Domeinnamen registreren: dit is belangrijk om te weten!
23 augustus 2019 

Domeinnamen registreren: dit is belangrijk om te weten!

Het eerste wat je moet doen als je een bedrijf wil starten is het zoeken naar een vrije domeinnaam.

Veel ondernemers draaien dit om.

Ze bedenken eerst een naam en zijn dan verbaasd dat er niets vrij is, of nog erger: ze hebben de nieuwe naam al tegen iedereen verteld, maar nog niet geregistreerd.

Tip 1: Zoek een naam

Zorg voor een goede, makkelijk te onthouden domeinnaam. Het moet lekker klinken en blijven hangen. Een e-mailadres wordt namelijk afgeleid van het domein dus hoe korter hoe beter. Niets is frustrerender dan dat je relaties meerdere keren moeten terugbellen om je ingewikkelde webadres te controleren. Een mooi voorbeeld hierbij is een advocatenkantoor dat alle partners in de naam voluit heeft geschreven, dat is nooit in één keer te onthouden. Wees dus niet eigenwijs en werk desnoods met afkortingen.

Tip 2: Eerst registreren!

Het advies dat ik altijd geef is: eerst alles registreren! Niet alleen domeinnamen, maar ook social media pagina’s. Ook al doe je er niets mee, zo kan een ander er niet mee aan de haal.

Ooit was er een band genaamd Lincoln Park.

domeinnaam-al-bezet

Omdat het domein ‘Lincoln Park’ niet vrij was, hebben zij zelf de naam veranderd. In heel de wereld staan ze nu dan ook bekend als Linkin Park.

Domein naam Linkin Park

Tip 3: Trap er niet in! Domeinbrokers zijn boeven

De echte cowboys in de online branche zijn wat mij betreft de domeinbrokers. Ze kopen domeinen in en verkopen deze door voor een veelvoud.

Domain brokers - Cowboys

Handel is handel kun je zeggen, maar als je weet hoe het werkt; speel ze dan niet in de kaart. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is: controleer eerst of de domeinnaam vrij is en zo ja, registreer.

Wanneer dit niet het geval is, maar deze ligt bij een domeinbroker; koop hem dan direct voor de eerst aangeboden prijs of bel ze en onderhandel. Hoe vaker je namelijk de naam intoetst, hoe hoger de prijs zal worden. Een andere optie is natuurlijk alsnog een andere bedrijfsnaam kiezen.

LET OP!

Wanneer domeinbrokers bellen met de smoes dat men je bedrijfsnaam wil registeren en dat ze nu een aanbieding hebben om een .eu, .nu of andere extensie direct aan te kopen: niet doen!

Domeinnamen-extenties

Dit is namelijk niet waar en slechts een truc om je voor veel geld iets aan te smeren. Ze kopen hem namelijk daarna pas in en de prijs kan wel tot tien keer over de kop gaan.

Over de schrijver
Mijn naam is Sander Kuiper. Ik kom uit een ondernemersfamilie, maar toch is het niet voor de hand liggend dat ik ondernemer ben geworden. Ik kwam er op 19 jarige leeftijd in het callcenter achter dat ik ergens zeer goed in ben, namelijk: verkopen! Na jaren als accountmanager actief te zijn geweest ben ik samen met mijn compagnon Quebit gestart. Ik heb passie voor netwerken, bloggen en social selling!
Koen

Door

Koen

op 24 August 2019

Grappig ik loop hier juist afgelopen week tegen aan.. Leek me leuk om een blog over tiny houses te beginnen. Ik hou van korte namen die makkelijk te onthouden zijn dus leek mij tiny.nl wel wat.. Jammer genoeg in handen gekomen van een domein verkoper.. Beetje passie loos vak als je het mij vraagt. Ze helpen op geen enkele manier om waarde te brengen aan de online wereld. Ze vroegen daar een paar duizend euro voor maar dat budget heb ik nu niet dus ik ben nu bezig met tinyy.nl ik hoop hier een leuk brand van te maken :-) (Is nu 3 dagen jong!)

Bart

Door

Bart

op 24 August 2019

Klopt Koen. Tiny.nl is al sinds 1999 geregistreerd en het is wel een specifiek woord in de domeinnaam en heeft op zich daarom wel veel waarde. Daarbij was het vroeger nog lucratief om domeinnamen te verkopen, omdat Google veel waarde gaf als de domeinnaam ook ging over jouw product of dienst. Tegenwoordig is die waarde nihil. Alleen voor het gezicht van de bezoeker is het natuurlijk goed/leuk als de domeinnaam ook slaat op iets wat je verkoopt of wil gaan aanbieden ;)

Ivan

Door

Ivan

op 26 August 2019

absoluut goed artikel, maar inderdaad het blijft vraag en aanbod.

Gitana

Door

Gitana

op 2 September 2019

Goed artikel, zo had ik een tijdje terug mijn oog op het domein babyfeestjes.nl laten vallen. Het domein werd te koop aangeboden dus ik nam contact op. De partij vroeg meer dan € 600 en dat kapitaal had ik als startend ondernemer niet. Toch maar zelf een naam bedacht (Purple Babyshowers) waaronder ik nu babyfeestjes zoals babyshowers en kraamfeesten aanbied. Ik moet zeggen dat ik het echt absurd vond dat iemand zoveel vroeg voor een domein, maar inderdaad wat Ivan zegt; vraag en aanbod.

Reactie plaatsen