jouw doelen eerst voor jezelf duidelijk hebben. Je hebt namelijk te maken met de zogenaamde “2 seconden test”…

De 2 seconden test

Statistisch gezien neemt een bezoeker op het internet maar 2 seconden de tijd om te bepalen of hij/zij op een website blijft of niet. Jij zult dus binnen 2 seconden aan deze bezoeker duidelijk moeten maken:

  1. Wie je bent
  2. Wat je doet
  3. Waarom de bezoekers zou moeten blijven

Lukt je dat niet? Dan zal dat ten koste van de website effectiviteit gaan.

Welnu, wat zijn je doelen?

Heb je jouw keuzes gemaakt? Dan kun je pas aan de slag met het opstellen van de doelen van je website. Ik raad je aan om zo weinig mogelijk verschillende doelen in 1 pagina te verwerken. Hoe meer keuze je een bezoeker namelijk geeft, des te lager de resultaten zijn. Maak bijvoorbeeld een prioritering, in mijn geval is het:

  1. Opt-in (aanmelding op mijn nieuwsbrief)
  2. Positionering / autoriteit vergaren
  3. Interactie van de bezoeker op de site (reacties, tweets, likes etc.)
  4. Verkoop internet marketing cursus

Mijn website is met name opgezet voor het eerste en tweede doel. Mijn internet marketing strategie draait voornamelijk om e-mail marketing. Daarbij positioneer ik mezelf aan de hand van seminars, webinars, gastlezingen en de business interviews.

1 doel per pagina

Handige tip:

Vind je dit moeilijk? (is het ook). Probeer dan eens uit te schrijven wat alle mogelijke voordelen van je product/dienst/expertise zijn en maak daar uiteindelijk een top 3 van. Je kunt die voordelen dan meteen links bovenin onder je logo vermelden.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Louis

Door

Louis

op 2 October 2012

Wat ook zeker aan te raden is, is om een duidelijke call-to-action te verwerken in je header. Wat Tonny natuurlijk fantastisch doet met zijn gratis e-book:'Winnen in google'.

Dominique

Door

Dominique

op 3 October 2012

Als je op elke pagina van je website schreeuwt dat een bezoeker je moet liken op je facebook fanpage, je artikel ook moet tweeten, zich moet inschrijven voor je nieuwsbrief, onder het artikel een commentaar moet schrijven, het artikel ook moet doorsturen via email naar een aantal vrienden, enzovoort ... dan loop je inderdaad het risico dat de bezoeker niets doet. Beter, zoals Tonny aangeeft, je concentreren op een (paar) hoofdoel(en) zoals bijvoorbeeld het vergaren van emailadressen om email marketing te gaan doen. Groet, Dominique

En Plein Soleil
Sheryl

Door

Sheryl

op 20 July 2015

Goede tips. Je legde het heel goed. Bedankt voor de goed lezen.

Reactie plaatsen