arrow_drop_up arrow_drop_down
14 oktober 2015 

De Politie op Twitter: de wijkagent als voorbeeld!

De twitterende wijkagent, wie kent ze niet? Het fenomeen, dat ongeveer 5 jaar geleden ontstond, is inmiddels onder vele social media gebruikers bekend. Maar hoe pakt de Politie, samen met de wijkagenten, dit nu aan? Zijn er nog kansen en verbeterpunten?

Een kat die is vermist of een inbraakgolf in jouw buurt. Toch fijn om dit snel te kunnen lezen op Twitter. Zo ontstond het idee voor de Twitterende wijkagent. Bewoners uit de wijk makkelijk en snel informeren en adviseren. Tegenwoordig nemen steeds minder mensen in de ochtend de tijd om de krant te lezen, al het nieuws neem je online op of hoor je via de radio. En als je de jeugd wilt bereiken dan zul je al helemaal gebruik moeten maken van de ‘nieuwe media’ kanalen.

Met de opkomst van het internet is het nieuws er al veel sneller dan vroeger, waar je op de krant moest wachten die iedere ochtend, of slechts 1 keer per week, in de brievenbus verscheen. Twitter, en alle andere social media kanalen, hebben dit proces nog verder versneld. Zo kun je je gestolen scooter alweer terug hebben voordat je zelf überhaupt door hebt dat die weg is.

De politie moet met de tijd mee

Gezien de razendsnelle ontwikkelingen moest ook de politie een grote verschuiving maken. Van organisatie met een redelijk gesloten bedrijfscultuur moest er ineens een switch worden gemaakt. Ineens moest er worden gesproken met de buurtbewoners en moest er, af en toe,  zeer gevoelige content worden gedeeld met heel de wereld zónder dat er een laatste check werd gedaan door iemand anders. De wijkagent heeft de controle. Ik ben erg benieuwd hoe de Politie hiermee omgaat.

Voor dit artikel ging ik in gesprek met Ger Roumen, wijkagent in Schijndel. Ger is zelf sinds 5 jaar actief op Twitter en was hiervoor nog nooit in aanraking geweest met Twitter. ‘’Voor mij was het dus wel erg wennen en leren’’ zegt Ger. Om mee te gaan met de nieuwe media én actief te zijn waar de burgers uit Schijndel ook zijn begon Ger met Twitter. ‘’Met vallen en opstaan ben ik gestart met Twitter’’, zegt hij.

Voorbereiding op de digitale wereld

‘’Natuurlijk kregen we Do’s en Dont’s, maar écht voorbereiden kun je niet. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen en je weg vinden in dit wondere wereldje. Één fout en je krijgt direct een groep mensen op je dak. Zo ging ik zelf ooit in de fout door op Twitter te melden dat we op zoek waren naar Roemenen/Zigeuners die vermoedelijk iets gestolen hadden. Hier kreeg ik veel commentaar en reacties op. ‘Niet elke Roemeen is een dief!’

Ook als je het zeker weet kun je dus beter stellen op zoek te zijn naar meerdere Zuidoost Europese mannen. Dit was even wennen, je moet op je tellen passen gezien je een voorbeeldfunctie geniet en zo dus elk bericht die je plaatst onder een vergrootglas wordt gelegd.’’ zegt de bekende wijkagent uit Schijndel.

Onjuiste tweet van politieagent of wijkagent

Social media en voorbeeldfuncties

Als agent heb je een voorbeeldfunctie en dit behoor je overal uit te stralen. In mijn ogen is dit niet de juiste manier om autoriteit te tonen en deze voorbeeldfunctie te vervullen. Na vele mails en telefoontjes én een gesprek met de politechef heeft André besloten om te stoppen met Twitter.

Waarom Twitter als informatiekanaal?

Ger kan duidelijk zijn over de zaken die de Politie zoal deelt via Twitter: ‘’De wijkagenten zetten Twitter vooral in voor het delen van informatie, het vragen naar informatie en het preventief informeren van de wijkbewoners. Door op deze manier met de buurt te praten proberen we vertrouwen te wekken en op een goede manier in beeld te komen bij iedereen. Ik merk zelf dat wijkbewoners die mij volgen op Twitter sneller op straat een praatje komen maken. En als ze dan ook nog de gouden tip geven in een opsporingszaak dan weet ik dat mijn werk loont.”

Wijkagenten op Twitter; de juiste combinatie?

Het lijkt erop van wel. Op deze manier kan de Politie op de juiste manier snel en daadkrachtig informatie verspreiden én ontvangen. Ook leren bewoners de Politie en de wijkagenten beter kennen en vertrouwen, wat in deze functie natuurlijk erg belangrijk is. Jammer is wel dat er heel veel aandacht voor de wijkagent is, misschien wel iets te veel. Er is zelfs een heuse Twittergids Wijkagent Top 100!

Wat is dan de juiste wijze?

“Een juiste wijze is er niet. Een agent moet de juiste balans vinden tussen privé en zakelijk. Wat deel je wel met de rest van de wereld en wat niet? Ik zet Twitter puur zakelijk in en zal er nooit iets opzetten over mijn vrienden en familie. Privé is privé. Toch sta je daar als wijkagent wel vrij in, je mag ook privéberichten met je volgers delen.’’ zegt Ger Roumen. Het is in ieder geval belangrijk om de juiste informatie te delen met de geïnteresseerden. Embed tweet:

Leermomenten voor het gebruik van Twitter

Uit dit gesprek met Ger en mijn onderzoek dat ik heb verricht haal ik meerdere leermomenten voor het gebruik van Twitter. Voor zowel de wijkagent maar ook voor andere organisaties die Twitter inzetten. Hieronder deel ik deze quick learnings graag met je!

Weet wat je wel en niet kan delen

Voor elke organisatie is het van belang om te weten wat je wel en niet kan delen. Als politieagent heb je een voorbeeldfunctie waardoor je sneller onder een vergrootglas ligt. Maar ook bedrijven moeten begrijpen wie hun doelgroep is en wat ze wel én niet waarderen.

Maak duidelijke afspraken over privé en zakelijk gebruik

Hoewel de wijkagenten vrij zijn in het delen van privé zaken via dit social media kanaal doen ze er verstandig aan om privé ook echt privé te houden. Tweets als die van André Schutten schaden een organisatie als de Politie enorm. Door zijn tweet wordt er een beeld in de media gecreëerd waardoor het beeld van de ‘gewone’ agent veranderd. Erg zonde! Ook binnen andere bedrijven is het verstandig om medewerkers te trainen in social media en duidelijke afspraken te maken wat er wel en niet kan worden gedeeld op Twitter, maar ook op andere social media kanalen.

Ga op de juiste manier om met commentaar

Als wijkagent zul je wat vaker commentaar ontvangen dan gemiddeld. Hoe je hiermee omgaat is erg belangrijk en soms zelfs cruciaal voor je ‘online’ imago. Om die reden is het belangrijk om niet altijd op commentaar in te gaan, of het in ieder geval privé (DM op Twitter) voort te zetten. Ook voor andere organisaties en bedrijven is het belangrijk om je werknemers hierin te trainen en ook vanuit bedrijfsprofielen op social media niet altijd gelijk te willen hebben. Dit kan slechte reclame opleveren waar je helemaal niets aan hebt.

Als overheidsdienst heeft de Politie in 5 jaar tijd een solide social media strategie neergezet en correct uitgevoerd. De wijkagenten hebben hier, op een aantal voorbeelden na, uitstekend werk geleverd. Hier kunnen veel bedrijven en andere organisaties nog van leren. Hoe breng je alle werknemers op een lijn? De Politie is hierin een prachtig voorbeeld!

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen