Verdien geld met Facebook Reels dankzij Overlay Ads

Facebook voegt een verdienmodel toe aan zijn Reels-platform met overlay ads. Dit geeft gebruikers een nieuwe manier om geld te verdienen met hun content. Vanaf half maart zijn Overlay Ads beschikbaar voor bijna alle landen die momenteel in-stream advertenties draaien. 

Zo werken Overlay Ads in Reels

Overlay Ads zijn een compleet nieuw advertentieformaat voor Facebook. De advertenties worden beschikbaar in twee verschillende formaten:

  • Banner ads
  • Sticker ads

Beide advertentietypes worden transparant bovenop een Reel weergegeven. Kijkers kunnen dus ongestoord de content van hun favoriete creators consumeren, terwijl ze subtiel in aanraking komen met relevante advertenties. 


Waar de advertentie precies wordt getoond, is afhankelijk van het gekozen formaat. Banner ads verschijnen aan de onderkant van een Facebook Reel. Bij sticker ads kunne creators kiezen waar de advertentie komt te staan. 

Wanneer kom je in aanmerking om overlay ads te gebruiken?

De nieuwe advertentieformaten zijn nog niet voor iedereen beschikbaar. Als je momenteel onderdeel bent van het in-stream ads programma van Facebook, kun je automatisch ook de Overlay Ads gaan gebruiken. 

Voor degenen die niet zeker weten of ze in aanmerking komen voor in-stream ads, heeft Facebook een pagina waar je dit kunt checken. Als je ervoor in aanmerking komt, kun je jezelf via deze pagina ook meteen aanmelden om de overlay ads te gebruiken. 

Facebook is van plan de beschikbaarheid van in-stream advertenties in de komende maanden uit te breiden en zo meer kansen te scheppen voor content creators. 

Als er overlay ads worden getoond op een van je Reels, verdien je een deel van de advertentieopbrengsten. 

Hoe begin je met Overlay Ads?

Als je in aanmerking komt voor het in-stream ads programma, wordt je ook automatisch aangemeld voor het banner ad formaat. Dit hoeft echter niet te betekenen dat er op al je Reels een advertentie komt te staan. 

In hoeverre een banner ad wordt getoond op je Reels is afhankelijk van meerdere factoren, zoals:

  • De targeting instellingen van de adverteerder
  • Hoe waardevol de advertentie is voor de kijker

Ook heb je de mogelijkheid om banner ads uit te schakelen voor (een van) je Reels via Meta Creator Studio. 

Om sticker ads toe te voegen aan Facebook Reels, volg je de volgende stappen:

  • Tik op ‘Stickers’ aan de rechterkant van het menu (nadat je je video hebt toegevoegd aan de Reel)
  • Tik op ‘Ad’ onder de Stickers-tab
  • Tik op ‘Add Sticker Ad’
  • Plaats de sticker ad naar de plaats waar hij het beste in de Reel past

Als creator kun je bepalen waar de advertentie komt te staan, maar je kunt niet kiezen welke advertentie er bij je content wordt gedeeld. Facebook kiest een advertentie die relevant is voor de individuele kijker van je content. 

Waarom Overlay Ads?

Facebook heeft besloten om 1 miljard te investeren in content creators. Door tools als Overlay Ads toe te voegen, geeft het de creators de mogelijkheid om een houdbaar bedrijf op te zetten via Facebook. 

Het creëren van content kost tijd en geld. Creators die onderdeel zijn van het ‘ad monetization program’ krijgen een deel van de advertentie-inkomsten die binnenkomen via hun content. Hierdoor kunnen zij meer tijd besteden aan het creëren van kwalitatieve content voor het Meta platform. 

Bron: Search Engine Journal