De noodzaak van responsive webdesigns
arrow_drop_up arrow_drop_down
22 mei 2014 

De bittere noodzaak van responsive webdesigns

Onder online marketeers en ondernemers hoor je het steeds vaker; “Zijn jullie al responsive?” Volgens Google is het noodzakelijk responsive te worden, en zal je er naar eigen zeggen belonen in de mobiele zoekresultaten. Echter, door de relatieve nieuwigheid van “responsiveness” hebben veel programmeurs hierin nog weinig ervaring. Dit gebrek kan resulteren in slechte bezoekers ervaringen en slecht geoptimaliseerde responsive designs.

De groei van mobiele apparaten

De noodzaak van responsive webdesigns. Alle websites worden inmiddels ook via een mobiele apparaten bezocht. Bijvoorbeeld op onze website KamersinNederland.nl waar studenten, kamers kunnen huren of verhuren. Daar bezoekt inmiddels meer dan 50% van alle bezoekers de website via een tablet of smartphone. Als de jeugd de toekomst is, dan weet je dus alvast wat er te wachten staat. Nu is dat discutabel omdat het grootste deel van de bezoekers uit Facebook komt. Het is algemeen bekend dat die veel mobiele bezoekers trekt.

Feit is wel dat het gemiddelde van de Nederlandse websites inmiddels 15 tot 20% mobiele bezoekers trekt. In sommige landen is dit inmiddels maar liefst 55%. Een kanttekening daarbij is dat het in dergelijke gevallen vaak om derdewereldlanden gaat. Waar een andere bron van internet dan de smartphone niet altijd voor iedereen economisch haalbaar  is. Maar of het mobiele bezoekers aandeel voor uw website nou 15 of 55% bedraagt. Als u voldoende bezoekers heeft dan is het al snel de moeite waard ook deze groep goed te bedienen. En als u nog weinig bezoekers heeft dan kan het een manier zijn om u (voorlopig) te onderscheiden en extra bezoekers aan te trekken.

responsive-design

Zoekmachine optimalisatie

Als het responsive webdesign goed is aangepakt dan biedt dat een aantal SEO voordelen. Google medewerker en SEO icoon Matt Cutts heeft aangegeven dat er geen negatief effect op je SEO zal zijn. Sterker nog, het is volgens Google een “industry best practice”. SEO-marketeers zouden volgens de zoekmachine dus moeten gaan beginnen met het maken van een volledig mobielvriendelijke omgeving.

Laadtijd nog altijd een kritisch punt

Veel websites die responsive zijn gemaakt, kampen nog steeds met een lange laadtijd. Deze is door verschillende oorzaken vaak langer dan 4 seconden, wat slecht is voor de user experience van mobiele gebruikers. Omdat mobiele apparaten vaak door het netwerk al meer tijd nodig hebben om te laden is dat een belangrijk punt. Wat kan resulteren in misgelopen bezoekers. Er zijn gelukkig veel online tools die je kunnen helpen om de laadtijd op verschillende manieren te verminderen.

Cross device

Veel mobiele gebruikers oriënteren zich op mobiele apparaten, om vervolgens op een vaste computer een aankoop of aanvraag te doen. Dit geeft nog veel conversie tracking problemen, doordat de cookie op het verkeerde apparaat wordt geplaatst. Google Adwords registreert inmiddels niet alleen maar met cookies, maar kijkt ook of een gebruiker is ingelogd om de totale sessie ook via andere apparaten te volgen. Deze mogelijkheid helpt u dus dit conversie tracking probleem te ondervangen, maak daar dan ook gebruik van.

Conclusie

Responsive webdesign is tegenwoordig essentieel voor alle grote websites en kan kleine websites helpen groeien. Het verhoogt de online traffic, en versterkt SEO en user experience.

Hebben jullie al een responsive webdesign? En, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Over de schrijver
Domingo Karsten is al sinds 2010 internet ondernemer en heeft met Saleduck.com een internationaal portal actief in 15 markten opgericht. Saleduck is gestart met Vlaanderens grootste aanbiedingswebsite Solden.be. Als ondernemer heeft hij kennis van veel verschillende onderwerpen. Zijn specialiteiten zijn zoekmachine marketing, conversie optimalisatie en user experience.
Richard Scheurwater-Donker
Patrick Heijmans

Door

Patrick Heijmans

op 22 May 2014

Hallo Domingo, Goed artikel! Al ben ik het met een paar dingen niet helemaal eens. De laadtijd zou niet van invloed mogen zijn in een responsive design. 4 Seconden vindt ik dan ook veel te lang. Ook zou ik beginnen met de mobiele variant en zo werken naar de dekstop versie.

Winnie S

Door

Winnie S

op 4 June 2014

Je kaart zeer zeker terechte punten aan. Echter hangt de noodzaak van een responsive website af van de doelgroep die op je website af komt.

Hans van der Graaf

Door

Hans van der Graaf

op 30 June 2014

Hoi Domingo, volgens mij maken we het onszelf moeilijk. HTML is bij default responsive. Zie ook: http://blognl.zomdir.com/2014/06/de-voordelen-van-een-minimum-design.html

Reactie plaatsen