arrow_drop_up arrow_drop_down
Groeiende business: IMU gaat verhuizen!
3 december 2020 
8 min. leestijd

Groeiende business: IMU gaat verhuizen!

Het gaat lekker met de business. Zo lekker dat we ons kantoor uitgegroeid zijn! We groeiden afgelopen jaar van 17 naar 28 werknemers dus het is de hoogste tijd om te verhuizen naar een groter pand.

Sinds een paar maanden doen we wekelijks met alle IMU collega’s Victory Friday. Elke vrijdag mag iemand uit het team tijdens een Zoom meeting kort iets delen over zijn progressie of een project waar diegene aan werkt. Deze week was Tonny zelf aan de beurt. En dat vond hij best spannend, want hij vertelde het team groot nieuws: IMU gaat verhuizen!

We zijn dit jaar enorm gegroeid. Waar ons team in januari nog uit 17 mensen bestond, zijn dat er inmiddels 28. Dat is allemaal tijdens de corona periode gebeurd. Inmiddels zijn we het kantoor uitgegroeid, dus moeten we noodgedwongen verhuizen naar een groter pand. Dat pand hebben we inmiddels gevonden.

Het is een bijzondere tijd om zo te groeien met het team. We hebben meerdere kleine teams binnen het bedrijf en die zijn stuk voor stuk gegroeid. Ieder team heeft een of een paar hoofdverantwoordelijken die de cultuur van het bedrijf dragen en ook kunnen óverdragen.

Nieuw kantoor, nieuwe locatie

Het spannende nieuws was niet zozeer dat we naar een nieuw kantoor gingen, want iedereen wist al lang dat dat nodig was. We hebben nu 24 werkplekken, dus met 28 mensen wordt dat erg krap. Er was vooral twijfel over de locatie van het nieuwe kantoor.

We vroegen ons af of we in Amsterdam moesten blijven. We zitten nu in een prachtig grachtenpand in het historische centrum van Amsterdam. Het is alleen extreem slecht bereikbaar met de auto. Een aantal mensen uit ons team woont in Amsterdam en komt lekker met de fiets. Veel anderen komen graag met het openbaar vervoer.

Voordat we onze zoektocht naar een nieuw kantoor begonnen, stuurden we iedereen in het team een online formulier waarin ze konden aangeven wat ze belangrijk vinden. Bereikbaarheid met openbaar vervoer stond bovenaan. Ook mocht iedereen aangeven welke locatie hun voorkeur zou hebben. Er waren twee locaties die er met kop en schouders bovenuit staken: Amsterdam en Utrecht. Het is Utrecht geworden.

Een nieuw kantoor in coronatijd?

Ons huidige kantoor is dus te klein. 28 Mensen, 24 bureau’s. Door corona hebben we tijd gewonnen. Bijna iedereen zit thuis te werken, dus het valt niet op dat er niet voor iedereen meer plek is.

Nu thuiswerken steeds meer de norm wordt, is het een gekke tijd om naar een nieuw kantoor te verhuizen. Mensen die eerder nooit thuiswerkten, hebben inmiddels een thuiswerkplek ingericht en willen ook vaker vanuit huis blijven werken.

Veel collega’s hebben ontdekt dat ze ook thuis heel productief kunnen zijn.

Toen we ons team vroegen hoeveel ze straks van plan zijn om naar kantoor te gaan, gaven de meeste mensen aan ongeveer drie dagen naar kantoor te willen komen. We hebben daarom even overwogen of we misschien juist moesten bezuinigen op het kantoor. Als je het goed indeelt, heb je eigenlijk maar de helft van de kantoorruimte nodig.

Toch besloten we juist niet te bezuinigen op het kantoor. We willen dat iedereen een eigen plek heeft en het liefst hebben we ons kroost gewoon bij elkaar. Daar worden we heel blij van.

Kies je voor efficiëntie of wil je iets gaafs neerzetten?

Met een nieuw kantoor moet je een afweging maken. Ga je voor efficiëntie door te zorgen voor een virtueel kantoor, zodat je geen huur en onderhoud hebt? Of ga je toch voor de andere kant: investeren in iets heel gaafs, wat misschien wel de helft van de tijd leeg staat? Wij kiezen voor de tweede optie.

Op dezelfde manier hebben we de afgelopen jaren naar het bedrijf gekeken. We wilden een hele sterke cultuur neerzetten. Dit jaar werd het een beetje spannend, omdat er zoveel nieuwe mensen bij zijn gekomen.

We hebben de cultuur opgebouwd door samen op reis te gaan, vriendschappelijk met elkaar te zijn en veel emotionele verhalen met elkaar te delen. Mensen uit het team wisten meer van elkaar dan hun beste vrienden. Doordat er dit jaar zoveel nieuwe mensen bij kwamen en iedereen vanuit huis werkt, heeft dat nog niet echt kunnen ontstaan. Met Victory Friday willen we iedereen weer wat meer bij elkaar brengen.

Met het nieuwe kantoor gaan we daarop verder.

We willen één plek creëren waar iedereen elke dag voor wakker wordt. Naast een plek waar iedereen graag wil zijn, willen we ook zorgen dat iedereen graag tijd doorbrengt met de andere mensen die ook op die plek aanwezig zijn. Dat zien we als de IMU familie: enthousiaste gedreven mensen die blij worden van elkaar en van mooie dingen doen.

Een kantoor is een plek waar je graag bent

Tijdens het bezichtigen van verschillende panden hebben we heel specifiek gezocht naar een plek waar wij en ons team graag tijd doorbrengen. We zijn op verschillende verdiepingen geweest en hebben gezien hoe andere bedrijven hun kantoor hadden ingericht. Bij sommige kantoren viel je spontaan in slaap.

Sommige ondernemers zijn echt ‘mensen mensen’. Ze willen graag een team en vinden het fijn om een cultuur te bouwen. Dat is ook hoe wij het aanpakken.

Er zijn een heleboel redenen om een bedrijf op te zetten. Je kunt gaan voor vrijheid in je eigen uren of vrijheid in je eigen inkomen. Of misschien wil je wel een bepaalde impact in de wereld maken. Misschien wil je een cultuur bouwen.

Toen we verschillende kantoren bezochten, straalde het er bij sommige bedrijven vanaf dat geen zin hadden om er echt iets leuks van te maken. Mensen moesten nu eenmaal ergens zitten. Je ziet niets meer dan hokken en werkplekken. Gelukkig hebben we ook wat modernere voorbeelden gezien.

Een kantoor moet een plaats zijn waar je graag bent en waar je productief kan zijn. Het moet een gezonde werkplek zijn, er moet een focus zijn op beweging, duurzaamheid, schone lucht en goed licht.

Daar hebben we hele gave voorbeelden van gezien en dat willen we ook graag voor ons kantoor.

Het draait om meer dan alleen de kosten

Het is heel makkelijk om te gaan uitrekenen of het allemaal niet goedkoper had gekund. Maar daar draait het niet om. We zitten in een fase waarin we relatief jong zijn en er iets heel vets van kunnen maken. De kosten die we maken zijn één keer een grote investering. Maar als je kijkt naar de jaren dat we er plezier van hebben en de mensen die er gaan zitten, dan valt het best mee. Als je alleen maar op de cijfers let, kijk je naar wat er onderaan de streep voor jou overblijft.

Door te zorgen voor een goede en gezonde werkplek die zorgt dat mensen blij zijn, dat mensen elkaar stimuleren en productiever worden, kan het bedrijf veel groter worden dan wij met zijn tweeën voor elkaar kunnen schoppen.

Doordat mensen blij zijn bij ons bedrijf te horen, willen ze die extra mile gaan. Dat zie je nu al in de Victory Friday ontstaan.

Het is heel vet om te horen hoe mensen in ons team groei hebben ervaren, simpelweg doordat wij ze die plek kunnen bieden. Wanneer we een fijne fysieke locatie hebben, kunnen we die groei nog veel meer stimuleren.

Het geheim van een goede cultuur

Hoe definieer je nu cultuur? We zijn heel trots op de IMU cultuur en die willen we uitbouwen straks in Utrecht. Maar wat is die cultuur dan? Is de cultuur het feit dat we geen vaste uren hebben? Geen vakantiedagen hebben? Geen hiërarchie hebben? Dat we radicale transparantie hanteren? Dus dat er geen geheimen zijn? Heel veel van dat soort factoren lezen we ook in het boek No Rules Rules, over het succes van Netflix. Je kunt deze factoren zien als een soort lijnen op het speelveld die een cultuur definiëren, maar ze zijn niet de cultuur zelf.

De cultuur is ook niet zozeer dat we allemaal heel vriendschappelijk zijn met elkaar. Dat is meer het gevolg van ons wervingsbeleid en onze cultuur. Het is heel lastig om cultuur te definiëren.

We zien de IMU niet langer als een ingekaderd bedrijf. We zijn niet langer een bedrijf dat software ontwikkelt en verkoopt.

We zijn niet langer een bedrijf dat mensen online marketing leert. Dat is allemaal heel statisch. Het begint meer een filosofie te worden. Een manier van leven.

Dat je bezig bent met iets wat je tof vindt om te doen, waar je aan kunt bouwen en waar je zelf persoonlijk in kan groeien. Dat vormt de basis. Wanneer je dit ook nog eens samen doet met mensen waar je heel gelukkig van wordt en graag bij bent, dan straal je dat ook uit. En daar inspireer je anderen mee.

We beginnen steeds meer te zien waar het echt om draait. Voorheen gaven we webinars en deelden we online marketing tips. Dat doen we nog steeds, maar er is veel meer bij gekomen. We zijn bijvoorbeeld recent begonnen met ‘Take Overs’ op ons Instagram kanaal.  Onze teamleden krijgen de inlogs van ons Instagram account en ze mogen om beurten de kijkers meenemen tijdens hun (thuis-)werkdag. We krijgen er ontzettend leuke reacties op.

We zien het ook met Victory Friday. Zo hadden we vorige week Boris van team Support, die uitlegde hoe hij van 100 klantenservice tickets per dag ging naar 300 tickets per dag. Hij verdrievoudigde zijn productiviteit door meer te sporten, zijn voeding aan te passen, naar single-tasken te gaan, een bepaald soort muziek te luisteren en zijn dag in te delen in piek-uren en down-uren. Hij had een heel recept gemaakt.

Dit alles straalt uit naar het team en gaat ook steeds meer uitstralen buiten het bedrijf. Dat vinden we heel gaaf om te zien. Dat is de cultuur. En dat is voor ons de reden dat we het groots willen aanpakken met het nieuwe kantoor en een grootse beslissing voor de komende tien jaar willen nemen.

Een goed team als basis voor een sterke cultuur

Als je werknemers wilt gaan aannemen -of misschien al hebt aangenomen- is het belangrijk om erover na te denken wat voor visie jij hebt voor je cultuur. De cultuur is de basis van je bedrijf, maar de cultuur verandert ook. De personen die bij het bedrijf komen veranderen de cultuur.

Wanneer we iemand aannemen, kijken we in eerste instantie of iemand competent is of de mogelijkheid heeft competent te worden. Ook kijken we of het iemand is die graag wil groeien, leren en bijdragen. Vooral dat laatste is een belangrijke factor. Als iemand tijdens een sollicitatiegesprek te vaak ‘ik’ zegt, dan haken we vrij snel af. Maar als ze graag mensen willen helpen en inspireren, dan past diegene bij onze filosofie.

Als iemand tijdens een sollicitatiegesprek een feelgood vibe meebrengt, maakt het niet uit wat diegene precies op zijn cv heeft staan. Als je potentie hebt en past bij de rest van de club mensen, dan zijn we good to go.

We doen ook altijd de biertjes test: zouden we met deze sollicitant een biertje willen drinken aan de bar? Als het antwoord ‘ja’ is, dan nemen we die persoon graag aan.

Bij een goede cultuur word je ‘s morgens wakker en denk je: ‘Ik heb zin om naar mijn werk te gaan en om de groep weer te zien.’ Je moet natuurlijk je werk ook leuk vinden, maar het werk dat we doen is niet meer dan de vorm die we hebben gekozen. Die vorm kan veranderen. We kunnen hele andere producten gaan verkopen. We kunnen zelfs naar een hele andere branche gaan. De inhoud van het bedrijf is de groep.

Het draait niet om de individuen in de groep, maar de synergie die ontstaat binnen de groep. De cultuur is groter dan het individu. Het gaat erom dat je zin hebt om naar de anderen toe te gaan. Je doet je werk deels voor jezelf, omdat je het leuk vindt te groeien, maar je doet het ook voor de rest, zodat je gezamenlijke dromen kunt verwezenlijken.

In een normale werkweek waarbij je vijf dagen op kantoor bent, zie je je collega’s meer dan je partner, vrienden en familie. We willen een nieuw kantoor inrichten waar mensen zo enthousiast van worden dat ze daar liever zijn dan in hun eigen woonkamer.

Daar krijgen we veel energie van, dus dat gaan we doen.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.