3 tips voor interne linkbuilding (en betere rankings)
3 tips voor interne linkbuilding (en betere rankings)
19 februari 2019 

3 tips voor interne linkbuilding (en betere rankings)

We kennen allemaal het belang van linkbuilding voor succes in SEO.

Hoe meer links (van hoge kwaliteit!) er naar een website wijzen, hoe hoger die website rankt. Simpel gezegd. Maar dat geldt in bepaalde mate ook voor interne links: links van een pagina op een website naar een andere pagina op diezelfde website.

Interne links worden nog wel eens vergeten. Zonde, want een goede interne linkstructuur kan je rankings wel degelijk een boost geven.

En het mooiste? Daar heb je, in tegenstelling tot reguliere linkbuilding, zelf de volledige controle over.

Internal links en SEO

Goede interne linkbuilding helpt bij het navigeren, definieert de hiërarchie en verdeelt autoriteit binnen een website. En dat laatste… dat is waar we het over gaan hebben. Dat is waar interne links invloed hebben op je rankings. Want pagina’s met meer autoriteit hebben een grotere kans om hoog te scoren.

Die verdeling van autoriteit kun je begrijpen met de link juice of waarde van interne links. Een wellicht wat gedateerd concept, maar daarom niet minder makkelijk om te illustreren hoe interne links ongeveer werken.

Oké, waarschijnlijk heeft je homepage de meeste backlinks en daarmee is het een krachtige, waardevolle pagina. Eentje met veel autoriteit. Die autoriteit geeft het vervolgens in delen weer door aan de pagina’s waar vanaf de homepage naar gelinkt wordt.

Die pagina’s ontvangen dus een deel van de autoriteit van de homepage, waarbij één link zo’n 100% zal ontvangen, twee links 50%, drie links 33% en vier… Afijn, je snapt het. Die ontvangen autoriteit geven ze op hun beurt ook weer door aan de links op die specifieke pagina’s. En die weer aan hun links. Enzovoorts.

Je snapt dan ook dat hoe dieper je in je site komt, hoe minder linkwaarde de interne links hebben ten opzichte van de links van de homepage. Dat is precies waarom je vanaf je homepage vaak linkt naar je belangrijkste pagina’s. Om die de meeste autoriteit mee te geven. Om die het best te laten ranken.

Een pagina met weinig of geen interne links rankt dan ook niet of minder goed. Blijkbaar vind je het zelf al geen belangrijke pagina, dus waarom zou Google er dan wel aandacht aan besteden?

linkbuilding-intern

Tips voor interne linkbuilding

Maar hoe zorg je nu voor goede, interne linkbuilding? Waar plaats je interne links? En waar moet je precies op letten? Ik geef je 3 tips:

1. Anchor text

De anchor text is de klikbare tekst die de link vormt. Het ligt voor de hand om te denken dat je het best kunt linken met het zoekwoord waar je met de desbetreffende pagina op gevonden wilt worden.

Dat kun je best één of twee keer doen, maar vaker zal al snel tegen je werken. Dat is namelijk niet natuurlijk en Google ziet al gauw dat je interne links overgeoptimaliseerd zijn. Dat je wel heel graag wil ranken met die pagina. Ten koste van de gebruikservaring. En dat moeten we niet willen.

Gebruik daarom verschillende soorten anchor text voor je interne links. Synoniemen, bijvoorbeeld. Of je zoekwoord in combinatie met andere, relevante woorden. Houd daarbij ook rekening met de tekst om je anchor text heen. Google is slim en snapt dat die tekst ook wat zegt over de context waarin de gelinkte pagina moet worden begrepen.

anchor-tekst-links

2. No no-follow links

Je kunt je links een “no-follow” tag meegeven, waardoor Google de link niet volgt en er geen linkwaarde verspilt wordt aan onbelangrijke pagina’s zodat de overige links relatief meer waarde krijgen. Althans, dat kon vroeger. Maar dat werkt niet meer. Sterker nog, dat werkt averechts.

Want waarom zou je aan Google vertellen dat ze een bepaalde link niet moeten volgen? Daarmee geef je zelf al aan dat de content op die pagina ronduit slecht of, erger nog, niet relevant is. Gebruik geen no-follow tags en laat de link juice vrij stromen door je website.

3. Plaats links waar ze relevant zijn

Dit is wat mij betreft het belangrijkste. By far. Het heeft namelijk geen zin om op een pagina over, laten we zeggen, businesscoaches te linken naar een pagina over het repareren van auto’s. Naast het feit dat ik geen situatie kan bedenken waarom je dat überhaupt zou willen (anders dan op een opzichtige manier de laatstgenoemde pagina meer autoriteit geven), is het niet logisch en niet natuurlijk. En dus zal Google je daar uiteindelijk zelfs voor kunnen straffen.

Link daarom alleen naar gerelateerde onderwerpen en laat zo aan Google zien dat je je websitebezoekers de beste ervaring biedt door ze relevante content voor te schotelen. Daar zal ze je juist voor belonen. Met hogere rankings, welteverstaan.

Maar hoe vind je die plekjes waar je relevante links kunt plaatsen? Één manier om die kansen te ontdekken is door binnen je eigen site te googlen. Dat doe je door in de Google’s zoekbalk de volgende zoekopdracht in te voeren:

site:jouwwebsite.nl zoekterm

Op die manier scant Google je website op de zoekterm die je hebt ingevoerd en krijg je alle pagina’s te zien waar er gesproken wordt over die zoekterm. Ga naar die pagina en check of die term een interne link is. Meestal niet en dus heb je een mooie optie om een interne link toe te voegen.

Let wel op, want er is een grote kans dat deze kansen precies het zoekwoord bevatten. En dat willen we niet, weet je nog? Kijk daarom of je de gevonden term kunt herschrijven naar iets anders relevants en maak daar dan de link van.

Zo geef je je oude artikelen een update met een interne link naar nieuwe artikelen. Link ook in nieuwe pagina’s weer naar oudere artikelen. Zo is de cirkel rond, indexeert Google zowel je oude als nieuwe pagina’s opnieuw en zullen ze waarschijnlijk weer iets stijgen in de zoekresultaten.

PS: Wist je trouwens dat je je interne links ook volledig kunt automatiseren? Dat kan met Phoenix! Hier lees je er meer over

That’s it.

Interne linkbuilding is simpel. En effectief. Mits je het goed uitvoert. Probeer je interne links eens een update te geven en kijk of je positie in de zoekresultaten verbetert.

Laat het weten in de reacties. Ik ben benieuwd.

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.

Door

Victor

op 11 March 2019

Bedankt voor de tips Daniël. Het valt me op dat grote websites intern toch veel links met het no follow attribute gebruiken. Is hier een logische verklaring voor? Over de anchor teksten.. bedoel je dan 1-2x per pagina of per zoekwoord op je website?

Reactie plaatsen