arrow_drop_up arrow_drop_down
13 december 2013 

Uniek social media experiment: de Million Dollar Tweet

De manieren om met social media iets bijzonders te doen zijn eindeloos. Marketingmed belicht doorgaans de commerciële zijde van deze munt, maar met de feestdagen in het verschiet delen wij vandaag een uniek Social Media experiment dat geheel ten goede komt aan het goede doel.

De vandaag gestarte actie, Million Dollar Tweet geheten, draait om één tweet die op 23 december 18.00 uur onder @1tweet4charity het levenslicht zal zien.  Tot zover niks bijzonders, maar de inhoud van dit 140-tekens tellende berichtje ligt nog geheel open en zal van 19 t/m 22 december geveild worden. Hieronder vind je de promotievideo!

Hoe een tweet een miljoen euro waard wordt

Laten we er eens van uitgaan dat iemand daadwerkelijk een miljoen overheeft voor deze ene tweet. Naar welk goed doel moet het bedrag dan gaan? Deze keuze is aan de volgers van de actie. Mensen kunnen via Million Dollar Tweet hun stem uitbrengen, welke vervolgens automatisch op Twitter wordt gepubliceerd onder #milliondollartweet. Deze stemronde loopt van 12 december tot en met 22 december, waarna we weten welk goed doel de opbrengsten van de tweet-veiling zal ontvangen.

Deze interactiviteit lijkt misschien een leuk extraatje, maar het is in werkelijkheid de marketingmotor achter de actie. Het zwengelt openbaar engagement aan met een kracht die alleen maar in het huidige social media tijdperk mogelijk is.

Laten we dat eens wat dieper analyseren, want op het eerste gezicht lijkt het enigszins absurd, een miljoen dollar betalen voor een tweet. Toch zijn er tal van voorbeelden van kleine dingen die grote bedragen hebben opgeleverd. Van de alom bekende koop-een-pixel website tot de eerste paar seconden van het reclameblok tijdens de Amerikaanse Super Bowl wedstrijd. Het geheim achter deze successen is dat ze gegarandeerd exposure opleverden, waardoor ze zich ontpopten tot uiterst effectieve en gewilde reclamekanalen voor bedrijven. Want waar de ogen van het volk op gericht zijn, daar laten bedrijven graag hun gezicht zien.

Social media actie om 1 miljoen op te halen voor goed doel.

Allemaal dankzij social media!

Oftewel: een miljoen inzamelen voor het goede doel is eigenlijk een fluitje van een cent. Iedereen die de wereld net een beetje mooier wil maken heeft immers wel twee seconden om het @1tweet4charity account te volgen en eventueel te stemmen op een goed doel. Zodoende neemt de communicatiewaarde van de uiteindelijke tweet immens toe, in een tempo dat alleen maar op social media kan. En stiekem vinden wij het toch ook zeer interessant om te ontdekken welke boodschap de uiteindelijke koper de wereld zal insturen voor een miljoen dollar. Jullie toch ook?

Over de schrijver
Tom van Bommel is expert op het gebied van branding psychologie, oprichter van Studio ST&T en Research Director bij AmsterBrand. Hij werkt met een innovatieve wetenschappelijke onderzoeksmethode die onbewuste merkassociaties meet. Hiermee kunnen merken hun ware identiteit meten, én hun reclame, verpakkingen en marketingcommunicatie optimaliseren om de gewenste associaties te versterken.
Reactie plaatsen