Help, ik krijg geen klanten via mijn website!
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 augustus 2014 

Help, ik krijg geen klanten via mijn website!

Enige tijd geleden werd ik benaderd door een zelfstandig ondernemer, die klaagde dat hij slecht in zoekmachines werd gevonden. Hij kreeg via zijn website geen klanten binnen, maar wist ook eigenlijk niet of zijn website wel bezocht werd. Toen ik zijn website bekeek bleek al snel dat de website niet geoptimaliseerd was. Helaas een veel voorkomende situatie bij websites van ondernemers.

Een WordPress website via een kennis

Omdat ik me vooral op kleine (startende) ondernemers richt, heb ik vaak te maken met ondernemers die zich via een kennis een website hebben laten aanmeten. Zo ook in dit geval. Een collega van deze ondernemer had voor hem een WordPress website opgezet. Op zich geen slechte keuze, maar door de eenvoud van WordPress (via WordPress maak je eenvoudig via templates een website) wordt er helaas vaak te makkelijk gedacht over het opzetten van een website. De collega was nog wel zo verstandig geweest de SEO plugin van Yoast te installeren, maar de plugin werd verder niet gebruikt en ingevuld.

De basis voor goede zoekmachine optimalisatie

De ondernemer vertelde mij dat zijn vindbaarheid in Google danig was teruggelopen, sinds hij zijn nieuwe WordPress website had. Hij had dat gemerkt omdat zijn website niet meer in de zoekresultaten terug te vinden was. Na enig doorvragen bleek zijn collega hem twee (!) nieuwe domeinnamen geadviseerd te hebben en was de oude domeinnaam stopgezet. Daarbij was verzuimd om een verwijzing te leggen van de oude naar de nieuwe domeinnamen, waardoor de geschiedenis en reputatie va het oude domein verloren was gegaan. Zijn oude website werd niet meer gevonden, terwijl zijn nieuwe websites nog kenbaar gemaakt moesten worden bij zoekmachines.

Van de nieuwe domeinnamen bevat er één zijn naam in combinatie met zijn bedrijfsactiviteit en de ander zijn bedrijfsactiviteit in combinatie met de plaatsnaam. Het eerste domein heeft een redirect naar het tweede dat de website host. Geen ideale situatie, omdat je het regionaal promoten van je website beter via Google Mijn Bedrijf kan regelen en de tweede domeinnaam daarmee geen toegevoegde waarde heeft. Hoewel de SEO plugin van Yoast geïnstalleerd was, waren titels en omschrijvingen van pagina’s niet in de plugin ingevuld. De structuur en de inhoud van de website boden wel voldoende houvast, dus de eerste focus ging uit naar on-page SEO.

 On-page SEO van de dienstenpagina’s

De ondernemer had op een goede manier zijn dienstverlening beschreven. Deze dienstenpagina’s hadden voldoende inhoud om op relevante keywords te optimaliseren, maar de SEO elementen op de pagina werden onvoldoende benut. Allereerst hebben we samen alle pagina’s een unieke en consistente titel en omschrijving gegeven. Vervolgens hebben we de tekst op de pagina’s zowel voor zoekmachines als bezoekers geoptimaliseerd. De pagina’s kregen een goede H1 header en logische paragrafen en onderdelen kregen H2-6 headers. Voor inleidende regels gebruikten we italic tekst en voor overige tekst die mocht opvallen bold. Images kregen verklarende alt en title tags en daarnaast legden we relevante  interne links met een verklarende alt tag en anchor tekst.

De eerste klant dient zich aan

Stap 1 was hiermee gezet. Inmiddels had ik van de ondernemer toegang gekregen tot zijn Google Analytics account zodat ik met hem de bezoekers en het bezoekgedrag kan volgen. Ik heb zijn website en sitemap ook bij Webmaster Tools aangemeld, waarmee de website en (toekomstige) wijzigingen op de pagina’s makkelijker en beter door Google geïndexeerd worden. Voor de zomervakantie waren we hiermee klaar en sprak ik met de ondernemer af dat we dit even enkele weken zouden geven om het resultaat in Google af te wachten. Tijdens mijn vakantie stuurde hij mij een SMS-je: de eerste klant had zich via zijn contactformulier aangediend.

Spannend = nee, zinvol = ja

Als je online marketeer of SEO specialist bent en je hebt dit artikel gelezen, dan zal je met mij van mening zijn dat dit allemaal niet zo spannend is. Maar als je ondernemer bent dan hoop ik dat je getriggerd bent door het resultaat dat je met een paar eenvoudige stappen kunt bereiken. Een niet-geoptimaliseerde website is dood en zal je niets brengen. Een geoptimaliseerde website wordt gevonden, trekt bezoekers en is een potentiële bron voor nieuwe klanten. Wil je als (startende) ondernemer online succes hebben, besteedt dan niet alleen aandacht aan het uiterlijk van je website, maar vooral ook aan zoekmachine optimalisatie. Dat laatste is minstens zo belangrijk om (nieuwe) klanten uit je website te halen.

Ben je ondernemer en herken je deze situatie? Heb je zelf ervaren wat zoekmachine optimalisatie (SEO) je gebracht heeft? Deel je ervaring met ons en andere ondernemers.

Over de schrijver
Met SEO Advies MKB ondersteun ik (startende) ondernemers uit MKB en ZZP met het optimaliseren van hun website voor zoekmachines. Daarmee wordt u beter gevonden, trekt uw website meer bezoekers en genereert u meer klanten.
Jelle

Door

Jelle

op 24 August 2014

Herkenbaar Guus. Zo zonde dat zo veel ondernemers hier zo regelmatig kansen laten liggen. Wordpress is een top CMS maar om er een goede website mee maken is meer nodig dan alleen een template en wat tekst. Mooi dat deze ondernemer nu zijn eerste klant binnen heeft. We hebben laatst ook met een paar aanpassingen het aantal aanvragen enorm omhoog gehaald. Een klant had in de eerste 7 maanden van dit jaar 54 aangvragen. Na wat aanpassingen behaalde ze ineens 20 aanvragen alleen al in de eerste 4 dagen erna.

Guus Weitzel

Door

Guus Weitzel

op 25 August 2014

Dank je Jelle voor je reactie. Je geeft zelf ook een mooi voorbeeld van wat een verbetering/optimalisatie op een website voor een ondernemer kan betekenen. Zo kan een kleine investering aan de voorkant een groot verschil maken voor de omzet en winst aan de achterkant!

Reactie plaatsen