4 webdesign trends
2 december 2015 

4 Webdesign trends die we in 2015 gezien hebben

Een van de vele uitdagingen van webdesign is, om websites te bouwen die een opvallende visuele impact op bezoekers hebben en om die reden aantrekkelijk zijn, terwijl op hetzelfde moment de best mogelijke gebruikerservaring aan hen wordt geboden.

Die gebruikerservaring begint met een eenvoudige en intuïtieve navigatie van webpagina’s die snel laden. Aangezien technologische ontwikkelingen niet stil staan en zoekmachines druk doende zijn met het bouwen en aanpassen van hun algoritmen, zien we veelbelovende nieuwe webdesigntrends opkomen waarmee de gebruikerservaringen nog verder kunnen worden verbeterd.

Tot nu toe is 2015 hierin geen uitzondering. Mobiele en responsieve websites staan tegenwoordig hoog op ieders agenda. Dit jaar zien we niet alleen nieuwe webdesigntrends rondom het creëren van visueel aantrekkelijke websites, maar ook met betrekking tot de invoering van een aantal nieuwe ideeën waarbij afgestapt wordt van de traditionele website lay-out. De tijd zal leren of deze nieuwe webdesigntrends in de smaak vallen bij gebruikers of dat ze te hard tegen onze gewoontes aandrukken en daarom niet tot daadwerkelijke veranderingen zullen leiden.

Hier zijn 4 webdesigntrends die we dit jaar gezien hebben:

1. Single-screen- of full-screen-ontwerpen

Single-screen- of full-screen-ontwerpen zijn ontwerpen die een volledig scherm vullen, veelal middels een impactvolle, in het oog springende afbeelding die de bezoeker meteen verleidt om meer te willen zien van hetgeen de site te bieden heeft. Dit ontwerptype is inmiddels uitgegroeid tot een populaire trend in 2015. Één van de redenen daarvoor is dat het design responsive is, zodat het zich aan elk type schermresolutie aanpast.

Sommigen vinden dit type benadering van sitebezoekers een beetje riskant, Maar als de afbeelding zorgvuldig wordt gekozen en in overeenstemming is met de doelgroep waarop de website is gericht, dan kan dit ontwerp uiterst effectief zijn en brengt het een sterke focus op de inhoud. Een ander aantrekkelijk aspect van dit ontwerp is, dat de bezoekers niet op en neer hoeven te scrollen om de informatie te kunnen zien die ze nodig hebben. Het gaat allemaal gemakkelijk en eenvoudig. Deze trend is inmiddels zeer populair geworden onder zowel gebruikers als website-ontwerpers en -eigenaars. Reken er dus maar op dat deze trend ook de rest van het jaar aanhoudt.

2. Split screens

Een andere zeer populaire websitedesigntrend is dit jaar de split screen lay-out. Dit betekent dat de homepage verticaal is verdeeld in twee helften en beide helften hebben vervolgens een eigen inhoud. Op de ene helft kan een onderneming bijvoorbeeld een specifiek product onder de aandacht brengen wat binnenkort gelanceerd wordt en in de verkoop gaat, terwijl op de andere helft hun huisstijl en logo te zien is.

Bij dit type ontwerp zijn er veel variaties mogelijk op het vlak van inhoud en kleurgebruik. Een ander voordeel van dit design is, dat u de inhoud regelmatig kunt verversen door simpelweg alleen de ene of de andere helft te updaten. U kunt dus altijd iets nieuws onder de aandacht van uw potentiële klanten brengen. Dit is een veel gemakkelijkere methode om up-to-date te blijven dan wanneer u van het hierboven beschreven single screen design gebruik maakt. Bij een enkel beeld valt per slot van rekening niets te kiezen.

Met een split screen kunnen bezoekers kiezen welke inhoud ze het meeste aanspreekt. Een dergelijk design kan u ook helpen bij het segmenteren van uw publiek. Dit is vooral nuttig als u meer dan één doelgroep bedient. Je kunt uw publiek bijvoorbeeld een ernstige en een speelse kant van uw bedrijf laten zien. Deze trend geeft u brede mogelijkheden.

3. Geen chroom

Veel websites bevatten onderdelen die veel webdesigners als een enorme afleiding voor bezoekers beschouwen: veel kop- en voetteksten en afbakenende randen rondom de pagina. Een andere grote trend lijkt dit jaar dan ook de afschaffing van al die vormen van afleiding te zijn. Simpel gezegd: geen chroom.

Zonder al die afleidingen en mèt de relevante informatie, menu’s en links op de pagina ziet de website er “schoner”, gemakkelijker en overzichtelijker uit. De centrale focus voor de bezoekers ligt in dit geval specifieke op de inhoud (producten, diensten, etc.) van de pagina. Deze trend is een duidelijk voorbeeld van “minder is meer”. Hou er rekening mee dat deze trend een blijvertje wordt, aangezien veel ontwerpers van mening zijn dat deze lay-out de bezoekers meer laat focussen op hetgeen echt belangrijk is voor het bedrijf.

4. Meer scrollen

Studies tonen aan, dat bezoekers vanwebsitepagina’s liever naar beneden scrollen, dan dat ze een korte website voorgeschoteld krijgen vol met menu’s en links. De laatstgenoemde variant wordt als tijdrovend beschouwd, aangezien men er daadwerkelijk moet zoeken naar de gewenste informatie. In aansluiting op deze trend zien we dit jaar een andere grote trend, waarbij langer scrollen door bedrijven als een middel wordt ingezet om inhoud weer te geven. Deze trend is niet alleen van toepassing op de homepages. Het wordt op de hele site gebruikt, van bestemmingspagina’s tot aan productpagina’s.

De productpagina van de iPhone 6 op de website van Apple is in dat kader een geweldig voorbeeld van deze trend. Middels een lange scroll-pagina krijgt de bezoeker alle informatie en de eigenschappen van het product te zien, compleet met afbeeldingen en animaties die de aandacht niet doen verslappen. Hierdoor blijft het scrollen een groot interactief plezier voor de gebruiker.

Bent u dit jaar andere belangrijke webdesigntrends tegengekomen? Laat het ons weten in de comments onder dit artikel.

Bron: SocialB

Over de schrijver
Jeroen is commercieel eigenaar van het MKB gespecialiseerde Intelligent Online. In het verleden werkte hij voor grote merken als OHRA en Hostnet op de online marketing afdelingen. Als all round online marketing professional adviseert hij klanten over hun vindbaarheid op internet maar ook over social media, e-mail marketing, display marketing en affiliate marketing. Jeroen is van huis uit bedrijfseconoom en marketeer. Hij behaalde in 2005 zijn Bachelor Bedrijfseconomie aan de Hogeschool van Utrecht en in 2007 een master degree marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Deze combinatie helpt hem om rendabele marketing campagnes te voeren.
Kees Lamper

Door

Kees Lamper

op 2 December 2015

Jeroen als aanvulling op punt 4, hoe langer de footer hoe meer ik moet scrollen......!

Jeroen Egging

Door

Jeroen Egging

op 3 December 2015

Dat is waar Kees. Een footer is in veel gevallen weer goed voor de zoekmachinevriendelijkheid. De zoekmachines en usability zitten elkaar soms in de weg. Deze zou je als marketeer zo goed mogelijk moeten combineren.

Reactie plaatsen