8 unieke tips voor interactie op Twitter
8 tips voor interactie op Twitter
3 december 2013 

8 tips voor interactie op Twitter

1. Concentreer je op het bouwen en werken aan relaties

Allereerst is social media in mijn ogen geschikt als relatiebouwer in plaats van (directe) moneymaker. Werk aan het opbouwen en onderhouden van relaties met je volgers. Je doet dit door andere Twitteraars vragen te stellen: hoe gaat het met ze, wat houdt ze bezig, wat vinden ze interessant, wat hebben ze nodig?

Dit doe je door met de zoekfunctie jouw doelgroep op Twitter op te zoeken. Stel de mensen uit je doelgroep rechtstreeks vragen door hun te benoemen in een vraag-tweet, dit doe je door @Twitternaam in de tweet te gebruiken. Andere vragen kun je ook algemener stellen (uit mijn ervaring blijkt dat rechtstreekse vragen meer interactie krijgen). Reageer ook op vragen van andere Twitteraars. Je kunt op deze manier waardevolle marktinformatie inwinnen waar je weer op in kunt spelen, hierover meer in tip 2.

2. Beheer   je Twitter account zelf

Ik maak vaak mee dat mensen een compliment krijgen over hun Twitter inspanningen. Of worden aangesproken over een bepaald bericht en dat ze geen flauw idee hebben waar het overgaat, omdat dat Twitteraccount door een ander bedrijf wordt beheerd. Dit is geen goede basis van een relatie (waarbij je luistert, geeft, deelt en interesse toont).

Door direct in contact te staan met de doelgroepen, heb je toegang tot waardevolle marktinformatie die je misloopt als je Twitter niet zelf beheert. Je wint deze informatie in door de doelgroepen te volgen, hun vragen te stellen en toegevoegde waarde te bieden. Op deze manier ontdek je steeds meer over hun behoeften. Hier kun je als bedrijf weer op inspelen, door activiteiten, diensten of producten te ontwikkelen en aan te bieden die aansluiten op de vraag. En laten we eerlijk zijn offline netwerken besteed je ook niet uit aan een ’5 berichtjes per week – voor € 25.-’ bedrijf.

Een ander nadeel is dat uitbesteding zich al snel richt op de kwantiteit i.p.v. de kwaliteit van de volgers. Hierover meer in de vierde tip.

3. Ga de interactie aan met je volgers en andere Twitteraars

Twitter wordt vaak gebruikt als zendkanaal, erg ongezellig en oninteressant. Gelukkig kan jouw bedrijf zich gemakkelijk onderscheiden door juist wel de interactie op te zoeken met andere Twitteraars. Op deze manier bouw je een relatie op én genereer je meer volgers.

Hoe dan? Stel vragen speciaal gericht aan een Twitteraar. In tip 1 zie je hoe je dit bij nieuwe mensen kunt doen, maar dit geldt natuurlijk ook voor bestaande volgers. Door vragen te stellen, te reageren op tweets en vragen van volgers en de Twitteraars die jij volgt ga je de interactie aan.

Wat mij opvalt is dat je 100% response hebt als je een vraag aan één persoon stelt (door @twitteraccount) in de tweet te zetten. Bijvoorbeeld: ‚Wat is jouw favoriete film @SaynsMarcom?’. Terwijl dit bij een algemene vraag zeker niet altijd het geval is. Het loont dus om mensen persoonlijk vragen te stellen (niet in een direct message, maar in een Tweet met daarin hun @Twitternaam).

Op Twitter hebben mensen de neiging om accounts te ontvolgen. Het valt mij  op dat mensen waarmee je de interactie opzoekt minder snel ontvolgen, in tegenstelling tot de mensen waarmee je een ’zenden en ontvangen’-relatie hebt.

4. Richt je op kwaliteit

Veel ondernemers stellen mij de vraag: ‚Hoe kan ik veel volgers krijgen?’. Mijn standaard wedervraag is: ’Wat wil je bereiken op bedrijfs- en marketingniveau? En hoe draagt een groot aantal volgers op Twitter daaraan bij?’.

In mijn ogen is de hoeveelheid volgers irrelevant. We zijn allemaal bekend met de verhalen over  bedrijven die voor € 5.- 1.000 volgers opkopen. Deze volgers wonen in landen als India en Pakistan, niets mis mee, maar over het algemeen zijn deze mensen geen onderdeel van de doelgroep(en) die we willen bereiken. Persoonlijk heb ik liever 100 volgers van mensen en bedrijven die geïnteresseerd zijn in mijn werkzaamheden i.p.v. 1.000 volgers die niet geïnteresseerd zijn: richt je op kwaliteit, vergeet kwantiteit.

5. Begin bij het begin: Twitter is een marketingmiddel géén doel

Formuleer bedrijfs- en marketingdoelstellingen Formuleer vervolgens doelstellingen voor social media en Twitter. Denk hierbij aan naamsbekendheid, top-of-mind zijn enzovoorts. Het is verstandig om doelstellingen te formuleren, omdat je met een doel tijd investeert in Twitter. Een Twitter doelstelling gaat verder dan klanten scoren of naamsbekendheid (heel de wereld of alleen in een bepaalde wijk in Utrecht?). Maak het concreet, gebruik hiervoor bijvoorbeeld het SMART principe (zie afbeelding) dan kun jij ook concreet aan de slag en weet je wat je wel en niet moet doen op Twitter.

Nog mooier is dat doelstellingen je dwingen na te denken over wat je wil bereiken, of Twitter dan het beste kanaal is en of het de moeite waard is om Twitter in te zetten. Kortom, het voorkomt tijdverspilling.

6. Spreek de Twittertaal

De essentie van Twitter is sociale interactie tussen mensen. Deze mensen kunnen bekenden of vreemden van elkaar zijn. Op Twitter communiceert (zenden & ontvangen!) men over hetgeen dat hen bezig houdt: nieuws, politiek, sport, werk, goede doelen,cultuur, alledaagse dingen en ga zo maar door. Dit doet men in 140 karakters inclusief leestekens.

Analyseer en ervaar het gedrag van Twitteraars in het algemeen en die van de de doelgroep(en) op Twitter (als zij aanwezig zijn – zo niet dan hoeft jouw bedrijf er ook niet actief te zijn). Verdiep je ook in de manier waarop Twitteraars communiceren. Leer en spreek de taal van Twitteraars. Zodat Twitteraars de interactie met je willen aangaan.

Uit het bovengenoemde blijkt al dat Twitter (en social media in het algemeen) worden gebruikt voor  communicatie – interactie tussen mensen – en niet voor prominente reclame. Er zijn dagelijks ruim 1.2 miljoen Nederlanders actief op Twitter. Als jouw bedrijf Twitter succesvol wil inzetten dien je rekening te houden met de aard van Twitter en de wijze waarop men het gebruikt, omdat je zo het  meeste uit het kanaal kan halen.

7. Deel toegevoegde waarde & maak een belofte

Tijdens je analyse van de Twittertaal zal je merken dat mensen niet (constant) in termen van reclame of promotie Twitteren – het is simpelweg niet interessant om te volgen. Sterker nog voor veel mensen is het een reden om je te ontvolgen. Richt je liever op het delen van toegevoegde waarde in de vorm van ervaringen, nieuws, humor, weetjes en praktische tips.

Neem een voorbeeld aan @4positiviteit. Mark de man achter dit Twitteraccount, maakt de belofte van positieve tweets door een levensgenieter (Mark dus). Hij heeft ruim 76.000 volgers. Mensen volgen hem, omdat ze positief in het leven staan of willen staan. Heb je daar hulp bij nodig? Dan kun je bij Mark terecht, want hij is expert in positief denken, leven en werken.

8. Ga verder dan retweeten

Als je iemand offline ontmoet herhaal je tijdens het gesprek ook niet continu wat de ander zegt. Ga ook op Twitter verder dan retweeten alleen. Achter elk (nou goed de meeste) Twitteraccounts zitten mensen. Als jij een bericht het delen (retweeten) waard vindt, is dit reden genoeg om die persoon te bedanken voor het bericht, extra vragen te stellen of om jouw mening over het onderwerp te geven. Op deze manier bouw je daadwerkelijk aan een relatie (kennis en meningen delen) door middel van interactie.

9. Geef de 9de tip en maak kans op een social media stappenplan

Heb jij een fantastische 9e tip? Deel hem dan door te reageren op deze blog. De beste tip wint het praktische en concrete stappenplan: ‚Hoe zet ik social media doelgericht in voor mijn onderneming?’. (Actie voorbij) Check Twitter voor bedrijven voor nog meer tips!

Lezersvraag: Hoe ga jij de interactie aan op Twitter?

Over de schrijver
Aangenaam ik ben Sayna, schrijfster van ‘Hoe zet ik social media efficiënt in voor mijn onderneming?’ en ’4 C’s voor succesvolle online communicatie’. Gastdocent aan de Hogeschool Utrecht voor de vierdejaars minor E-marketing & Social media. Als financieel, HR of IT adviesbureau lever je kwaliteit en concurreer je liever niet op prijs, want ooit bereik je de bodem. De Gouden Ananas zet zich in voor adviesbureaus met een groei-ambitie en helpt deze te realiseren door verfrissende, prikkelende, efficiënte en soms persoonlijke merk- en marketingcommunicatie.

Door Esther Kuijl op 3 December 2013

Niet gelijk beginnen met vertellen wat je doel is, in mijn geval advertenties verkopen. Daarvoor moet serc.nl eerst bekendheid krijgen en daar moet de persoon op gewezen worden. Ik hoop dan dat ze zelf komen met de vraag hoe dat adverteren in zijn werk gaat. En dan nog kan ik een proefplaatsing aanbieden.

Door Patrick op 4 December 2013

Maak twitter persoonlijk. Dit kun je doen door tweets met je voornaam te 'ondertekenen' Bijvoorbeeld ^Patrick Door dit te doen maak je het al persoonlijker. Bij grotere bedrijven kun je denken om op de achtergrondafbeelding bij Twitter je namen en eventueel de foto's van medewerkers te plaatsen.

Door Maurice De Busschere op 4 December 2013

Beste Sayna, Bedankt voor de tips, deze ga ik zeker toepassen in mijn verdere Twitter communicatie om meer interactie te krijgen met zowel mijn doelgroep als de andere netwerk contacten. Een 9e tip die ook inspeelt op het creëren van interactie met de doelgroep, heeft te maken met de tijdstippen waarop je berichten plaatst of mensen in het netwerk aanspreekt. Mensen zitten vaak in de ochtend op Twitter met de koffie tussen 08.00 - 09.00, in de middag tussen 12.00 - 13.00 en in de avond tussen 17.00 - 18.00. In het weekend maken ook veel mensen gebruik van Twitter en kun je het beste interactie zoeken tussen 13.00 – 15.00. De slechtste tijden om de interactie aan te gaan of om berichten te posten is de hele week tussen 20.00 – 08.00. Door aanwezig te zijn op Twitter wanneer de mensen die je wilt bereiken er ook zijn, kun je meer interactie creëren en worden Tweets eerder/beter gelezen. Met vriendelijke groet, Maurice De Busschere MediaMaus

Door Sayna de Voogd op 4 December 2013

Goedendag Esther en Maurice! Bedankt voor jullie tips! Niet direct beginnen met verkopen en online zijn op het moment dat de doelgroepen actief zijn op Twitter. Heel veel interactie plezier toegewenst! Vrijdag maken we de winnaar bekend! Groetjes Sayna.

Door Patrick op 6 December 2013

ik zie dat mijn tip nog steeds staat op: Your comment is awaiting moderation. Jammer....

Door Sayna de Voogd op 6 December 2013

Gefeliciteerd Maurice de Busschere met jouw tip win jij het nieuwe stappenplan voor de inzet van social media voor jouw bedrijf! Stuur een e-mail naar: sayna.de.voogd@sayns.nl om en alles komt in orde. Een hele fijne vrijdag iedereen!

Door Patrick op 6 December 2013

Jammer dat mijn tip niet door is gekomen: Your comment is awaiting moderation.

Door Sayna de Voogd op 6 December 2013

Hi Patrick, Sorry dat jou tip er nu pas op staat. Er is iets niet goed gegaan. Goede tip dit voer ik ook door voor een van de bedrijven waar ik voor werk! Het is inderdaad erg belangrijk om het gezicht achter het bedrijf te laten zien! Als goed maker heb ik iets leuks voor je deze maand is actiemaand bij Sayns en ik geef elke dag de beste tipgever mijn nieuwe stappenplan voor een social media aanpak weg. En jij bent de dagwinnaar! Gefeliciteerd! Je ontvangt het stappenplan zo snel mogelijk! Groetjes Sayna van Sayns.nl

Door Patrick op 9 December 2013

Hallo Sayna, Kijk dat noem ik nog eens een goedmakertje. Bedankt hiervoor. Zodra het social media stappenplan ontvangen heb zal ik deze gaan gebruiken, ik ben heel benieuwd. groeten, Patrick Heijmans

Reactie plaatsen