arrow_drop_up arrow_drop_down
14 juni 2019 

De kunst van het weglaten. Lijd jij aan horror vacui?

Horror vacui?? Klinkt niet echt als een marketingterm. Maar er is wel degelijk een connectie tussen deze Latijnse term uit de kunstgeschiedenis en online marketing! Tonny en Martijn vertellen je hoe dat zit in deze podcast. Ik kan je alvast verklappen dat het je helpt om je website effectiever te maken. Zodat je meer conversie behaalt.

Je kunt de podcast van Tonny en Martijn direct beluisteren, of de samenvatting hieronder lezen.

De overeenkomst tussen een schilder en een webbouwer

De term Horror Vacui komt uit de kunstwereld. Het verwijst naar de angst voor lege ruimtes. Denk aan schilders die het schilderij helemaal willen vullen en geen plekje leeg willen laten.

Dat levert meestal niet de mooiste kunstwerken op…

Schoonheid zit hem vaak juist in de eenvoud.

En, guess what? Dat geldt ook voor webdesign.

De kunst van het weglaten

Ondernemers hebben vaak veel ideeën. Die willen ze delen met de wereld via hun website. Daardoor staan deze vaak zo vol met informatie dat hun bezoekers niet weten waar ze op moeten focussen.

En dat in een wereld die ons al overstelpt met informatie. De aandachtsspanne van de gemiddelde bezoeker is door al deze information overflow al niet zo hoog. Daarom zeggen Tonny en Martijn:

Omarm de witruimte op je website

Verzameldrift

Het is makkelijk om zelf een website te bouwen. Met WordPress, Jimdo en Wix heb je al snel een professioneel ogende basis. Met plugins kun je nog wat coole ‘special effects’ toevoegen (maar pas hier heel erg mee op).

In het bouwproces van hun website slaat bij veel ondernemers de verzameldrift toe. ‘Meer is beter’, denken ze vaak. En hoe meer ze aan hun eigen website werken, hoe sterker de band die ze voelen met hun eigen creatie. Dat maakt het moeilijk om zaken te schrappen.

Die overvloed maakt je website echter niet efficiënter.

Note: Onze websitesoftware Phoenix is op dit gebied dummy-proof 🙂 De software biedt volop opties voor opzet en design, maar er zijn een aantal basisprincipes ingebouwd zodat gebruikers hun website niet per ongeluk ineffectief maken.

Dood aan de zijbalk

Ook de zijbalk is een favoriete toevoeging van veel ondernemers. Een extra plek om te vullen met verwijzingen en nog meer informatie. Al die extra links, knoppen en content plaatst een ondernemer vaak vanuit een verliesaversie. Bang om een bezoeker te verliezen die mogelijk geïnteresseerd is in een van die onderwerpen.

Dat zal misschien een enkele keer gebeuren, maar overall is het schieten met hagel. Door een overdaad aan informatie en acties aan te bieden, valt uiteindelijk niks meer op. Het leidt af van de hoofdboodschap. Daarmee gaat het ten koste van de effectiviteit van de website.

Tonny en Martijn zijn stellig hierin: de zijbalk is niet meer effectief. De zijbalk is dood.

We lezen namelijk niet meer zo zeer van links naar rechts, maar eerder van boven naar beneden. Dit komt vooral door het mobiele internetgebruik. Daarom is het beter om in rijen te denken bij de opmaak van je website, dan in allerlei opties verdeeld over het scherm. Zoals een zijbalk.

Zelfs Google heeft na eye tracking onderzoeken besloten de zijbalk weg te halen in Google Ads. Bijna niemand klikte er nog op. Google’s conclusie: de zijbalk is niet meer effectief en leidt vooral af.

Fluid design

Over het algemeen zijn websites de laatste jaren veel cleaner geworden. Fluid design krijgt prioriteit. Daarin past de inhoud zich aan aan het scherm. Omdat je minder ruimte hebt op mobile devices, gebruik je de volle grootte van het scherm om te focussen op 1 enkele boodschap of actie.

Dat wil niet zeggen dat je de tekst volledig moet uitvullen over het hele scherm. Voor bezoekers moet het wel goed leesbaar blijven. Zowel op een mobiele telefoon als op elk ander scherm. Denk je eens in hoe een volledig uitgevulde tekst leest op een 27” scherm…

Naast je tekst heb je dus lege ruimte nodig om de leeservaring te bevorderen.

Ga je hier weer iets toevoegen, dan gaat dat ten koste van de concentratie van de lezer.

Old skool design regels

Met het fluid design vervallen een aantal regels uit de begintijd van internet.

old-school-design

Waar vroeger de gouden regel was dat je de belangrijkste actie boven de vouw moest plaatsen, om te voorkomen dat de bezoeker moet gaan scrollen, geldt dat niet meer sinds de mobiele revolutie.

Een andere oude regel – voorkomen dat de bezoeker zo min mogelijk hoeft te klikken – geldt ook niet meer. Juist die regel zorgde voor lange uitklapmenu’s, met bijbehorende susubmenu’s. Horror! En een waar doolhof voor je bezoeker.

Klantvriendelijk

Het is belangrijk een voorselectie te doen qua content die je je bezoeker voorschotelt. Wat zoekt hij op je website? Op welke pagina is hij uitgekomen? Een opt in-, een sales– of een andere pagina? Begeleid je bezoeker vanaf zijn punt van binnenkomst van boven naar beneden door je verhaal. Daarmee help je hem of haar.

Als je je website helemaal volpropt met content, zeg je in feite tegen je bezoekers: “Hier, dit is alle informatie die ik over mijn bedrijf en producten heb en die ik allemaal belangrijk vind maar kijk zelf maar even wat je ermee wilt.” Daarmee overlaad je de bezoeker met prikkels. En die krijgt hij toch al genoeg…

verwarde-bezoeker

Begeleid je bezoeker en plaats pas een call to action wanneer het logisch is in je verhaal. Als iemand voor het eerst op je website komt en niet weet wie je bent, heeft het geen zin hem gelijk een product in zijn gezicht te duwen of een offerte-aanvraag onder zijn neus te schuiven. Vertel eerst maar eens wie je bent.

Kies per pagina welk doel het dient. Wat wil je de bezoeker vertellen of laten doen? Als je meerdere zaken op 1 pagina plaatst, dan is de kans groot dat de bezoeker niks doet. Leidt daarom niet af met andere zaken. Elke afleiding kan ten koste gaan van de conversie.

Stelregel: Een verwarde bezoeker koopt niet

Samengevat:

  • Welk type bezoeker bezoekt je website?
  • Op welke pagina is hij uitgekomen?
  • Welk verhaal wil je hem vertellen?
  • Naar welke call to action wil je hem begeleiden?

Het menselijk brein en informatieverwerking

Voor de informatie die overblijft op je website, is het belangrijk deze onderscheidend te maken. Tonny en Martijn leggen uit waarom, aan de hand van een term uit de psychologie: redundantie reductie.

Dat principe houdt in dat we onmogelijk alle prikkels die op ons afkomen kunnen verwerken. Daarom gaat het menselijk brein informatie die op elkaar lijkt, bundelen en samenvoegen.

Gebruik contrast

Zo neemt ons brein geen afzonderlijke pixels waar in een vlak met een enkele kleur. Ze is zo ingericht dat we alleen de scheidslijn tussen kleuren waarnemen, waardoor je contrast kunt zien. Hoe meer contrast, hoe meer iets opvalt.

Veel websites zijn opgemaakt in de huisstijl van het bedrijf. Hyperlinks en knoppen krijgen een kleur die overeenkomt met het logo. Dat brengt eenheid. Helaas voegt het brein van je bezoeker dat samen. Daardoor vallen hem de hyperlinks en knoppen niet op. Als je wilt dat hij ergens op klikt, gebruik dan een contrasterende kleur.

Als je bijvoorbeeld een opt in pagina maakt met als enig kleurelement de knop ‘Meld je aan voor de nieuwsbrief’ dan valt deze goed op. Bovendien maakt het de knop aantrekkelijker om aan te klikken.

Ontwerpregels anno 2019

Voor het ontwerp van je website geldt dus:
1. Durf dingen weg te laten

Van wat er overblijft:
2. Wat moet opvallen? Zorg dat dit contrasteert.

Meer inspiratie?

Hebben we je geïnspireerd met dit artikel? Dan heb je misschien ook zin om onze andere podcasts te beluisteren. Iedere zaterdagmiddag om 12:00 verschijnt er een nieuwe aflevering van de IMU Podcast.

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Happie Delivery Catering

Door

Happie Delivery Catering

op 18 June 2019

Goed artikel! Ik ben het er ook zeker mee eens. Less is more! Ik ben op mijn eigen website ook bezig alles te verminderen en pagina's die er eigenlijk niet toe doen te verwijderen. Ik zie daardoor zeker een kleine toename in het conversieratio. In de trend van "durf weg te laten" ,wat vinden jullie eigenlijk van een chatapp? Aan de ene kant denk ik dat het een drempel wegneemt om contact te zoeken, maar aan de andere kant vind ik die button onderaan zo'n schreeuwerige verkoper.

Danielle Bakker

Door

Danielle Bakker

op 27 June 2019

Hoi Happie (zo heet je vast niet maar ik wordt wel happy van het woord happie ;) Goed dat je hier al mee aan de slag bent gegaan en dat je vraagtekens zet bij alle elementen op je website. Lekker op weg! Op je vraag over de chat-app: zo'n chat kan zeker een hele goede aanvulling zijn op je business, het hangt heel erg af van je branche. Houd er wel rekening mee dat mensen die een vraag stellen in een chat direct antwoord verwachten. En het liefst persoonlijk en niet van een bot. Als je dit niet kunt waarmaken kan dit tot frustratie leiden. Dan zou ik geen chat plaatsen maar een contactformulier. In de cateringbranche denk ik dat je het ook makkelijk afkunt met een contactformulier en telefoonnummer op je site. Wel zo makkelijk :)

LINKAZO

Door

LINKAZO

op 22 July 2019

Interessant artikel! Gelukkig zijn ondertussen heel wat websites door de jaren heen rustiger en gebruiksvriendelijker geworden waarin vooral de gebruiker/bezoeker meer en meer centraal staat.

Reactie plaatsen