De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

5 manieren om je website te verknoeien met stockfoto’s

Werken er bij jou superslanke tandpastamodellen? Lees je graag je mail zittend op een schattig wolkje? Draag je altijd een superman shirt onder je overhemd? Nee, ik ook niet. Nou ja, behalve dan het superman shirt.

Ik zal meteen maar met de deur in huis vallen, ik heb een hekel aan stockfoto’s. Niet omdat ik bang ben mijn boterham er aan te verliezen als fotograaf, maar omdat ik ze te veel zie. Tegenwoordig kom je ze niet alleen tegen op websites maar ook in magazines en zelfs in online kranten. Als ik een nieuwsitem lees wil ik er een foto bij zien die daar gemaakt is. Een foto die bijdraagt aan de sfeer van het artikel of het onderwerp, en niet een standaard foto van een politiewagen met afzetlint. Als ik een webpagina bezoek van een bepaald bedrijf, wil ik graag zien wie er werken en wat ze doen. Dat schept vertrouwen en maakt je website persoonlijker.

Stockphoto's in alle maten

Er zijn momenten waar je prima een stockfoto voor kan gebruiken. Vaak is er geen tijd en geld om een afbeelding te laten maken, en soms zijn er hele mooie stockfoto’s die perfect passen bij je content. En toch zit ik regelmatig knarsetandend websites te bekijken waar ze de plank compleet misslaan.

Maar als het echt niet anders kan: Vijf redenen om toch stockfoto’s te gebruiken op je website.

1. Je concurrent gebruikt het toch ook?

Lekker vergaderen

Is dat niet handig? Je kan gewoon dezelfde stockfoto’s gebruiken als je concurrent. Mooie witte ruimtes met overdreven blije prozac werknemers die gezellig vergaderen. Probeer vooral niet op te vallen. Zoals mijn wijze grootmoeder altijd al zei; “Doe maar lekker gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

Kom op zeg, gebruik deze foto’s maar lekker voor je zaaddodende Powerpoint presentatie, maar laat ze alstjeblieft weg van je website.

2. Onpersoonlijk

Verbinding maken met je klant is helemaal niet nodig. Stel je eens voor dat ze weten wie er achter het bedrijf zit, dat zou pas eng zijn. Waarom zou je foto’s laten maken die passen bij je bedrijf, die laten zien wat je doet en die weergeven wat de passie van je bedrijf is? Ben je mal, straks gaan ze je nog bellen.

3. Verdacht

tandpastamodel

Het is als zelfstandige heel belangrijk om vertrouwen uit te stralen met je website. Een uitstekende methode hiervoor is net te doen alsof je een heel groot bedrijf bent en er heel veel mensen bij je werken. Een lekkere tandpastamodel die de telefoon opneemt, een George Cloony lookalike werkend op een ipad die uitstaat, een hippe programmeur met een lampje boven zijn hoofd, en een man in pak zittend op het strand met een laptop. Als dat geen vertrouwen uitstraalt dan weet ik het ook niet meer. Dit zijn van die websites waar je meteen je bankrekeningnummer en pincode intoetst.

4. Consistentie

Je hebt samen met je ontwerper heel veel tijd en geld gestoken in een gaaf logo, briefpapier en een geweldige huisstijl. Nu kan je gewoon iedere foto erop zetten die je maar leuk vindt. Ze hoeven echt niet in dezelfde stijl te zijn, ben je helemaal betoeterd. Je huisstijl is zo super, geweldig en fantastisch dat het eigenlijk helemaal niet meer uitmaakt wat je erop zet. Het is eigelijk meer een beetje loze ruimte opvullen, nietwaar?

5. Onnatuurlijke enge emoties

Ik hou er wel van, een mooie nep glimlach, een overdreven verbaasd gezicht of een prachtige schaterlach van twee dames waarvan de tanden zo wit zijn dat het bijna zeer doet aan de ogen. De lach is zo nep dat je ziet aan hun blik dat ze bang zijn dat hun rimpels teveel opvallen.

Conclusie

voorbeeld-drukwerkdeal

Ik ben er heilig van overtuigd dat je het voor elkaar krijgt goede stockfoto’s te vinden die passen bij je huisstijl en iets toevoegen aan je website. Maar vergeet niet dat de goede exclusieve stockfoto’s duurder zijn en dat het ook veel tijd kost om deze te vinden. Soms is het beter je tijd en geld in fotografie op maat te stoppen. Een goed voorbeeld hiervan is Drukwerkdeal.nl. Zij hebben foto’s van hun werknemers op een ludieke wijze verwerkt in hun website. Hiermee maken ze niet alleen de website persoonlijker maar ook aangenamer om naar te kijken.

Weet jij nog meer voorbeelden van goed of slechte toegepaste stockfoto’s?

Comment Section

7 reacties op “5 manieren om je website te verknoeien met stockfoto’s


Door Nathan Veenstra op 8 januari 2015

Mooi verhaal Henry, super leuk geschreven!
Ik stoor me ook mateloos aan de bedrijven die zich verstoppen door geen foto’s (van mensen) te gebruiken of juist overduidelijke stockfoto’s. Voorbeelden genoeg, al gun ik ze juist het linkje hier niet 😉


Door Henry Faber op 10 januari 2015

Dank je wel Nathan, altijd leuk om te horen. Vooral van iemand die regelmatig blogt.
Hmm, ja dat is waar. Toch zou een Wall of Shame wel leuk zijn. 🙂


Door Bennie Mellies op 8 januari 2015

Hoi Henri,
Leuk artikel!

Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij je boterham verliest aan stockfoto’s. Ik heb even snel gekeken op je website en die kwaliteit daar kunnen stockfoto’s niet tegenop. Ze zouden je eerder extra werk moeten bezorgen. 🙂

Maar ben het met je eens, websites lijken soms erg onpersoonlijk en onnatuurlijk. Zelf maak ik wel gebruik van stockfoto’s voor klanten (als webdesigner), maar adviseer ze ook om professionele foto’s te gebruiken. De stockfoto’s gebruik ik vaak bij klanten, waar anders foto’s gebruikt zouden zijn afkomstig van Google (om een voorbeeld te noemen). En ik wil natuurlijk niet dat mijn klant daar gedonder mee krijgt (copyright etc).

Stockfoto’s zijn zeker prijzig en denk inderdaad ook dat het soms voordeliger is om een professionele fotograaf aan te trekken.


Door Nathan Veenstra op 9 januari 2015

Wat jouw laatste zin betreft: als ik die prijzen bij Getty zie, is het in ieder geval niet per se (veel) duurder om een professionele fotograaf in te huren. En je hebt er unieke en meer passende foto’s voor ook, dus ik zeg: DOEN! 🙂

Overigens kun je aan mijn profielfoto wel zien dat ik fan ben van Henry 😉


Door Henry Faber op 10 januari 2015

Dank je wel Bennie. Misschien moeten we gaan samenwerken en de klant meteen goede foto’s bezorgen. 😀


Door Chantal van Beekum op 9 januari 2015

Ik heb echt moeten lachen om dit artikel, geweldig geschreven. Bij mijn vorige werkgever heb ik onder andere één van de bedrijfswebsites gemaakt, inclusief stockfoto’s. Ik vond dat prima, omdat ik absoluut niet met mijn foto verbonden wilde zijn aan het bedrijf. Daarnaast kon hij het personeel ook niet lang vasthouden, zou een duur geintje worden ;). Klanten adviseer ik het altijd, desnoods kom ik zelf langs met een fotograaf.


Door Henry Faber op 10 januari 2015

Dank je wel Chantal. Fijn te horen dat je zo moest lachen om het artikel. 😛
Heel slim dat je een fotograaf meeneemt. Meestal is de fotografie een punt dat vergeten wordt in de begroting van een website.

Plaats een reactie