Twitter zet in op adverteren, een verslag van #Twitter4brands
29 september 2014 

Twitter zet in op adverteren met #Twitter4brands

Op 4 juli 2014 is Twitter gestart met de zogenaamde #Twitter4brands-events. Waar de eerste editie in Amsterdam ging over ‘Realtime-marketing & -branding’, ging de 2e editie (25 september in Rotterdam) over ‘Twitter360’. Er werd antwoord gegeven op vragen als: “Hoe integreer ik Twitter structureel in mijn online marketing aanpak?”, “ Hoe maak ik optimaal gebruik van het unieke karakter van Twitter” en”Hoe zorg ik ervoor dat mijn merk op effectieve wijze onderdeel van de conversatie wordt?” Om vervolgens dieper in te gaan op de mogelijkheden rondom het (vrij nieuwe) Twitteradverteren in Nederland.

De buzz was van te voren al groot; alleen op uitnodiging van Twitter zelf of na een uitgebreide screening van Twitter kon je aanwezig zijn bij het #Twitter4brands event. Gelukkig mocht ik aanwezig zijn namens Maatwerk Online als één van de 150 aanwezigen. Hierbij mijn verslag.

Het programma van #Twitter4brands

Een vrij groot team van Twittermedewerkers was aanwezig om alles in goede banen te leiden. Onder andere Country Manager Benelux Marc de Vries (@marcdevries) nam de tijd om het één en ander te vertellen over het Twitter van nu. Maar ook Head of Marketing Suzanne Ekel (@suzanneekel) kwam aan het woord.

Het programma was opgedeeld in een plenair programma, om vervolgens de 150 aanwezigen te verdelen over 6 kleinere groepjes voor een breakoutsessie. Deze breakoutsessies gingen over het inzetten van Twitteradverteren.

Het plenaire gedeelte: Marc de Vries

Marc de Vries vertelt dat de missie van Twitter is om in de totale Customer Journey te worden meegenomen. Ofwel: Twitter inzetten in de marketingmix. De Country Manager komt met de meest actuele cijfers rondom Twitter:

De meest actuele cijfers van Twitter
De meest actuele cijfers van Twitter

Hij geeft  ook aan dat 49% van de Nederlandse Twitteraars tussen de 16 en 34 jaar oud is. En 36% is hoger opgeleid. In totaal zijn er 3,2 miljoen actieve Twitteraars per maand in Nederland.  Andere cijfers over Twitterend Nederland:

  • 54% van de Nederlandse Twitteraard gebruikt het platform dagelijks
  • 37% zelfs meerdere keren per dag
  • 48% wilt op de hoogte gehouden worden van merken op Twitter
  • 39% wilt acties/promoties ontvangen van merken

Waarom zitten mensen op Twitter?

Volgens de cijfers van Twitter is 60% geïnteresseerd in het gebruik van nieuwe producten, 66% wil meer leren over andere culturen, 90% wil gewoon op de hoogte zijn van het laatste nieuws en 75% wil zijn mening uiten.

Waarom zitten mensen op Twitter?
Waarom zitten mensen op Twitter?
Wat doen Twitterfans via Twitter?
Wat doen Twitterfans via Twitter?

The purchase funnel van Twitter

Volgens Twitter is het kanaal geschikt om te verkopen. En wel via de zogenaamde Purchase Funnel van Twitter, waarbij de stappen in chronologische volgorde zijn: Awareness, Interest, Consideration, Conversion, Loyalty. Alles draait om de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste mensen laten zien. Dat is een terugkerend verhaal vandaag.

We zullen later echter horen van o.a. KLM, dat geld verdienen via Twitter nog een uitdaging is!

Purchase Funnel volgens Twitter
Purchase Funnel volgens Twitter

Het plenaire gedeelte: Ashley Vinson (@ashleybohunk)

Volgens Ashley Vinson, Head of Brand Strategy, kan je maar op 1 manier als bedrijf succesvol zijn op Twitter: je moet weten wat de gebruikers van Twitter motiveert. Daarbij moet je onderscheid maken tussen het delen van informatie, het helpen van gebruikers en het entertainen van die gebruikers. Je moet je merk ‘humanizen’; menselijk maken.

Een content-marketingplan op Twitter moet volgens Ashley uit 4 onderdelen bestaan:

  1. Inhaken op dagelijkse gewoontes van je fans/doelgroep
  2. Inhaken op zogenaamd breaking news
  3. Inhaken of meedoen met events die live aan de gang zijn
  4. Je marketingplan verspreiden via Tweets
`Zo hoort je Twitter contentstrategie te zijn.
Zo hoort je Twitter contentstrategie te zijn. Foto via www.twitter.com/odweusthof

Wat mij echter het meest opviel aan de presentatie van Ashley, was het feit dat slechts 10 tot 20 procent van je fans met een organische tweet bereikt. Ik had dit hoger verwacht. Dit stond overigens niet in de presentatie maar werd wel verteld.

De beurt aan de ‘Masters of Social Media’: KLM

Na deze presentaties van Twitter zelf, was het de beurt aan Karlijn Vogel-Meyer (@karlijn1903) als Social Media Manager van KLM. Laten we eerlijk zijn: er zijn weinig bedrijven zo inspirerend als KLM op Social Media. Helaas zijn de sheets van deze presentatie niet door KLM vrijgegeven. Na navraag bij Karlijn gaf zij aan dat ‘je het verhaal van KLM moet zien om het te begrijpen’. Maar inspirerend was het zeker! We moeten het (helaas) met de foto’s doen.

De hoofdboodschap van KLM was dat ze bij KLM simpelweg zoiets hebben: we moeten het gewoon proberen. Ze zien social media echt als een ‘trial and error’ proces. Soms gaat dat goed en soms gaat het fout (na de uitschakeling van Mexico door Nederland op het WK ging KLM de mist in met een misplaatste foto die vervolgens na de kritiek ook nog eens werd verwijderd, waardoor de kritiek nog groter werd) .

Twitter advies van KLM
Wat heeft KLM als advies voor je als je gaat Twitteren. Foto via www.twitter.com/odweusthof

Bij KLM is het verdienen van geld via Twitter nog dé uitdaging. Slechts 1% van alle inkomsten die via Social Media komt, is van Twitter. Maar volgens KLM (en eigenlijk ook volgens mij) kan je pas aan geld verdienen via social media denken, als je de eerste 2 stappen snapt: service en merkreputatie. Als die 2 pilaren niet kloppen, dan komt er van nummer 3 (geld verdienen) ook niets terecht. Overigens zijn die eerste 2 pilaren van KLM een flinke uitdaging, want met 40.000 mentions per week, verdeeld over meer dan 11 verschillende talen, kan het social media team aardig aan de bak!

3 pilaren van Twitter volgens KLM
3 pilaren van Twitter volgens KLM. Foto via www.twitter.com/odweusthof

KLM heeft inmiddels wel diverse Twitter-advertentiecampagnes gedraaid met medewerking van Twitter. Zo gebruikt KLM de ‘Website cards’ (lees straks meer over Twitteradverteren) en de retargeting-optie van site-bezoekers. Maar KLM kijkt uit naar de resultaten van de Twitter cases uit Amerika waar veel meer wordt getest met advertentievormen.

Eerste succesvolle Twitter case van KLM: Mystery Tickets

KLM heeft de Mystery Tickets gelanceerd; op iedere maandag had je de mogelijkheid om voor € 99 een ticket te kopen, waarbij je achteraf pas hoorde waar je heen zou gaan. Deze campagne werd zowel op Twitter als Facebook gelanceerd. Waarbij KLM zag dat de CTR op Twitter 580% hoger lag dan op Facebook en de engagement 335% hoger lag dan op Facebook.

Breakout sessies: leren over Twitteradverteren

Na de plenaire sessies werd de groep opgesplitst in een aantal kleinere groepjes om meer te leren over Twitteradverteren en de mogelijkheden daarvan.  Volgens Twitter hebben betaalde tweets goede resultaten tot nu toe:

Resultaten van Twitter ads
Resultaten van Twitter ads

Twitter adverteren; wat zijn de mogelijkheden?

In de kern zijn er 3 mogelijkheden die je kan inzetten binnen Twitteradverteren:

  1. Promoted Trends (24 uur bovenaan bij trends voor een vast bedrag van € 5000)
  2. Promoted Tweets (via een veilingsysteem, betalen per engagement)
  3. Promoted Accounts
Twitter ads mogelijkheden
Twitter ads mogelijkheden

Hoe start je een campagne op Twitter?

Via www.ads.twitter.com kies je eerst je doelstelling:

Starten met Twitter adverteren
Starten met Twitter adverteren

Zoals gezegd zijn de targetting-opties erg breed en lijken op die van Facebookadverteren:

Target opties van Twitter adverteren
Target opties van Twitter adverteren

Je promoted tweets kan je voorzien van zogenaamde Twitter Cards. Deze zorgen ervoor dat je tweet nog meer opvalt. Hier zijn verschillende mogelijkheden in:

  1. Lead Generation Cards: met 1 klik in je tweet een lead genereren
  2. Video Cards: een video toevoegen aan je tweet, die men in Twitter kan afspelen
  3. Website Cards: een visuals, stukje tekst en een call to action toevoegen aan je Tweet met een link naar je website.
  4. Mobile App Card: met 1 klik in de tweet een mobiele app installeren
  5. Image Card: een foto toevoegen aan je tweet die automatisch open is gevouwen
  6. Vine Card: een vine video toevoegen aan je tweet

Mijn conclusie over Twitteradverteren

Ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden die dit platform biedt. Het lijkt veel op Facebookadvertising qua targeting-mogelijkheden. Ook is er de mogelijkheid tot het gebruiken van een custom audience en een look-a-like audience. Het enige ´minpuntje´ waar Twitter nog aan moet werken is in mijn ogen de geografische targeting-optie. Het beste is volgens Twitter om op heel Nederland te targetten, omdat simpelweg nog niet alle steden in Twitteradverteren zijn verwerkt. Maar het MKB zal vooral lokaal willen targetten en daar zijn de mogelijkheden nu nog beperkt, met alleen een goed resultaat rondom Rotterdam en Den Haag.

Twitter geeft overigens aan dat de verwachting is dat men binnen nu en 2 jaar met 1 klik op een ‘buy button’ in een tweet producten kan aanschaffen. Wat denk jij op basis van dit verslag van Twitter adverteren? To be continued…

(foto’s afkomstig uit de slideshows van de presentatie of via www.twitter.com/odweusthof)

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
Reactie plaatsen