Verjaag je bezoekers niet met je profielfoto!
23 juni 2014 

Elf manieren om je bezoekers te verjagen met je profielfoto

We lopen er allemaal tegenaan: je moet nodig dat vervelende LinkedIn profiel eens bijwerken. Je werkt allang niet meer bij de DSB Bank en je profielfoto van 10 jaar geleden met je favoriete Pokémon-knuffel kan echt niet meer. Wat een gedoe zeg, een profielfoto uit zoeken. Je spit door je oude vakantiefoto’s, je scrolt door de kiekjes van het afgelopen feestje van ome Jan. Nee, dan maar even snel een selfie met je mobiel, of toch maar eerst even een schattige foto van je lieve kat Loes.

Met kromme tenen zit ik me regelmatig te verwonderen over wat voor knullige foto’s mensen gebruik als hun profielfoto. Het is de bedoeling dat je jezelf verkoopt, niet dat je mensen zo snel mogelijk weer wegjaagt. Speciaal voor jullie, elf manieren om bezoekers zo snel te verjagen met je profielfoto.

Gebruik van standaard of dummy foto’s.

standaard icoon

Is je beste foto te oud, heb je geen degelijke camera meer, of blijf je soms niet plakken op een foto? Wat ook je excuus ook is, je bent te lui of te bang om van jezelf een mooie foto te laten maken.  Geen profielfoto is wel de slechtste manier. Kom uit je comfort zone en regel het nu, hoe moeilijk kan het zijn?

 Onscherpe en lage kwaliteit foto’s

onscherpe foto

Heb je geen tijd of heb je geen fatsoenlijke camera en je kent niemand die een goede foto van jou kan maken? Nou daarom zijn er professionele fotografen uitgevonden, of niet soms? Geef wat geld uit aan een goede professionele foto van jezelf. Investeren in jezelf is altijd een goed plan.

Natuurlijk kan je ook zelf even een foto maken. Alles kan, je kan je eigen huis bouwen, je eigen groente verbouwen, zelf een koe slachten, graan zaaien, maaien, fijn stampen met een steen en er brood van bakken in je eigengemaakt oven van klei. Geen probleem, maar soms is het beter bepaalde dingen over te laten aan iemand die er voor opgeleid is.

Vakantiefoto’s

Vakantiefoto

Een foto van jezelf met je kinderen, op een olifant in de jungle of in je zwembroek. De grootste fout die ondernemers maken op social media kanalen zoals LinkedIn, is een vakantiefoto van zichzelf er op zetten. Je wilt serieus overkomen op je partners en klanten, helemaal op het internet waar de eerste indruk van essentieel belang is. Zorg daarom voor een professionele foto.

Gebruik van andermans foto

andermans foto

Je favoriete acteur, je zoon of dochter, je huisdier of nog erger je lievelingscartoon Spongebob. Kortom alles behalve een foto van jezelf. Wanneer je niet kiest voor een profielfoto van jezelf kan dit verkeerde associaties oproepen of mensen op de verkeerde gedachte zetten.

Als je zo verlegen bent dat je geen foto van jezelf wilt plaatsen is een sociaal netwerk waarschijnlijk geen goede plaats voor jou.

Overdreven glimlach

overdreven glimlach

Een glimlach doet vaak wonderen, maar kijk uit dat je niet forceert en een enge glimlach neerzet zodat je overkomt als een kinderlokker. Het onderbewuste ziet meteen of diegene op de foto zich op zijn gemak voelt. Bedenk vooraf wat je wilt uitstralen op je profielfoto. Vriendelijk, serieus, betrokken, ervaren etc. Bespreek dit vooraf met je fotograaf en kies het portret dat deze uitstraling het beste weergeeft.

Foute kleding

foute kleding

Misschien past het trouwpak van 15 jaar geleden je nog perfect, maar ga je ook zo naar je klanten toe? Bewaar deze outfit maar voor de volgende disco-nineties-party en trek liever een nieuw schoon overhemd aan. Denk goed na over de kleur van je kleding. Alleen maar grijstinten is vaak wat saai en te veel kleur kan vloeken met bijvoorbeeld je website. Kies iets wat past bij de uitstraling die je wilt hebben.

Kwaliteit

Popupflits

De pop-upflitser is echt een uitvinding voor het maken van spannende vampier foto’s. Het kleine oppervlakte van de flitser zorgt voor een keiharde onverbiddelijke schaduw. Iedere rimpel wordt geaccentueerd en de ogen krijgen een mooie oranje gloed. Een beetje fotograaf beschikt over een grote softbox die het licht de kans geeft te verdelen door de ruimte. Hierdoor ziet iedereen er meteen een stuk beter uit.

Schokerende of pornografische foto

vrouw met snor

Misschien is het wel heel grappig, maar over het algemeen zeer onverstandig, tenzij je de leadzanger van een punkband bent of werkt in de porno-industrie. Het is ook niet erg handig op het preutse Facebook. Voor je het weet is je account geblokkeerd en je foto verwijderd. Één ding is zeker: je valt wel erg op.

Te creatief met filtertjes

filtertjes

Een slechte foto blijft een slechte foto ook al gooi je er elk filter overheen die je maar kan vinden. De Apps van tegenwoordig zijn best leuk om mee te spelen. Als je werkt voor een super hip bedrijf kom je er waarschijnlijk nog mee weg, maar een creatieve accountant zal waarschijnlijk ook wel te creatief met zijn omzet omgaan.

Bedrijfslogo

Marketingmed.nl logo

Nee, zo makkelijk kom je er niet vanaf, je verstoppen achter het plaatje van je bedrijf. Ook al heb je nog zo’n vet logo, mensen willen met mensen praten, niet met logo’s. Je loopt toch ook niet met een logo op je gezicht geplakt tijdens een netwerkborrel? Sociale netwerken zijn ontwikkeld omtrent sociaal contact. Herkenbaar zijn als persoon is dus van groot belang.

Komt jouw profielfoto overeen met wie je bent?

chagrijnig hoofd

Je kunt in je bio wel zeggen dat je super enthousiast bent en heel veel humor hebt, maar als je daar met een chagrijnig hoofd op staat, nemen ze waarschijnlijk niet eens de moeite om te lezen wie je bent. Laat staan dat ze dat dan geloven. Tenzij het natuurlijk weer een super grappig chagrijnig hoofd is, dat kan dan weer wel passen bij deze omschrijving.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je moet afvragen of jouw foto de juiste uitstraling heeft. Klopt deze met wat je hebt geschreven hebt in je bio? Geeft deze foto weer wie je bent en wat je doet? We worden in het dagelijks leven binnen een paar seconden beoordeeld op ons uiterlijk. De eerste indruk is lastig te veranderen nadat deze eenmaal is gemaakt. Dit geldt ook voor je eerste indruk op social media. Zorg ervoor dat deze ook in orde is, want ook deze maak je maar één keer.

Over de schrijver
Henry Faber is een zelfstandig Fotografische vormgever, die eind februari 2013 Cum Laude afgestudeerd is aan de Fotovakschool te Amsterdam. Hij maakt voornamelijk opmerkelijke portretten van mensen. Zijn streven is meer te bieden dan de standaard foto’s die we dagelijks veel zien. Hij wil graag mensen triggeren, inspireren en tot nadenken stemmen bij het zien van zijn afbeeldingen. Henry Faber won in 2013 de SHUTR fotomagazine categorieprijs, voor zijn serie “Schaduwmacht”, tijdens de Photo Academy Award in het fotomuseum te Den Haag.

Door

Patrick Heijmans

op 23 June 2014

Hallo Henry, Een leuk artikel en goede informatie. Echter ben ik het met een ding niet helemaal eens: en dat is het Bedrijfslogo. Ik denk dat je wel onderscheid moet maken tussen je bedrijf en jezelf. Op deze manier kun je het goed gescheiden houden. Merken als coca cola - multisafepay en ziggo gebruiken ook hun logo bij profielen. Daarnaast kun je het wel weer persoonlijk maken, bekijk het twitter profiel van zigoo maar eens: https://twitter.com/ZiggoWebcare

Door

Henry Faber

op 24 June 2014

Hallo Patrick, Bedankt voor je reactie. Inderdaad, voor grote bedrijven is het prima om een logo te gebruiken, maar als kleine ondernemer kan je volgens mij beter een profielfoto gebruiken. Hierdoor wordt het persoonlijker.

Door

Joep Franssen

op 23 June 2014

Hele nuttige informatie waar je als webmaster niet meteen bij stilstaat, maar wat je inderdaad niet over het hoofd moet zien. Goed eerste artikel Henry!

Door

Daniel Mulder

op 23 June 2014

Hoi Henry, Leuke informatieve post en zonder omslagen. Zoals het is. Wat ik zelf er aan kan toevoegen is dat mensen hun profiel foto niet als een nieuw t-shirt moeten wisselen. Dit is een beeldmerk en moet herkenbaarheid creëren voor hogere merkherkenning, vertrouwen en click trough ratio's. PS. Patrick Heijmans: jullie hebben het beide over iets anders. Jij over een bedrijfspagina en Henry over een persoonlijk profiel. Bedrijfen mogen geen persoonlijk profiel nemen daar die uitsluitend voor mensen bedoeld zijn. Een publiek persoon kan wel een pagina gebruiken als persoonlijk profiel maar dat is geen persoonlijk profiel maar een pagina. Daarmee kan dan geen Google+ Authorship gevestigd worden op blog items. Een persoonlijk profiel heeft altijd, of bij sterke voorkeur, een 'pasfoto' en een pagina een logo oid. Gr Daniel

Door

Henry Faber

op 24 June 2014

Dank je wel Daniel voor je reactie. Inderdaad, het is goed herkenbaarheid te creëren met een vaste profielfoto, maar af en toe een andere foto kan je juist weer laten opvallen.

Reactie plaatsen