Hoe Bouw je een Groot Twitter netwerk?
30 juni 2011 

Hoe Bouw je een Groot Twitter netwerk?

Een groot en kwalitatief goed Twitter netwerk, wie wil dat niet? Om maar meteen met de deur in huis te vallen; eenvoudig is het niet. Het is hard werken om een goed netwerk op te bouwen of zoals Gary Vaynerchuck ook wel zou zeggen:

You gotta hustle!

Dit is geen artikel over hoe je meer volgers kan krijgen maar over het bouwen van een netwerk met kwaliteit.

Geen kwantiteit, maar kwaliteit!

Twitter is (net zoals alle andere sociale netwerken) geen strijd om de meeste volgers maar om volgers die zich interesseren in wat jij te melden hebt en jij boeiend vindt om te volgen (waardoor dus gesprekken ontstaan).

Wat is een kwalitatief goede volger?

Een kwalitatief goede volger is naar mijn mening iemand;

  • Die zoveel mogelijk interactie met je zoekt (een gesprek met je aangaat)
  • Jouw account plaatst in een lijst of groep (Tweetdeck) zodat hij/zij zoveel mogelijk van je tweets kan lezen
  • Doorklikt op de links die je plaatst naar bijvoorbeeld je artikelen op je blog en ook daar een reactie plaatst of een andere actie op je website/blog onderneemt
  • Jouw tweets wil delen met zijn netwerk (ook wel retweeten genoemd)
  • Die als een ambassadeur voor je werkt, deze volger weet precies wat jij kan betekenen voor anderen (wanneer deze volger ziet dat iemand vraagt om hulp waarmee jij hem/haar zou kunnen helpen zal deze volger jou gaan aanbevelen, ideaal!)

Hoe bouw ik een kwalitatief netwerk op Twitter?

Onderstaande punten gebruik ik om een kwalitatief goed volgers-netwerk op Twitter te bouwen:

Wees actief

Wanneer je geen tijd en energie wilt steken in Twitter en het participeren in een community kun je beter niet beginnen. Het is zeker niet zo dat je even een account aanmaakt, 1 tweet verstuurd en daar enorme resultaten mee behaalt. Wanneer je geen of nauwelijks een Tweet plaatst maak je geen kans op een kwalitatief netwerk. Dit worden ook wel dode accounts genoemd (en dat is precies wat je Twitter netwerk dan is!)

Luister meer dan je praat

De eerste vraag die vaak wordt gesteld als het over Twitter gaat is “Maar wat moet ik in godsnaam op Twitter plaatsen dan?

Mijn antwoord daarop is; Begin eerst eens met luisteren naar wat anderen in je branche te melden hebben. Geef deze mensen zoveel mogelijk waarde en je zal meer waarde terug krijgen. Je kan perfect luisteren via de zoekmachine van Twitter.

Vul hier de zoekwoorden in die te maken hebben met je business en zoek interactie met deze mensen. Beantwoord hun vragen, breng ze in contact met mensen binnen de branche die iets voor ze kunnen betekenen, biedt ze een gratis e-book aan enzovoorts. Bedenk zelf hoe je deze mensen zoveel mogelijk waarde kan geven!

Reageer op elke @reply

Mensen die de moeite nemen om jou een tweet (tweet aan jou gericht wordt ook wel @reply genoemd) te sturen moet je altijd belonen met een reactie. Ik zal er niet veel woorden aan vuil maken maar deze mensen nemen de moeite om je Tweets te lezen en hierop te reageren. Door middel van gesprekken op Twitter kan jij jezelf nog beter als expert positioneren en je volgers transformeren in fans!

“Interact” met andere Tweeps

Behalve alleen te reageren op de tweets die aan jou persoonlijk worden gestuurd is het ook belangrijk om met de mensen die de moeite nemen om jou te volgen interactie te zoeken. Je kan zelfs een groep maken binnen je eigen volgers in Tweetdeck. Hiermee kan je specifiek mensen volgen waarmee je veel interactie zoekt. Moraal van het verhaal is:

“Ben geen zender maar iemand die interactie zoekt en daarmee veel waarde aan zijn volgers geeft”

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Scott de Jong

Door

Scott de Jong

op 30 June 2011

Hoi Danny, Bedankt voor je artikel. Ik ga nog ff nadenken hoe ik je info voor mijn business kan gebruiken.

Danny Verhoeven

Door

Danny Verhoeven

op 1 July 2011

@Scott Succes! Als je er nog vragen over hebt dan hoor ik het graag

Sander

Door

Sander

op 2 July 2011

Bedankt Danny, weer een helder en duidelijk verhaal!

Danny Verhoeven
James

Door

James

op 7 July 2011

Heel goed artikel en alles duidelijk uitgelegd. Waar ik zelf veel moeite mee heb op Twitter is het volgen van de timeline. Soms reageren je volgers op de Tweets die je hebt geplaatst of word je gementioned door een fan. Dan is het best lastig om alles goed bij te houden. Je zal maar eens een weekendje vrij nemen, waardoor je die belangrijke tweets uit het oog verliest. Twitter is een fantastische methode om deel te nemen aan het gesprek, maar het vereist in mijn optiek veel tijd om goed bij te blijven en je timeline in de gaten te houden. Twitteren is leuk en een onmisbaar onderdeel van een internet marketing strategie, doch een grote tijdvreter.

Sam Renders

Door

Sam Renders

op 10 July 2011

Leuk artikel om te lezen! Heb zelf een gratis PDF-je geschreven met 50 Twitter tips, die ondertussen al zo'n beetje heel Twitter rond is gegaan. Misschien een leuke aanvulling op je post: http://www.twittertips.eu :-)

Ton Heerding

Door

Ton Heerding

op 18 July 2011

Goed artikel, duidelijk! De nadruk ligt op interactie,....actie dus en dan ook tijd erin steken. Ik vind Twitter een goed medium en ook echt van deze tijd, maar laat het geen virtuele handboei worden waar je aan vastzit omdat het continue om antwoord vraagt. Wil je het optimaal inzetten, dan moet je idd ook optimaal energie geven. ciao! ton heerding

Nynke
Autoverzekering
Reactie plaatsen