arrow_drop_up arrow_drop_down
Bouw je Business in 28 dagen (Verjaardagschallenge)
7 april 2021 
6 min. leestijd

Bouw je Business in 28 dagen (Verjaardagschallenge)

Tonny en Martijn zijn jarig, en wie jarig is pakt uit! Ons verjaardagscadeau aan ondernemend Nederland is de ‘Bouw je business in 28 dagen’ Challenge. Deze challenge komt voort uit een frustratie die we al jarenlang hebben. We geven veel informatie, maar mensen gaan er vervolgens niet altijd mee aan de slag. Hiermee gaan we zorgen dat mensen wél actie ondernemen.

We wilden dit jaar iets nieuws doen waarmee we zoveel mogelijk mensen in beweging brengen.

Een challenge, dat is toch helemaal niets nieuws?

Challenges organiseren, dat doen we natuurlijk al jaren. Tot nu toe organiseerden we al challenges van vijf dagen, zes dagen of maximaal acht dagen. Veel mensen gaven op de derde dag al aan dat het te snel ging. Ze liepen achter. Ze hadden ook nog een bedrijf te runnen. Of moesten voor hun familie zorgen.

Dit keer willen we het anders aanpakken. Zodat mensen aan het einde van de challenge een tastbaar resultaat hebben. Daarom hebben we de 28 dagen challenge gebouwd. 28 Dagen lang gaan we met mensen aan de slag om hun business te bouwen met hele kleine concrete opdrachten.

Zo is falen geen optie meer.

Vorig jaar hielden we een zesdaagse challenge en een van de opdrachten was om een verkooppagina te bouwen. We legden dan in een uur uit hoe je de ideale salespage maakt. We lieten precies zien hoe het werkte. Aan het eind van dat uur hadden mensen aandachtig zitten luisteren en aantekeningen gemaakt. Maar ze moesten nog beginnen met het bouwen van de salespage.

De volgende dag gingen we ervan uit dat iedereen een salespage had gebouwd. We gingen door met het bouwen van een opt-in pagina. Maar veel mensen hadden hun salespage nog lang niet af. Ze hadden de sessie wel aandachtig gevolgd, maar waren de rest van de dag druk met andere dingen. Het is zonde om alleen maar te consumeren en alles op te schrijven en het dan niet uit te voeren.

Waarom deze challenge anders is

Waar we in onze eerdere challenges vooral heel veel theorie deelden, gaat het nu vooral om de praktijk. Elke dag krijg je als deelnemer een concrete opdracht. Een hele simpele kleine stap. Je kunt hem meteen live meedoen. En als je er niet uitkomt, dan kun je meteen vragen stellen.

Als je elke dag dat kleine stapje zet, heb je na 28 dagen een hele vette business staan.

De challenge gaat 13 april van start, op de verjaardag van Tonny. Vanaf dan gaan we samen 28 dagen lang aan de slag met het bouwen van een business.

Als wij onze concepten uitleggen aan mensen, hebben wij het meestal al staan en hebben we een heleboel achtergrondkennis. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van een weggever met je opt-in. Hoe zorg je dat iemand een mailtje krijgt met daarin de downloadlink als hij zich inschrijft? Dat kunnen wij in een paar minuten instellen, omdat we het al vaak gedaan hebben. Maar voor sommige ondernemers is het een hele lastige stap om te zetten. In deze challenge pakken we juist ook die kleine elementen mee.

Tijdens de challenge doen we alsof we zelf ook nog geen business hebben. Wat zouden wij doen als we helemaal opnieuw moesten beginnen?

En vanaf het begin af aan een nieuwe business bouwen? Welke stappen zouden we dan zetten? Dat zijn precies de stappen die we ook tijdens de challenge gaan zetten. We laten je alle details zien. Daardoor kun je eigenlijk niet falen als je meedoet.

Ken je dat gevoel dat iets je voor het eerst lukt?

In 10 jaar IMU hebben we honderden salespages gebouwd, aanmeldpagina’s voor webinars en opt-ins gemaakt, upsells toegevoegd, e-mailsoftware gekoppeld, e-mail-automations ingesteld, digitale producten gemaakt, eigen videocursussen opgenomen en ledensites neergezet.

Als je het allemaal al vaak hebt gedaan, ben je geneigd te denken: ‘Oh een online business opzetten. Geef me drie dagen en ik bouw het from scratch op’. Dan is 28 al best ruim. Maar als alles nog nieuw voor je is, dan is het toch wel even zoeken.

We vergeten soms wel eens hoe tof het is als je iets leert wat je vervolgens voor altijd zelf kunt doen. Tonny merkte het laatst met de dames van Fitgirls.nl. Hij coacht ze en zij zijn ook met dit soort dingen bezig. Sommige dingen doet Tonny al jaren, maar voor hen is het helemaal nieuw. Hij vergeet dan soms hoe het voor hemzelf voelde toen hij dat soort dingen voor het eerst maakte. Voordat je het voor het eerst doet, is het in je hoofd iets heel groots.

Als je meedoet met de challenge krijg je er ook mee te maken.

Je leert skills die je de rest van je leven bij je kunt houden. Waardoor je veel meer gas kunt geven. Dat ripple effect is heel gaaf.

In de challenge bouwen we je business, maar ook je eerste advertentie. Zo heb je ook meteen een tastbaar resultaat. Wij denken dat mensen hier heel blij van gaan worden.

Hoewel we in de challenge een business from scratch bouwen, is de challenge juist ook heel interessant voor mensen die al wel een website hebben. Tijdens de challenge zorg je ervoor dat de basis helemaal goed staat, zodat het totale plaatje klopt. Zo heb je uiteindelijk hoe dan ook de juiste marketingmachine staan.

We starten 13 april, op de verjaardag van Tonny. Je kunt je aanmelden via imu.nl/28-dagen.

Zo zorg je dat succes onvermijdelijk is

Vorig jaar startte de Tornado Challenge op de verjaardag van Tonny. Daarnaast had Tonny ook nog zijn eigen challenge: 30 boeken lezen in zes weken. En daarnaast had hij nog de fitness challenge. Alles begon op 13 april. Het was een hele bijzondere verjaardag. Er gebeurde van alles, maar het had niets met visite, slingers en drankjes te maken.

Tijdens de challenge van vorig jaar ontdekte Tonny iets bijzonders. Vooral de eerste week was enorm druk. Hij had de zesdaagse challenge waarbij hij elke dag van 10 tot 12 live ging. Daarna was hij helemaal op. Eigenlijk had hij die week geen tijd om boeken te lezen. Als hij de uitdaging met zijn broer niet was aangegaan, had hij die week geen boek aangeraakt.

Om bij te blijven met de boekenchallenge, moest hij toch 5 boeken lezen in die eerste week. En dat is hem ook gelukt. Terwijl hij er eigenlijk geen tijd voor had. Dat is iets magisch.

Als je van tevoren besluit dat iets in een week gaat gebeuren, dan gebeurt het ook.

Dat gebeurt straks met de 28 dagen challenge ook. Het enige wat je hoeft te doen, is meedoen en er elke dag tijd voor inplannen. We starten elke ochtend om een uur of 10. Dan ben je er live bij en doe je één kleine actie. De rest van de dag kun je doen wat je wilt.

Voor zijn boekenchallenge pakte Tonny het ook zo aan. Hij wist: ik sta op en moet ongeveer anderhalf tot twee uur lezen. Dan begint de challenge. Dan ga ik sporten en moet ik later op de dag nog een blok van anderhalf uur lezen. Omdat hij het zo had gepland, was het resultaat onvermijdelijk geworden. Als je besluit dat iets sowieso gaat gebeuren, dan lukt het ook. Dat is een magisch inzicht.

Ben jij klaar om impact te maken met je business?

Voor veel mensen voelt het maken van een website of het lezen van een boek als een enorme klus. Hoe groter je het in je hoofd maakt, hoe groter de kans is dat je het niet gaat doen.

Dat geldt ook voor het succesvol maken van je online business. Zolang het niet tastbaar is, kun je het ook niet realiseren. Daarom willen we het met de challenge juist wél tastbaar maken. We gaan niet tweeënhalf uur lang alleen maar content geven. Het wordt een korte training van ongeveer een kwartier. Dat is het theoretisch kader. Vervolgens ga je er zelf mee aan de slag.

Soms heb je voor de opdracht 10 minuutjes nodig. Soms misschien iets meer dan een uur. Maar het is altijd heel compact. Zo kun je elke dag meedoen en is het onvermijdelijk dat je resultaten gaat zien.

Wacht niet tot je tijd over hebt om de dingen te doen die je graag wilt doen.

Je hebt niet zomaar tijd over. Als je weet dat het moet gebeuren en dat het je business verder gaat helpen, doe het dan. Doe de belangrijke dingen als eerste. Dan heb je dat in ieder geval gedaan. Dan kun je de rest van de dag alsnog 12 keer je e-mail checken, door Instagram scrollen of brandjes blussen. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit als je die chaos in anderhalf uur korter doet. Want je bent in de ochtend al productief geweest.

We verwachten dat deze challenge een enorme impact gaat maken. Dit is veel concreter dan we ooit hebben gedaan. Het gaat een wereld voor je openen. Helaas zien we dat 75% van de ondernemers met een online business nog onder de 2500 euro omzet zit. Dat is verreweg het merendeel. Het betekent dat je je business nog niet zo goed hebt ingericht.

Misschien heb je nog niet genoeg aandacht aan je business gegeven. Of misschien begin je net. Misschien loop je al wel jaren voor je business weg en heb je nog niet de concrete stappen gezet.

Wat jouw reden ook is, meld je aan en doe mee.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.