8 tips om je bouncerate te verbeteren
arrow_drop_up arrow_drop_down
28 februari 2014 

8 Tips om je bouncerate te verbeteren

Wat is bouncerate ook al weer ?

De bouncerate leert je hoeveel bezoekers slechts 1 webpagina van je site bezochten. In het Engels spreekt men ook van “single page visits”. Dat zijn dus bezoekers die direct je website verlaten, via dezelfde pagina als waarop ze ook zijn binnengekomen (= de zogenaamde instappagina). Uiteraard wil je de bouncerate zo laag mogelijk houden.

Anders geformuleerd : de bouncerate geeft je een inzicht of de bezoekers van je website wel vinden waarnaar ze op zoek zijn. De bouncerate is een percentage en wordt berekend door het aantal 1-pagina-bezoekers te delen door het totaal aantal bezoekers van je site, voor een welbepaalde periode. Een hoge boucerate zegt eigenlijk dat de instappagina’s niet interessant & relevant genoeg zijn voor je bezoekers. Een homepage met een bouncerate van 25% betekent dus dat 75% van de mensen ook andere pagina’s bekijken en dat 25% direct weer je website verlaten via deze instappagina.

Een hoge bouncerate hoeft trouwens niet steeds als negatief bekeken te worden. Voor blogs zal die altijd wel redelijk hoog zijn: na het lezen van het artikel zal de lezer vaak weer de site verlaten. De bouncerate is dus afhankelijk van het type website en type webpagina.

Je hebt ongetwijfeld al ervaren dat je keihard moeten werken aan je SEO om potentiële klanten op je website te krijgen. Uiteraard wil je dan vermijden dat die zuur verdiende bezoekers bij binnenkomst je website direct weer verlaten. Hier 8 tips om de single page visits zo laag mogelijk te houden.

1. Zorg voor goede content

  • Een hoge bouncerate wil veelal zeggen dat bezoekers het gevoel hebben op een foute website te zijn beland omdat bijvoorbeeld de layout te ouderwets is, omdat er te veel reclame op staat of omdat de teksten niet interessant genoeg zijn.
  • Maak daarom je content & teksten vlot scanbaar door gebruik te maken van titels, subtitels, paragrafen en bullet points.
  • Breng je bouncerate naar beneden door je landingspagina’s op maat van je belangrijkste zoekwoorden te maken.
  • Controleer of alle meta tags wel correct zijn.
  • Voorzie in een sidebar links of rechts informatie die iedereen aanspreekt en waar mensen graag op klikken:
    • relevante video’s
    • top 10 meest gelezen artikelen
    • de 5 best verkochte producten
    • interessante aanbiedingen
    • ‘hoe doe ik’-handleidingen
    • de recentste product reviews
    • product manuals
  • Nog een extra tip. Sommige bezoekers kan je niet op je site houden. Maar doe wel steeds je uiterste best om ze je te laten volgen op Twitter of Facebook of ze te abonneren op je bedrijfsnewsletter. De kans is dan reëel dat je ze later toch weer op je site krijgt.

2. Gebruik Google Analytics

Het gebruik van Google Analytics is noodzakelijk om een beter inzicht te krijgen in je bouncerate en om het te verbeteren. Login met je account en je ziet onder Rapportage / Doelgroep / Overzicht de site bouncepercentage.

  • Analyseer liever die webpagina’s waar je de meeste bezoekers op binnenkrijgt.
  • Dat kan via Rapportage / Gedrag / Site-inhoud / Alle pagina’s.
  • Ook interessant: Rapportage / Acquisitie / Alle verkeer : dit rapport zegt je of je website een bepaald type bezoeker meer aanspreekt en via welke verkeersbronnen je het best scoort.

Analyseer, leer en optimaliseer dus permanent de evolutie van de bouncerates met behulp van Google Analytics.

3. Check alle browsers

Gebruik Google Analytics

  • De bekendste browsers in Nederland zijn Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari en Opera.
  • De kans is echter aanwezig dat je website niet goed wordt weergegeven in 1 van de 5 bovenstaande browsers.
  • Weet dat elke browser ook nog eens verschillende versies heeft.
    Niet al je bezoekers surfen met de meest recente webbrowser. Het is dus perfect mogelijk dat je site in Chrome-versie 33 helemaal juist wordt weergegeven, terwijl in versie 25 dat niet het geval is.
  • Google Analytics geeft in de ” Rapportage / Doelgroep / Technologie / Browser en besturingssysteem “weer welke browsers jouw bezoekers het meest hanteren.
  • Als je de Secundaire dimensie ” Browserversie” toevoegt, zie je meteen welke versies jouw bezoekers per browser gebruiken en of de bounce-rate voor een versie hoger is dan het gemiddelde.
  • Zorg er dus voor dat jouw site juist getoond wordt in die browsers én versies die je potentiële klanten het meest gebruiken.

4. Mobile

  • Het percentage mobiele surfers stijgt razendsnel.
  • Een desktop-web-layout is veelal veel minder gebruiksvriendelijk voor tablets of smartphones.
  • Pas je website dus aan opdat ook mobiele bezoekers er vlot op kunnen surfen.
  • Kortom: zorg voor een responsive webdesign. (Bruikbaar voor tablet, mobiel en pc)

5. Werk met heldere call-to-action-knoppen

Gebruik call to action knoppen

  • Elke bezoeker komt binnen op een website met een specifieke reden: hij wil bijvoorbeeld meer informatie, of iets kopen of iets gratis downloaden enz.
  • Vindt hij niet meteen waarvoor hij gekomen is, dan is hij weg!
  • Daarom moet elke webpage een welbepaald doel hebben, in de vorm van een call-to-action-button.
  • Gebruik dus steeds 1 opvallende, heldere call to action knop voor iedere webpagina, die jouw bezoeker uitnodigt tot actie:
    • Schrijf je in
    • Meld aan
    • Download nu

6. Geef je zoekfunctie een prominente plaats

Zoekfunctie optimaliseren

  • Niet iedere bezoeker vindt direct waarnaar hij of zij op zoek is op jouw site.
  • Bovendien zal ook niet iedere surfer het geduld kunnen opbrengen te zoeken via je navigatie.
  • Zet daarom je zoekfunctie prominent op elke pagina, zodat ook de minder geduldige surfers op je site blijven.

7. Verbeter de 404-pagina

404-pagina optimaliseren

  • De 404- of fout-pagina is die vervelende webpage die je ziet zodra een link niet meer bestaat en wordt door iedereen als erg storend en onprofessioneel ervaren. Gevolg: het komt je bouncerate niet bepaald ten goede.
  • Stap 1: zorg dat alle links op en naar je site werken. Google Webmaster Tools geeft je bij “Crawlen / Crawlfouten ” een handig overzicht van alle foute (interne) links.
  • Stap 2: maak je 404 pagina zo aantrekkelijk mogelijk, om surfers te overtuigen toch niet weg te klikken, via onder andere :
    • een zoekbalk
    • link naar de klantenservice
    • frequently asked questions / FAQ
    • links naar de populairste pagina’s
    • wat humor mag zeker.

8. Verbeter de laadsnelheid

  • Niemand wil lang wachten tot een webpagina is geladen.
  • Anno 2014 hoort de gemiddelde laadtijd van een webpagina ongeveer 2 seconden of lager te zijn.
  • Heb je een trage website, dan zal je bouncerate er zeker onder lijden.
  • Een Google studie stelde vast dat een surfer een website minder vaak zal bezoeken indien die 250 milliseconden of meer trager is dan deze van een concurrent. Met andere woorden: elke milliseconde telt !

Pas bovenstaande adviezen toe en je bouncepercentages zullen gegarandeerd verbeteren!

Ben jij al begonnen met het verbeteren van je bouncerate?

Over de schrijver
James Groenemans werkt al sinds 2004 voor de online tenniswinkel TennisPlanet.nl, waar hij eCommerce manager is. Daarnaast is hij ook oprichter van Online Marketing Monkey, een internet marketing bureau. Blogt over Internet Marketing en Social media.
Reactie plaatsen