3 tips om het internet voor je te laten werken
11 december 2014 

Time management cursus: 3 tips om het internet voor je te laten werken

Automatiseren, daar beginnen we al mee op de basisschool. Om zo snel mogelijk te kunnen rekenen, leren we de tafels van 1 tot en met 10 uit ons hoofd. Later gaan we op de middelbare school verder met automatiseren, door het stampen van hele woordenlijsten om zo een andere taal onder de knie te krijgen.

Maar voor voor mij en vele anderen, is het automatiseren ook daarna verder gegaan. Voor de meesten van ons geldt, dat we zoveel mogelijk gedaan willen krijgen in een werkdag. En voor degenen die dat niet direct lukt, adviseer ik een goede time management cursus. Dan is het handig om zoveel mogelijk van je terugkerende handelingen te structureren en te automatiseren. In een vorig artikel beschreef ik al hoe ik voor het vergroten van mijn productiviteit de tools Feedly, Buffer, Pocket en Evernote inzet.

In deze blog beschrijf ik het volgende deel van mijn gereedschapskist: IFTTT, Google Alerts en Hootsuite.

ALLES GAAT VANZELF MET IFTTT

De ultieme tool om handelingen te automatiseren is wat mij betreft IFTTT (If This Than That). Deze tool koppelt verschillende online diensten aan elkaar, met als doel processen op een simpele manier te automatiseren. Een actie binnen het ene kanaal veroorzaakt een actie op het andere kanaal. Automatische acties heten in IFTTT “recepten”. Je kunt zelf recepten aanmaken, maar er zijn er ook duizenden kant-en-klaar beschikbaar op de website van IFTTT.

Er zijn recepten speciaal voor iOs, recepten om je social media te stroomlijnen, recepten voor kleine bedrijven, of recepten voor muziekliefhebbers. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er valt wel iets aan te automatiseren.

Een voorbeeld: Het is Oudejaarsavond en je wilt al je vrienden, kennissen en familieleden gelukkig nieuwjaar wensen. Maar het mobiele netwerk is overbelast. Daar hoef jij je geen zorgen om te maken, want met een simpel receptje plaats jij klokke middernacht automatisch een leuke nieuwjaarswens op Facebook, of op Twitter, of desnoods via SMS.

Ik gebruik IFTT bijvoorbeeld voor Twitter. Iedere keer dat ik een tweet aanmerk als favoriet, wordt de persoon die deze heeft geschreven, toegevoegd aan een aparte lijst. Of ik gebruik het om een backup te maken van al mijn LinkedIn-contacten naar Google Drive. Ook gebruik ik het om iedere foto die ik plaats op Instagram als native afbeelding door te plaatsen op Twitter, zodat ik ook eens visuele content plaats.

Nu het “Internet of Things” steeds verder doorbreekt en meer en meer elementen uit je huis online zijn, beginnen de mogelijkheden bijna oneindig te worden. Je kunt je bijvoorbeeld al je lampen laten knipperen als er een belangrijke mail binnenkomt.

ALERTS INSTELLEN

Iedereen heeft zichzelf wel eens opgezocht op Google, toch? Maar hoe fijn zou het zijn als je vanzelf een bericht krijgt als er iets over jou, je bedrijf, je merk of je school gezegd wordt op internet? Natuurlijk heb je geen tijd om dit iedere dag opnieuw na te zoeken. Gelukkig kun je met Google Alerts instellen dat je een mailtje krijgt als er iets nieuws gevonden wordt over de zoekterm die jij instelt.

Naast meldingen voor Google, zijn er meer applicaties die je kunt inzetten om je automatisch te waarschuwen wanneer specifieke termen gebruikt worden. Zo is er Social Mention, dat ruim 80 social media kanalen doorzoekt op door jou aangegeven termen. Je kunt een realtime zoekopdracht doen, maar je kunt ook een zoekopdracht instellen. Zodra iemand dan één van de door jou opgegeven termen gebruikt, ontvang je daar per mail een melding van. Zo blijf je automatisch op de hoogte van nieuwe en relevante gesprekken.

Er zijn natuurlijk veel meer manieren om social media te monitoren. Een veelgebruikt hulpmiddel daarvoor is Hootsuite.

HOOTSUITE

Hootsuite is een online platform voor social media management. Als je net als ik meerdere social media accounts hebt, voor jezelf, je bedrijf en ook nog eens voor je vereniging of vrijwilligersclub, is het moeilijk overzicht te houden. In Hootsuite kun je al deze accounts van LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+ en nog veel meer beheren, in de vorm van een dashboard. Vanuit dit dashboard kun je zowel monitoren als communiceren.

Aan zo’n dashboard kun je vervolgens streams toevoegen. Streams zijn filters waarmee je specifieke onderdelen van je accounts in de gaten houdt. Je kunt streams maken voor je ingeplande berichten, voor alle vermeldingen op de diverse kanalen en voor updates. Je kunt deze streams ook gebruiken voor het filteren op specifieke zoekwoorden, zoals je bedrijfsnaam, je concurrenten of je product. In de gratis versie van Hootsuite kun je 5 accounts toevoegen en maximaal 10 streams. Omdat er al heel veel is geschreven over Hootsuite, ga ik er hier niet verder op in.

Er zijn ook mensen die hun social media accounts voor een groot deel geautomatiseerd hebben. Iedere nieuwe volger krijgt een automatisch welkomstbericht of posts van bepaalde personen worden standaard gedeeld of geretweet. Een fraai staaltje time management cursus. Voor mij werkt dat echter niet, zo’n automatisch welkom. Ik heb er zelfs een hekel aan. Het is naar mijn idee ook onverstandig: in social media zit niet voor niets het woord social. Als alles geautomatiseerd gaat, heb je het sociale aspect uit de communicatie gehaald en is er geen sprake meer van persoonlijke interactie met relevante inhoud.

Wat heb jij al geautomatiseerd om je leven makkelijker te maken?

Over de schrijver
Karen werkt als zelfstandig communicatieadviseur bij Eauzeau Communicatie. Daar helpt ze MKB-bedrijven en instellingen, meestal zonder eigen communicatie-afdeling, om met name online zichtbaar te maken waar zij goed in zijn. Karen kan daarbij putten uit ruime ervaring in zeer uiteenlopende branches, van automotive tot horeca, maar ook non-profit, zoals de culturele sector. Ze kent daardoor de volle breedte van het vak. Geen communicatievraagstuk zo gek, of ze heeft er al eens ervaring mee gehad. Van imago en positionering tot social media, persberichten of teksten schrijven.
Reactie plaatsen