Twitter Adverteren goed je budget gebruiken
31 augustus 2015 

Twitter Adverteren: steek niet alleen je budget in Adwords!

Twitter is een social media kanaal is waar je op een redelijk eenvoudige manier nieuw publiek kan bereiken. Dit aspect van het kanaal wil ik in dit artikel verder versterken door middel van het inzetten van adverteren op Twitter.

Wat is je doelstelling met Twitter?

Natuurlijk zijn er genoeg tips om veel volgers, interactie met je doelgroep en directe klanten te krijgen via Twitter maar van belang is het doel wat je met Twitter wilt bereiken. Zonder doelstelling zal het inzetten van adverteren in Twitter ook niet rendabel zijn.

Waarom wil je als bedrijf Twitter gebruiken? Waarom wil je veel volgers hebben? Krijg je dan meer klanten? Veel bedrijven zijn aanwezig op Twitter maar doen er nog niks mee. Dat is zonde, want je kan er heel veel uit krijgen!

Een doelstelling van Twitter kan zijn om via dit kanaal inschrijvingen te krijgen op je nieuwsbrief. Nieuwsbrief abonnees kan je in een later stadium converteren naar daadwerkelijke klanten doordat je onder de aandacht blijft. Andere bedrijven zetten Twitter in om meer kwalitatief publiek naar hun website te krijgen. Door de bezoekers van de site zo goed mogelijk van dienst te zijn, kunnen ze deze bezoekers omzetten naar klanten. Ook kan een doelstelling zijn om als autoriteit op Twitter aanwezig te zijn. Wanneer bezoekers weten dat jij de expert bent op het gebied van bijvoorbeeld mountainbikes, dan zullen potentiële kopers jou ook eerder in beeld krijgen.

Wanneer je Twitter inzet voor je bedrijf is het goed om vooraf duidelijk te stellen wat je hiermee wilt bereiken. Kwalitatieve bezoekers naar je website krijgen is namelijk een andere strategie dan als expert optreden.

Adverteren op Twitter

Twitter adverteren

Wanneer de doelstelling gesteld is, kan adverteren in Twitter ook op de juiste manier ingericht worden. In Twitter kan je advertentie campagnes inrichten met de volgende doelen:

  • Meer volgers
  • Kliks naar je website
  • Interactie op Twitter
  • App-installaties
  • Leads op Twitter

Iedere strategie heeft z’n eigen voor- en nadelen en moet dus aansluiten op de doelstelling die je hebt met Twitter. Ik licht iedere advertentie strategie toe en zal aangeven wat je ermee kan bereiken.

Meer volgers op Twitter

Wanneer je veel volgers op Twitter hebt zal een tweet ook meer effect hebben. Doordat meer volgers jouw tweet zien, zullen zij eerder reageren of op je link in de tweet klikken. Een bijkomend voordeel is dat accounts met meerdere volgers ook eerder in beeld komen bij gerelateerde Twitteraars.

Deze naamsbekendheid werkt ook wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een bedrijf in dezelfde branche als jou. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan zijn dat ze toch kijken hoeveel volgers je hebt. Indien je veel volgers hebt, kan dit positief werken en de keuze op jouw bedrijf vallen. Door met deze strategie te adverteren komt jouw profiel vaker in beeld bij bezoekers die nieuwe volgers aan het zoeken zijn en in Twitter tijdlijnen.

Kliks naar je website

Naast hoge posities in Google en online adverteren kan je ook publiek vanuit Twitter naar je website sturen. Het spreekt voor zich wat je met meer bezoekers en kwalitatieve bezoekers op je website kan. Door deze strategie te kiezen komen zogenaamde Twitter cards in verschillende tijdlijnen van het publiek waar je je op richt. Het publiek ziet deze cards en klikken vanuit deze advertenties naar je website.

Een Twitter card is een advertentie die bestaat uit een titel, een korte tekst (140 tekens), een afbeelding en een URL of interactie knoppen. Deze Twitter cards worden gebruikt als advertenties tussen in de tijdlijn of tussen zoekresultaten.

Twitter cards opstellen voor Twitter adverteren

Interactie op Twitter

Door meer interactie op Twitter kom je als bedrijf in gesprek met (nieuwe) volgers. Door interactie kan je jouw kennis delen en autoriteit opbouwen op Twitter. Net als bij Facebook komen berichten met meer interactie eerder in beeld in tijdlijnen en in de zoekmachine (Google toont nu al de Engelstalige tweets tussen de zoekresultaten). Je advertentie wordt ook als een Twitter card weergegeven, maar bij deze strategie staan direct de knoppen van antwoorden, retweeten en favoriet erbij. Via interacties op Twitter heb ik al regelmatig leads weten te genereren.

App-installaties

Bedrijven die een app hebben ontwikkeld kunnen Twitter inschakelen om deze te promoten. De advertentie komt in de tijdlijn in beeld bij gebruikers. Je kan ervoor kiezen om de advertenties bijvoorbeeld alleen op Android telefoons te richten zodat deze alleen in beeld komen bij Android telefoons. Op de advertentie zit een directe link naar de Google Play Store zodat wanneer bezoekers klikken, de app meteen kunnen installeren.

Leads op Twitter

Dit is interessant voor bedrijven die direct in contact willen komen met potentiële klanten. Je advertentie wordt getoond in tijdlijnen en tussen zoekresultaten van tweets. Wanneer een bezoeker op de link klikt, kunnen ze een e-mail adres achterlaten die direct naar de adverteerder wordt opgestuurd.

Twitter adverteren ingezet: wat zijn de resultaten

Na verschillende strategieën te hebben ingezet merk ik duidelijke verschillen in resultaat. Ik merkte bijvoorbeeld dat de strategie om meer volgers te krijgen relatief duur was (€ 0,50-0,60 per volger) en dat website kliks ook duurder waren dan bijvoorbeeld advertenties in Google Adwords. Een verschil met Google Adwords is de naamsbekendheid die je ook met adverteren voor website kliks verkrijgt. Waarbij advertenties van website kliks maar 136 keer geklikt waren, was deze advertentie toch 23.000 keer weergegeven in de regio waar ik de campagne op gericht had. Indirect heb ik hier dus wel meer aan gehad dan de 136 bezoekers op onze website.

Er zijn vast meer marketeers die Twitter adverteren ingericht hebben. Wat zijn jullie bevindingen? Hebben jullie bijvoorbeeld goedkopere kliks? Ik hoor het graag.

Over de schrijver
Als online marketeer ben ik al jaren bezig met zoekmachine optimalisatie, online adverteren en social media. Ik volg hierover het laatste nieuws en blog zelf regelmatig over online marketing op mijn eigen website en op het blog van mijn bedrijf PostAds. PostAds is het online marketing bureau in Breda dat werkt aan meer rendement uit uw online kanalen.
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 31 August 2015

Doen zoveel bedrijven het nu verkeerd Erik? Ik erger me namelijk dood aan 'promoted' tweets of 'uitgelicht' op Twitter, omdat de meeste totaal niet aansluiten bij mijn interesses. Of juist omdat ik ze veel te veel voorbij zie komen. Het meest ergerlijke was nog wel de tweet van de Bond tegen vloeken die door Vodafone werd uitgelicht en die ik meerdere keren per dag voorbij zag komen. Duidelijk geval plank misslaan, want wat heeft het overdadig vertonen/uitlichten van een tweet als effect?

Erik

Door

Erik

op 31 August 2015

Ik weet niet of ze het verkeerd doen, zij willen graag onder de aandacht komen en kunnen wellicht moeilijk hun doelgroep targeten. Hierdoor kan het voorkomen dat de uitgelichte tweets bij mensen veel in beeld komen die daar echt niks aan hebben. De campagnes die ik heb gedaan waren enorm gericht op een doelgroep en getarget op een regio zodat we makkelijker publiek konden bereiken die wel geïnteresseerd was.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 31 August 2015

Targeten is 1, een tweet dagelijks meerdere keren voorbij laten komen is een ander. Overigens denk ik dat het ook qua targeting beter kan hoor. Zeker bij een partij als Vodafone. Los van dat vraag ik me wel af of de Bond tegen vloeken het wel fijn vindt dat zo'n tweet ook op zondag vertoond wordt ;-) Maar dat is weer een ander verhaal...

Reactie plaatsen