DTG websites voor ondernemers? De feiten
Maakt DTG nu echt goede websites voor ondernemers?

Maakt DTG nu echt goede websites voor ondernemers?

Sinds het najaar van 2013 zie je regelmatig reclame van DTG over ondernemers die een website van DTG hebben afgenomen. Is een DTG website nu echt de oplossing voor ondernemend Nederland? In dit artikel mijn visie op basis van gedegen onderzoek.

DTG: van telefoongids naar websites voor ondernemers

Een korte introductie voor wie de geschiedenis van DTG niet kent. DTG staat voor “De TelefoonGids” en is het bedrijf dat jarenlang ieder jaar een centimeters dik boekwerk met telefoonnummers op je deurmat deed ploffen. Toen deze markt door onder andere telefonische informatienummers en internet begon af te nemen, namen ze de Gouden Gids over. Tegenwoordig worden beide gidsen gecombineerd uitgegeven, maar zeg nu zelf: wanneer heb jij die voor het laatst gebruikt om een bedrijf of telefoonnummer op te zoeken?

DTG van telefoongids naar websites voor ondernemers

Gezien de afname van gebruik en oplage van De Telefoongids & Gouden Gids, ziet DTG de advertentie-inkomsten voor deze uitgaven enorm afnemen. En ook een online telefoongids wordt niet meer veel geraadpleegd. Want zeg zelf, als je iets zoekt, ga je toch direct naar Google? Dus moest DTG iets anders doen. De focus lag natuurlijk al lang op ondernemingen, aan de particulieren verdienden ze niets. Het bedrijf heeft zich getransformeerd naar een onlinemarketingbedrijf. En ze profileren zich nu dus met websites voor ondernemers. De tv-spots hierover ken je ongetwijfeld.

Wie gebruikt er nu het woord “Schoenherstellers”?

Na de eerste tv-spot van DTG met Bak restaurants in de hoofdrol, kwam de spot van schoenhersteller Mo. Mo zegt in deze spot, die je ongetwijfeld kent: “Als je zoekt op ‘schoenherstellers’, dan kom je bij mij uit”. “Schoenherstellers”, wie gebruikt dat woord? Ik pleit zoals iedereen weet voor eerlijk advies en gedegen zoekwoordonderzoek. Dus ben ik ook hierbij gaan kijken naar het zoekvolume van een aantal zoektermen:

Alternatieve zoektermen schoenherstellers - zou DTG goed zoekwoordenonderzoek doen voor ondernemers?

Waarom “schoenherstellers” als er meer wordt gezocht op “schoenhersteller”. En als je dan verder zoekt, zit er nog beduidend meer zoekvolume in “schoenmaker amsterdam”. En dat is dan ook nog eens veel relevanter, omdat ze in Amsterdam zitten en landelijk ook meer op “schoenmaker” gezocht wordt dan op “schoenhersteller”. En dan is het niet eens zo dat de website van Mo daar niet op gevonden wordt; hij staat ermee op 1 in Google! Dus waarom “schoenherstellers”?

Mijn bezwaren tegen websites van DTG

Nette websites hoor, die websites van DTG. Kun je niks van zeggen. Maar toch, ik heb zo mijn bezwaren. Dat ze verkeerd communiceren over zoektermen, zoals hiervoor vermeld, is nog geen ramp, hoewel je er wel je vraagtekens bij kunt zetten. Geven ze wel het juiste advies? Maar wat me vooral opvalt is datgene wat ze expliciet niet noemen. Of wat je op de website moet ontdekken:

Lijkt goedkoop, is het nietDTG websites voor ondernemers - mijn bezwaren

Vanaf € 29 per maand staat er prominent op de website van DTG vermeld. Klinkt leuk, maar hoe zit het nu echt? Klik je op het onvermijdelijke ‘Lees meer’, dan zie je ‘Opstartkosten € 799’. Klinkt leuk, € 29 per maand, maar je bent sowieso € 799 kwijt, plus ten minste 12 x € 29 (je kan pas na een jaar opzeggen), dus reken maar uit en je komt op € 1147 voor een simpele(!) website. 3 pagina’s, meer mag je niet verwachten. En vrijwel alles van de inbegrepen opties zouden wat mij betreft standaard moeten zijn bij een website:

Wil je echter meer dan die standaard 3 pagina’s, dan betaal je dus ook meer.

DTG websites - wil je meer, betaal je meer
Wil je meer, betaal je meer. € 99 per pagina.

1 pagina erbij? Tel maar even € 99 bovenop het bedrag. Een gemiddelde website bevat zeker 5 pagina’s, inclusief de homepagina en de contactpagina. Een snelle rekensom levert dan een prijskaartje van € 1345 op. Wil je meer e-mailadressen? Je mag een offerte aanvragen. Voel je de bui al hangen? Ik wel.

Teksten zijn inclusief bij DTG websites

Wel dient te worden opgemerkt dat DTG aangeeft ook de teksten voor je aan te leveren. Hoe dit traject verloopt en hoeveel invloed je zelf op de teksten hebt, is me niet duidelijk. Voor een website inclusief teksten is de prijs prima. Echter: de eerste website uit het portfolio dat ik bezocht, bevatte wel een behoorlijk aantal fouten in de teksten. Hoewel voor de gemiddelde Nederlander mogelijk niet storend, vind ik dat spatie-, type- en spelfouten bij een dergelijk grote aanbieder niet zo veelvuldig mogen voorkomen.

Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!
Teksten zijn inbegrepen bij DTG websites. Type- en spelfouten echter ook!

3 conversiemissers

Als je mijn artikelen leest, weet je dat ik me naast SEO (met name de content-variant) bezighoud met conversie. Je website moet per slot van rekening ook wat opleveren. Drie zaken die hiervoor wat mij betreft relevant zijn, gaan mis bij vrijwel alle DTG websites die ik heb bekeken:

  1. De tagline: dankzij de tagline weet de bezoeker of zij/hij bij jou aan het juiste adres is voor wat hij/zij zoekt. Vele van mijn vakgenoten (Aartjan van Erkel, Meta Groot Antink, Gijs Heerkens) pleiten voor de tagline, net als ik dus. Waarom zet DTG deze niet bij al hun klanten in?
  2. De banaan: weer zoiets waar al die vakgenoten van mij voor pleiten: een duidelijke knop met call to action Dat is tenminste hoe ik ‘de banaan’ in het kort zou omschrijven. Ik zie wel buttons, maar die vallen niet op en zullen dus minder effectief zijn dan de banaan die ik zou adviseren.
  3. Gebruik van sliders en grote banners: veel van de DTG websites maken gebruik van sliders (ook wel carroussels genoemd). En laat het nu bewezen zijn dat die beduidend minder conversie opleveren dan statische afbeeldingen. Ook de op andere sites veel gebruikte grote statische afbeeldingen zijn conversiekillers. Beeld is nodig, dat zal ik niet ontkennen, maar wanneer daardoor de relevante informatie (lees: tekst) niet direct te lezen is, haken je bezoekers ook snel af.

Ik vind ze wel veel op elkaar lijken

Wanneer je het portfolio van DTG bekijkt, moet je wel opvallen dat de opmaak van de meeste website heel erg op elkaar lijkt. De plaats en opmaak van het menu, de wijze van het gebruik van de visuals. Het lijkt wel alsof je website alleen maar een horizontaal menu boven de banner of slider mag hebben. Om maar een voorbeeld te noemen.

DTG websites - veel overeenkomsten in layout en design
DTG websites – veel overeenkomsten in layout en design

DTG websites gebruiken geen open source CMS

Stel: je steekt een bedrag van € 1147 (of meer) in een eenvoudige website, of zelfs meer in een uitgebreidere website. En na een jaar kom je tot de conclusie dat dit niet is wat je ervan had verwacht. Dan wil je je website misschien wel meenemen, maar ook zelf kunnen aanpassen. Grote kans dat dit niet kan. Je website wordt namelijk niet gebouwd in een open source CMS.

Dit betekent dat de kans groot is dat je weinig tot niks kunt veranderen aan je website wanneer je weg wilt bij je webbouwer. Of erger: dat je website door je webbouwer wordt verwijderd wanneer je bij hen weggaat. Met een open source CMS, zoals WordPress of Drupal, kun je de draad zo weer oppakken met een andere webbouwer en is je investering echt een investering voor de lange termijn. Ga je weg bij DTG, dan voorzie ik dat je weer forse kosten moet maken wanneer je de site moet (laten) aanpassen, áls je de website zelf al kunt verhuizen.

DTG versus andere aanbieders

Zoals al aangegeven zijn de websites zelf netjes, daar valt weinig op aan te merken. En of je nu liever wat meer beeld op je website ziet dan goed is voor je conversie mag je zelf weten. Maar als je die -toch forse- investering in een nieuwe website doet, zorg dan voor vergelijkingsmateriaal. Vraag meerdere offertes aan en laat uitleggen welke keuzes gemaakt worden en waarom. Valt je keuze dan op DTG? Prima, als het maar echt een bewuste keuze is voor de keuzes die worden gemaakt. En zorg dat je vooral duidelijkheid krijgt over voorwaarden, extra kosten en dergelijke.

Was jij geïnteresseerd in een website van DTG of juist niet? En hoe denk je daar nu over? Laat het hieronder weten!

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?

Door

Bart Pronk

op 5 September 2014

Interessant verhaal. Dat was ook het eerste wat mij opviel toen ik de reclame van Mo hoorde, het zoekwoord 'Schoenherstellers'. Had er ook al een kort onderzoekje naar gedaan. Wat me overigens verder opviel, is dat het zoekwoord 'Schoenherstellers' geen enkele keer in de tekst van de website voorkomt.

Door

Reinout

op 6 September 2014

Interessante vraag Bart, ik heb er een artikeltje over geschreven (als antwoord op jouw vraag) :) http://www.webanalisten.nl/hoe-schoenherstellers-mo-op-1-kwam-in-google

Door

Bart

op 13 September 2014

Ha Reinout, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag :-). Heb het gelezen!

Door

Nathan Veenstra

op 22 September 2014

Mooi onderzoek Reinout, dank voor deze waardevolle aanvulling op mijn artikel! :-)

Door

Nathan Veenstra

op 6 September 2014

Goed verhaal Reinout, dank daarvoor! Maar waarom halen ze in de tv-spot 'schoenmaker amsterdam' niet aan, waar meer zoekvolume in zit en waarmee Mo ook op 1 staat? Zou dat ten tijde van het draaien van de spot nog niet behaald zijn? Hoe dan ook: je ziet dat je mensen heel makkelijk iets op de mouw kunt spelden en dat sommige partijen (vooral de grote) dat ook doen. "Roep maar even dat je op 1 staat met 'schoenherstellers', die nummer 1-positie behouden we makkelijk'", zou het zo gegaan zijn? Zo heb ik een klant van mij geadviseerd zich te focussen op 'glazenwasser' in plaats van op 'glasbewassing'. Want ja, waar zoekt je klant nu echt op? :)

Door

Tim de Vrind

op 7 September 2014

Goed stuk! Voor veel mensen moeilijk om dergelijke afwegingen te maken. En, om een massamediale TV spot qua kosten eruit te halen (DTG), moeten er uiteraard wel inkomsten zijn. Ik moet zeggen dat de TV spots best goed zijn gemaakt (beter dan de websites:)), maar dat hebben ze waarschijnlijk niet zelf gedaan. Het staat ondernemers idd vrij om te kiezen waar ze hun website laten maken. En als je van te voren leest wat iets kost, kun je er voor kiezen om dat er ook voor te betalen. Het grootste nadeel vind ik idd (ook) het eigen CMS systeem, waarmee je dus helemaal niet flexibel bent en verhuizen (mogelijk op termijn) een grote drempel is.

Door

Nathan Veenstra

op 7 September 2014

Dank voor je reactie Tim. Deze bewustwording wilde ik ook creëren met dit artikel. En de kosten van die campagne van ze, niet alleen die moet worden betaald, ook hun kantoren, accountmanagers, directeuren op alle afdelingen... ;-)

Door

Raymon

op 8 September 2014

Interessant artikel! :-D

Door

Meta Groot Antink

op 9 September 2014

Fijn artikel om klanten eens op te wijzen Nathan! Ik zie ook regelmatig dat klanten heel weinig krijgen van hun webbouwer...en als je dan achteraf de prijzen hoort, poeh! Vorige week nog had ik een klant met een gehackte site. De bouwer had geen enkele back-up gemaakt..... Maar daar kwam die klant op dat moment pas achter. Misschien moet ik daar nog eens een blog aan wijden.

Door

Nathan Veenstra

op 9 September 2014

We hebben een taak Meta, wij weten welke fouten mensen (kunnen) maken bij de keuze voor hun webdesigner of webdeveloper. Dus kunnen we ze ook helpen om die fouten te voorkomen. Ik heb nu DTG als voorbeeld genomen, omdat die zich zo profileren met hun websites, maar er zijn meer partijen die hun klanten beter van dienst kunnen zijn door effectievere websites te maken.

Door

DTG

op 9 September 2014

Bedankt voor de getoonde interesse in ons product. Wij reageren graag op enkele punten. U haalt de zoekterm ‘schoenherstellers ‘ aan. Voor onze TV commercials hebben we geen scripts geschreven. Wij hebben de schoenmaker Mo zijn eigen verhaal laten vertellen en zijn uitspraken gebruikt voor de commercials. Het klopt inderdaad dat schoenherstellers niet het meest gebruikte zoekwoord is op Google, maar voor Mo is deze term gebruikelijk. Vandaar dat hij spreekt over schoenherstellers en niet over schoenmakers. Natuurlijk hebben wij in de Google AdWords Campagne van Mo meerdere zoekwoorden, waaronder schoenmaker opgenomen en de campagne getarget op Amsterdam en Almere, waar zijn zaken gevestigd zijn. De prijs voor onze websites is inderdaad opgebouwd uit opstartkosten en maandelijkse kosten, o.a. voor hosting, het gebruik van het content management systeem en de onze helpdesk. Drie pagina’s blijkt uit ervaring en onderzoek voor het grootste deel van onze klanten (MKB) een goede start voor een zakelijk website. Bij ons wordt een klant altijd gebeld voor een intake waarin wij de wensen van de klant bespreken. Vervolgens gaan wij aan de slag met het schrijven en het ontwerpen van de website. Pas als de klant helemaal tevreden is zetten wij zijn/haar site live. Wij leveren dus een complete website af. Na het live zetten van de website, kan de ondernemer zelf inloggen in het CMS en aanpassingen doen aan de site. De opmerkingen over de typefout en designs nemen wij zeker ter harte en zullen wij gebruiken om onze dienstverlening verder te verbeteren. Dus hartelijk bedankt voor het kritische artikel, dat houdt ons scherp!

Door

Nathan Veenstra

op 9 September 2014

Dank voor de open reactie. Het siert jullie dat jullie zo reageren. Voor de duidelijkheid, er waren meer typefouten, op betreffende site al 3 op 1 pagina. Over de inzet van Adwords gaat het artikel bewust niet. Ten eerste omdat ik geen specialist ben in SEA, maar ten tweede omdat ik voorstander ben van vooral inzetten op SEO en pas daarna eventueel inzetten van SEA, voornamelijk actiematig.

Door

Wienietsterkismoetslimzijn

op 11 March 2015

DTG websites? Maatwerk? *kuch* Templates van 8 euro per maand die een aantal keer over de kop gaan. Niks marktonderzoek. Ik heb geen marktonderzoek kunnen vinden voor deze stelling :-). Drie pagina's voor een website is pure onzin. Het gaat er om dat online bezoekers een keuze hebben uit meerdere pagina's maar met maximaal 3 clicks op de juiste pagina's komen. Daar zijn wel onderzoeken over te vinden. Goed gevonden :-). PS. Vergelijk de templates op http://www.mono.net en die van http://www.dtg.nl. Stelling: Zou het kunnen zijn dat DTG white labelt en gewoon templates uit Denemarken aanbiedt? Vergelijk ook even de inkoopprijzen van de Denen.

Door

Website on Demand

op 7 August 2018

als je naar de ip adressen van DTG kijkt zijn dit DK adressen, als je kijkt naar de mono.net interface dan zie je ook een identiek interface. DTG is dus puur reseller zo te zien. ^A

Door

Daan Peeters

op 9 September 2014

Hey Nathan, Goed artikel hoor, ik dacht precies het zelfde. Wie gebruikt er nu schoenherstellers. Heb me ook al eens eerder verdiept in het geen DTG, maar jij nog iets verder las ik wel. Waarschijnlijk zijn ze nog op zoek naar een designer hahah.. Keep up the good work. Groeten, Daan Peeters

Door

Nathan Veenstra

op 9 September 2014

Dank je Daan. Mijn allereerste klant raadde ik al af om de term 'glasbewassing' te gebruiken. Leken zoeken een glazenwasser, glasbewassing is vakterminologie. Hetzelfde geldt voor 'schoenhersteller', waarom een term gebruiken die jouw klanten niet gebruiken? Volgens DTG heeft Mo er zelf voor gekozen. Dat kan, maar dan nog had ik mijn best gedaan om hem dan te overtuigen dat de enkelvoud beter is dan de meervoud, zoals ik al in mijn blog aanhaal.

Door

Erwin van Ginkel

op 10 September 2014

DTG lijkt gebruik te maken van het CMS Mono Solutions: http://www.monosolutions.com/case-story-dtg Zelf (internetbureau Sowmedia) zijn we afgelopen half jaar ook begonnen om websites te verkopen voor onder de €1000 aan onze bestaande klantenkring. Daarvoor moet je het proces heel strak organiseren. Wij gebruiken Weebly en standaard templates. We zijn nauwelijks tijd aan techniek kwijt. Des te meer aan advies, training en support/helpdesk. Ik ben benieuwd hoe dat proces er voor DTG uit ziet. Mijn advies aan DTG zou zijn meer openheid over de prijs te geven. Het starttarief van €799 zegt weinig als je diverse onvoorziene meerwerk kosten kan verwachten.

Door

Nathan Veenstra

op 11 September 2014

Goed gevonden Erwin! ;-) Wat mij direct opvalt is de footer van Mono Solutions, die onmogelijk te lezen is als je ogen wat minder zijn of de lichtinval ongunstig is. Grijze letters op een zwarte achtergrond, hoe bedenk je het? Wat jij aangeeft is volgens mij precies wat DTG doet: standaardiseren, waardoor de prijs (relatief) laag kan blijven. Echter, krijg je dus ook standaard oplossingen en -zoals ik aantoon in mijn artikel- websites die weinig onderscheidend zijn. Zowel bij Mono Solutions als bij DTG valt mij op dat de websites heel visueel zijn en dat pakt niet voor iedere business even goed uit. Dat Mo succesvol is geloof ik wel. De campagne van DTG zal 'm ook geen windeieren leggen. Maar ik ben heel pragmatisch en zou graag heel concreet onderbouwd willen zien wat nu werkelijk goed werkt. Komen zijn klanten vooral via 'schoenherstellers' of via 'schoenmaker amsterdam'? En wat is de bouncerate van zijn site, wat is de conversie? Als laatste merk je terecht op dat het starttarief (plus de € 29 VANAF-prijs) weinig zegt wanneer maatwerk meerwerk oplevert.

Door

Guus Weitzel

op 10 September 2014

Nathan, je bent me net voor ;-) Zat er dit weekend nog aan te denken hier ook een artikel over te schrijven en werd nog aangemoedigd door anderen dat te doen ook. In haar reactie geeft DTG aan geen script te hebben geschreven en dat Mo zelf met het woord "schoenhersteller" komt, maar ik vind dat een slap excuus in de wetenschap dat dit nu precies de kern van de zaak is. Waar zoekt je potentiële doelgroep op en waarop moet je dus gevonden worden?! Slechte beurt DTG!

Door

Nathan Veenstra

op 11 September 2014

Sorry Guus ;) Maar niets weerhoudt je om een vergelijkbaar artikel met andere details te schrijven wat mij betreft. Je opmerking over de zoektermen spreekt mij persoonlijk aan, aangezien ik daar -zoals je tussen de regels in aangeeft- een adviserende rol in zie voor de webdesigner/webdeveloper en/of tekstschrijver/contentspecialist. Een enigszins dwingend adviserende rol zelfs. Zoals ik in mijn reactie op Reinout al aangaf, heb ik een schoonmaakbedrijf juist afgeraden om 'glasbewassing' in te zetten en 'glazenwasser' te gebruiken, want op het laatste wordt beduidend meer gezocht.

Door

Kameroudste

op 1 November 2015

Als 'Mo' met "schoenhersteller" komt is het onze taak om Mo te vertellen dat dat geen goede term is, en waarom een andere beter is. Maar ach, weten de drag&drop-salesjongens van DTG veel..

Door

Andy Killen

op 10 September 2014

Nathan, sorry I have to write in english, I just don't want my kinder Nederlands to detract from the info. A few years back I was possibly going to start up a company with a salesman from DTG (person will remain nameless). As part of the situation I found out how it currently works inside DTG. It goes like this: The sales man has access to a drag and drop page builder that has X number of starting templates, this means that they can create the website without any code knowledge, seo knowledge or skill at creating content, they just get to drop things on a page. So it is little wonder that the pages look very similar, they are not designed for the customer, they are just cobbled together by someone who is better on a telephone than on a keyboard. According to the sales person, they get lots of leads given to them of people who are either desperate to get a website or trust "De Telefoon Gids" name implicitly, so selling is simple and they are able per sales person to do up to 40 plus sales per month (yes 40 websites per month!) and have a massive list of people waiting. I would never advise anyone to use DTG, as they are clearly not in the business of providing quality, but in the business of making money. hoping this was of some help to you.

Door

Nathan Veenstra

op 11 September 2014

Hi Andy, fellow Apeldoorner ;-) No worries, I can handle some English and I'm sure most readers here do. Thanks for this great insight, it really adds to the article and shows that the facts that I summed up here are not a coincidence, but a result of a way of working. And to see they are a sales driven company rather than a service and (quality) product driven company, is not a big surprise either. I once had a job interview at Scheidegger, during which it became massively clear how this company was nothing less than just a sales company. The fact that they sold trainings and courses was subordinate to the sales machine, so it seemed. It's obvious to me that DTG started the website business because of the decline in turnover from their (previous) core business. Which I can't say is a bad thing, because if you don't change your business model when the world is changing, your business is bound to die. I deliberately chose not to judge their websites, but just to sum up some facts that I could find. I'll leave the judging to the readers :-)

Door

Chris Rommers

op 10 September 2014

Mooi artikel, en het wordt steeds mooier door de reacties, inclusief die van DTG (toch goed van ze) en die van Andy met een kijkje in de DTG-keuken. Het is duidelijk dat DTG opereert met als motto "Massa is kassa". Klinkt negatief, hoeft het niet te zijn. Schaalvoordelen kunnen ook voordelen voor de afnemer zijn. Persoonlijk zie ik die spotjes (al uitbater van een internetbureau, zoals veel lezers hier) met gemengde gevoelens voorbij komen. Ja, dingen worden over-gesimplificeerd in die commercials. Maar we weten allemaal dat klanten graag een overzichtelijk, niet te ingewikkeld verhaal willen horen. DTG geeft ze dat. "Wij" (webbouwers) weten dat elke vraag kan leiden tot 5 wedervragen. En die stellen we ook. Omdat we het graag goed willen doen. Geen verkeerde verwachtingen willen wekken. Een doorgewinterde marketing- of communicatiemanager (een "educated customer") stelt dat op prijs. Een hardwerkende MKB-er wordt er waarschijnlijk een beetje ongeduldig van. De marketingafdeling en verkopers van DTG spelen daarop in. Ook nog te verdedigen. De gemiste kans is dat ze al hun resources niet aanwenden voor wat meer kwaliteit. Inderdaad, spellingcontrole. En niet de salesman laten blokkendozen, maar zet er eager jonge designers op. Kan de salesman weer een verkooptelefoontje meer plegen. Die kosten van ze? Mwoh, ik vind het niet eens zo schunnig. We kunnen hier wel roepen dat "wij" voor dat geld veel meer bieden, maar hoeveel van dat "meer" zou bijvoorbeeld Mo gebruiken? Zou het Mo heel veel kunnen schelen dat zijn CMS geen open source is, of dat hij nooit zal kennis maken met de wondere wereld die wordpress.org/plugins heet? Denk ut niet. Ik probeer hier geen lans te breken voor DTG, want bottom line riekt het nog steeds een beetje naar de aanpak waarmee ze in het stenen tijdperk (te) dure Gouden Gids advertenties verkochten. Maar wat ze gedaan hebben -- een massief sales apparaat een 180 graden turn naar een nieuwe markt laten maken -- ik vind het toch knap op een of andere manier. Laten we wel wezen, we hebben er een serieuze concurrent bij. En als ze aan hun kwaliteit gaan werken, dan een héél serieuze concurrent. Aan de andere kant kunnen we misschien wat van DTG leren. Nee, niet inboeten op kwaliteit of integriteit. Maar ik vond de opmerking van Erwin van Sow bijvoorbeeld heel interessant: minder tijd besteden aan techniek en design, meer tijd aan kennisoverdracht, je klant zelfredzaam maken, mogelijk zelfs helpen met content. Inderdaad, Weebly is geen WordPress. Maar (en ik heb er toevallig zelfs laatst ook een vriendendienst-websiteje in gemaakt) het is een prima systeem. En als je je klant daardoor meer tijd en aandacht kunt geven, why not? Zoals gezegd, gemengde gevoelens. En een van die gevoelens is toch ook wel een beetje: jaloezie. Ik wou namelijk dat ik budget had om dat soort spotjes op TV uit te zenden ;-)

Door

Nathan Veenstra

op 11 September 2014

Duidelijk verhaal Chris, en ik kan het alleen maar onderschrijven. Vooral de manier waarop ze de doodlopende weg van de papieren telefoongidsen (waarvan hun online versie overigens ook steeds minder relevant wordt dankzij alle mogelijkheden/alternatieven die het internet biedt) hebben kunnen ontsnappen is slim, ook omdat de nieuwe dienstverlening zeker aansluit op wat ze al deden. Laat iedereen zelf zijn les trekken uit alles wat hier te lezen valt, van ondernemers die een nieuwe website willen tot webdesigners en webdevelopers. Feit is: DTG is er en zal niet zomaar verdwijnen.

Door

arjan

op 10 September 2014

ik vind als potentiële klant dit echt waanzinnige bedragen voor iets wat iet werkt, mijn bevriende collega heeft ook zo'n 3 pagina rampdeal aan z'n broek. mijn doehetzelfwebsite staat in zijn woonplaats ruim voor zijn websites... en dat vind ik triestig.... mijn websites scoort overigens ook prima in gebruikersdingetjes, alleen na mijn geniale idee van de navigatie aanpassen is de bouncerate opeens enorm geworden...... maar ja, navigatie op 3 pagina's is ook veel makkelijker dan navigatie over 150 pagina's...... kort bedoel ik te zeggen dat dit net zo waardeloos is als adverteren in rusland als je hier iets wilt verkopen

Door

Nathan Veenstra

op 11 September 2014

Ik begrijp uit jouw woorden dat je collega niet tevreden is over de website die hij heeft? Ik zou graag met hem spreken voor een eventueel vervolgartikel. Het bedrag is voor een website inclusief teksten zo slecht nog niet, maar of er werkelijk tijd wordt gestoken in de kwaliteit van de teksten durf ik te betwijfelen. Wat ik tot nu toe zie op de websites die ik heb bezocht is dat zowel de teksten als het design verbeterd kunnen worden en dan tot hogere conversie zullen leiden.

Door

Robert

op 4 November 2014

Nou nou, een zien wij hier weddesigners zonder werk die boos zijn op het grote DTG? Kom op, focus je beter op je klanten dan constant andere bedrijven af te kraken. Beetje zielig dit hoor

Door

Kameroudste

op 1 November 2015

"Het grote DTG"? DTG is een beginnende kleuter (met bijbehorende 'skills') in dit vakgebied. En nee hoor, ik heb werk zat. Maar ik heb er ook een beetje genoeg van steeds uit te moeten leggen waarom DTG geen optie is. Ik heb namelijk wél het beste voor met mijn klanten, en niet alleen maar met de cashflow van mijn baas.

Door

Nathan Veenstra

op 4 November 2014

Beste Robert, wellicht lees ik de berichten op een andere manier dan jij, maar ik lees nergens boosheid. Wel zie ik vooral feiten aangedragen worden en DTG die zelf serieus reageert zonder verwijtende taal. Afkraken is hier mijns inziens niet aan de orde. Wel wordt kritisch een aantal feitelijke constateringen gedaan. De onderbouwing wordt er in het artikel netjes bij geleverd. Daar kan je van vinden wat je wilt, maar er is geen woord aan gelogen.

Door

Natalie

op 6 November 2014

Hallo, Ik ben een klant van DTG en heb in november 2012 een site laten maken door DTG.nl. Het betreft een website van 5 pagina’s. Mijn internet site kunt u (nu nog) vinden op : http://www.equipment-lease.info maar dat zal niet lang meer duren aangezien ik het niet met de nieuwe voorwaarden van DTG eens ben. Het 1ste jaar heb ik 89,- per maand betaald (tbv opmaak site en onderh. abonnement), en daarna zijn wij mondelinge overeengekomen dat ik het 2de jaar 39,~ per maand zou betalen. En nu komt het.... Naar nu blijkt heeft DTG geconstateerd dat ik een website only pakket van 5 pagina’s heb, maar dat ik voor een alles-in-1 instap 1 pagina website betaalt heb. Vreemd verhaal, maar oke. Tevens is het zo dat mijn laatste termijn betaling inmiddels is ingegaan en nu doet DTG mij onderstaand voorstel... DTG wil mijn website gaan re-designen, cms systeem aan toevoegen, een mobiel geoptimaliseerde website eraan toevoegen en de teksten moeten opnieuw geschreven worden. Dit is ter verbetering en ter voorbereiding op bestaande en komende updates in Google. (Pinguin 3.0 / Hummingbird / Duplicate content / Mobiele website optimalisatie SEO)???? Daarnaast is de site in hun ogen niet meer goed om zo door DTG gehost te worden??? Dit gaat mij 799,- kosten, maar ik krijg een korting van 50% Daarna zullen mijn maandelijkse kosten worden verlaagd met 10,- per maand (39 naar 29). Al met al een heel verhaal, terwijl ik alleen maar mijn huidige website wil behouden met enkel en alleen hosting. Daar gaat DTG niet mee akkoord. Ik moet hier gebruik van maken en anders gaat men mijn site uit de lucht halen. Wel kan ik een verhuiscode krijgen zodat ik mijn domeinnaam behoud maar de tekst en foto´s blijven eigendom van DTG. Wie weet wat te doen? DTG heeft mij al een verhuiscode toegezonden en aangegeven dat ik deze bij een andere provider kan indienen.

Door

Chelsea Bosters

op 6 November 2014

Gewoon ergens anders heengaan. Wat een akelige reactie van een akelig bedrijf! 400 euro om je website te redesignen? Als ik je verhaal begrijp is de website pas 2 jaar geleden gebouwd door hen. Dan hoort een redesign totaal nog niet aan de orde te zijn? Verder is een website met 5 pagina's erg basic. Ze doen er echt alles aan om zoveel mogelijk websites op 1 dag te bouwen. Massaproductie noemen ze dat. Zoek een goede tekstenschrijver zoals de auteur van dit artikel Nathan Veenstra en een goede website bouwer... Daar weet ik er genoeg van dus mail me maar ;)

Door

jeroen

op 27 November 2014

Mooi artikel en mooie commentaren eronder. Natuurlijk begrijp ik ook dat velen weerstand hebben tegen DTG en wellicht door ervaringen vanuit het papieren tijdperk. En ook begrijp ik dat er velen voorstander zijn van het mooie opensource systeem genaamd wordpress. Wat ik nergens in het artikel zie of in het commentaar eronder is welke doelgroep hier wordt bediend. Als ik kijk naar het klantenbestand van DTG inzake websites dan zijn het vooral mkb-ers met veel lokale bezoekers. Dan hebben we het over local search en wat werkt nou net wat anders dan het gewone seo werk. En daar slaan DTG, maar ook vele leveranciers van fraaie wordpress sites de plank mis. Geregeld krijg ik de vraag of ik een oordeel wil geven over iemand zijn website. In heel veel gevallen blijken die wordpress sites te zijn. Het volgende valt mij dan meteen op: er zijn heel heel heel handige jongens die mkb-ers een site aanbieden op basis van een template dat is aangeschaft op themeforest. Deze themes worden gevuld met de juiste content en instellingen. Tot zover is daar helemaal niets mis mee, want de populaire themes zijn zeer fraai ontworpen en hebben vele functies reeds ingebakken. Maar waar begint het probleem? Zodra zo'n handige jongens de allergrootste fout maakt door niet te werken met een childtheme, maar op zijn wijzigingen doorvoert in het originele theme. Geen van de handige jongens is zo transparant dat hij keurig meld dat hij gebruik maakt van een theme van 50-60 dollar, maar laat het overkomen of hij er zelf voldoende tijd in heeft gestopt. Na verloop van tijd en diverse updates van wordpress moet het theme geupdated worden, maar dat kan alleen door degene die het theme gekocht heeft. Vervolgens zijn er nog wat fraaie plugins op codecanyon bijgekocht en aanpast naar de wensen van de klant en ook van deze plugins ontbreekt natuurlijk de code om het te kunnen updaten. De enige reden om dit te voorkomen is dat je verplicht bent een maandelijkse bijdrage te betalen voor hosting, dataverkeer, updates en onderhoud. Het woord opensource is dan weer ver te zoeken, want als een ander deze site ooit zou moeten overnemen of aanpassingen aan dient door te voeren dan zit je letterlijk te vloeken op degene die het in zijn hoofd haalde om in het template zelf wijzigingen door te voeren. Elke update die je probeert uit te voeren overschrijft zijn werk en dus ook de wensen van zijn klant. Als ik het werk van deze snelle jongens moet afzetten tegen die van DTG dan is het enige voordeel van het werken met deze snelle jongens is dat je zelf onbeperkt pagina's en artikelen bij kunt plaatsen zonder bijbetalingen. Ook las ik in een commentaar dat het belachelijk was dat je geen rechten had op de beelden en de teksten. Lijkt mij heel logisch want de opdrachtgever heeft deze teksten ook niet gemaakt en in de voorwaarden staat ook dat sommige teksten ook gebruikt kunnen worden op andere teksten. Speciaal voor pagina die niet hoeven te scoren in google, maar wel bekeken worden door bezoekers. Door hier "standaard" tekst voor te gebruiken dan houd je de kosten laag. Ik ben geen voorstander van DTG, noch van snelle jongens. Ik ben alleen voorstander van MKB-ers, die dag en nacht hard werken om hun broek op te houden, die mensen in hun winkel krijgen om het product te kunnen vasthouden om dat het daarna voor 10 euro minder online te bestellen. Deze MKB-ers zijn op zoek naar een website die als functie heeft een online visitekaartje, met als meest bezochte pagina's: home, wie zijn wij, diensten en contact. Dat zijn ook de pagina's die het meest bezocht worden. Ik ben voor de mkb-er die niet alleen kritisch moet zijn tegenover partijen als DTG, maar die ook dagelijks gebeld en gemaild wordt door jonge ondernemers die iets geweldigs hebben bedacht. Zo wordt elke schilder, notaris etc. wekelijks benaderd door partijen die iets aanbieden als www.alleschildersvergelijkenindezeplaats.nl en waarbij er maximaal 6 schilders een offerte mogen uitbrengen aan dezelfde lead tegen een vergoeding van 10 euro per lead. Ik ben voor de mkb-er die moet opboksen in de zoekresultaten tegen 3 betaalde adwordsadvertenties die worden gevuld door www.schilders-vergelijken.nl, alleschilders.nl en bijv. www.goedkoopsteschilders.nl. Want sta je bovenaan de natuurlijke zoekresutaten, dan sta je nog steeds nog maar op plaats 4 van de lijst op je beeldscherm. Een lokale mkb-er heeft naar mijn persoonlijke mening niet meer nodig dan maximaal 10 pagina's op zijn website. Deze site moet minimaal responsive zijn, teringsnel zijn (min mogelijk code) en professioneel en betrouwbaar eruit zien. En of de site van een lokale ondernemer in Arnhem er exact gelijk uitziet als die van een branchegenoot in Maastricht dat maakt helemaal niet uit. Geen concurrent en wat voor de ene werkt werkt automatisch ook goed voor de ander. Oftewel je hoeft maar 1 goed template te maken voor een kapsalon en je kunt deze met gemak 150x hergebruiken. Waar zou een lokale ondernemer die werkt op afspraken wel wat aan hebben? Een goed werkend geautomatiseerd agendasysteem dat ook zorgt dat klanten in zijn agenda komen terwijl hij/zij zelf aan de slag is met zijn huidige klant. En juist dat mist dan weer in de site van de DTG en is dan per definitie een gemiste kans.

Door

Bert

op 8 February 2015

Seo en het behalen van toppositie is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. Concurrentie, zoekvolume, kans, tijd. Hoeveel geoptimaliseerde websites zijn er al voor desbetreffende zoektermen. Google bepaald ook nog eens op relevantie...en door het om de zoveel tijd veranderen van de spelregels door google nog lastiger. Sommige woorden duren langer om behaalde positie te behalen. Soms lukt het niet, hoe goed je je pagina ook optimaliseert. Mooi voorbeeld is het woord zoekmachine optimalisatie ;-) Soms is het zelfs beter om op bepaalde woorden die veel verkeer bieden, maar waar de concurrentie hoog is juist geen optimalistie toe te passen. Je kan er dan juist voor kiezen voor een woord waar minder concurrentie lager op is en de kans op slagen groter. Keuzes keuzes keuzes De website van de schoenmaker uit Amsterdam staat inmiddels op diverse zoektermen hoog in google. Schoenmaker Amsterdam staat zelfs bovenaan (3x ) Iedereen veel succes met het succesvol zijn voor je klant.

Door

Nathan Veenstra

op 10 February 2015

Beste Bert, Ik snap dat je, als Online Marketing Specialist bij DTG zo reageert. En ja, het behalen van een toppositie is van vele factoren afhankelijk. Desalniettemin geef ik ook aan dat de website van Mo op 'schoenmaker amsterdam" zelfs de nummer 1-positie heeft behaald. Daarover bestaat dus geen enkele discussie. Ook zoekvolume en concurrentie zijn terechte punten die ik niet zal betwisten. Dank voor je reactie, die gelukkig een prima positieve insteek heeft :-)

Door

Kameroudste

op 1 November 2015

Bert gaat niet in op de bezopen 800 euro opstartkosten, het niet-van-deze-tijd van het denken in een beperkt en vast aantal pagina's (alsof een extra pagina brood vreet) en die volkomen onzinnige maandelijkse kosten. DTG maakt misbruik van gebrek aan kennis bij kleine ondernemers en misleidt ze door net te doen alsof "DTG" vanwege een stoffig telefoonboekverleden ineens een web-autoriteit is. Dat zijn ze dus niet. Stomende boze webbouwers in de eerdere reacties: I hear you!

Door

Nathan Veenstra

op 3 November 2015

Op zich zijn de "opstartkosten" niet het probleem. Nette basisprijs voor een website inclusief de teksten. Zelfs als je de totaalprijs voor het eerste jaar (€ 1147) als prijs neerzet. Maar dan komt het: de ouderwetse gedachte dat je klanten met bepaalde voorwaarden aan je moet binden. Bij DTG zit 'm dat in het feit dat je alles met betrekking tot je website kwijt bent zodra je de samenwerking opzegt. Ik vraag me graag hardop af welke webdesigner, webbouwer of welk internetbureau (zeker als ze met bijv. WordPress werken) nog zo'n voorwaarde hanteert. Dankzij open source CMS'en kunnen klanten makkelijk(er) weg bij hun webbouwer, waar mijns inziens zowel klant als leverancier bij gebaat zijn.

Door

Fiona

op 10 February 2015

Wat een vreselijke eerste indruk van DTG! Enorm agressieve benadering aan de telefoon. Na ze een aantal weken geleden al fijn de deur te hebben gewezen belde ze gisteren weer! En hoe! Volhardend of hardleers..hoe je het noemen wil. Nee, DTG komt er bij ons hoe dan ook niet in. Ik geloof niet in gouden bergen en zéker niet die manier van 'klant' contact.

Door

Chelsea Bosters

op 10 February 2015

Dan moet je zeker bij Nathan Veenstra aankloppen voor SEO-teksten en bij Marketingmed voor de rest van de specialisten. ;-)

Door

De Lekkere Tekst

op 20 June 2015

Hoi Nathan, leuk geanalyseerd! Ik heb deze week net dezelfde discussie gevoerd met iemand, tijdens een netwerkavond ;)

Door

Nathan Veenstra

op 24 June 2015

Bedankt voor deze leuke reactie. Kon je later de link nog even sturen denk ik ;-)

Door

Wouter Blom - www.Stramark.nl

op 24 June 2015

Het bouwen van een website en vervolgens optimaliseren voor google naar een top 3 positie op een term waar echt omzet op gemaakt kan worden is niet eenvoudig of goedkoop. DTG suggereert op radio en televisie dat dit wel zo is. Ondernemers moeten geholpen worden om in te zien wat een eerste website voor ze kan betekenen. Dat doet de DTG mooi in haar advertenties, in de echte wereld is het een online folder.. Veel MKB ondernemers hebben beperkt inzicht in wat online voor ze kan betekenen en denken dat ze voor 800 euro wel een website hebben en dat ze er daarna geen geld meer aan hoeven te besteden. Jammer is het dat ondernemers veelal niet echt geholpen zullen zijn met een DTG website. Ze hebben wel een folder, maar deze draagt onvoldoende bij aan het bedrijfsresultaat. Naast DTG zijn er nog veel meer webbouwers die in custom CMS systemen gebruiken waar nieuwe ontwikkelingen moeizaam of duur zijn. Ook grote partijen die 1500 euro vragen om een xml sitemap te implementeren ( max 2 uurtjes in Wordpress of 4 minuten als je de Yoast plugin gebruikt) Ook komen we websites tegen waar al jaren geen technische update meer gedaan is. Wordpress is overigens ook niet heilig en geschikt voor alle bedrijven. Als een MKB ondernemer een website wil moet hij: *zijn bedrijfsstrategie zo goed mogelijk op orde hebben. *Ideeen hebben over wie zijn producten of diensten kopen *een algemeen marketingplan hebben *een huisstijl hebben *Goede uitgeschreven beschrijvingen van zijn diensten of producten *een beeld van de concurrentie *een beeld van de online concurrentie *DAN een webbouwer zoeken die bij hem past *Samen een website bouwen die zowel technisch, grafisch als inhoudelijk past *Daarna optimaliseren op de juiste keywords en meten van de resultaten in bezoekers maar vooral in afgesloten orders (of contactopnames).

Door

Nathan Veenstra

op 24 June 2015

Een heel mooie aanvulling Wouter, dank je. Hoef er niks meer aan toe te voegen :-)

Door

Dennis Domen

op 8 October 2015

En dan hebben we het nog niet over de nieuwe radioreclames gehad van een "rankingcoach" welke je voor €3,95 omhoog helpt in Google! Overigens laatst ook een website tegengekomen in Wordpress waar de eigenaar enkel "bepaalde rechten" kreeg van de websitebouwer. Doe geen uitspraken over de websitebouwer maar het ging hier in ieder geval om autobedrijf. Schimmige contracten met een opzegtermijn van 3 maanden en anders een stilzwijgende verlenging van één jaar. man man man..

Door

Nathan Veenstra

op 8 October 2015

Dat soort voorwaarden moeten eigenlijk al een 'red flag' zijn wat mij betreft. Ik ga heel open mijn gesprekken in met klanten en geef aan dat ik het belangrijk vind dat ze tevreden zijn. Opzeggen kan altijd bij een abonnementsvorm, zonder opzegtermijn. Gaat direct volgende maand in. Ik luister nauwelijks radio, dus mis de reclame van de "rankingcoach". Is dat die Duitse "rankingcoach"?

Door

Dennis Domen

op 8 October 2015

Is van hostingpartij Argeweb. Wordt heel prominent mee geadverteerd op het moment.

Door

Remco - Site SEO Sales

op 26 June 2015

Kromme tenen. Moordneigingen. En acute haaruitval en rabiës. En erg blij dat ik vervolgens in mijn Google-drift dit soort artikelen tegenkom. Dank, Nathan! Ik ben zelf websitebouwer. En van binnen absoluut ongeschikt als ondernemer. Ik besteed in de directe zin zo 100+ uur aan een klant en haar website en blijf er dan veel tijd in stoppen. Laten we zeggen 200 uur. En reken dan, in drie facturen ongeveer, misschien maximaal €1000. Kijk, dat is niet slim. En mijn eigen schuld. Maar het contrast met DTG wordt daarmee immens! Werkelijk een factor 100 ongeveer (subjectieve & objectieve maatstaven voor het gemak maar even samengenomen). En dat is niet fris. Ze vragen minimaal €99 voor EEN enkele pagina aan content, van ca. 400 woorden. Hetzelfde bedrag vragen ze per vertaalde pagina van maximaal 400 woorden. Ze vragen dus €799 aan opstartkosten. Enzovoorts. En wat heb je dan? NIETS. Je hebt goed beschouwd nog helemaal niets. Ja, recht op maar liefst 3 webpagina's. Met niks. Oh nee, met een geweldig technisch hoogstandje: een slider in de header. Nou, doe er ook nog een gastenboek en mij heb je hoor! Allemachtig... Dit is echt heel erg. Een beetje website kost je daar al 1-2k. En met wat hulp zit je op 4k. En dan heb je een lelijke website die niet goed gevonden wordt. Pardon? -ja, een lelijke website die niet goed gevonden wordt. BAK Restaurant. U allen wel bekend. Google vanuit Utrecht op [restaurant amsterdam], en vanuit Amsterdam op eveneens [restaurant amsterdam] en je treft BAK op respectievelijk plekje 85 en 64. Na niet maanden maar jaren (!) nu al zelfs op tv te zijn geweest via DTG. Kom op zeg... Dat is ronduit slecht. Natuurlijk kom je niet op plek 1. Daar staan Iens, Eet.nu en vrienden. Maar er staan wel degelijk meerdere concurrenten op de eerste pagina. En BAK staat dan op pagina 7 of verder. Kijk vervolgens naar de site zelf: de meeste pagina's zijn kaal, leeg, de opmaak is bepaald niet verfijnd, en het meest fabuleuze hoogstandje is een (lelijke, en totaal niet in de stijl van de site passende) reserveringsmodule. Om over het ontbreken van goeie, gele bananen niet eens te beginnen. Gerard Joling zou het uitgillen: "WAT ERROGGGGG!". Ware het niet dat-ie geen idee zou hebben... Enfin. Als ik dan zie dat ik voor een (bevriende) klant de gehele website het gebouwd, aangekleed, gekleurd, alles tot in ieder detail op maat, en werkelijk ALLE teksten zelf geschreven dan wel herschreven, tientallen beelden heb gezocht, van alles op maat gemaakt, een webshop gebouwd... en zij met allerlei termen en zoekwoordencombinaties bovenin zoekresultaten verschijnt (alles omtrent naailes-gerichte mode-opleidingen zoals "coupeuse", "opleiding coupeuse" en ga zo maar door) in de top-10 komt, en daarmee ca. 2000 bezoekers maandelijks op de website heeft (HCH-cursussen / HCH-modevakopleidingen) en me dan bedenk dat het haar net over de €1000 heeft gekost, en me besef dat áls ik een factuur stuur, zij deze direct dezelfde dag aan me overmaakt... Dan besef ik twee dingen: ten eerste dat ik deug, me committeer, erin bijt en niet meer loslaat, echt veel kan met sites en SEO, en nogal wat extra's bied en dat ik dat anders moet doen. Want zoals ik kun je niet succesvol ondernemen. Is al op de goede weg overigens. Maar vooral: dat ik nooit zoals DTG kan zijn, en dat ik me nog nooit zo commercieel strijdbaar heb gevoeld! Ik zou alle mensen die er neigen in te trappen willen onderscheppen, om voor hen aan de slag gaan. En niet met duizenden Euro's voor niks bijzonders. Maar op no cure no pay basis: samen groeien. Dan weet je ook dat de website-bouwende partij je niet na drie weken de sleutel geeft en dan hard weg rent. Wetende welke kleine lettertjes hem onbedaarlijk in het vuistje doen lachen. Zo. Ik heb gespuid. Mijn excuses. Erg veel tekst. Maar ik word er werkelijk goed boos door. In mijn ogen? -in mijn ogen word je op 6 à 7 manieren genaaid. Dan wel met halve waarheden, dan wel met halve leugens. En de website-wereld was al zo lekker schimmig... Holle meuk is het. Niks BAK. Maar BAH!

Door

Nathan Veenstra

op 29 June 2015

Vooral het committeren, vastbijten en niet meer loslaten herken ik. Plus wat je aangeeft: de website-wereld is al zo lekker schimmig. Daar volgt binnenkort nog een artikel over ;-)

Door

Joost Van Der Schee

op 23 August 2015

Hier ook kromme tenen hoor... en ik heb werk zat. Ik vind het alleen erg om aan te zien wanneer mijn hardwerkende klanten 'gepakt' worden door DTG. Ze hadden voor een klant van mij een website gemaakt die er 15 seconden over deed om te laden over 3G. Serieus! Ik kan je alle statistieken sturen. En dan zou je zeggen... ja maar dat kan niet anders met zoveel beeld. Dat kon dus wel. Ik heb het voor de lol herbouwd. Bijna 4x zo snel kon die pagina laden. Er werden 30+ http requests gedaan van 6 verschillende domeinen, met als bonus een 404. Ik heb dat teruggebracht naar 6 HTTP requests van slechts 1 domein. Na wat compressie laadde dezelfde site op 3G in een tijd onder de 5 seconden. Daarnaast had de site van DTG geen nieuwsitems, maar slechts 5 pagina's. Die pagina's waren zo algemeen dat ze nooit goed konden ranken in Google. Het enige positieve dat ik kon vinden waren de responsetijden van de hosting. Maar dat is niet voldoende voor goede zoekresultaten. Een DTG site KAN in mijn ogen niet eens goed scoren in de zoekresultaten. Als hij wel goed scoort dan is er een dubieuze truc uitgehaald, zoals hier beschreven is: http://www.webanalisten.nl/hoe-schoenherstellers-mo-op-1-kwam-in-google, of heb je de positie gewoon gekocht via adwords... Wat dat betreft is de doelgroep MKB wel goed gekozen. Allemaal harwerkende, goedgelovige ondernemers. Die kun je makkelijk bedonderen.

Door

Frits de Wolf

op 24 November 2015

DTG jokt ook nog wel wat bij elkaar ook. Zo claimen ze 6,5 miljoen zoekacties per maand te hebben op "telefoongids.nl. Bij mijn weten doet Google in Nederland/wereldwijd 98% van de zoekacties en dat is ongeveer 20 miljoen in Nederland. Erg fantasievol zijn ze dus wel met cijfertjes.

Door

Chelsea Bosters

op 25 November 2015

Waar heb je dat gelezen? En waar heb je gelezen dat Google 20 miljoen zoekopdrachten per maand heeft in Nederland?

Door

Sira

op 29 December 2015

Ook ik ben een sufferd geweest door met DTG in zee te gaan. Mijn toenmalige websitebouwer was gestopt en ik was naarstig op zoek naar iemand anders, èn toen belde DTG. Ik heb tijdens het telefoongesprek duidelijk aangegeven dat ik mijn website niet zelf wilde gaan onderhouden (daar ligt mijn interesse namelijk niet), maar de dame van DTG gaf aan dat alles door hun werd gedaan. Ook die opstartkosten heb ik tijdens het gesprek niet gehoord (ik weet niet of dat aan mij ligt), alleen de € 29,- per maand is bij mij binnengekomen. Na 2 maanden kreeg ik per e-mail het bericht dat de website in de lucht ging met daarbij een bijlage hoe ik de website moest onderhouden (toch zelf doen). En per post ontving ik een factuur van € 799,-. Nu heb ik mijn contract bij DTG opgezegd en inderdaad, ik mag de lay-out van de website niet meenemen. Ben straks in totaal € 1.147,- kwijt en geen website meer. Voor een kleine ondernemer is dat best veel geld, temeer omdat mijn bedrijfstak erg geleden heeft tijdens de crisis. Maar wat het meest wonderlijke is, ik heb vanaf het moment dat mijn website in de lucht is (10 maanden) geen enkele reactie op of via de site gehad, terwijl ik met mijn vorige (goedkopere) website regelmatig reacties binnenkreeg, ofwel via de e-mail link, ofwel telefonisch. Daar heb ik al 2 of 3x contact over gehad met DTG, maar volgens hun was ik goed vindbaar. Tijdens het laatste telefoongesprek (ca. 1 maand geleden) werd mij zelfs nog geadviseerd om voor € 200,- per maand Google adwords te nemen. Ben blij dat ik daar niet en ingetrapt. Dus nu ga ik maar weer op zoek naar iemand die een nieuwe website kan maken en probeer alles maar gauw te vergeten. Kortom, dit hele project is weggegooid geld geweest. Omdat mijn contract bij DTG al wel is opgezegd, maar nog beëindigd, heb ik mij als gast ingelogd en niet met mijn naam. Hoop dat jullie daar begrip voor hebben.

Door

PasQuality Marketing

op 5 January 2016

Dit heb ik inderdaad vaker gehoord. Zorg dat je goed geinformeerd bent/wordt voor je een keuze maakt voor een webbouwer. Zo kwam ik gister 2 webdesigner tegen op Twitter die zelf niet eens een responsive design hadden.

Door

jan

op 7 January 2016

heb helaas een website van dtg ....ze zouden nieuwe teksten schrijven , wat ze hebben gedaan is de oude teksten van mijn vorige site over genomen hier en daar wat toe gevoegd of weg gehaald....er zaten veel tekst fouten in ...heb dat allemaal door gegeven.... duurde vrij lang dat het veranderd was , om contact te krijgen is een drama . ben totaal ontevreden over de site ....het kost meer dan het oplevert. heb ze maandag gebeld diegene die er over gaat was er weer niet zouden mij terug bellen nog steeds geen contact gehad.

Door

Demy

op 24 February 2016

In mijn afstudeeronderzoek zit ook een concurrentieanalyse, waar DTG onder valt. Nu was ik verschillende websites aan het analyseren en bekijken, tot ik per toeval op iets opvallends stootte. Op in ieder geval één van de websites van DTG (ik zal de naam niet noemen, maar het is een uitgelichte website), staat content die op maar liefst drie andere websites EXACT terugkomt; op het woord na. Gewoon geknipt en geplakt. Nu wil ik niet per definitie zeggen dat DTG plagiaat pleegt (Kip en ei verhaal), maar ik vond het wel héél opvallend dat op drie websites content stond die EXACT (!) gelijk is aan die van de uitgelichte website van DTG.. Het mag toch niet zo zijn dat DTG voor ruim 1k plagiaat pleegt?

Door

Michael

op 2 December 2017

Leuk en interessant artikel Nathan. Het is inderdaad zo dat klanten van DTG worden gelokt met leuke prijzen, maar achteraf hoger uitkomen dan vooraf was berekend. Om die reden zijn ook veel klanten overgestapt van DTG naar Felz Marketing. Een website met 3 pagina's is leuk, maar gaat dat een ondernemer nou daadwerkelijk verder helpen om rendement te behalen op het internet? Ik kan je met zekerheid vertellen dat zoiets niet het geval is. Daarnaast vind ik €99,- per pagina een ontzettend hoog bedrag. Worden je teksten dan ook geoptimaliseerd met SEO? En dan ook op zoekwoorden die jij aangeeft of de zoekwoorden met laag zoekvolume dat DTG voor jou uitkiest? Wij richten ons op de lokale ondernemer. Wij willen hen helpen met een praktische Wordpress website die lokaal goed vindbaar zijn. Mocht er tussen de lezers interesse ontstaan; neem dan eens een kijkje op www.felzmarketing.nl

Door

lisa

op 17 January 2018

Ja helaas nog steeds een slechte partij! Was ook een sufferd. Las deze reacties helaas veel te laat.:( Voor de volgende potentiële sufferds die dit lezen: Je bent gewaarschuwd!

Reactie plaatsen