Kom je naar het Facebook Marketing Seminar?
Aanmelden!

Page content

Landingspagina splittesten via Google (stappenplan)

article content

Landingspagina splittesten via Google (stappenplan)

Als er iets is waarmee je de conversie van je website kunt verbeteren dan is het wel het werken met effectieve landingspagina‘s. De afgelopen jaren burgeren landingspagina’s steeds meer in maar toch worden ze nog weinig getest (en constant verbeterd). In dit stappenplan leer je hoe je jouw landingspagina kunt splittesten en daarmee je conversieratio enorm kunt verhogen.

Wat is een landingspagina?

Landingspagina’s zijn simpel gezegd pagina’s waar je bezoekers op ‘landen‘. In zekere zin is elke pagina op je website waar een bezoeker op kijkt dus eigenlijk een landingspagina. Echter, in de praktijk worden landingspagina’s vaak gezien als conversiepagina’s met een specifieke call-to-action. Denk hierbij aan salespages, opt-in pagina’s (de zogenaamde squeezepage), aanmeldpagina’s voor webinars of workshops, pagina’s voor offerte aanvragen enzovoorts.

   

Landingspagina’s zijn zeer effectief en ideaal om de conversie van je website te verhogen. Zeker wanneer je adverteert via bijvoorbeeld Facebook of Google Adwords ben je er alles aan gelegen om een effectieve landingspagina te hebben, anders gooi je namelijk structureel geld weg.

1 pagina, 1 doel

Een landingspagina moet volledig vrij zijn van afleiding (geen menu, geen zijbalk, geen interne links, geen stoorzenders) en het liefst maar één call-to-action bevatten. Alles wat er op de landingspagina staat heeft als doel om de conversie van de pagina te verhogen. Een landingspagina maakt klanten of leads van je bezoekers door hen direct aan te zetten tot actie.

Bij een landingspagina geldt: hoe minder keuze de bezoeker heeft, des te meer keuze hij maakt.

Landingspagina maken

Voordat je jouw landingspagina kunt gaan splittesten moet je er natuurlijk eerst eentje maken. Bijvoorbeeld een opt-in pagina voor een gratis weggever zoals deze:

Opt-in pagina Winnen in Google

Tip: Gebruik conversie- en copywriting technieken zoals o.a. Material design, de AIDA formule, autoriteit, social proof, schaarste, beweging en consistentie om een effectieve pagina te maken.

Bedankpagina maken

Bij een conversiepagina hoort veelal een bedankpagina. Na aanmelding op een opt-in pagina komt een bezoeker bijvoorbeeld veelal uit op een bevestigingspagina (in het geval van double opt-in). In het geval van single opt-in (aanmelding zonder extra bevestiging) komt je bezoeker direct op de uiteindelijke bedank- / downloadpagina uit.

  

De bedankpagina die je gebruikt om conversie te meten is altijd de eerste pagina waar je bezoeker op landt nadat hij/zij over is gegaan tot aanmelding / aankoop. Wanneer je meerdere bedankpagina’s gebruikt dan kun je uiteraard meerdere conversie / uitstap-momenten meten.

Plaats Google Analytics op je site

Nu je een landingspagina hebt gemaakt is het tijd om de conversie van deze pagina te gaan meten. Om bezoekersgedrag en conversie te meten gebruik je Google Analytics. Integreer de Analytics tracking code op je website en let er op dat deze ook op je landingspagina en bedankpagina staat.

De opt-in pagina van Winnen in Google in Analytics

Doel aanmaken in Google Analytics

Nu je alle statistieken bijhoudt in Analytics moet je aan Google duidelijk maken welke conversie jij precies wilt meten. Je doet dat door een ‘doel’ aan te maken in Google Analytics. Ga hiervoor naar ‘Beheerder’ en vervolgens naar ‘Doelen’.

Kies het soort doel dat het best bij jouw experiment en selecteer vervolgens het juiste type. In dit voorbeeld kies ik voor het meten van een ‘Bestemming’. Ik wil namelijk meten hoeveel bezoekers er uitkomen op mijn bedankpagina. Dat zijn namelijk de de mensen die zich aan hebben gemeld (opt-in conversie).

Vervolgens geef je de doeldetails op. In dit geval geef ik de url van mijn bedankpagina op. Op deze pagina wordt de voltooide conversie namelijk gemeten. Een bezoeker kan alleen maar op deze pagina uitkomen als hij daarvoor zijn gegevens in het opt-in formulier heeft ingevuld.

Mocht je wat geavanceerder willen meten of verschillende bezoekersstromen willen meten dan kun je per doel nog een trechter instellen. Dit is interessant wanneer je conversie uit meerdere stappen bestaat en je per stap wilt weten hoeveel procent van je bezoekers doorgaat / afhaakt. Bijvoorbeeld het onderstaande pad vanaf de verzamelpagina op mijn website (stap 1) naar de opt-in pagina (stap 2) en uiteindelijk de bedankpagina (stap 3).  Wanneer je echter nieuw bent met conversie meten in Analytics raad ik je aan om deze stap achterwege te laten.

Variant landingspagina maken

Nu je de conversie van je landingspagina door Google bij laat houden kun je de splittest gaan voorbereiden. In dit geval laat ik je zien hoe je een klassieke A/B-test doet. Hierbij test je 2 pagina’s tegen elkaar. Je verdeelt je bezoekers (50/50) over beide pagina’s. De pagina met de hoogste conversieratio wint.

Hier zie je bijvoorbeeld 2 verschillende varianten van dezelfde opt-in pagina:

2 varianten van dezelfde opt-in pagina

1 ding tegellijk testen!

Bij een A/B-test is het raadzaam om per test maar één aspect van je pagina aan te veranderen. Wanneer je namelijk meerdere factoren tegelijk aanpast weet je niet welke verantwoordelijk was voor de verandering in conversie. In het bovenstaande voorbeeld zou er bijvoorbeeld al verwarring zijn over zowel de verandering in headline, tekst naast het e-book, de toegevoegde blauwe testimonial en de tekst naast de ateur. Dat zijn 4 verschillende wijzigingen.

Wanneer je met Phoenix Pages werkt dan kun je jouw pagina eenvoudig klonen. Er wordt dan een identieke kopie gemaakt, hier hoef je vervolgens simpelweg 1 aspect op te wijzigen (bijvoorbeeld een andere headline of kleur button) en je bent klaar om te gaan!

Experiment maken in Analytics

Je hebt nu beide pagina’s klaar voor de test. Je kunt nu Google de opdracht gaan geven om de test uit te voeren. Hiervoor ga je in Google Analytics naar ‘Gedrag’ – ‘Experimenten’ en maak je een nieuw experiment aan. Selecteer het door jou aangemaakt doel en vergeet niet onder de geavanceerde instellingen aan te zetten dat je het verkeer gelijkmatig wilt verdelen. Wanneer je dit niet doet dan zal Google namelijk naar eigen inzicht het verkeer naar de best presterende pagina sturen en dat geeft in veel gevallen geen objectieve test.

Geef vervolgens de url’s van beide landingspagina’s op en geef ze een makkelijk herkenbare naam.

Je krijgt nu de experimentcode van Analytics.

Plaat de code alleen op je originele landingspagina. Op je variant hoef je niks te doen, daar voldoet je Google Analytics code. In WordPress kun je hiervoor de plugin ‘Header and Footer Scripts’ gebruiken. In Phoenix kun je de code invullen in de pagina instellingen:

Verifieer vervolgens in Google Analytics of beide codes correct gelezen worden en start je experiment.

Off you go!

Nu hoef je alleen nog maar zoveel mogelijk bezoekers naar je originele landingspagina (dus niet rechtstreeks naar de variant!) te sturen om testresultaten binnen te krijgen. Google verdeelt alle bezoekers automatisch voor je over alle testvarianten en toont je de resultaten als volgt:

In deze A/B-test heeft mijn nieuwe opt-in pagina (2.0) het gewonnen van de oude variant. De nieuwe versie doet het 7,05% beter en dat is op jaarbasis natuurlijk een wereld van verschil. Zeker als je gemiddeld 10.000 euro per maand aan advertenties uitgeeft die linea recta naar deze landingspagina wijzen 😉

Battle met collega’s!

Om nog betere resultaten te behalen met je landingspagina’s (en hele diverse testvarianten te maken) raad ik je aan om de strijd aan te gaan met collega-ondernemers. Je zult zien dat dit je een hele andere kijk op je doelgroep geeft en dat het wonderen voor je business gaat doen.

Zoek iemand die een nieuwe variant van jouw landingspagina wil maken en vice versa. Dat is wat wij binnen onze IMU Community doen in de vorm van een ‘Challenge’. We gaan de uitdaging met elkaar aan om elkaars landingspagina’s te verbeteren en daarmee meteen onze eigen expertise op te hogen. Hoe vaker je dit doet, des te makkelijker en beter het zal gaan!

Deel en/of laat even van je horen!
Phoenix WebsitePhoenix Website